ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

فیسبوک از دو طرح تازه خود برای فراهم نمودن دسترسی جهانی به اینترنت پرده برداشت

هدف نهایی فیسبوک این است که «به همه امکان دهد، هرآنچه می خواهند را با هر فردی که دوست دارند به اشتراک بگذارند» و عملیاتی کردن این مهم نیز در وهله نخست نیازمند فراهم نمودن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

هدف نهایی فیسبوک این است که «به همه امکان دهد، هرآنچه می خواهند را با هر فردی که دوست دارند به اشتراک بگذارند» و عملیاتی کردن این مهم نیز در وهله نخست نیازمند فراهم نمودن امکان دسترسی به اینترنت برای تمامی مردم دنیاست.

این شبکه اجتماعی برای کنار زدن چالشی که به آن اشاره شد از آزمایشگاه اختصاصی اش به نام Connectivity بهره جسته که راه اندازی پروژه هایی نظیر Aquila (یک هواپیمای خورشیدی فرستنده سیگنال های اینترنتی) را در کارنامه اش دارد و در زمینه بازطراحی زیرساخت های اینترنتی نیز فعالیت داشته.

چندی پیش مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود موسوم به F8 از آغاز به کار دو پروژه جدید خبر دارد: تراگراف (Terragraph) و آریس (Aries).

تراگراف: نوعی سیستم بیسیم که ارزان تر از فیبر نوری است

screen shot 2016

با بیشتر شدن نیاز کاربران به پهنای باند اضافه تر برای مشاهده عکس های رزلوشن بالا و ویدئوهای باکیفیت، زیرساخت های فعلی نیز کارایی خود را از دست می دهند.

فیبرهای اپتیکال نظیر آنچه گوگل مشغول نصب در شهرهای مختلف ایالات متحده آمریکاست می توانند راهکاری فوق سریع برای این منظور باشند اما پیاده سازی این زیرساخت مستلزم صرف هزینه های سنگین است و نصب آن نیز با دردسرهای زیادی همراه است.

از همین رو فیسبوک معتقد است که «پوشش شهری با سرعت هزار گیگابیت بر ثانیه» که گوگل تلاش در ارائه اش دارد غیرقابل دستیابی است و امکان اجرای آن در تمامی کشورهای دنیا وجود ندارد.

به همین خاطر است که شرکت مورد بحث طرح تازه ای به نام تراگراف را راه اندازی کرده که در اصلی نوعی سیستم تجربی وایرلس است و هم اکنون نیز در دفاتر اصلی این شرکت در کالیفرنیا تست می شود. زاکربرگ در وصف این سیستم مدعی شده که می تواند با کمترین هزینه سرعتی معادل با چندین گیگابیت بر ثانیه را برای مناطق شهری پرتراکم به ارمغان بیاورد.

در این طرح قرار است که باکس های کوچک 60 گیگاهرتزی (موسوم به گره) در اطراف یک شهر نصب شوند و نقش اکسس پوینت را برای ارتباط اینترنتی ایفا نمایند.

فیسبوک در این باره گفته: ما تلاش داریم که این فناوری را به شکلی باز ارائه نماییم تا امکان استفاده از آن در بخش های مختلف فراهم شود. این شبکه اجتماعی ابراز امیدواری کرده که انواع جدیدی از شبکه های دارای پهنای باند بالا و همچنین الگوهای کاری تازه ای برای استفاده از گره ها ایجاد گردند.

در اینجا می توانید نگاه نزدیک تری به این گره ها داشته باشید.

screen shot 2016-04-13 at 9.07.04 am

آریس: روشی تجربی برای بالا بردن بهره وری طیف رادیویی

fullsizerender (4)

فیسبوک همچنین نوعی پلتفرم تست به نام آریس را ساخته (برگرفته از سرواژه های معادل انگلیسی یکپارچه سازی آنتن های رادیویی برای بهره وری در طیف) که کارایی و بهره وری برج های رادیویی را در مناطق روستایی بالا می برد. این پلتفرم به مناقطی که شبکه های موبایلی کندی دارند (مثلا 2G) امکان می دهد بدون نیاز به نصب ایستگاه های اضافه یا ارتقاء به نسل های جدید سرعت خود را افزایش دهند. در واقع در این روش، بر تعداد آنتن ها افزوده می شود نه ایستگاه ها.

فیسبوک مدعی شده که با این روش، شمار کاربران یک برج رادیویی به ده برابر میزان معمولش می رسد و علاوه بر این، برد بیشتری هم دارد. در حال حاضر این شرکت صرفا یک مدل مفهومی از طرح خود را ارائه داده اما قصد دارد که امکان استفاده از آن را برای جوامع تحقیقاتی و علمی ارتباط وایرلس آزاد نماید تا آن را بهبود بدهند.

این شرکت اعلام داشته که در مجموع قصد ندارد تمامی این شبکه ها را خودش به کار بگیرد و در عوض می خواهد به صنعت نشان دهد که می توان ارتباط را ده برابر سریعتر و به همین مقدار ارزان تر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی