ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت BBM بلکبری
تکنولوژی

پلیس کانادا پیام های اپلیکیشن BBM بلک بری را رمزگشایی کرد

مهمترین شاخصه اسمارت فون های ساخت بلک بری، امنیت بالا و احترام به حریم شخصی کاربران است. اما گزارش های جدیدی فاش ساخته که حداقل در یک کشور پلیس توانسته از این تمهیدات امنیتی عبور ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

مهمترین شاخصه اسمارت فون های ساخت بلک بری، امنیت بالا و احترام به حریم شخصی کاربران است. اما گزارش های جدیدی فاش ساخته که حداقل در یک کشور پلیس توانسته از این تمهیدات امنیتی عبور کند.

بر اساس اسناد فاش شده «پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا توانایی این را دارد که پیام های رد و بدل شده تحت سرویس BlackBerry Message را رمزگشایی کرده و به محتوای آن ها دست بیابد.

این استخراج اطلاعات توسط پلیس در جریان عملیاتی موسوم به «پروژه کلمنزا» انجام گرفته که در نهایت منجر به اعتراف هفت تن به مشارکت در قتل شده است. برای رسیدن به این هدف بیش از یک میلیون پیام از سروری در شهر اوتاوا استخراج و رمزگشایی شده است.

تنها کسانی می توانند از چنین رمزگشایی هایی ایمن بمانند که به یکی از سرورهای تجاری بلک بری متصل باشند. در این سرورهای تجاری رمزنگاری اطلاعات بر اساس کلیدهای اختصاصی بلک بری انجام می گیرد که قابل ردیابی یا شکستن نیستند. اما سایر ارتباطات (از جمله تمام کاربران معمولی بلک بری) وابسته به سیستم رمزنگاری شناخته شده نقطه به نقطه ای هستند که از پیش در اسمارت فون های این شرکت تعبیه شده است.

پلیس کانادا به نحوی توانسته به کلید این سیستم رمزنگاری دست پیدا کند و حالا می تواند به راحتی تمام پیام های رد و بدل شده در بستر غیر تجاری پیام رسان BBM را رمزگشایی کند.

خود این مسئله سوالات بیشتری را به دنبال می آورد؛ پلیس کانادا از کجا به کلید این سیستم دست یافته است؟ مدارک افشا شده نشان می دهد که احتمالاً خود شرکت بلک بری این اطلاعات را در اختیار سازمان فوق قرار داده است. البته با توجه به ماجرای آیفون سن برناردینو، هیچ بعید نیست که پلیس کانادا توانسته باشد به کمک واسطه سومی این کلید را به دست بیاورد. تا امروز شرکت کانادایی هیچ پاسخی به سوالات مطرح شده در این باره نداده است.

در هر حال احتمال اول بسیار قوی تر است، به خصوص که عمده مشتریان اسمارت فون های این شرکت را ارگان های دولتی تشکیل می دهند.

پس از آشکار شدن ابعاد پرونده «پروژه کلمنزا»، حالا مقامات کشور هندوستان نیز اعلام کرده اند که کمپانی بلک بری می بایست دسترسی قانونی به اطلاعات رد و بدل شده در شبکه آنها را در کشورشان بدهد. بلک بری تا امروز در مقابل این درخواست مقاومت کرده است، گرچه این دسترسی ها تنها محدود به ایمیل‌ ها، ترافیک وب و آمار مربوط به مشاهده پیام های سرویس BBM می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • BUFFALO
    BUFFALO | ۲۹ تیر ۱۳۹۵

    مگه میشه؟

  • امیر
    امیر | ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

    اینم از بلک بری
    کلا این شرکت بلک بری هیچ وقت اش دهن سوزی نبود
    و فقط یه عده جو گیر فن اش بودن

    • دادا
      دادا | ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

      مسئله قتل یه آدم مطرحه!

    • Mahdi_Sabamehr
      Mahdi_Sabamehr | ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

      واسه گرفتن قاتل ها و آدمکشا همکاری کرده خب! این که خوبه

مطالب پیشنهادی