ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان دوربینی ورقه ای شکل ساخته اند که می توان آن را به دور اشیا پیچید

امروزه دیگر دوربین ها را می توان در هر دستگاهی پیدا کرد، اما شاید خیلی زود روزی برسد که بتوانیم دوربین ها را به دور اشیا و یا حتی پوست بدن بپیچیم. محققان دانشگاه کلمبیا، ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

امروزه دیگر دوربین ها را می توان در هر دستگاهی پیدا کرد، اما شاید خیلی زود روزی برسد که بتوانیم دوربین ها را به دور اشیا و یا حتی پوست بدن بپیچیم. محققان دانشگاه کلمبیا، اخیرا «دوربین ورقه ای انعطاف پذیری» ساخته اند که به جای تنها یک سنسور، از چند سنسور بهره می برد که هنگام خم شدن سطح دوربین، همچنان کارایی خود را حفظ می کنند.

اگر تحقیقات به خوبی پیش رود می توان بزودی دوربین هایی به اندازه کارت های اعتباری ساخت که با خم کردن بدنه، میدان دیدشان تغییر می کند. یا حتی می توان با پوشاندن بدنه اتومبیل ها و لامپ ها با این ورقه انعطاف پذیر، دوربین های 360 درجه واقعیت مجازی پدید آورد.

محققان دانشگاه کلمبیا برای ساخت این دوربین ابتدا تصمیم گرفتند تا لنزهایی کوچک را روی سنسورهایی تک پیکسلی متصل کنند؛ کاری که پیش از این در ساخت سطوح خمیده امتحان شده بود. با این حال آنها متوجه شدند که بعد از خمیدگی صفحه، شکاف میان سنسورها به تصویر نهایی آسیب خواهد زد.

flexible-camera-columbia-2016-04-18-02

بنابراین در عوض، محققان از ورقه های سیلیکونی استفاده کردند که هنگام خمیدگی، طول کانونی لنزها را تغییر می دهد. نسخه اولیه فعلی، هیچ نقطه سیاهی در تصویر به جای نمی گذارد و تصاویری بدون لبه و بریدگی به دست می آید.

محققان این ورقه اولیه را در حالتی قابل پیش بینی خم کردند و به همین سبب توانستند تصاویری واضح اما با رزولوشن پایین به دست آورند. با این حال اگر میزان خمیدگی مشخص نباشد، سیستم مورد بحث تصاویری اتفاقی و نه چندان جالب به ثبت می رساند که نمونه آن در بالا دیده می شود.

هدف نهایی این است که محققان بتواند میزان انعطاف پذیری سنسورها را اندازه گرفته و ضمن محاسبه شکل هندسی آن، تصویری واضح به ثبت رسانند. اگرچه نسخه اولیه فعلی رزولوشنی بسیار پایین دارد اما اثبات می کند که تحقق چنین دستاوردی چندان دور از ذهن نیست. بنابراین محققان می خواهند ورژنی با رزولوشن بالا نیز از دوربین توسعه دهند. در ادامه ویدیوی توضیحات تکمیلی پژوهشگران در رابطه با این دوربین ورقه ای قابل مشاهده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

    این خیلی راه داره ! اگه کار نهایی مثل اون چیزی که گفت ممکنه اینقدر نازک بشه تو یه کارت اعتباری جاش داد خیلی به درد موبایلای هوشمند میخوره چون سازندگان در پی نازک کردن دیوایس ها هستند قسمت دوربین این عمل نمیگذاره

مطالب پیشنهادی