ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مونتاژ خودکار نانوتیوب های کربنی و ایجاد جریان الکتریسیته [تماشا کنید]

نانو تیوب های کربنی به خاطر نقشی که در دگرگون کردن قانون مور ایفا کردند و البته امکان استفاده احتمالی از آنها در نسل آتی سفینه های فضایی، مدتی است که در کانون توجه دانشمندان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

نانو تیوب های کربنی به خاطر نقشی که در دگرگون کردن قانون مور ایفا کردند و البته امکان استفاده احتمالی از آنها در نسل آتی سفینه های فضایی، مدتی است که در کانون توجه دانشمندان و فضانوردان قرار دارند. اما اینها تمام قابلیت های ماده یاد شده نیست.

نظرتان در مورد وارد کردن شوک به این لوله های نازک به منظور منظم کردنشان چیست؟ محققان دانشگاه رایس نوعی میدان الکتریکی را با استفاده از کویل تسلا به پشته ای از نانوتیوب های کربنی وارد کردند تا اینکه این ذرات به صورت کاملا خودکار و در جریان فرایندی به نام Teslaphoresis شکل منظمی پیدا نمودند.

فرایند کار به این صورت است که میدان الکتریکی باعث نوسان بارهای مثبت و منفی در هرکدام از نانوتیوب ها می شود تا اینکه آنها پشت سر هم به صف شوند. این زنجیره از نانوتیوب ها می تواند یک ساختار را تشکیل داده و حتی از آن برای انتقال جریان الکتریکی استفاده نمود. آنها می توانند لامپ های LED را روشن کنند که به صورت بیسیم انرژی جذب شده از میدان الکتریکی کویل تسلا را دریافت می کنند.

Carter Kattrell یکی از دانشمندان دانشگاه رایس در این باره گفت: به طور طبیعی وقتی حرف از ایجاد مدارهای الکتریکی به میان می آید، باید یک تماس فیزیکی برقرار باشد. اما به لطف این ماده و روش ابداعی می توان مدارها را بدون نیاز به لمس آنها ایجاد نمود.

با متمرکز نمودن پرتوی نوری روی نانوتیوب های کربنی می توانید کارهای جالبی انجام دهید اما لازم است یادآور شویم که این کار مزایایی فراتر از تزئین و روشن کردن خیابان ها دارد. این ماده بسته به اینکه چطور پیکره بندی شود می تواند ساختاری را بسازد که نسبت به کولار محکم تر و روشن تر است یا حتی از آن سیاه ترین ماده در تاریخ دنیا را ساخت که حتما پیشتر نامش به گوشتان خورده است.

البته در پایان لازم است یادآور شویم که خود-چینشی از طریق میدان های الکتریکی موضوع تازه ای نیست اما این کار در بردهای بسیار کوتاه ممکن بود. این در حالی است که در آزمایش انجام شده، دانشمندان موفق شدند که با روش Teslaphoresis نانوتیوب های کوچک را از چندین متر آنطرف تر مرتب سازی نمایند و سازه های بزرگی را از آنها ایجاد نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۹ فروردین ۱۳۹۵

    جالب بود ولی اون وانتا بلک سیاه ترین ماده جهان کارایی خوبی براش پیدا کردم نیروگاهای خورشیدی هستند با اینه ی محدب کار میکنند اب تو نقطه کانونی توسط لوله میگذارند تا از دمای بالا تبخیر بشه اگه لوله ای تو نقطه کانونی باشه سیاه باشه انرژی بیشتر جذب میکنه اگه وانتا بلک بگذاریم
    این نیروگاها متحول میشند میتونند چندین برابر انرژی تولید کنند

    در مورد این شک دارم بشه مدارهای خیلی پیچیدرو با این روش درست کرد

مطالب پیشنهادی