ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل واچ در گذر زمان؛ یک سال پس از عرضه، نخستین توسعه دهندگان چه می گویند؟

عرضه اپل واچ در آوریل ۲۰۱۵ آغاز شد اما پیش از آن، در انتهای سال ۲۰۱۴ رونمایی شده بود. اپل سیاست جالبی را در پیش گرفت و برخی توسعه دهندگان برتر را به یکی از ساختمان هایش ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

عرضه اپل واچ در آوریل ۲۰۱۵ آغاز شد اما پیش از آن، در انتهای سال ۲۰۱۴ رونمایی شده بود. اپل سیاست جالبی را در پیش گرفت و برخی توسعه دهندگان برتر را به یکی از ساختمان هایش در شهرستان کوچک Sunnyvale در کالیفرنیا برد و صرفا در همان مکان، اپل واچ را در اختیار آنها قرار می داد تا اپلیکیشن های خود را برای این ساعت هوشمند توسعه دهند.

ماموریت اصلی اپل این بود که اطمینان حاصل کند پلتفرم نرم افزاری WatchOS، در روز اول عرضه با اپلیکیشن های کاملی به دست کاربر می رسد. این ماموریت به بهترین شکل انجام شد و در همان روزی که کاربران اپل واچ را دریافت کردند، بیش از ۳۵۰۰ اپ برای آن ساخته شده بود.

از شرکت های بزرگ نظیر ESPN، اوبر و اینستاگرام گرفته تا اپ های کوچکتر هواشناسی نظیر Dark Sky. حالا یک سال از زمان عرضه اپل واچ سپری می شود و این ساعت هوشمند، دقیقا ۱۷۳۹۸ عدد اپلیکیشن دارد؛ همین رقم در قیاس با تعداد اپ های موجود در روز اول، رشدی ۴۳۸ درصدی را نشان می دهد.

با وجود فروش بیش از ده میلیون دستگاه اپل واچ در سال ۲۰۱۵ و کسب عنوان پرطرفدارترین ساعت هوشمند جهان، هنوز بسیاری با شک و تردید در مورد این گجت پوشیدنی نظر می دهند. در این میان وب سایت بیزنس اینسایدر تصمیم گرفته است تا به سراغ چند تن از اولین توسعه دهندگان اپلیکیشن برای اپل واچ برود؛ برخی از همان افرادی که اپل آنها را به یکی از مقرهای خود در سان ولی دعوت کرده بود. وب سایت یاد شده نظر نهایی آنها را در خصوص اپل واچ جویا شده و از طرفی، می خواهد بداند که این افراد، چه تصوری از اپل واچ ۲ دارند.

اپل واچ، آیفون نیست

apple-watch-os-on-iphone-w700

اپل عنوان نمی کند که دقیقا چه تعداد ساعت هوشمند به فروش رسانده و در عوض، میزان فروش را با مقدار فروش نسل اول آیفون مورد مقایسه قرار می دهد. این در حالیست که موسسه IDC باور دارد که اپل در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۱.۶ میلیون ساعت هوشمند به فروش رسانده است. این عدد برای محصولی با دسته بندی جدید که تا کنون چندان در بین مردم رواج نداشته، رقمی تحسین برانگیز است.

در سال ۲۰۰۸، اپل یک معدن استخراج طلا برای خود و توسعه دهندگان به راه انداخت که نامش «اپ استور» بود. توسعه دهندگان اپ ها شیفته اش شده بودند اما اکنون نمی توان شیفتگی آنها را برای اپل واچ دید. «آدام گراسمن» (Adam Grossman) مدیر عامل دارک اسکای می گوید: «تصور می کنم افراد زیادی بخواهند برای اپل واچ اپ توسعه دهند چرا که دارای پلتفرم جدیدی است و همه می خواهند در آن حضور داشته باشند. اما خود اپل واچ در قیاس با... آیفون، چندان جذاب نیست.»

مدیر عامل «Simple Control» می گوید:‌ «در ابتدای کار و حتی تا پایان پاییز گذشته، همه تصور می کردند که اگر یک اپلیکیشن برای iOS ساخته اند، باید نسخه واچ او اس آن را نیز تهیه کنند. این نوع تفکر اشتباه است. در واقعیت، اپلیکیشن های اندکی برای iOS ساخته شده اند که کاربر می تواند از نسخه ساعت آنها هم استفاده ای کاربردی داشته باشد.»

یکی دیگر از توسعه دهندگان که به دلیل رابطه نزدیکش با اپل، درخواست داشته نام وی فاش نشود، می گوید که تنها به این دلیل یک اپ برای ساعت هوشمند مورد بحث توسعه داده است که اپل، او را به مقر خود در شهرستان سان ولی دعوت کرده بود! وی همچنین اظهار می کند که اپلیکیشنی که توسعه داد، به شکل گسترده مورد استفاده نبوده است.

در این میان یکی از دلایلی که توسعه دهندگان مستقل و شرکت های کوچکتر معمولا نیازی به آوردن اپ خود به پلتفرم اپل واچ نمی بینند، زمان بیش از اندازه ای است که باید برای این کار صرف کنند. تبدیل اپلیکیشنی که برای آیفون توسعه یافته به اپ آیپد یا Apple TV، کار چندان دشوار و زمان‌بری نیست اما توسعه اپ برای ساعت هوشمند، نیازمند تفکر بیش از اندازه برای توسعه بهینه آن در فضایی کوچک است.

«جولیا هو» (Julia Hu)، مدیر عامل Lark، استارتاپی که در زمینه توسعه اپ های متمرکز بر سلامتی فعال است، می گوید: «ما دو تجربه کاملا متفاوت از توسعه اپلیکیشن برای آیفون و سپس اپل واچ داشتیم چرا که شما قرار نیست عناصر مشابهی را در دو دستگاه مشاهده کنید.»

مشخص نیست که آیا توسعه یک اپ برای اپل واچ، می تواند به نصب بیشتر نسخه آیفون آن بیانجامد یا خیر. اما در هر صورت اگر اپلیکیشنی عالی برای ساعت هوشمند یاد شده داشته باشید، گاهی از سوی اپل در صفحه اول اپ استور به نمایش کشیده خواهید شد. گراسمن، مدیر عامل دارک اسکای می گوید: «همین اتفاق مشخصا فروش ما را جا به جا کرد.»

پروازی کورکورانه

be-my-eyes-blind-app-w700

یکی از مشکلات این است که همانند اپ های آیفون، هنوز ابزار ویژه ای برای تجزیه و تحلیل ترافیک در اپلیکیشن های اپل واچ وجود ندارد. به همین دلیل توسعه دهندگان نمی توانند از نوع رفتار کاربران خود آگاه شده و نسخه های بهبود یافته ای را توسعه دهند.

Kriss Smolka، مدیر شرکتی که اپلیکیشن Waterminder را توسعه داده، می گوید: «در حال حاضر هیچ ابزاری برای انجام این کار و جمع آوری داده وجود ندارد. ابزارهای موجود، هنوز قادر به ارائه این اطلاعات نیستند. در نتیجه ما حتی هنوز نمی دانیم که کاربر چقدر در اپلیکیشن ما حضور دارد.»

گراسمن در همین رابطه می گوید: «کار ما مشکل است چرا که دقیقا نمی دانیم کاربر در اپ ما چه می کند! مخصوصا زمانی که در نسخه های ابتدایی بوده و در حال تکمیل کردن آن هستید. نمی دانیم آیا زمانی که کاربر مچ دستش را بالا می آورد و با ساعت کار می کند، آیا نگاهی به اپ ما انداخته یا خیر.»

دستورالعمل های دست و پا گیر

456953476-w700

علیرغم اینکه بسیاری از توسعه دهندگان تصور می کنند که فضای WatchOS برای توسعه یک اپلیکیشن مناسب است، اما هنوز هم تعداد بالایی از اپ های آیفون به ساعت اپل نیامده اند.

اپل در راهنمای خود برای توسعه دهندگان می نویسد که کاربر نباید بیشتر از پنج ثانیه، درگیر یک اپلیکیشن و در واقع کار کردن با اپل واچ شود. همین مسئله نشانگر آن است که بسیاری از اپ ها نظیر بازی ها، یا مواردی که کاربر را ملزم به مطالعه متن می کنند، بهتر است اصلا به اپل واچ راه پیدا نکنند.

از سوی دیگر اپ هایی که اطلاعات جزیی را به سرعت در اختیار کاربر قرار می دهند، بهتر است نسخه اپل واچ را سریع تر توسعه دهند. گراسمن می گوید: «از نظر من اپل واچ و یا هر ساعت هوشمند دیگری، یک انتخاب عالی برای Dark Sky است. در اغلب اوقات، اینکه موبایل را از جیب خارج کنید و سپس درجه هوا را مشاهده کنید، زمان گیر تر از آن است که به راحتی نگاهی به ساعت هوشمند خود داشته باشید.»

پایشگرهای سلامتی همچنین انتخاب مناسبی برای ساعت های هوشمند هستند. برای مثال، اپ ++Sleep می تواند به راحتی خواب کاربر را مقاس گیری کند. «دیوید اسمیت» (David Smith)، خالق اپ مورد نظر که تا کنون ۱۱ اپلیکیشن مختلف برای ساعت هوشمند اپل توسعه داده، می گوید: «سنسور سنجش ضربان قلب و پایشگر حرکات فیزیکی که در ساعت اپل وجود دارد بسیار عالیست چرا که کاربر در تمام روز این گجت را بر دست دارد و اپلیکیشن ما می تواند داده های مناسبی را جمع آوری کند.»

انتظار برای نسل دوم

rtx1a1x4-w700

بیزنس اینسایدر می نویسد که تمام توسعه دهندگانی که با آنها مصاحبه کرده، در انتظار نسل دوم این پوشیدنی هستند و به آن امیدوارند. از طرفی همه اعتقاد دارند که نسل دوم این پوشیدنی باید سرعت بالاتری داشته باشد.

Smolka می گوید: «زمانی که اپلیکیشنی را باز می کنید، با تاخیری یک ثانیه ای مواجه هستید. اپلیکیشن در واقع تلاش می کند تا به آیفون متصل شده و اطلاعات را از آنجا بگیرد و در این بازه زمانی، یک انیمیشن چرخان برای کاربر به نمایش کشیده می شود. ما این بازخورد را از سوی عده زیادی از کاربران دریافت کرده ایم. آنها دوست ندارند زمانشان اینطور به هدر رود.»

برخی توسعه دهندگان امیدوارند که در نسل دوم، اتکای اپل واچ به آیفون کاهش پیدا کند: «زمانی که یک اپلیکیشن بتواند به شکل مستقل از آیفون کار کند، سرعت عمل آن بالاتر خواهد رفت اما در حال حاضر، مشخصاً اپل واچ تنها یک همراه برای آیفون است.»

اسمیت در همین رابطه می گوید: «تصور می کنم اپل واچ موقعیت های فراوانی در ادامه مسیر داشته باشد. احتمالا به استقلال می رسد و تبدیل به پلتفرمی کاملا جداگانه برای خود خواهد شد. در watchOS 2 نشانه هایی از این موضوع دیده شد اما احتمالا در پاییز امسال و با نسل دوم این محصول، می توانیم تغییرات اساسی را مشاهده کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MerBan
    MerBan | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵

    چه عجب دستي به سر و روي سايت كشيديد بلاخره..البته بعد از اينكه همه ترك كردن سايت رو!!

  • حسین
    حسین | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵

    ویکی پدیا فیلتر شده؟؟؟؟؟؟

    • BVB
      BVB | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵

      نه

مطالب پیشنهادی