ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مقایسه iPhone 6S با Galaxy S7

اپل و سامسونگ در طول سالهای اخیر رابطه ای تنگاتنگ و جالب توجه داشته اند؛ این دو شرکت از یک سو عمده ترین رقیب مستقیم یکدیگر در بازار تلفن های هوشمند به حساب می آیند ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اپل و سامسونگ در طول سالهای اخیر رابطه ای تنگاتنگ و جالب توجه داشته اند؛ این دو شرکت از یک سو عمده ترین رقیب مستقیم یکدیگر در بازار تلفن های هوشمند به حساب می آیند و لازم است تلاش کنند کاربران محصولات رقیب را به سوی خود جلب نمایند، بر همین اساس تاکنون بارها شاهد بودیم که یکدیگر را به کپی برداری و نقض کپی رایت ها متهم کرده و در برخی موارد، کار به دادگاه های پر جار و جنجال کشیده و مدتها روند رسیدگی به پرونده در محاکم قضایی ادامه داشته است.

همین دو شرکت اما در عین حال و از سوی دیگر شرکای پر اهمیت و استراتژیک تلقی می شوند و همکاری نزدیکی با هم دارند، برای نمونه بخش قابل توجهی از چیپست های طراحی شده به دست اپل برای آیفون، از خط تولید سامسونگ خارج می شود، یا حتی نمایشگرهای AMOLED که بر اساس شایعات قرار است در نسل های بعدی آیفون مورد استفاده قرار گیرد و بر همین اساس تعجبی نخواهد داشت که اپل ساخت آن را نیز به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان این قطعه و یکی از بزرگترین شرکای خود، به شرکت کره ای سپارد.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که سامسونگ و اپل بزرگترین تولید کنندگان تلفن های هوشمند در جهان به حساب می آیند و بر همین اساس طبیعی خواهد بود که با عرضه ی هر پرچمدار جدید، کاربران مزایا و معایب هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنند تا مشخص شود غول های ساکن کره و آمریکا این بار از چه ویژگی هایی برای جلب خریداران به سوی خود بهره می برند.

اگر مقایسه را روی کاغذ انجام دهیم، به نظر می رسد آخرین پرچمدار اپل که حدود نیم سال از عرضه ی آن می گذرد شانسی در مقابل پرچمدار تازه نفس سامسونگ نداشته باشد، اما توجه داشته باشید که این دو محصول از دو پلتفرم نرم افزاری کاملاً متفاوت برخوردار هستند و علاوه بر این، تجربه ی کاربری هر محصول به عوامل دیگری غیر از اعداد و ارقام وابسته خواهد بود.

با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا بار دیگر گلادیاتورهای کره ای و آمریکایی را به مصاف یکدیگر فرستاده و ببینیم کدام یک پیروز از میدان نبرد بیرون خواهد آمد.

طراحی

image

هردو پرچمدار از طراحی یکسان اما بهبود یافته نسبت به نسل گذشته برخوردار هستند

اپل یکسال در میان، ضمن حفظ طراحی مدل سال گذشته، نسخه ای بهبود یافته از آن را عرضه و پسوند حرف S را به انتهای نام آن اضافه می کند. سامسونگ نیز سال گذشته طراحی پرچمدار خود را به شکل کامل دگرگون کرده بود و حالا در مدل تازه تلاش کرده ایرادهای طراحی نسل قبل را رفع نماید؛ بر همین اساس هر دو پرچمدار تازه از طراحی مشابه با سال گذشته برخوردار هستند و نسخه ای بهبود یافته به حساب می آیند.

علاوه بر استراتژی یکسان، شباهت های دیگری نیز بین دو پرچمدار به چشم می خورد. ترکیب و محل قرار گیری دکمه های هر دو محصول یکسان است و دو سازنده دکمه ی پاور را در سمت راست و دکمه های کنترل صدا را سمت چپ بدنه ی پرچمدار خود قرار داده اند.

_MG_4825

حسگر اثر انگشت هر دو پرچمدار در بخش پایین نمایشگر قرار گرفته تنها با این تفاوت که حسگر «گلکسی S7» اندکی بیرون زندگی و «آیفون 6S» به شکل گود ساخته شده و دومی دایره شکل است و به نظر می رسد از فضای بیشتری برای قرار گرفتن انگشت کاربر برخوردار باشد.

image

اما بیشترین شباهت در نمای پایین دو دستگاه مشاهده می شود و این شباهت به حدی است که سال گذشته جنجال زیادی به پا کرده و شائبه ی الهام گرفتن سامسونگ از اپل را در اذهان ایجاد کرده بود. هر دو سازنده در این بخش یک اسپیکر مونو در سمت راست و ورودی هدفون دستگاه را در سمت چپ قرار داده و در میان آنها درگاه ارتباطی دستگاه قرار دارد، تنها با این تفاوت که اپل از درگاه اختصاصی خود به نام Lightning استفاده می کند و سامسونگ از استاندارد جدید USB Type-C صرف نظر کرده و بار دیگر درگاه Micro USB را مورد استفاده قرار داده است، چرا که اعتقاد دارد استاندارد تازه ارزشی به محصول اضافه نمی کند.

_MG_4805

درگاه مورد استفاده توسط اپل از این مزیت برخوردار است که در آن جهت اتصال کابل به دستگاه اهمیت ندارد و همین موضوع روند شارژ و انتقال فایل را برای کاربر تاحدی ساده خواهد کرد، درگاه Type-C که جدید ترین نسخه از استاندارد USB در تلفن های هوشمند به حساب می آید نیز از همین مزیت برخوردار است، اما سامسونگ در این نسل روی خوشی به آن نشان نداده و بر همین اساس می توانید تمام کابل ها و لوازم جانبی خود را برای پرچمدار جدید نیز مورد استفاده قرار دهید.

از شباهت ها که بگذریم، عمده ترین تفاوت دو دستگاه را می توان جنس بدنه به حساب آورد، چرا که هر دو سوی پرچمدار سامسونگ از شیشه ساخته شده و اپل همانطور که انتظار می رفت بدنه ی «آیفون 6S» را مثل سال قبل از فلز ساخته، با این تفاوت که این بار مثل Apple Watch آلومینیوم سری 7000 مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به آلیاژ 6063 مورد استفاده در آیفون قبلی از استحکام بالاتری برخوردار است.

IMG_2443

هرچند این تغییر برای رفع مشکل خم شدن بدنه در آیفون موثر خواهد بود، اما ابعاد دستگاه را چند میلی متر بیشتر کرده و به 138.3 در 67.1 و ضخامت را به 7.1 میلی متر رسانده است که البته در عمل هنگام استفاده از دستگاه محسوس نیست. اما آلیاژ جدید از سوی دیگر وزن دستگاه را نیز 14 گرم افزایش داده و به 143 گرم رسانده که بر خلاف افزایش ابعاد کاملاً محسوس است و در ارگونومی نسل جدید تاثیر منفی داشته است.

iPhone 6S به کوچکترین نمایشگر در میان پرچمداران مجهز است

البته با این وجود آیفون هنوز هم کوچکترین پرچمدار موجود در بازار به حساب می آید و به همین دلیل ارگونومی آن از تلفن های هوشمند بزرگتر از خودش مناسب تر است، از جمله «گلکسی S7» با ابعاد 142.4 در 69.9 و ضخامت 7.9 میلی متر که دومی نسبت به سال گذشته به شکل محسوسی افزایش یافته است.

image

اگر نمایشگر بزرگتری بخواهید، لازم است اهمیت کمتری برای ارگونومی دستگاه قائل باشید

نکته ی دیگر اینکه پرچمدار پیشین سامسونگ 143 گرم وزن داشت که با «آیفون 6S» برابر به حساب می آید، اما در پرچمدار تازه این میزان به 152 گرم افزایش یافته است. البته سازنده ی کره ای خمیدگی های اطراف بدنه را در نسل جدید بهبود داده و افزایش ضخامت هم موجب شده بیرون زدگی دوربین از پشت بدنه کمتر در چشم باشد و ظاهر دستگاه زیبا تر از همیشه به نظر برسد، اما در نهایت، از تمام این مسائل که بگذریم، باید گفت اگر نمایشگر بزرگتری بخواهید، لازم است اهمیت کمتری برای ارگونومی دستگاه قائل باشید.

در حقیقت شما با انتخاب نمایشگر بزرگتر، انتخاب می کنید که می خواهید کار کردن با دستگاه اندکی دشوار تر باشد اما در عوض مشاهده ی ویدیو، عکس، مطالعه و مرور وب اندکی لذت بخش تر باشد، ضمن اینکه بدنه ی «گلکسی S7» حالا به لطف گواهی IP68 در مقابل آب و غبار مقاوم است و در صورت انتخاب این محصول می توانید آن را تا 30 دقیقه در ارتفاع 1.5 متری آب غوطه ور نمایید.

_MG_4182

اما لازم است بدانید که در زمینه ی جذب اثر انگشت بدنه ی «آیفون 6S» به دلیل فلزی بودن نسبت به شیشه ی مورد استفاده در «گلکسی S7» عملکرد مناسب تری دارد و در صورتی که عادت دارید تلفن هوشمند خود را تمیز و در آراسته ترین شکل نگاه دارید، بهتر است تهیه ی پرچمدار اپل را مد نظر داشته باشید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که هرچند سامسونگ در پشت بدنه ی پرچمدار تازه نیز لایه ی محافظ گوریلا گلس را مورد استفاده قرار داده، اما در هر حال مقاومت شیشه نسبت به فلز پایینتر است و در نتیجه احتمال وارد آمدن صدمه های حیاتی به «گلکسی S7» بالاتر خواهد بود.

_MG_4765

در مورد تنوع رنگها، اپل 4 انتخاب خاکستری، نقره ای، طلایی و صورتی موسوم به رز گلد را برای محصول خود در نظر گرفته و سامسونگ نیز پرچمدار تازه را در 4 رنگ مشکی، طلایی، نقره ای و سفید عرضه می کند.

در مجموع می توان گفت این که طراحی پرچمدار شیشه ای را ترجیح بدهید یا فلزی، کاملاً به سلیقه ی شما باز می گردد و مزیت چشم گیری در این بخش وجود ندارد که یکی را بر دیگری ارجحیت بخشد، مگر اینکه دستان کوچکی داشته باشید و ترجیح بدهید تلفن هوشمند کوچکتر را انتخاب نمایید. هر دو سازنده در نهایت طراحی پرچمدار سال گذشته را حفظ و ایرادات آن را در نسل تازه رفع کرده اند، در نتیجه اطمینان داشته باشید هر کدام از این دو تلفن هوشمند که ظاهرش با سلیقه ی شما همخوانی بیشتری دارد، بهترین پرچمداری به حساب می آید که سازنده تاکنون به بازار عرضه کرده است.

نمایشگر

_MG_4787

با وجود افزایش اندازه در نسل های اخیر، هنوز هم نمایشگر 4.7 اینچی «آیفون 6S» یکی از کوچکترین ها در بین محصولات پرچمدار به حساب می آید و در «گلکسی S7» نیز شاهد تکرار اندازه ی 5.1 اینچی مشابه با نسل پیشین هستیم. اگر مشخصات این دو صفحه نمایش را روی کاغذ با یکدیگر مقایسه کنیم به نظر می رسد که پرچمدار آیفون هیچ شانسی برای رقابت نداشته باشد.

صفحه نمایش IPS این تلفن هوشمند از سال 2010 بدون تغییر باقی مانده و از روزولوشن 1334 در 740 (که تنها اندکی از HD بالاتر است) و تراکم 326 پیکسل در هر اینچ بهره می برد، چرا که سازنده اعتقاد این میزان برای یک نمایشگر در این اندازه کفایت می کند و بیشتر از آن برای چشم کاربر قابل تشخیص نیست.

پرچمدار سامسونگ از سوی دیگر به یک نمایشگر AMOLED با رزولوشن 2K مجهز است که در اندازه ی 5.1 اینچی به تراکم 576 پیکسل در هر اینچ منجر شده و از این نظر در زمره ی بالاترین های بازار به حساب می آید. اما جالب است بدانید قرار دادن دو تلفن هوشمند در کنار یکدیگر نشان می دهد اعتقاد اپل تا حد زیادی صحیح است و تفاوت میزان وضوح دو نمایشگر به اندازه ی اعداد روی کاغذ نیست.

_MG_4847

تفاوت های مختلفی نیز وجود دارند که هیچ کدام به رزولوشن و تعداد پیکسل ها مربوط نیستند، از جمله اینکه پنل AMOLED مورد استفاده توسط سامسونگ قادر است هر پیکسل را به شکل جداگانه خاموش و روشن کند و این موضوع عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر مناسب تری برای «گلکسی S7» به ارمغان آورده است.

نمایشگر پرچمدار اپل قادر است نزدیک به 100 درصد از رنگهای استاندارد sRGB را نمایش دهد و در نتیجه از رنگهای نزدیک به واقعیت و پویا برخوردار است، در حالی که این میزان به دلیل اغراق آمیز بودن رنگها در پنل های AMOLED برای پرچمدار سامسونگ به مراتب بالاتر است و در آزمایش ها تا 190 درصد نیز به ثبت رسیده است. البته لازم است بدانید که شرکت کره ای قابلیت شخصی سازی نحوه ی نمایش رنگها را برای رابط کاربری خود در نظر گرفته و در صورتی که آن را روی گزینه ی Basic قرار دهید، «گلکسی S7» از نظر طبیعی بودن رنگها به یکی از بهترین های بازار تبدیل شده و در نتیجه بر خلاف آیفون قادر خواهد بود هر دو سلیقه را پوشش دهد.

_MG_4013

حداکثر روشنایی هر دو نمایشگر در محدوده ی نزدیک به 500 نیت قرار دارد اما نور از روی سطح نمایشگر آیفون بازتاب بیشتری دارد و این موضوع خوانایی دستگاه زیر نور مستقیم خورشید را کاهش می دهد. حداقل روشنایی «گلکسی S7» نیز به نیت می رسد که رقم بسیار مناسبی است و موجب می شود کار کردن با دستگاه در محیط های بسیار تاریک فشار کمتری به چشم وارد نماید. هرچند پرچمدار اپل از این مزیت برخوردار است که فیلتر نور آبی در نسخه ی جدید سیستم عامل برای آن در نظر گرفته شده و فعال کردن این قابلیت میزان خستگی چشم و اختلال خواب در اثر آن را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

اگر چنین تفاوت هایی برای تصمیم گیری کافی به نظر نمی رسند، توصیه می کنیم امکانات اختصاصی هر صفحه نمایش را نیز به معادله وارد نمایید. سامسونگ در پرچمدار تازه سرانجام قابلیت خاموش شدن هر پیکسل به شکل جداگانه را به کار گرفته و قابلیت همیشه روشن ماندن بخشی از صفحه نمایش را به دستگاه اضافه کرده است.

به لطف این قابلیت می توانید اطلاعاتی مثل ساعت، تقویم و نوتیفیکیشن برخی از اپلیکیشن های پیشفرض سازنده را در تمام طول شبانه در اختیار داشته باشید، البته در ازای مصرف 1 درصد از شارژ باتری در هر ساعت.

_MG_3971

از سوی دیگر نمایشگر پرچمدار اپل قادر است میزان فشار وارد شده توسط انگشت کاربر را تشخیص دهد، قابلیتی که می توان عملکرد آن را مشابه کلیک راست در کامپیوترها به حساب آورد. برای می توان به روند گرفتن سلفی اشاره کرد که به شکل مرسوم در سه یا چهار مرحله انجام می گیرد، اما به لطف این ویژگی کافی است فشار بیشتری به آیکون اپلیکیشن دوربین وارد کنید تا گزینه های مختلفی از جمله گرفتن سلفی به سرعت روی تصویر پدیدار شوند.

با توجه به مناسب بودن کیفیت هر دو نمایشگر می توانید امکانات اختصاصی را برای انتخاب مد نظر قرار دهید

در مجموع می توان گفت هرچند دو سازنده رویه کاملاً متفاوتی را در زمینه ی نمایشگر پیش گرفته اند، اما عملکرد هر دو محصول با وجود تمام تفاوت های چشمگیر، در زمره ی بهترین های بازار قرار می گیرند و کیفیت بسیار مناسبی در این بخش ارائه می کنند. البته تردیدی وجود ندارد که پنل های AMOLED از مزیت هایی مثل عمق رنگ مشکی و مصرف انرژی بهینه تر برخودار هستند و دستیابی به آنها با فناوری های دیگر ممکن نیست، بر همین اساس شنیده می شود که در آیفون های بعدی شاهد استفاده از آنها باشیم، اما در عوض نمایشگر فعلی «آیفون 6S» قادر است میزان فشار وارد شده را تشخیص دهد، در نتیجه باز هم شما هستید باید بگویید نمایشگر بزرگتر و با کیفیت تر با قابلیت همیشه روشن ماندن برایتان کاربرد بیشتری خواهد داشت یا ویژگی موسوم به تاچ سه بعدی در پرچمدار رقیب.

علاوه بر این توجه داشته باشید که رزولوشن بالاتر کاملاً بی تاثیر نیست و در هدست های واقعیت افزوده بیشترین کاربرد را خواهد داشت چرا که در این فاصله تراکم بالای پیسکل ها بیشتر از هرچیزی تجربه ی کاربری را بهبود می دهد، در نتیجه اگر به استفاده از ابزارهای واقعیت مجازی یا افزوده تمایل دارید، کمتر رقیبی در بازار وجود خواهد داشت که قادر باشد در این زمینه با «گلکسی S7» برابری نماید.

نرم افزار

_MG_4812

اگر تصمیم گیری و انتخاب تا اینجا برایتان دشوار بوده، ورود به سخت ترین بخش را به شما خوشامد می گوییم. «گلکسی S7» نخستین تلفن هوشمند سامسونگ است که از جدیدترین نسخه ی سیستم عامل موبایل گوگل یا همان اندروید مارشملو بهره مند است و عمده ترین ویژگی اضافه شده در این نسخه را می توان قابلیت موسوم به Doze به حساب آورد. با وجود این ویژگی هنگامی که تلفن هوشمند خود را به مدت طولانی رها کنید سیستم متوجه شده و امکانات پر مصرف و غیر ضروری را متوقف می کند تا زمان standby دستگاه افزایش یابد.

_MG_4075

علاوه بر این، سامسونگ در آخرین نسخه، قابلیتی به نام Game Launcher را به رابط کاربری تاچ ویز اضافه کرده که به لطف آن می توانید قابلیت های سودمند مثل ضبط ویدیو از صفحه یا عدم نمایش نوتیفیکیشن ها را هنگام بازی کردن در اختیار داشته باشید، قابلیتی که در کنار نمایشگر با کیفیت و قدرت سخت افزاری، «گلکسی S7» را به یکی از بهترین گزینه های برای انجام بازی های پلتفرم اندروید تبدیل کرده است.

این قابلیت حتی هنگام انجام بازی هایی مثل کندی کراش که از گرافیک سنگینی برخوردار نیست هم مفید خواهد بود، چرا که در این حالت می توانید به سادگی با پایین آوردن نرخ نمایش فریم ها، عمر باتری را تا 15 درصد افزایش دهید.

_MG_4080

از سوی دیگر مهم ترین قابلیت اضافه شده به iOS 9 توسط اپل را می توان شیفت شب به حساب آورد که به شکل فیلتری برای جلوگیری از انتشار نور آبی از نمایشگر عمل می کند و خستگی چشم و اختلال خواب در اثر کار با تلفن هوشمند را کاهش می دهد.

IMG_2645

در مجموع می تون گفت اگر در حال حاضر از سیستم عامل خود راضی هستید، با خرید پرچمدار جدید نیز خوشنود خواهید شد چرا که بهبودهای مختلفی توسط هر دو سازنده برای آخرین نسخه در نظر گرفته شده است. اما اگر می خواهید در مورد سیستم عامل دیگر تصمیم بگیرید، لازم است بار دیگر به خلاصه ترین شکل تفاوت های این دو پلتفرم را گوشزد نماییم.

سیستم عامل اندروید از امکان شخصی سازی بالایی برخوردار است و تصمیم گیری در مورد بسیاری از جزئیات به سلیقه ی کاربر سپرده شده است، هرچند این میزان از امکان ایجاد تغییر به منوهای تو در تو و تاحدی پیچیده منجر شده است. از سوی دیگر در طراحی iOS تمرکز روی این بوده که همه چیز به ساده ترین شکل انجام شود اما برای رسیدن به این هدف شما کنترل چندانی روی سیستم عامل دستگاه نداشته و لازم است بسیاری از موارد را همانطور که سازنده تعیین کرده انجام دهید، حتی اگر چندان با منطق سازگار به نظر نرسد و حس محدودیت را در شما ایجاد نماید.

برای تصمیم گیری ساده تر توصیه می کنیم 10 دلیل برتری اندروید بر iOS را از اینجا و 10 دلیل برتری iOS بر اندروید را اینجا مطالعه نمایید.

دوربین ها

_MG_4818

ویژگی های اصلی دوربین گلکسی: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۱/۲.۶ اینچی با پیکسل های ۱.۴ میکرونی، فناوری پیکسل دوگانه، لرزشگیر اپتیکال، لنز با اف ۱.۷، فیلمبرداری 4K، دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی

ویژگی های اصلی دوربین آیفون: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۱/۳ اینچی با پیکسل های ۱.۲۲ میکرونی، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، لنز با اف ۲.۲، فلش دوگانه LED، فیلمبرداری 4K، دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی

سامسونگ در پرچمدار تازه، اندازه ی پیکسل ها را بزرگتر کرده و به ۱.۴ میکرون رسانده تا نور بیشتری قابل جذب باشد، خصوصیتی که موجب شده تعداد پیکسل ها نسبت به نسل پیشین کاهش یافته و اکنون هر دو پرچمدار به سنسوری با ۱۲ مگاپیکسل مجهز باشند، هرچند پیکسل های آیفون کوچکتر و ۱.۲۲ میکرونی هستند و این در حالی است که اپل پیشتر سنسور های ۱.۵ پیکسلی را برای iPhone 5S مورد استفاده قرار داده بود و حالا این میزان در روندی معکوس کاهش یافته است.

عمده ترین مزیت پرچمدار سامسونگ عملکرد بهتر در شرایط کم نور به حساب می آید

علاوه بر این میزان گشادگی دریچه ی دیافراگم نیز در «گلکسی S7» بیشتر است و اف ۱.۷ در نظر گرفته شده که مناسب ترین رقم بین تلفن های هوشمند به حساب می آید، در حالی که این میزان برای آیفون اف ۲.۲ در نظر گرفته شده است. اما نکته ای که سامسونگ در مراسم رونمایی از پرچمدار تازه بیش از هرچیز روی آن مانور داد ویژگی پیکسل های دوگانه بود که موجب می شود تمام پیکسل های سنسور هنگام فوکوس کردن قابل استفاده بوده و سرعت فوکوس تا سطح دوربین های DSLR افزایش یابد، در حالی که فناوری فوکوس خودکار با تشخیص فاز در آیفون تنها قادر است ۵ درصد سنسور را استفاده نماید.

ترکیب چنین خصوصیاتی با لرزشگیر اپتیکال، عملکرد عکاسی در شرایط کم نور را به نقطه ی قوت پرچمدار سامسونگ تبدیل کرده و موجب شده این تلفن هوشمند قادر باشد تصاویر را در شب با روشنایی و نویز مناسب تر به ثبت برساند، در حالی که عملکرد آیفون با فاصله ی قابل توجهی از این نظر در رده ی دوم قرار می گیرد.

image

(برای مقایسه نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید. به سمت چپ برای گلکسی و راست برای آیفون)

اما در نور روز هر دو تلفن هوشمند به یکی از بهترین های موجود در بازار تبدیل شده و تصاویر را با رنگهای طبیعی، جزئیات قابل قبول و کیفیت مناسب ثبت می کنند، هرچند در اندازه ی کوچک جزئیات عکس های دوربین «گلکسی S7» بیشتر به نظر می رسند، اما اگر تصاویر را با اندازه ی اصلی ۱۰۰ درصد مشاهده کنید، مشخص است که پردازش های ثانویه ی بیش از «آیفون 6S» روی عکس انجام شده و تاحدی حالت موسوم به بیش از حد نرم شدن به عکس ها بخشیده است.

image

(به سمت چپ برای گلکسی و راست برای آیفون)

علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که «آیفون 6S» به لنز ۲۹ میلی متری مجهز است، در حالی که سامسونگ یک لنز عریض تر ۲۶ میلی متری را برای «گلکسی S7» در نظر گرفته و این موضوع موجب می شود اندکی فضای بیشتر در هر عکس برای پرچمدار کره ای قابل ثبت باشد، آن هم با وجود اینکه سازنده در این نسل سنسور عریض را کنار گذاشته و به نسبت ۴:۳ روی آورده است.

هر دو تلفن هوشمند ضمناْ عکس ها را به شکل متحرک ثبت می کنند، به این معنا که هر عکس به شکل یک فایل GIF تقریباْ ۳ ثانیه ای ثبت می شود که در آن می توانید ۱.۵ ثانیه پیش و پس از فشردن دکمه ی شاتر را مشاهده نمایید. از دیگر قابلیت های مشترک نیز می توان به حالت HDR خودکار اشاره کرد که به لطف آن می توانید تصمیم گیری در مورد نیاز به فعال بودن این حالت را به دوربین دستگاه بسپارید.

اپل سرانجام پس از سالها استفاده از دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی، سنسور دوربین جلوی آیفون جدید را به ۵ مگاپیکسل افزایش داده و اکنون هر دو پرچمدار از این نظر برابر هستند، با این تفاوت که لنز ۲۲ میلی متری «گلکسی S7» از لنز ۳۱ میلی متری مورد استفاده در «آیفون 6S» عریض تر است و نمای بیشتری را در خود جا خواهد داد.

image

(به سمت چپ برای گلکسی و راست برای آیفون)

دوربین جلوی پرچمدار کره ای در مجموع سلفی ها را با نمای عریض تر، جزئیات بیشتر و رنگهای طبیعی تر ثبت می کند، هرچند پرچمدار اپل در عوض قادر است روشنایی نمایشگر را هنگام عکاسی در شرایط تاریک به شکل فلش دوگانه مورد استفاده قرار داده و نور آن را بر اساس نیاز محیط تنظیم نماید.

امکانات عکاسی پرچمدار سامسونگ متنوع تر و رابط کاربری اپل ساده تر است

اما در زمینه ی حالت های عکاسی، سامسونگ گزینه های متنوع تری را در اختیار کاربر قرار می دهد که می تواند برای علاقه مندان عکاسی جذاب تر باشد، از جمله امکان ایجاد تغییر به شکل دستی در تنظیماتی مثل ISO، سرعت شاتر، وایت بالانس و نحوه ی فوکوس. در حالی که اپل تمرکز خود را روی هرچه ساده تر بودن رابط کاربری دوربین گذاشته و تلاش کرده تنها فشار دکمه ی شاتر برای ثبت بهترین عکس ها کافی باشد و کاربر را با تنظیمات پشت پرده روبرو نکند.

برای درک بهتر کیفیت تصویربرداری هر پرچمدار، از شما دعوت می کنیم در ادامه تعدادی از نمونه عکس های ثبت شده با دوربین این دو تلفن هوشمند را مشاهده و با یکدیگر مقایسه نمایید.

گالری عکس های ثبت شده با دوربین Galaxy S7:

گالری عکس های ثبت شده با دوربین iPhone 6S:

سخت افزار

_MG_4772

یکی از بخش های جذاب خرید تلفن هوشمند جدید، بهره مند شدن از سخت افزار قوی تر و سریع تر است و نه تنها دو پرچمدار تازه به خوبی از چنین خصوصیتی برخوردار هستند، بلکه یکی از سریع و قدرتمند ترین موبایل های موجود در بازار به حساب می آیند.

سامسونگ پرچمدار خود را بار دیگر در دو نسخه تولید کرده که یکی از آنها به جدیدترین چیپست پرچمدار و اختصاصی سازنده یعنی اگزینوس 8890 مجهز است و دیگری از اسنپدراگون 820 بهره می برد. هرچند قدرت مدل دوم اندکی پایین تر است، اما این موضوع در عمل چندان محسوس نیست و هر دو نسخه به 4 گیگابایت حافظه رم نیز مجهز هستند که برای انجام سنگین ترین پردازش ها کفایت خواهد کرد.

_MG_4028

اما در نهایت هر کدام از این دو نسخه ی مجهز به چیپست هشت هسته ای را خریداری کنید، یکی از سریع ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار را در اختیار خواهید داشت که قدرت آن به گفته ی سازنده نسبت به پرچمدار سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

اپل نیز در پرچمدار جدید علاوه بر 2 گیگابایت حافظه ی رم، چیپست قدرتمند خود موسوم به A9 را مورد استفاده قرار داده که عملکرد آن نسبت به A8 در زمینه ی توان پردازشی تا 70 و در زمینه ی پردازش گرافیکی تا 90 درصد افزایش یافته است. البته با این وجود اینجا هم روی کاغذ و بر اساس اعداد به نظر نمی رسد پرچمدار اپل شانسی برای رقابت داشته باشد، اما توجه داشته باشید که این شرکت سخت افزار و نرم افزار محصولاتش را خود تولید می کند و به همین دلیل آیفون ها همواره برای ارائه ی یک تجربه ی کاربری روان و قدرتمند، به توان پردازشی کمتری نسبت به محصولات مبتنی بر اندروید نیاز خواهند داشت.

IMG_2638

بر جالب است بدانید که هرچند پرچمدار سامسونگ عموماً در بنچمارک ها دست بالاتر را دارد، اما در برخی موارد اگر یک اپلیکیشن یکسان مثل Contest of Champions را به شکل همزمان روی هر دو پرچمدار اجرا کنید، سرعت آماده به کار شدن آن روی آیفون بالاتر خواهد بود، هرچند این تفاوت به حدی نیست که در تجربه ی کاربری دستگاه موثر باشد و می توان گفت بدون تردید هر دو پرچمدار تازه از قدرتمند ترین تلفن های هوشمند بازار هستند که جای نگرانی در مورد توان پردازش آنها وجود نخواهد داشت.

بر همین اساس آمار و ارقام بنچمارک ها را کنار گذاشته و به تفاوت های مهم تر سخت افزاری می پردازیم، از جمله درگاه کارت حافظه که بار دیگر به پرچمدار سامسونگ بازگشته و به یکی از نقاط قوت مهم «گلکسی S7» در مقابل آیفون تبدیل شده است. تلفن هوشمند تازه به لطف چنین قابلیتی تنها در یک نسخه با ظرفیت داخلی 32 گیگابایت عرضه می شود که می توانید 200 گیگابایت دیگر نیز توسط کارت حافظه به آن اضافه کنید، هرچند در حالت سرعت تبادل داده ها تا حدی از حافظه ی داخلی پایینتر خواهد بود.

پیروز در بخش قدرت پردازش: مساوی

ضمناً باید توجه داشته باشید که سامسونگ هم مثل ال جی قابلیت موسوم به Adoptable Storage یا حافظه ی تطبیقی را از اندروید مارشملو کنار گذاشته است، در نتیجه این تلفن هوشمند قادر نیست با کارت MicroSD مشابه حافظه ی داخلی رفتار کند و محدودیت هایی برای انتقال اپلیکیشن و فایل ها وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر اپل در آیفون جدید حافظه ی 32 گیگابایتی را که یکی از به صرفه ترین گزینه ها به حساب می آمد حذف کرده و این تلفن هوشمند را تنها در ظرفیت های 16، 64 و 128 گیگابایت عرضه می کند. البته باید توجه داشته باشید که در نسخه ی 16 گیگابایتی تنها چیزی در حدود 10 گیگابایت در اختیار شما قرار خواهد داشت که برای استفاده از بسیاری از قابلیت های دستگاه از جمله فیلمبرداری با رزولوشن بالا کافی به نظر نمی رسد و امکان افزایش آن نیز به دلیل عدم پشتیبانی از کارت حافظه وجود نخواهد داشت.

پیروز در بخش حافظه: گلکسی

هر دو سازنده حسگر اثر انگشت تلفن هوشمند خود را زیر نمایشگر و درون دکمه ی Home قرار داده اند، محلی که هرچند نسبت به پشت بدنه سخت تر مورد دسترسی قرار می گیرد، اما در عوض استفاده از آن حتی هنگامی که محصول روی میز قرار دارد نیز ممکن خواهد بود.

هر دو سازنده حسگر مشابه با پرچمدار نسل قبل را در محصول تازه مورد استفاده قرار داده اند که از نظر سرعت و دقت در زمره ی مناسب ترین های موجود در بازار قرار می گیرد، هرچند عملکرد Touch ID 2.0 در «آیفون 6S» مجموعاً اندکی بهتر از رقیب به نظر می رسد.

پیروز در بخش حسگر اثر انگشت: آیفون

هردو تلفن هوشمند از جدیدترین فناوری های ارتباطی مثل وای-فای دوبانده 11ac، بلوتوث 4.2 و NFC برخوردار هستند که البته این قطعه در پرچمدار اپل تنها برای قابلیت Apple Pay قابل استفاده خواهد بود و این ویژگی در ایران فعال نیست. هر دو محصول از سوی دیگر فاقد فرستنده ی مادون قرمز هستند و امکان کنترل ابزارهای الکترونیکی دیگر با آنها وجود نخواهد داشت.

در مجموع می توان گفت «گلکسی S7» از امکانات متنوع تری در این بخش برخوردار است چرا که علاوه بر ویژگی های مشترک، از کارت حافظه و سیم کارت دوم (در نسخه ی DUOS) نیز پشتیبانی می کند.

پیروز در بخش امکانات ارتباطی: گلکسی

باتری

_MG_4851

ظرفیت باتری هم بخش دیگری است که اگر به اعداد و ارقام روی کاغذ بسنده کنیم، شانس چندانی برای آیفون قابل تصور نیست، اما لازم است توجه داشته باشیم که این دو پرچمدار مبتنی بر پلتفرم های متفاوتی ساخته شده و از این نظر قابل مقایسه نیستند.

افزایش ضخامت پرچمدار تازه علاوه بر کاهش بیرون زدگی دوربین موجب شده سامسونگ قادر باشد ظرفیت باتری دستگاه را از 2550 در نسل پیشین به 3000 میلی آمپر ساعت در «گلکسی S7» افزایش دهد. پرچمدار اپل اما روند معکوسی را تجربه کرده و ظرفیت باتری در این تلفن هوشمند از 1810 در نسل قبل به 1715 کاهش یافته است.

برای به دست آوردن مقیاسی برای مقایسه در دنیای واقعی، در نظر داشته باشید که آیفون قادر است حدود 10 ساعت به شکل ممتد به پخش ویدیو بپردازد، در حالی برای گلکسی تازه این مقدار تا 14 ساعت می رسد. در تست مرور وب اما آیفون عملکرد بهینه تری از خود به نمایش گذاشته و حدود 12 ساعت را برای خود ثبت کرد که نزدیک به 3 ساعت از رقیب بیشتر است.

باتری Galaxy S7 از عمر بالاتر و قابلیت شارژ سریع به شکل بیسیم برخوردار است

هرچند میزان کارکرد باتری به مقدار استفاده از هرکدام از چنین قابلیت هایی باز می گردد، اما در مجموع می توان گفت «گلکسی S7» از نظر عمر باتری عملکرد مناسب تری دارد و با هر شارژ می توانید بسته به نوع استفاده، تا حدود 2 روز روی این تلفن هوشمند حساب کنید، در حالی که رسیدن به این زمان برای «آیفون 6S» چندان ساده نیست.

البته باید توجه داشته باشید که قابلیت همیشه روشن ماندن نمایشگر به گفته ی سازنده در هر ساعت نزدیک به 1 درصد از شارژ باتری را مصرف خواهد کرد، در نتیجه عمر باتری را با هر شارژ به کمتر از 100 ساعت کاهش خواهد داد.

اما عمده ترین مزیت «گلکسی S7» را می توان نسل سوم از فناوری شارژ سریع در نظر گرفت که 40 درصد از نمونه های عادی سریع تر است حتی به شکل بیسیم هم عمل می کند، البته در صورت تهیه ی شارژ وایرلس مبتنی بر Qi یا PMA. به لطف چنین قابلیتی، شارژ کامل باتری پر ظرفیت پرچمدار سامسونگ در تنها 90 دقیقه انجام می گیرد، در حالی که این میزان برای آیفون بیشتر است و تا 2 ساعت می رسد.

بر همین اساس در مجموع می توان گفت با توجه به عمر باتری بالاتر و قابلیت های متنوع تر، پرچمدار سامسونگ به طور قطع برتری را در این بخش از آن خود ساخته است.

جمع بندی

_MG_4859

سال گذشته سامسونگ پس از مدتها به درخواست کاربران جامه ی عمل پوشانده و طراحی پرچمدار خود را دگرگون ساخت، اما ظاهر زیبای پرچمدار پیشین در ازای حذف برخی قابلیت های مهم مثل پشتیبانی از درگاه حافظه ممکن شده بود و حالا شرکت کره ای در پرچمدار تازه موفق شده ضمن حفظ طراحی نسل پیشین، درگاه حافظه را به محصول خود بازگرداند، قابلیتی کاربردی که یکی از عمده ترین نقاط قوت دستگاه در مقابل آیفون محسوب می گردد.

بر همین اساس می توان گفت پرچمدار شرکت کره ای هیچ گاه به این اندازه کامل نبوده است، چرا که حالا علاوه بر طراحی چشم نواز، به قابلیت های کاربردی مثل درگاه حافظه و بدنه ی ضد آب مجهز است و از نظر کیفیت نمایشگر، قدرت سخت افزاری و تجربه ی کاربری نیز در زمره ی بهترین های قابل خرید در بازار قرار می گیرد.

از سوی دیگر اپل پرچمدار فعلی اپل پسوند حرف S را در نام خود یدک می کشد، به این معنا که نسخه ی بهبود یافته از مدل سال گذشته به حساب می آید و سازنده قابلیت هایی به آن اضافه کرده است، از جمله فیلمبرادی 4K و ثبت تصاویر زنده یا Live Photos، افزایش حافظه ی رم به 2 گیگابایت و تاچ سه بعدی که شرکت ساکن کوپرتینو آن را انقلابی در نحوه ی تعامل کاربر با تلفن هوشمند نامیده است.

تردیدی وجود ندارد که پرچمدار سامسونگ در برخی نقاط کلیدی مثل عمر باتری، کیفیت نمایشگر و تصویربرداری در شرایط کم نور، از عملکرد مناسب تری نسبت به رقیب برخوردار است، اما باید توجه داشته باشید که این تلفن هوشمند چند ماهی از «آیفون 6S» جوان تر است، ضمن اینکه پرچمدار اپل نیز تجربه ی کاربری مناسبی ارائه می کند و از برخی مزیت ها مثل ارگونومی مناسب تر و پلتفرم نرم افزاری متنوع تری بهره می برد.

بر همین اساس می توان گفت اگر نمی خواهید چند ماه آینده را برای آیفون بعدی منتظر بمانید، می توانید اطمینان داشته باشید که هر دوی این تلفن های هوشمند از قابلیت ها و کیفیت ساخت مناسب برای راضی کردن شما برخوردار هستند و برای انتخاب تنها کافی است نگاهی به مزیت های هر یک انداخته و تصمیم بگیرید کدام قابلیت ها، کدام سیستم عامل و در نهایت طراحی کدام یک برای نیازها و سلیقه ی شما مناسب تر است، مگر اینکه قصد داشته باشید تلفن هوشمند خود را در هدست های واقعیت افزوده مورد استفاده قرار دهید که در این صورت پرچمدار سامسونگ به دلیل برخورداری از نمایشگری با تراکم پیکسل های بسیار بالا، یکی از بهترین مدل های موجود به حساب خواهد آمد.

در مورد قیمت دو محصول نیز لازم است اشاره کنیم که مدل پایه از «آیفون 6S» با حافظه ی داخلی ۱۶ گیگابایت به قیمت ۶۵۰ و مدل پایه از «گلکسی S7» با ۳۲ گیگابایت حافظه به قیمت ۶۷۰ تا ۷۰۰ دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسند.

در پایان از شما در دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر، بررسی کامل iPhone 6S را از اینجا و Galaxy S7 را اینجا مطالعه نمایید. علاوه بر این در صورتی که پرچمدار جدید سامسونگ را انتخاب کردید، توصیه می کنیم با مطالعه ی این مقاله از قابلیت های پیشرفته ی تلفن هوشمند گران قیمت خود بالاترین بهره را به دست آورید.

مزیت های Samsung Galaxy S7

  • اندروید مارشملو
  • پشتیبانی از کارت حافظه تا 200 گیگابایت
  • نمایشگر QHD با قابلیت همیشه روشن ماندن
  • بدنه مقاوم در برابر آب و غبار IP68
  • حسگر ضربان قلب و اکسیژن خون
  • باتری پر ظرفیت با قابلیت شارژ وایرلس سریع
  • لرزشگیر اپتیکال دوربین
  • جذب نور بیشتر به لطف سنسور Dual Pixel
  • مدل دو سیم کارته
  • قابلیت تبادل اطلاعات با NFC

مزیت های Apple iPhone 6S

  • iOS 9
  • نمایشگر مجهز به تاچ سه بعدی
  • حافظه داخلی تا 128 گیگابایت
  • قابلیت فیلمبرداری صحنه آهسته با رزولوشن 1080p
  • بدنه ی باریکتر و سبکتر نسبت به رقیب
  • مقاومت بالاتر بدنه ی فلزی نسبت به شیشه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (61 مورد)
  • aminamini
    aminamini | ۶ مهر ۱۳۹۵

    سلام به همه من اس۷ دارم اما صفحه نمایشش از لمس با دستکش پشتیبانی نمیکنه میخواستم بدونم همه اس۷ ها این طورین یا گوشی من مشکل داره ممنون میشم اگه پاسخ بدید

  • amirreza
    amirreza | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    با سلام.اقای گلستانه من بین htc 10و s7گیر کردم.خودتون کدوم رو پیشنهاد میکنید.برا من کیفیت ساخت و پایداری با دوریین مهمه. خودم بیشتر 10رو میپسندم.اگه میشه جواب بدین.

    • شادمهر
      شادمهر | ۳ مهر ۱۳۹۵

      10 رو بگیر ... تو دس بگیری اصن از شیش کیلومتری معلومه گوشیه لوکسیه

  • Pedram Zarei
    Pedram Zarei | ۵ مرداد ۱۳۹۵

    یه بارم که شده به جای تعصب راستش رو بگید...... اس۷ حتی یه کمم شده از آیفون۶s بهتره

    • شادمهر
      شادمهر | ۳ مهر ۱۳۹۵

      حرف ایشون رو قبول دارم...به هرچی که رسیدید گفتید اما ایفون فلانه .. ایفون بهمانه...اس 7 خیلی از ایفون بهتره با این حال دیگه مقایسه ها همیشه هگینجوریه..مخصوصا دیجیاتو

  • hamid
    hamid | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    سلام لطفا بگید, s7edge بعد از 1یا 2 سال شروع به هنگ کردن میکنه؟؟؟ ؟؟

    • Parsa
      Parsa | ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

      اکثر اندرویدی ها شروع به هنگ میکنن داداش

  • هادی
    هادی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    به نظر دوستان عزیز تا20خرداد میاد زیر2100؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی