ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون SE
بررسی موبایل

بررسی دیجیاتو: iPhone SE: تقابل سنت با مدرنیته

اپل می گوید سال گذشته 30 میلیون دستگاه از تلفن های هوشمند قدیمی تر و 4 اینچی خود را به فروش رسانده است و علاوه بر این، ده ها میلیون نفر نیز وجود دارند که ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اپل می گوید سال گذشته 30 میلیون دستگاه از تلفن های هوشمند قدیمی تر و 4 اینچی خود را به فروش رسانده است و علاوه بر این، ده ها میلیون نفر نیز وجود دارند که هنوز از آیفون های قدیمی خود استفاده می کنند و تاکنون تمایلی به خرید مدل های جدیدتر و البته بزرگتر نشان نداده اند.

از سوی دیگر، روز به روز اهمیت بازار کشورهای پرجمعیت و در حال توسعه برای تولید کنندگان روشن می شود و شرکت های چینی نیز تنها با در نظر گرفتن همین موضوع، تلفن های هوشمندی جذاب اما اقتصادی به بازار عرضه کرده و ظرف مدتی کوتاه ضمن تجربه ی رشدی افسانه گون، جایگاه تولید کنندگان پرچمداران لوکس و گران قیمت را یکی یکی به تسخیر خود درآوردند.

اپل که در گذشته یکبار عرضه ی نه چندان موفق نسخه ی ارزان قیمت پرچمدار خود را با iPhone 5C تجربه کرده بود، این بار تمایل کاربران به محصولات کوچکتر و عدم وجود محصولات جذاب و متنوع در این بخش را دستمایه قرار داده و یک تلفن هوشمند 4 اینچی به بازار عرضه کرده است، محصولی 399 دلاری با نام iPhone SE که عرضه ی آن همزمان با چهلمین سالگرد این شرکت آغاز شد و این بار اپل برای ساخت آن، فرمول متفاوتی را برگزیده است.

این شرکت که به عرضه ی یک طراحی تازه هر دو سال یکبار مشهور است، این بار بازگشتی به حدود 4 سال گذشته داشته و برای عرضه ی این محصول کوچک و اقتصادی، سخت افزار آخرین پرچمدار خود را با ظاهر iPhone 5 ترکیب کرده است، محصولی که برخی آن را زیباترین تلفن هوشمند ساخته شده به دست اپل می دانند.

شرکت ساکن کوپرتینو در ساخت این تلفن هوشمند ویژگی های عمده ی پرچمدار خود از جمله قدرت پردازش و دوربین با کیفیت را حفظ کرده، اما برخی دیگر از فناوری های توسعه یافته در سالهای اخیر که در تبلیغات نیز مانور زیادی روی آنها صورت گرفته بود، مثل تاچ سه بعدی از دستگاه کنار گذاشته شده اند.

با بررسی دیجیاتو از iPhone SE همراه باشید تا ببینیم کاهش 250 دلار از قیمت، چه تاثیری در تجربه کاربری محصول تازه خواهد داشت.

(به روز رسانی: بررسی ویدیویی را اینجا مشاهده نمایید.)

طراحی

Digiato-iPhoneSE (24)

اگر شما هم مثل نگارنده طراحی آیفون 5 را بهترین می دانید و اعتقاد دارید جذابیت ظاهر آیفون 6 نسبت به نسل قبل افت داشته است، مشکل چندانی در این بخش مشاهده نخواهید کرد. طراحی «آیفون SE» به سال 2012 باز می گردد که برای نخستین بار در آیفون 5 به کار گرفته و بر اساس رویه ی سازنده در سال پس از آن نیز دوباره تکرار شد.

Digiato-iPhoneSE (73)

تغییرات ظاهری نسبت به iPhone 5 به سادگی قابل تشخیص نیستند

حالا این تلفن هوشمند 4 اینچی پس از حدود 4 سال بار دیگر فرصت تولد یافته و اگر بخواهید مو را از ماست بیرون بکشید، لازم است بگوییم که سازنده در «آیفون SE» استیل ضد خش را برای ساخت لوگوی پشت بدنه مورد استفاده قرار داده و فریم دستگاه نیز به جای فرز کاری، با استفاده از روش موسوم به Bead blasting ساخته شده که جلوه ای مات تر به حاشیه ی لبه ی بدنه بخشیده است. اما هیچ کدام از این تغییرات حتی هنگام کنار هم قرار دادن دو محصول نیز به سادگی قابل تشخیص نیستند و در مجموع می توان گفت این دو تلفن هوشمند از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند.

Digiato-iPhoneSE (74)

حتی اگر اعتقاد داشته باشید ظاهر آیفون 5 در طی سالهای اخیر تازگی و جذابیت خود را از دست داده، توجه داشته باشید بازگشت به گذشته موجب شده دوربین دستگاه از پشت بدنه بیرون زدگی نداشته باشد و بار دیگر شاهد تلفن هوشمندی با بدنه یکدست و زیبا باشیم، آن هم با وجود اینکه دوربین «آیفون SE» با آیفون 6S یکسان است.

Digiato-iPhoneSE (39)

بازگشت بدون تغییر به گذشته البته تاثیر منفی خود را نیز داشته است، چرا که اپل در طول 4 سال اخیر موفق شده بود حاشیه ی نه چندان قابل چشم پوشی در بالا و پایین نمایشگر را 5 درصد کاهش دهد. اما حالا دوباره تنها 60 درصد از نمای روبروی دستگاه به نمایشگر اختصاص دارد و این میزان حتی صرف نظر از کادر مشکی رنگ اطراف تصویر هم در سال 2016 بیشتر از همیشه به چشم می آید، در حالی که این میزان برای محصولی مثل Xperia Z5 Compact به 70 درصد می رسد، آن هم با وجود اینکه سونی خود از عملکرد چندان مناسبی در این زمینه برخوردار نیست.

Digiato-iPhoneSE (55)

هرچند اپل برخی امکانات سخت افزاری که در سالهای اخیر توسعه داده را در ساخت این محصول کنار گذاشته است، اما در عوض «آیفون SE» را در رنگ صورتی موسوم به rose gold نیز عرضه می کند که نخستین بار در سال گذشته برای آیفون 6S و ساعت اپل معرفی شد و روز به روز در بازار محبوبیت بیشتری پیدا می کند. علاوه بر این امکان انتخاب این تلفن هوشمند در رنگهای مشابه آیفون 5 یعنی خاکستری، نقره ای و طلایی نیز وجود دارد، اما لازم است بدانید که سازنده این رنگها را اندکی نسبت به گذشته تغییر داده تا با بدنه ی آیفون های 6S و نسخه ی پلاس یکدست باشند.

Digiato-iPhoneSE (76)

علاوه بر این لازم است بدانید که سازنده در ساخت این محصول بر خلاف آیفون 6S، آلومینیوم سری 6000 را به جای 7000 مورد استفاده قرار داده و به دلیل چنین تفاوت هایی بدنه ی دستگاه نسبت به پرچمداران اخیر در مقابل جذب اثر انگشت مقاوم تر است، هرچند در مواقعی که این اتفاق می افتد، پاک کردن بدنه به تلاش بیشتری نیاز خواهد داشت، اما در مجموع می توان عملکرد دستگاه را در این زمینه مناسب ارزیابی کرد.

Digiato-iPhoneSE (56)

«آیفون SE» یادآوری می کند تا همین چند سال پیش استفاده از تلفن های هوشمند با یک دست تا چه حد ساده و لذت بخش بود

اما جالب است بدانید ارگونومی دستگاه حتی به اندازه ی ظاهر بدنه نیز نسبت به آیفون 5 تغییری نداشته است، چرا که این تلفن هوشند از ابعاد یکسان 123 در 58 میلی متری، ضخامت 7.6 میلی متری و وزن 113 گرم برخوردار است که تنها یک گرم افزایش داشته و این موارد در کنار اندازه ی 4 اینچی و لبه های تراش خورده ی بدنه موجب شده «آیفون SE» به سادگی در یک دست جا گرفته و استفاده از آن امکان پذیر باشد، خصوصیتی که هرچند تا همین چند سال پیش روندی مرسوم به حساب می آمد، اما اکنون حتی احساس آن را نیز فراموش کرده ایم.

Digiato-iPhoneSE (60)

یکی دیگر از خصوصیاتی که فراموش کرده ایم نیز قرار داشتن دکمه ی Power در بالای دستگاه است، موردی که موجب می شود در اوایل شروع به استفاده از آیفون جدید، بارها لبه ی سمت راست بدنه را برای دسترسی به این دکمه لمس و با جای خالی آن مواجه شوید.

Digiato-iPhoneSE (62)

دیگر دکمه های دستگاه اما در محل مرسوم قرار دارند و دسترسی به آنها به سادگی انجام می شود. در نمای پایین بدنه نیز اسپیکر، درگاه Lightning و ورودی 3.5 میلی متری هدفون مشاهده می شوند که این آخری بخش زیادی از ضخامت دستگاه را به خود اختصاص داده و نشان می دهد چرا اپل قصد دارد این درگاه را از محصولات آینده حذف و استاندارد جدیدی را با آن جایگزین نماید، هرچند «آیفون SE» در نوع خود محصول ضخیمی به حساب نمی آید و از رقبای عمده مثل Sony Xperia Z5 Compact به شکل قابل توجهی باریک تر است.

Digiato-iPhoneSE (77)

در پایان لازم است اشاره کنیم که استفاده از طراحی محصولات قدیمی تر و عرضه ی نسخه های ارزان قیمت از تلفن های هوشمند موجود، در دنیای اندروید چندان شگفتی ساز نیست و توسط شرکت هایی مثل HTC و برخی تولید کنندگان دیگر تجربه شده، اما با این وجود تردیدی وجود ندارد که اپل با انتخاب طراحی مربوط به 4 سال گذشته ریسک قابل توجهی به جان خریده و شرایط را برای انتقاد کاربران فراهم آورده است.

Digiato-iPhoneSE (36)

البته نکته ای که در این بخش به کمک شرکت ساکن کوپرتینو خواهد آمد، این است که تنوع چندانی در بازار این چنین محصولاتی وجود ندارد و بیشتر تلفن های هوشمند هم اندازه، موبایل هایی میان رده و نه چندان جذاب هستند و همین موضوع، «آیفون SE» را با وجود ظاهر تکراری به یکی از چشم نواز ترین موبایل های موجود در نوع خود تبدیل خواهد کرد، آن هم بدون اینکه لازم باشد اپل تلاشی برای ایجاد ابتکار و طراحی تازه از خود به خرج دهد.

 نمایشگر

Digiato-iPhoneSE (50)

اگر می خواهید بدانید سازنده چگونه با وجود حفظ بخش عمده ی خصوصیات سخت افزاری آیفون 6S چگونه قیمت محصول جدید را 250 دلار کاهش داده است، قسمت مهمی از پاسخ خود را در این بخش خواهید یافت، چرا که اپل برای «آیفون SE» همان نمایشگری را مورد استفاده قرار داده که در آیفون 5 مشاهده کرده بودیم و تردیدی وجود ندارد که تولید این قطعه پس از 4 سال به مراتب ارزانتر تمام خواهد شد.

علاوه بر ظاهر، پنل نمایشگر محصول تازه نیز با iPhone 5 یکسان است

این نمایشگر IPS از رزولوشن 1136 در 640 و نسبت تصویر عریض 16 به 9 برخوردار است و تراکم پیکسل های آن مثل آیفون 6S به 326 پیکسل در هر اینچ می رسد، خصوصیاتی که بر اساسشان می توان این صفحه نمایش 4 اینچی را Retina نامید، به این معنی که سازنده اعتقاد دارد تراکم پیکسل های آن کافی است و نیازی به افزایش آن وجود ندارد، چرا که چشم کاربر در هر حال بیشتر از آن را تشخیص نخواهد داد.

Digiato-iPhoneSE (52)

هرچند چنین خصوصیاتی روی کاغذ قدیمی ناچیز به حساب می آیند، اما جالب است بدانید که نمایشگر «آیفون SE» در عمل از وضوح و کیفیت مناسبی برخوردار است، متن ها بدون مشکل قابل مطالعه هستند، تصاویر چشم نواز به نمایش در آمده و رنگها نیز طبیعی و پویا به نظر می رسند، هرچند اگر به نمایشگر های AMOLED و رنگهای اغراق شده در برخی تلفن های هوشمند اندرویدی عادت داشته باشید، در ابتدا رنگهای این نمایشگر تا حدی برایتان بی حس و حال خواهد بود.

Digiato-iPhoneSE (75)

حداکثر روشنایی نمایشگر به 600 نیت می رسد که رقم قابل توجهی است و حتی از آیفون 6S هم بالاتر به حساب می آید، اما به دلیل عمق نه چندان زیاد رنگ مشکی، نسبت کنتراست دستگاه به حدود 1 به 800 کاهش یافته که 50 درصد نسبت به برادر بزرگتر کاهش نشان می دهد. علاوه بر این زاویه دید صفحه نمایش و میزان خوانایی زیر نور مستقیم خورشید نیز با وجود اینکه قابل قبول هستند، اما در سطح پایینتری نسبت به پرچمداران جدیدتر قرار خواهند گرفت.

Digiato-iPhoneSE (53)

این تلفن هوشمند ضمناً به لطف برخورداری از iOS 9.3، از قابلیت موسوم به «شیفت شب» پشتیبانی می کند، ویژگی جدیدی که درحقیقت می توان آن را فیلتری برای رنگ آبی به حساب آورد و با فعال کردنش احتمال خستگی چشم و اختلال خواب کاربر کاهش خواهد یافت. جالب است بدانید که این قابلیت در آیفون های 5 و 5C با وجود پنل نمایشگر کاملاً مشابه وجود ندارد و حتی با بروزرسانی کردن سیستم عامل نیز اضافه نخواهد شد.

Digiato-iPhoneSE (34)

انتخاب با شماست، استفاده از این تلفن هوشمند به شکل معمول، یا منتظر ماندن برای اضافه شدن تاچ سه بعدی در نسل آینده

در هر حال، باید توجه داشت که خصوصیات نمایشگر محصول جدید تنها مشابه آیفون 5S نیستند و بر اساس کالبد شکافی های انجام شده، سازنده پنلی کاملاً مشابه با محصول مربوط به سالیان گذشته را مورد استفاده قرار داده و به همین دلیل این تلفن هوشمند از تاچ سه بعدی پشتیبانی نمی کند، خصوصیتی که اپل سال گذشته مانور زیادی روی آن انجام داده و این فناوری را به عنوان انقلابی در نحوه ی تعامل کاربران با تلفن های هوشمند عنوان نمود.

بدون تردید عدم وجود چنین قابلیتی تجربه ی کاربری دستگاه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما تصمیم گیری در مورد آن کاملاً به خود شما باز می گردد که بخواهید این تلفن هوشمند را مثل محصولات دیگر مورد استفاده قرار دهید، یا برای اضافه شدن تاچ سه بعدی در نسل بعدی آن منتظر بمانید.

نرم افزار

Digiato-iPhoneSE (19)

سازنده برای این محصول جدیدترین نسخه از سیستم عامل موبایل خود یعنی iOS 9.3 را در نظر گرفته که علاوه بر «شیفت شب» از ویژگی های جدید دیگری نیز بهره می برد، از جمله محافظت از note ها با گذرواژه یا اثر انگشت و گوش به زنگ بودن همیشگی Siri در تمام طول شبانه روز بدون نیاز به لمس دستگاه، که این آخری مهم ترین قابلیت اضافه شده در این نسخه به حساب می آید و تجربه کاربری دستیار دیجیتالی اپل را به شکل قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.

Digiato-iPhoneSE (33)

گوش به زنگ بودن همیشگی Siri عمده ترین قابلیت اضافه شده به این نسخه از سیستم عامل محسوب می شود

اپلیکیشن Apple News نیز در این نسخه بروزرسانی شده و از امکانات شخصی سازی بیشتری برخوردار است، اما هنوز بسیاری از قابلیت ها از جمله یکپارچگی هرچه بیشتر با سیری و امکان استفاده از Reading Lists های سافاری در آن حضور ندارند و از این نظر امکانات کمتری نسبت به رقبای خود ارائه می کند.

دیگر تغییرات iOS در این نسخه ناچیز هستند و برخی از آنها نیز در ایران قابل استفاده نیستند، بر همین اساس از شما دعوت می کنیم ویژگی های کامل تر این سیستم عامل را در بررسی iOS 9 مطالعه کنید و عملکرد آن را نیز در بررسی ویدیویی «آیفون SE» مشاهده نمایید.

دوربین

Digiato-iPhoneSE (49)

یکی از مهم ترین بهبودهای انجام گرفته در آیفون 6S اضافه شدن دوربین 12 مگاپیکسلی به حساب می آمد که با نمونه قبلی جایگزین شد و تجربه ی عکاسی این تلفن هوشمند را باز هم بهتر کرد، آن هم در حالی که پرچمداران اپل همواره در زمره ی مناسب ترین ها از این نظر قرار می گیرند.

سازنده حالا در «آیفون SE» نیز همان سنسور 12 مگاپیکسلی و پردازنده ی سیگنال تصویر سریع پرچمدار بزرگتر را مورد استفاده قرار داده است، خصوصیتی که موجب می شود قابلیت هایی پیشرفته مثل فیمبرداری 4K، ثبت عکس های 8 مگاپیکسلی همزمان با فیلمبرداری و ضبط ویدیوهای اسلوموشن با نرخ حداکثر 240 فریم در ثانیه برای این تلفن هوشمند ریز نقش امکان پذیر باشد.

دوربین این تلفن هوشمند از قابلیت هایی پیشرفته مثل فیلمبرداری 4K و ثبت ویدیو با نرخ 240 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند

البته باید توجه داشته باشید که «آیفون SE» هم مثل مدل 6S از لرزشگیر اپتیکال برخوردار نیست و این قابلیت به نسخه ی پلاس منحصر است، اما در عوض از لرزشگیر نرم افزاری پشتیبانی می کند و به فناوری Focus Pixels برای فوکوس سریع نیز مجهز است.

سازنده ضمناً قابلیت ثبت عکس های متحرک موسوم به Live Photo را نیز برای محصول تازه در نظر گرفته که اکنون امکان اشتراک گذاری آنها علاوه بر پلتفرم های iOS و مک، روی فیسبوک و تامبلر نیز امکان پذیر خواهد بود.

به لطف قدرت چیپست A9 روی این تلفن هوشمند حتی ویرایش ویدیوهای 4K نیز با اپلیکیشن iMovie و بارگزاری آنها روی یوتوب امکان پذیر خواهد بود، اما لازم است بدانید «آیفون SE» بر خلاف آیپد پرو، به جای 4 از 2 استریم 4K در کنار یکدیگر پشتیبانی می کند.

اگر قیمت و اندازه ی دستگاه را در مقایسه لحاظ کنیم، «آیفون SE» در زمینه ی تصویر برداری بالاتر از تمام رقبا قرار خواهد گرفت

برای دستیابی به بهترین نتیجه نیز می توانید رزولوشن 1080p را با نرخ 60 فریم در ثانیه به کار بگیرید که به ثبت ویدیوهایی با کیفیت منجر خواهد شد، البته باید توجه داشته باشید که اپل کماکان امکان تغییر رزولوشن ویدیو را برای رابط کاربری دوربین در نظر نگرفته و در نتیجه برای این منظور لازم است به بخش تنظیمات دستگاه مراجعه نمایید، تصمیمی که تا حدی عجیب به نظر می رسد چرا که ثبت ویدیو با نرخ فریم بالاتر برای محیط های تاریک چندان مناسب نیست و بهتر بود روشی برای تغییر این خصوصیت به راحتی وجود داشته باشد.

اما اپل ترجیح می دهد رابط کاربری بخش دوربین به ساده ترین شکل ممکن باشد و کاربر تنها دکمه هایی برای انجام اصلی ترین عملکردها مثل ثبت تصویر و روشن و خاموش کردن قابلیت هایی مثل فلش دستگاه و حالت HDR را در مقابل خود داشته باشد.

IMG_0157

در مورد کیفیت عکس ها نیز باید بگوییم تفاوت محسوسی با آیفون 6S ندارد و این موضوع را می توان نقطه ی قوت محصول تازه به حساب آورد. این تلفن هوشمند در شرایط مناسب نوری عکس ها را با رنگهای طبیعی، پویا و کنتراست مناسب به ثبت می رساند، هرچند جزئیات تصویر نسبت به رقیبی مثل Galaxy S7 در در سطح پایینتری قرار دارد، اما اگر اندازه و قیمت را هم وارد معادله کنیم، تقریباً رقیبی در این بازه برای «آیفون SE» وجود نخواهد داشت.

IMG_0083

علاوه بر این، تاثیر قابلیت HDR را نیز باید در نظر داشت که در صورت فعال بودن، میزان کنتراست و وضوح تصویر را تا حدی افزایش می بخشد، آن هم بدون اینکه سایه ها بیش از حد روشن ثبت شوند.

image

برای مشاهده ی تاثیر حالت HDR نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید، به سمت راست برای حالت HDR فعال و سمت چپ غیر فعال.

عملکرد دستگاه در شرایط کم نور نیز مناسب و قابل قبول است و می توان آن را در زمره ی بهترین های بازار به حساب آورد، اما با این حال بد نیست بدانید که رقیبی مثل Galaxy S7 به لطف گشادگی دریچه دیافراگم اف 1.7 در شرایط بسیار کم نور از عملکرد مناسب تری برخوردار است، البته با در نظر گرفتن اندازه ی بزرگ تر و قیمت گران تر.

image

برای مشاهده ی تصاویر ثبت شده در شب با فلش و بدون فلش، نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید.

در مجموع می توان گفت تجربه ی تصویر برداری با «آیفون SE» تفاوت محسوسی با آیفون 6S ندارد و بر همین اساس یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار به حساب می آید، اما به دوربین سلفی که می رسیم، سازنده سنسور 5 مگاپیکسلی آیفون 6S را کنار گذاشته و به یک سنسور 1.2 مگاپیکسلی بسنده کرده است.

البته قابلیت استفاده از نور نمایشگر به عنوان فلش برای ثبت سلفی در این تلفن هوشمند حاضر است که در پرچمداران اخیر معرفی شده بود و قادر است نور خود را مثل فلش دوگانه بر اساس محیط تنظیم کند، اما این قابلیت نیز در نهایت نمی تواند یک مگاپیکسلی سنسور را جبران نماید.

IMG_0177

در پایان از شما دعوت می کنیم گالری عکس های ثبت شده با دوربین «آیفون SE» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

Digiato-iPhoneSE (71)

هرچند ظاهر و پنل نمایشگر محصول جدید با آیفون 5 یکسان هستند، اما سازنده با وجود ابعاد کوچک، چیپست قدرتمند و اختصاصی A9 را در کنار چیپ حرکت سنج M9 و 2 گیگابایت حافظه ی رم برای این تلفن هوشمند در نظر گرفته که با آیفون های 6S و 6S Plus یکسان هستند و پیشتر عملکرد مناسب خود را در بازار به نمایش گذاشته اند.

اما نکته ی جالب اینجاست که نمایشگر کوچکتر دستگاه به قدرت پردازش کمتری نیاز دارد و بر همین اساس می توان گفت این تلفن هوشمند ریز جثه از برادران غول پیکر خود نیز قدرتمند تر است. «آیفون 5S» در بنچمارک Geekbench 3 امتیاز نزدیک به 3400 را به شکل تک هسته ای و حدود 4300 را برای عملکرد چند هسته ای کسب کرد که نشان می دهد این تلفن هوشمند  بیشتر از 70 درصد نسبت به آیفون 5S قدرتمند تر شده است.

iPhone SE Benchmarks

نتایج بنچمارک GFXbench GL نیز از عملکرد بسیار مناسب آیفون تازه حکایت دارند چرا که این محصول در تست T-Rex رقم قابل توجه 60 فریم در ثانیه را به خود اختصاص داده و برای تست Manhattan نیز 57 فریم در ثانیه را به ثبت می رساند که کاملاً به عملکرد آیفون 6S نزدیک هستند.

البته هیچکدام از این دو بنچمارک عملکرد رم 2 گیگابایتی دستگاه را به شکل مجزا سنجش نمی کنند، اما لازم است بدانید که رابط کاربری این تلفن هوشمند به شکل قابل قبولی اجرا شده و برخلاف آیفون 5 تاخیر یا اختلال قابل توجهی هنگام اجرای اپلیکیشن ها و مرور وب با تب های متعدد مشاهده نمی شود.

اگر می خواهید حداکثر قابلیت های دستگاه را مورد استفاده قرار دهید به تهیه ی نسخه ی 64 گیگابایتی محدود خواهید بود

اما با وجود همه ی پیشرفت ها، سازنده حسگر فشار سنج را از محصول جدید کنار گذاشته و بر همین اساس اپلیکیشن health در این دستگاه بر خلاف برادران بزرگتر خود قادر نیست تعداد صعود از پله ها را محاسبه کند، بر همین اساس اگر به وجود چنین قابلیتی اهمیت می دهید لازم است تهیه ی یک دستبند سلامتی یا ساعت اپل را در کنار «آیفون SE» در نظر داشته باشید.

Digiato-iPhoneSE (23)

علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که این تلفن هوشمند تنها در 2 ظرفیت 16 و 64 گیگابایت عرضه شده و از کارت حافظه نیز پشتیبانی نمی کند. از این میزان نیز نزدیک به 5 گیگابایت در اختیار نرم افزار دستگاه قرار دارد، بر همین اساس می توان گفت اگر تلفن هوشمند خود را تنها برای اموری مثل برقراری تماس و ارسال پیام تهیه می کنید، به مشکل چندانی بر نخواهید خورد، اما در صورتی که تمایل دارید حداکثر استفاده را از تمام قابلیت های دستگاه از جمله فیلمبرداری 4K داشته باشید، به تهیه ی نسخه ی 64 گیگابایتی محدود خواهید بود.

حسگر اثر انگشت

Digiato-iPhoneSE (54)

گذشته از عدم وجود تاچ سه بعدی، حسگر اثر انگشت «آیفون SE» نیز از پرچمداران جدید متفاوت است، چرا که سازنده اولین نسخه ی حسگر Touch ID را برای این محصول در نظر گرفته که اتفاقا نخستین بار در آیفون 5S معرفی شده بود و یک نسل از حسگر مورد استفاده در آیفون 6S قدیمی تر است.

عمده ترین تفاوت حسگر اثر انگشت «آیفون SE» را می توان سرعت پایینتر به حساب آورد

البته لازم است توجه داشته باشید که در همان زمان نیز حسگر اثر انگشت اپل از عملکرد بسیار مناسبی برخوردار بود و مدتی طول کشید تا تولید کنندگان تلفن های هوشمند بتوانند در این زمینه با شرکت ساکن کوپرتینو به رقابت بپردازند.

بر همین اساس لازم است بدانید که حسگر اثر انگشت «آیفون SE» از دقت مناسبی برخوردار است و اثر انگشت کاربر را تقریباً از همه ی جهات تشخیص می دهد و عمده ترین نقطه ضعف آن را نسبت به نمونه ی مورد استفاده در آیفون 6S و 6S پلاس، می توان سرعت پایینتر به حساب آورد.

پخش صدا

Digiato-iPhoneSE (12)

«آیفون SE» از یک اسپیکر مونو در زیر بدنه برخوردار است که بلندی صدای آن نسبت به جثه ی بدنه در اولین برخورد تا حدی تعجب برانگیز خواهد بود. البته لازم است بدانید که کاهش ابعاد دستگاه تاثیر خود را گذاشته و در نتیجه بلندی صدای اسپیکر نسبت به برادران بزرگتر کاهش یافته است، هرچند با این حال برای استفاده در محیط های خارجی و شلوغ کافی به نظر می رسد.

عملکرد اسپیکر دستگاه در مقایسه با اندازه قابل قبول به حساب می آید

هرچند کیفیت صدای این اسپیکر با توجه به اندازه و قیمت دستگاه قابل قبول است، اما لازم است بدانید هنگام بلند کردن صدا مقداری نویز به گوش می رسد و بخش Mid Range صدا نیز محدود است، خصوصیتی که موجب می شود موسیقی تا حدی خفه و با دامنه پویایی نه چندان بالا به گوش برسد.

اما نقطه ی قوت در این بخش را می توان هدفون داخل گوشی اپل به حساب آورد که همراه با این نسخه ی کوچک و اقتصادی از آیفون عرضه می شود و همانطور که در بررسی های پیش نیز اشاره کردیم، از کیفیت پخش مناسب و قابل قبولی برخوردار است.

امکانات ارتباطی

Digiato-iPhoneSE (31)

«آیفون SE» از یک سیم کارت نانوی 4G پشتیبانی می کند و از دیگر امکانات ارتباطی آن می توان به بلوتوث 4.2، NFC برای استفاده از قابلیت Apple Pay (که در ایران فعال نیست) و وای-فای نسخه ac اشاره کرد که البته آخری از قابلیت موسوم به MIMO پشتیبانی نمی کند. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که آیفون جدید هم مثل روند همیشگی از سنسور مادون قرمز برای کنترل لوازم الکترونیکی برخوردار نیست.

در مجموع می توان خصوصیات تلفن هوشمند جدید اپل را در این بخش مشابه آیفون 6S به حساب آورد، چرا که آیفون 6S Plus در زمینه ی اتصال LTE از سرعت بالاتری برخوردار است، هرچند این خصوصیت به دلیل محدودیت های اینترنت در ایران، تجربه ی کاربری شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

باتری

Digiato-iPhoneSE (32)

با وجود اندازه ی یکسان، سازنده موفق شده ظرفیت باتری محصول جدید را نسبت به آیفون 5.5 اینچی 5S افزایش داده و از 1570 به 1624 میلی آمپر ساعت برساند که تنها 91 میلی آپر ساعت از آیفون 6S کمتر به حساب می آید. این در حالی است که چیپست و سیستم عامل مورد استفاده در «آیفون SE» نسبت به سالیان گذشته بهینه تر عمل می کنند و بر همین اساس توقع می رود محصول تازه از عملکرد مناسبی در این بخش برخودار باشد.

این تلفن هوشمند به لطف نمایشگر کوچکتر نسبت به iPhone 6S عملکرد مناسب تری در زمینه ی عمر باتری ارائه می کند

اپل نیز در تبلیغات خود مانور زیادی روی این مسئله داده و اعلام کرده باتری «آیفون SE» قادر است تا 13 ساعت وب گردی یا 13 ساعت پخش ممتد ویدیو را تاب آورد. هرچند ارقام اعلام شده توسط سازندگان معمولاً از واقعیت بیشتر است، اما در همان اولین روز استفاده کاملاً احساس می کنید که باتری این تلفن هوشمند از آیفون گران قیمت 6S بهتر است و عملکردی به خوبی نسخه ی غول آسای پلاس از خود به نمایش می گذارد.

Digiato-iPhoneSE (44)

این تلفن هوشمند در طول مدت 8 ساعت خواب شبانه تنها حدود 5 درصد از شارژ باتری را مصرف می کند و به سادگی می توانید با هر شارژ روی حداقل یک روز استفاده از آن حساب باز کنید، رقمی که در صورت عدم استفاده از قابلیت های پر مصرف، تا دو روز نیز افزایش می یابد.

اما با این وجود لازم است بدانید که Xperia Z5 Compact که نزدیک ترین رقیب آیفون جدید به حساب می آید عملکرد مناسب تری در این زمینه ارائه می کند، در نتیجه می توان گفت اگر پلتفرم اپل را ترجیح می دهید و برای عمر باتری اهمیت بیشتری نسبت به اندازه ی دستگاه و قابلیتی مثل تاچ سه بعدی قائل هستید، می توانید تهیه ی این تلفن هوشمند ریز نقش را به جای برادران بزرگترش، در نظر داشته باشید.

جمع بندی

Digiato-iPhoneSE (58)

بررسی ها نشان می دهند حدود 20 درصد از کاربران تلفن های هوشمند محصولات 4 اینچی را ترجیح می دهند، آن هم در حالی که تنوع چندانی در این بخش از بازار وجود ندارد محصولات موجود در آن، از قابلیت های جذابی برخوردار نیستند. اگر شما هم در زمره ی چنین کاربرانی هستید لازم است بدانید که «آیفون SE» ارزان ترین آیفون ساخته شده تاکنون است اما با این وجود، عمده ترین قابلیت های پرچمداران اخیر سازنده مثل دوربین و قدرت سخت افزاری یکسان را، در یک فرم فکتور 4 اینچی و با قیمت 250 دلار ارزانتر در اختیار کاربر قرار می دهد.

بخش زیادی از این کاهش قیمت با استفاده ی مجدد از موارد قدیمی مثل طراحی و پنل نمایشگر کاملاً یکسان با آیفون 5 محقق شده است، محصولی که حدود 4 سال از عرضه ی آن به بازار می گذرد. بر همین اساس «آیفون SE» فاقد برخی امکانات توسعه یافته در سالهای اخیر است، از جمله تاچ سه بعدی که سازنده آن را انقلابی در روش تعامل با تلفن های هوشمند نامیده و مانور زیادی نیز در تبلیغات پرچمداران خود روی آن انجام داده است.

اما از سوی دیگر بهبودهای انجام گرفته در چیپست و سیستم عامل سازنده در سالهای اخیر، موجب شده «آیفون SE» قادر باشد در برخی زمینه ها از جمله قدرت پردازش و عمر باتری، حتی از برادران بزرگتر و گران قیمت تر خود نیز عملکرد بهتری ارائه نماید.

«آیفون SE» یا همان Special Edition در مجموع محصولی است که با قیمت 399 دلار، یکی از بهترین تجربه های کاربری در زمینه ی عکاسی با موبایل و قدرت سخت افزاری بسیار مناسب را در کنار پلتفرم نرم افزاری اپل در اختیار شما قرار می دهد و بر همین اساس حتی با در نظر نگرفتن اندازه و سیستم عامل نیز محصول جذابی به حساب می آید.

البته باید توجه داشته باشید که اگر از یک تلفن هوشمند بزرگتر به این محصول مهاجرت کنید لازم است خود را برای مطابقت دادن با شرایط تازه آماده کرده باشید، چرا که روی نمایشگر کوچک «آیفون SE» فضای کمتری برای مطالعه، مرور وب و حتی انجام بازی ها در اختیار خواهید داشت و تایپ کردن نیز با کیبورد کوچک دستگاه به راحتی محصولات غول پیکر نخواهد بود.

اما اگر می خواهید بار دیگر مثل سال های گذشته استفاده از تلفن هوشمند را به سادگی و با یک دست تجربه کنید، جایگزین چشمگیری غیر از Xperia Z5 کامپکت 4.7 اینچی در بازار وجود نخواهد داشت، مگر اینکه تمایل داشته باشید با پیشرفته ترین قابلیت های توسعه یافته به دست اپل مثل دومین نسل از حسگر اثر انگشت یا حافظه 128 گیگابایتی را با خرید پرچمداران بزرگتر در اختیار داشته باشید یا حتی صبر کنید تا امکاناتی مثل تاچ سه بعدی، در نسل آینده به نسخه ی کوچک و اقتصادی تر از آیفون نیز اضافه گردند.

در پایان لازم به ذکر است که نسخه ی 64 گیگابایتی از iPhone SE در بازار ایران با قیمت 2 میلیون و 285 هزار تومان به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • عمر باتری
  • عملکرد دوربین
  • قدرت سخت افزاری
  • ارگونومی مناسب
  • فیلمبرداری 4K

نکات منفی

  • طراحی تکراری
  • عدم وجود فناوری تاچ سه بعدی
  • رزولوشن دوربین جلو
  • محدودیت ظرفیت داخلی به 16 و 64 گیگابایت

از شما دعوت می کنیم تصاویر بیشتری را از این تلفن هوشمند زیبا مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • aaaa4444
    aaaa4444 | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

    سلام. ببخشید میشه راهنماییم کنید من بین این گوشی و اچ تی سی ای9 موندم کدوم بهتره.با تشکر از همه ی هم وطنانم

    • شادمهر
      شادمهر | ۱۹ مهر ۱۳۹۵

      ای 9

  • محمد مهدی
    محمد مهدی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    اه اه اه حالم به خورد.
    این چیه
    انقد کوچیکه تو دهن ادم جا میشه
    ایفون بپر گلو خخخخخخخ
    این گوشی فقط جنبه تبلیغاتی داره

    • Nami Modarressi
      Nami Modarressi | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

      شما برو يه تبلت بيست اينچي بگير باهاش كيف كن كاري به بقيه نداشته باش ??????

  • amir
    amir | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دوستان این بتهرین گوشیه که تا حالا دیدم فقط قیمتش یکم بالاست تو ایران و داخل امریکا نسخه ۶۴ گیگی ۴۹۹ دلار هست که میشه ۱.۵میلیون تومن واقعا اینجا گرونه پانصد تومن گرونتره ولی به محض اینکه بیاد پایین می خرمش???

  • Mahdiubuntu
    Mahdiubuntu | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    تو عکس ها یه APP دیجیاتو هم مشاهده میشه. ایشالا کی رو میشه؟!؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی