ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

سندرم ایمپاستر چیست و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

ایمی مورین می گوید به عنوان یک روانپزشک با افراد موفق بسیاری مواجه شده است که خود را لایق موفقیت هایشان نمی دانسته اند. چه بسیار فارغ التحصیلانی که بلافاصله شغلی با حقوق و مزایای ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

ایمی مورین می گوید به عنوان یک روانپزشک با افراد موفق بسیاری مواجه شده است که خود را لایق موفقیت هایشان نمی دانسته اند. چه بسیار فارغ التحصیلانی که بلافاصله شغلی با حقوق و مزایای عالی پیدا کرده اند، یا میانسالانی که ترفیع شغلی گرفته اند، اما هیچ یک رضایتی از موفقیت های خود نداشته اند و خود را لایق آن نمی دانسته اند. نام این پدیده، سندرم ایمپاستر است.

افراد مبتلا به سندرم ایمپاستر افراد موفقی هستند که خود را لایق موفقیت هایی که به دست می آورده اند نمی دانند، در حالی که شواهد درست خلاف این را نشان می دهد. این گونه افراد هر چقدر هم که موفق باشند احساس می کنند از راه فریبکاری به این موفقیت ها دست یافته اند. باورهای ذهنی آنها، توان ذهنی شان را به شدت تحلیل می برد. آنها فکر می کنند برای رقابت در سطحی بالاتر به اندازه ی کافی خوب نیستند، و در نهایت، عادات ذهنی نامناسب، موفقیت هایشان را خراب می کند.

ایمی مورین با اشاره به سندرم ایمپاستر، به طور اخص به کارآفرین جوانی اشاره می کند که تقاضای فوق العاده زیادی برای محصولاتش وجود داشت. او با وجود موفقیت چشمگیری که داشته، اوضاع خوبش را صرفاً ناشی از خوش شانسی می دانسته است. او مدام با این ترس زندگی می کرده است که مبادا مردم بفهمند او برای اداره ی یک کسب و کار به اندازه ی کافی باهوش و با درایت نیست.

مورین می گوید این تنش و اضطراب درونی، او را از لذت بردن از موفقیت ها و دستاوردهایش باز می داشت و باورهای محدود کننده اش نیز باعث می شد نتواند به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند.

او با کمک مورین توانست دیدی که نسبت به خود داشت را عوض کند. با تغییر افکار، رفتار او نیز تغییر کرد. کارآفرین مورد نظر به محض آنکه به داشتن لیاقت هرآنچه به آن دست یافته بود ایمان آورد، توانست محصولات بیشتری روانه ی بازار کند و به موفقیت های بیشتری دست یابد.

چگونه احساس خودکم بینی را متوقف کنیم؟

اگر شما هم احساس کرده اید به اندازه ی کافی خوب نیستید، باید بگوییم تنها نیستید. با این حال، اگر مراقب نباشید، این احساس می تواند باعث شود از رسیدن به پتانسیل حقیقی خود باز بمانید. خبر خوب این است که می توانید برای عوض کردن دید خود قدم هایی بردارید تا بتوانید از دستاورد های خود نهایت لذت را ببرید.

۱- به نقاط قوت خود اقرار کنید

هر کسی ممکن است در برهه هایی از زندگی خود شانس هایی آورده باشد، اما نباید با استناد به این موارد تمام موفقیت ها را ناشی از شانس دانست. اگر استعداد خاصی دارید آن را به رسمیت بشناسید و به آن اقرار کنید. اگر استعدادی نداشتید نمی توانستید به جایگاه فعلی خود دست پیدا کنید.

دستاورد ها و نقاط قوت خود را روی کاغذ بیاورید. مرتب این فهرست را مرور کنید؛ به ویژه مواقعی که احساس می کنید انگیزه ی لازم را ندارید. یادآوری این نقاط قوت می تواند آن احساس درونی و عمیقی که به شما می گوید به اندازه ی کافی خوب نیستید را ذره ذره از بین ببرد.

۲- علایق خود را با دیگران در میان بگذارید

خیلی راحت ممکن است مسیری که تا به اینجا طی کرده اید و موفقیت هایی که کسب کرده اید را فراموش کنید. درس دادن در برابر یک کلاس، راه اندازی یک وبلاگ، و یا راهنمایی یک نیروی حرفه ای دیگر می تواند دستاوردهایتان را مدام به شما یادآور شود. به اشتراک گذاشتن دانش با دیگران نیز می تواند کمک کند علاقه تان نسبت به کاری که انجام می دهید را حفظ کنید و در نتیجه دچار فرسودگی نشوید.

۳- به عدم اعتماد به نفس خود رسیدگی کنید

اگر عدم اعتماد به نفس یا خود کم بینی در وجود شما رخنه کرده است، نسبت به آن بی توجه نباشید و به آن رسیدگی کنید. با انتقادات سرسختانه ای که به خودتان وارد می کنید ملایمت بیشتری داشته باشید. مثل یک دوست مورد اعتماد با خودتان صحبت کنید و از پذیرفتن گفتگوهای درونی منفی گرایانه و غیر واقع بینانه بپرهیزید.

۴- به خودتان فرصت تفریح بدهید

تغییر رفتار ابزاری است برای تغییر دادن احساسی که دارید. بنابراین پرداختن به کارهای مورد علاقه فراموشتان نشود. گهگاه به خودتان فرصت تفریح و سرگرمی نیز بدهید تا کار برایتان بیش از حد جدی نشود. این کار کمک می کند از ثمره ی تلاش هایتان لذت بیشتری ببرید که این نیز به نوبه ی خود باعث می شود متوجه لیاقت های خود باشید.

۵- تعریف و تمجید های دیگران را با گشاده رویی پذیرا شوید

مبتلایان به سندرم ایمپاستر با بی اعتنایی با تعریف های محبت آمیز دیگران روبرو می شوند. آنها برای موفقیت های خود دلایلی واهی می تراشند و دستاوردهای خود را تا جایی که می شود کوچک می کنند. به پذیرا شدن تعریف و تمجید های دیگران با آغوش باز متعهد باشید و با یک تشکر ساده از آنان قدردانی کنید.

از یک روانپزشک کمک بگیرید

اگر با وجود تمام تلاش ها، باز این احساس در وجود شما به حیات خود ادامه داد، از یک روانپزشک کمک بگیرید. احساس عذاب وجدان ناشی از سندرم ایمپاستر می تواند به اضطراب و افسردگی منجر شود. یک روانپزشک حاذق می تواند کمک کند بر سندرم ایمپاستر غلبه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵

    مرسی دیجیاتو ... بعد کلی سعی و تلاش، واقعا حس بدیه

  • ali
    ali | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵

    من این حسو دارم نمیدونستم اسم داره!

مطالب پیشنهادی