ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

امتیازات Ratchet & Clank؛ خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی

شاید تکرار عصر طلایی بازی های پلتفرمر پلی استیشن تنها در رویای بازیکنان شکل ببندد، اما همچنان می توان امید داشت که شاهد آثار موفقی از این سبک برای کنسول نسل هشتم سونی باشیم. استودیو ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

شاید تکرار عصر طلایی بازی های پلتفرمر پلی استیشن تنها در رویای بازیکنان شکل ببندد، اما همچنان می توان امید داشت که شاهد آثار موفقی از این سبک برای کنسول نسل هشتم سونی باشیم. استودیو Insomniac با جدیدترین قسمت Ratchet & Clank آمده تا اولین قدم در تحقق این خواسته را بردارد. پس از موفقیت های بسیار زیاد قسمت اول راچت و کلنک در پلی استیشن 2، ساخت قسمت های بعدی این عنوان دور از انتظار نبود.

از طرفی محبوبیت های روز افزون این دو شخصیت باعث شده بود تا سونی حساب ویژه ای تری روی آنان باز کند. بدین ترتیب در بازه زمانی 2003 تا 2005 سه عنوان جذاب از این سری انتشار یافت. دیگر قهرمانان کوچک فرنچایز راچت و کلنک به یکی از پرچمداران برند پلی استیشن تبدیل شده بودند و جای خالی کراش خدا بیامرز را [در کنار دیگر عناوین پلتفرمر آن موقع که از معروف ترین شان می توان به Slycooper اشاره نمود] به خوبی پر کردند.

بنابراین بازگشت آنان در نسل هفتم دور از ذهن نبود. اما متاسفانه اینسامنیاک نتوانست موفقیت های نسخه های قبلی بازی را در پلی استیشن 3 تکرار کند و هر سال شخصیت های محبوب سونی کم فروغ تر می شدند. اکنون اینسامنیاک بازگشته تا پس از تجربه موفق Sunset Overdrive، بار دیگر نام فرزندان خود را به زمزمه لب های بازیکنان تبدیل کند.

همانند رسم همیشگی، این بار نیز با اتمام محدودیت انتشاری نقدهای Ratchet & Clank ضمن قرار دادن امتیازات بازی نگاهی کوتاه به نکات مثبت و منفی آن می اندازیم. اگر دوست دارید بدانید چه ویژگی هایی باعث شده تا فرنچایز راچت و کلنک دوباره احیا شود، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. عنوان مورد بحث در تاریخ 12 آوریل (24 فروردین) به طور انحصاری برای پلی استیشن 4 عرضه شد.

3

قبل از پرداختن به متن اصلی مقاله اجازه دهید، نکته ای را بگوییم. ابتدا نگران نباشید، قول می دهیم مطلب کوتاه تری نسبت به امتیازات دارک سولز 3 بنویسیم. البته همانند همیشه در پایان می توانید خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی را بخوانید. اما نکته اصلی: تاکنون شده احساس کنید یک بازی مشکل خاصی ندارد اما هنگام امتیازدهی نمره پایین تری به آن بدهید؟

داستان بالا حکایت نقدهای Ratchet & Clank است. اگر برخی نقدهای منفی تر را بخوانید [البته تمامی نمرات در وبسایت متاکریتیک سبز و نسبتی داریم می سنجیم] حداقل انتظاری که دارید امتیاز 90 خواهد بود. اما در پایان متوجه می شوید منتقد با یک 80 یا 75 مطلب خود را به اتمام رسانده.

به ظاهر کودکانه بازی نگاه نکنید، برای پیروزی در بعضی از مبارزات به تاکتیک های گوناگون نیاز دارید.

شاید کمی از موضوع اصلی دور می شویم اما صحبت های بالا را بهانه می کنیم تا موضوعی را بگوییم؛ همین دلیل باعث شده تا خیلی ها بگویند تجربه خود را محدود به امتیازات اثر نکنید. چون در بررسی ها، فارغ از نکات مثبت و منفی، سلایق نقش مهمی در شکل گیری نمره را دارد. بنابراین بیشتر توصیه می شود خود متن را بخوانید.

از بحث خارج شدیم و بهتر است با یک دنده عقب دوباره به مسیر باز گردیم. همان طور که می دانید، شایدم نمی دانید، Ratchet & Clank یک ریمیک بر قسمت اول سری محسوب می شود. بنابراین استودیو سازنده سعی نموده در کنار حفظ ویژگی های اصلی با اضافه سازی المان ها جدید بر جذابیت اثر خود بیافزاید.

فارغ از تعریفات بسیار زیاد از گیم پلی، نکته ای که در نقدها خودنمایی می کرد همین جمله بالا است. به عبارت دیگر بازی برای گیمرهای قدیمی به گونه ای آشنا خواهد بود که بر اساس گفته Tuffcub از وبسایت The Sixth Axis [به بازی امتیاز 100 را دارد] و Andrew Reiner از Gameinfromer [به بازی امتیاز 83 داد] انتظار Déjà vu یا آشناپنداری را در برخی جاها داشته باشید. بدون شک این ویژگی باعث خواهد شد تا احساس نوستالژی بازیکنان برانگیخته شود.

اما بهبود مکانیزم های عنوان اصلی خیلی برای جذابیت بازی کافی به نظر نمی رسد. اینجاست که اینسامنیاک المان های موفق کل فرنچایز و ویژگی های بدیع جدید را چاشنی کار خود کرد تا در کنار جذب بازیکنان جدید، طرفداران قدیمی نیز  بتوانند هوای تازه در کالبد قسمت جدید را استشمام نمایند. همین عامل هم باعث شد تا Tuffcub در ادامه صحبت هایش بگوید: با وجود این ویژگی، تجربه ای کاملا نو و تازه داشتم.

1
راچت و کلنک هم اکنون صدر پرفروش ترین های شعبه آمریکایی آمازون در بخش بازی های ویدیویی را به دست آورده. امیدواریم با فروش بالای بازی شاهد عناوین پلتفرمر بیشتری باشیم.

اینسامنیاک همیشه در خلق سلاح های منحصر به فرد معروف بوده. خوشبختانه در قسمت جدید راچت و کلنک دوباره شاهد هنرنمایی این استودیو هستیم. در نقدهایی که می خواندیم همه از خلاقیت سلاح های بازی تعریف می کردند.

به اعتقاد Philip Kollar از Polygon [به بازی امتیاز 80 داد] برخی سلاح ها جدید بوده و برخی دیگر نیز از تمام سری الهام گرفته اند. با این وجود بیشتر آنان از قسمت اول هستند. اما با تمام این تعاریف، نکته خیلی مهم میزان تنوع سلاح ها است.

منتقدان وبسایت های زیادی مانند Twinfinite یا GamingTrend از تعدادشان راضی بودند اما افرادی مانند Philip Kollar نیز بودند که ضمن تعریف زیاد از خلاقیت سلاح ها، انتظار بیشتری پیرامون تنوع آنان داشت. در واقع بازی نسبت به قسمت های قبلی خود تعداد کمتری سلاح دارد.

هر جا سخن از سلاح های منحصر به فرد در نقدها بود، نام Pixelizer می درخشید.

البته او در ادامه به المانی اشاره کرد که می تواند حتی این مشکل را [البته فقط یک نفر را دیدیم چنین حرفی بزند] حل کند؛ سیستم ارتقا. به واسطه این ویژگی می توانید وسایل جنگی خود را آپگرید کرده و در هنگام نبرد هر کدام را خواستید استفاده کنید.

چون بر اساس گفته Yamilia Avendo از Twinfinite [به بازی امتیاز 90 داد] سریع می توانید سلاح هایتان را در طول مبارزه عوض کرده و سبک حمله خود را تغییر دهید. اما این تنها ویژگی مثبت ارتقا اسلحه نیست. به صحبت های Marty Sliva از IGN [به بازی امتیاز 90 داد] دقت کنید تا متوجه دیگر المان مثبت این بخش شوید:

روزی تصمیم گرفتم یک ساعت بیشتر بازی را انجام دهم، البته نه به خاطر پیدا کردن سیارات جدید بلکه برای یافتن منابع تا بتوانم سلاح هایم را ارتقا دهم.

وی که این بخش را اعتیاد آور و کامل توصیف کرده عنوان نمود سیستم آپگرید سلاح ها باعث می شود تا به مناطقی که قبلا پاک سازی کردید هم سر بزنید. البته شاید شما انگیزه داشته باشید اما متاسفانه بازی در ذوقتان می زنید.

6

Marty Sliv پس از اشاره به صحبت های بالا در نقد خود، اذعان داشت اگر بخواهید به سیاراتی که قبلا آنان را پاک سازی کردید سر بزنید، متوجه خواهید شد دشمنان متنوع و صحنه های سینمایی فوق العاده جای خود را به چیزهای بی ارزش داده اند. ولی خب با این صحبت ها همچنان چیزهای زیادی برای کشف کردن وجود دارد؛ نکته ای که خود برگرفته از بررسی Yamilia Avendo است.

صحبت از دشمنان شد، بد نیست نگاهی هم به آنان بیندازیم. همان طور که در جمله بالا دیدید، تنوع دشمنان مناسب بوده و با هوش مصنوعی خوبد خود، حتی در درجه متوسط نیز بازیکنان را به چالش می کشند. همچنین Blake Hester از GamingTrend [به بازی امتیاز 75 داد] عنوان کرد باس ها نیز بسیار هیجان انگیز بوده و بازیکن از مبارزه با آنان لذت کافی را می برد.

Steven Ruygrok از Examiner [به بازی امتیاز 100 داد] نیز اذعان داشت برخی باس های بازی به قدری سخت هستند که حتی با تجربه ترین بازیکنان راچت و کلنک را نیز به چالش می کشند.

شاید فرنچایز راچت و کلنک در زیر مجموعه بازی های پلتفرمر قرار بگیرد اما دارای المان های سبک شوتر نیز بوده و ترکیب این دو سبک باعث شده تا شاهد تنوع بیشتری در گیم پلی باشیم. جدیدترین قسمت بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در سیاره ای مجبورید سوار ربات شوید، جای دیگر باید یک قایق را برانید، شاید هم تنها گزینه رد شدن از موانع دشمن سفینه هوایی باشد و نمونه های دیگری که در طول بازی می بینید.

برخی مشکلات بازی همینجا نمود پیدا می کنند. Blake Hester در نقد خود گفت هدف گیری بازی مناسب نبوده و دوربین گاهی اوقات مانع دید درست می شود. این مشکل برای سفینه هوایی، که به اعتقادش کنترل سختی دارد، نیز به چشم می خورد. از دیدگاه بخش پلتفرمر بیشتر نظر شخصی تعیین کننده نتیجه نهایی است. در صورتی که Sam Loveridge از Digital Spy [به بازی امتیاز 90 داد] این بخش را عالی نامید اما Yamilia Avendo پازل ها را ساده خواند.

2
دو منتقد The Sixth Axis و IGN برای اتمام بازی 15 ساعت وقت گذاشتند. البته می توانید با شروع دوباره بازی، نکات مخفی اش را کشف کنید.

از طرفی Philip Kollar با هوشمندانه خواندن معماها گفت اصرار بیش از حد برای بازگشت بازیکنان به حل آنان می تواند کمی تو ذوق بزند. البته ساده بودن بخش پلتفرمینگ چیزی نبود که در یک نقد ببینیم و نمونه مشابهش در بررسی های دیگر نیز می توان پیدا کرد. از طراحی مراحل هم کمی بگوییم و خداحافظ بخش گیم پلی.

Steven Ruygrok لفظ «هوشمندانه» را برای مراحل به کار برد و گفت محیط ها به گونه ای ساخته شده اند که بازیکن پتانسیل استفاده از همه توانایی ها و ابزارهای مختلف را داشته باشد. با این وجود، بررسی Blake Hester در نقطه مقابل صحبت های Examiner قرار گرفته و گفته مراحل به قدری کوتاه و خطی هستند که در کمتر از یک ساعت نیز می توان مهمترین کارها را انجام داد.

جمع بندی: انتظار تحول در گیم پلی بازی را نداشته باشید. اینسامنیاک سعی نموده با بهبود المان های قدیمی سری و اضافه سازی ویژگی های جدید بهترین تجربه از فرنچایز راچت و کلنک را به ارمغان بیاورد که بنا بر گفته Matthew Pollesel از Gaming Age [به بازی امتیاز 100 را داد] یک تصمیم بسیار درست بود. چون به همان اندازه که عاشق نسخه های ابتدایی شدید به بازی جدید نیز علاقه مند خواهید شد.

  • سلاح های منحصر فرد با تنوع بسیار بالا که البته تعدادشان از نسخه اولیه کمتر است.
  • سیستم اعتیادآور ارتقا
  • هوش مصنوعی خوب دشمنان
  • تنوع بالا در گیم پلی
  • پازل های ساده
5
رنگ بندی متنوع یکی از نکات مثبت بازی است که در نقدهای زیادی به آن اشاره شده.

«فکر نکنم یک بار هم پیش آمده باشه که پس از تجربه عنوانی از سری راچت و کلنک، آن را از زیباترین آثار پلتفرم خودش برشمارم. اما این بار شگفت زده شدم و بازی از دید گرافیکی به قدری جذاب است که حتی نسبت به آثار دیگر پلی استیشن 4 نیز در سطح بالایی قرار دارد.»

پس از انتشار اولین قسمت راچت و کلنک همیشه شاهد جمله ای معروف برای عناوین سری بودیم؛ بازی شبیه فیلم های پیکسار است که قابلیت کنترلش را دارید. اگر برای اولین بار عنوان مورد بحث را نصب نموده و وارد آن شوید اولین نکته که محوتان خواهد کرد طراحی بصری فوق العاده بازی است.

این حرف ما نیست، بلکه منتقدان در نقدهای خود به آن اعتراف کردند. جمله اولی را نیز که خواندید از منتقد Gaming Age بود. Marty Sliva در وصف این بخش، نورپرداری، مدل شخصیت ها و مناظر را از چشمگیرترین چیزهایی که تاکنون دیده خواند. Philip Kollar از جزییات محیط شگت زده شد.

Sam Loveridge اذعان داشت همان طور که قسمت اول مرزهای پلی استیشن 2 را در هم نوردید، آخرین نسخه نیز با کیفیت همانند فیلمش همین کار را با کنسول نسل هشتمی سونی کرده. منتقد The Sixth Axis کیفیت بصری بازی را با انیمیشن های CGI تلویزیون مقایسه نمود و چندین نمونه دیگر که کافی است تنها نگاهی گذرا به بررسی ها بیندازید تا متوجه شان شوید.

76
با وجود انیمیشن های بسیار روان بازی، اما منتقد Polygon برخی صحنه های بازی را فاقد انیمیشن لازم خواند که باعث تعجب خودش نیز شد.

البته با وجود کیفیت بسیار بسیار بالای این بخش، Andrew Reiner یک ایراد از آن گرفته. به گفته وی طراحی محیط ها [نه از دید کیفیت تکسچرها] کمی قدیمی به نظر می رسند. تا یادمان نرفته این نکته را بگوییم که منتقدان IGN و The Sixth Axis حتی در صحنه های شلوغ نرخ فریم ریت را ثابت گرفتند.

البته Tom Orry از Videogamer [به بازی امتیاز 80 داد] در نقد خود گفت هنگام بازی با افت فریم بسیار اندک مواجه شده که مشکلی بزرگی نخواهد بود. از گرافیک به استقبال دو بخش پایانی داستان و صداگذاری می رویم. اما قبل از آن بگذارید نکته ای را بگوییم.

داستان بازی بیشتر از این که بر پایه قسمت اول باشد، بر اساس انیمیشن آن است؛ انیمیشنی که در تاریخ 29 آوریل (10 اردیبهشت) اکران می شود و داستانش بر پایه بازی ابتدایی این فرنچایز خواهد بود. حتی برخی کات سین ها مستقیما از انیمیشن گرفته شده اند.

طبیعتا این حرکت سونی برای هر دو اثر سرگرمی خود مثبت بوده. چون از طرفی شاهد کات سین های بسیار با کیفیت در بازی هستیم، از طرف دیگر تبلیغی مثبت برای انیمیشن است. البته ارتباط نزدیک بین این دو اثر محدود به جمله قبلی نشده و برخی نکات داستانی نیز دستخوش تغییراتی شده اند.

67

به گونه ای که پلات های جدیدتر در بازی گنجانده شده که بر اساس گفته Matthew Pollesel بار داستانی بازی را سنگین تر کرده و آن را از این نظر پرمحتواتر نموده است. به توضیحات خود داستان بپردازیم. بر اساس نقدها راچت و کلنک در این بخش موفق عمل کرده و از نویسندگی خوبی برخوردار هست.

همچنین روایت هوشمندانه بازی باعث خواهد شد تا انتها پا به پای هیجان آن پیش بروید. البته Casside Moser از Gamespot [به بازی امتیاز 80 داد] با وجود واقف بودن به این موضوع از پایان بازی راضی نبود و آن را عجله ای خواند.

اما از داستان و روایت مثبت بازی بگذریم، نکته ای که همیشه فرنچایز راچت و کلنک را متمایز کرده شوخی های بسیار خوبش است که در این قسمت نیز پر رنگ تر از همیشه بازگشته اند. ولی خب در این بین منتقدانی مانند Andrew Reiner از برخی جوک ها راضی نبودند. اما اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم، نظرات خیلی مثبت بودند.

برای بخش صداگذاری فکر کنیم تا همین حد بگوییم که Tuffcub آن را هم سطح آنچارتد دانسته، کافی باشد. منتقدان Videogamer و Gameinformer نیز با فوق العاده خواندن موزیک و صداگذاری، این بخش را بسیار مناسب حال و هوای بازی دانستند. البته Andrew Reiner به کم کاری در بعضی دیالوگ ها، که مربوط به بازیگران اصلی نبودند، اشاره کرد.

جمع بندی: برای سخن پایانی باز هم به جمله یکی از منتقدان اکتفا می کنیم. این بار قرعه به نام Tuffcub از The Sixth Axis افتاد: آخرین باری که از یک عنوان به اندازه راچت و کلنک لذت بردم یادم نمی آید. کوچکترها عاشق فضای روشن بازی و خصوصیات آن می شوند، در صورتی که ما بچه گنده ها با جوک ها و لبخندی که راچت [شخصیت اصلی] هنگام گرفتن اسلحه ای جدید به دوربین می زند، سرگرم می شویم.

  • با گرافیکی در حد و اندازه های انیمیشن های تلوزیونی رو به رو خواهید شد.
  • صداگذاری و موسیقی در سطح بالایی قرار داشته و کاملا مناسب فضای بازی است.
  • روایتی جذاب که در کنار شوخی های بامزه لبخند را به لبان بازیکنان می نشاند.
  • امکان دارد پایان بازی پایین تر از سطح انتظارتان باشد.
  • فریم ریت ثابت

راچت و کلنک تاکنون نمرات زیر را دریافت نموده:

  • Gaming Age - 100
  • Examiner - 100
  • Telegraph - 100
  • TheSixthAxis - 100
  • Digital Chumps - 96
  • GameOver.gr - 93
  • Hobby Consolas - 90
  • USgamer - 90
  • The Daily Dot - 90
  • 3DJuegos - 90
  • Lazygamer - 90
  • Hardcore Gamer - 90
  • IGN - 90
  • GameCrate - 88
  • Cheat Code Central - 86
  • LaPS4 - 85
  • PlayStation LifeStyle - 85
  • LevelUp - 84
  • Game Informer - 83
  • Polygon - 80
  • GameSpot - 80
  • GamesRadar+ - 80
  • EGM - 75
  • GamingTrend - 75

میانگین امتیازی بازی تاکنون به صورت زیر بوده:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عماد
    عماد | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

    یاد سری بازی Jak افتادم . اونم خیلی باحال بود اون زمان مخصوصا ماشین های صحراییش

مطالب پیشنهادی