ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل بلک بری: شرکت ها باید درخواست های «منطقی» دولت ها برای دریافت اطلاعات کاربران را بپذیرند

جان چن مدیرعامل بلک بری روز گذشته تصمیم گرفت که به گزارشات مبنی بر همکاری این شرکت با پلیس کانادا و رهگیری بیش از یک میلیون پیام امن رد و بدل شده با استفاده از تلفن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

جان چن مدیرعامل بلک بری روز گذشته تصمیم گرفت که به گزارشات مبنی بر همکاری این شرکت با پلیس کانادا و رهگیری بیش از یک میلیون پیام امن رد و بدل شده با استفاده از تلفن های همراه آن پاسخ دهد.

البته آقای چن نگفت که آیا امکان رمزگشایی این پیام ها را برای دستگاه های موجود در سرتاسر دنیا در اختیار پلیس کانادا قرار داده یا اینکه صرفا شهروندان این کشور شامل آن می شده اند با این همه بر همکاری بلک بری با مقامات دولتی این کشور صحه گذاشت.

او در مطلبی که پیرامون همین موضوع منتشر کرده اعلام داشته: با توجه به کمک بلک بری می توانم تصریح کنم که ما بر اصول قانونی خود برای ارائه دسترسی پایبندیم.

پیشتر این شرکت اعلام نموده بود که همکاری با مقامات پلیس و مجری قانون در داخل مرزهای حقوقی و اخلاقی اش قرار دارند و اینطور آورده بود: ما موضع کاملا روشنی در این رابطه داشته ایم و بارها و بارها اعلام کرده ایم که شرکت های حوزه فناوری و همچنین شهروندان خوب باید درخواست های منطقی دولت برای دسترسی به اطلاعات را بپذیرند.

چن در ادامه اینطور نوشت:

من پیشتر گفته بودم وقتی شرکت ها اعتبار و شهرت خود را در جایگاهی بالاتر از صلاح و مصلحت عمومی قرار می دهند، اوضاع تیره و تار می شود.

این صحبت های مدیرعامل بلک بری را می توان به نوعی مردود اعلام نمودن مواضع اپل در پرونده رمزنگاری یک بمب گذار انتحاری دانست. همانطور که احتمالا می دانید شرکت سازنده آیفون امسال در رویایی مستقیم با اف بی آی قرار گرفت و علت هم امتناع آن برای کمک به رمزگذاری دستگاهی بود که گفته می شد به سید فاروق بمب گذار حوادث سن برناردینو تعلق داشته است.

البته این را هم باید اضافه نماییم که اپل سازمان های مجری قانون را به طرق دیگری یاری داد و مثلا اطلاعات موجود در iCloud را که به فاروق مربوط می شد به اف بی آی تحویل داد. اما خودداری این شرکت از رمزگشایی آیفون شخص بمب گذار در ادامه مناقشه ای بزرگ را بر سر مسئولیت های شرکت های فعال در زمینه فناوری و اهمیت امنیت ملی آمریکا به وجود آورد.

گزارشات هفته گذشته بلک بری که توسط دو وبسایت وایس و مادربورد منتشر شد نشان می داد که پلیس سلطنتی این کشور توانسته کلید رمزگذاری پروتکل پیام رسانی پین به پین بلک بری را به دست آورد. این تکنولوژی هم در پیام های دارای پین و هم سرویس BBM این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

پلیس این کشور آنطور که در گزارشات آمده در جریان یک عملیات جنایی به نام پروژه کلمنزا (مرتبط با پرونده یک قتل) از این کلید و همچنین سیستم رهگیری متعلق به بلک بری که در اتاوا نصب شده بود برای جمع آوی اطلاعات کاربران استفاده کرده.

در نهایت، عملیات پلیس به برچیده شدن یک سازمان تبهکار منجر شد. البته مشخص نیست که آیا پلیس کانادا هنوز هم که هنوز است اطلاعات مربوط به کاربران بلک بری را جمع آوری می کند یا خیر و اینکه کلید رمزگذاری ارائه شده از سوی آن به مقامات دولتی این کشور هنوز هم معتبر است یا نه.

چن در انتها یادآور شد که امنیت سازمانی محصولات بلک بری در نتیجه این همکاری تضعیف نشده است و اظهار نمود: ما خوب می دانیم که چه زمان دولت قصد دارد تبهکاران را دستگیر کند و چه وقت به حریم خصوصی شهروندان وارد شود و توازن کافی از این بابت را برقرار کرده ایم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سید مهدی
    سید مهدی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

    عههههههه عامرررررررررر?

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

    امیدوارم این حرفا رو بخاطر فشاری که روش بوده نزده باشه

    • عـــامـر
      عـــامـر | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

      آقا قالب جدید سایت خیلی خوبه تشمر از سایت دیجیاتو و مدیریتش بابت خوب بودن

مطالب پیشنهادی