ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دو تن از موسسان اسپیس اکس، استارتاپی برای ارسال ماهواره های میکرو به فضا راه اندازی کرده اند

دو تن از موسسین SpaceX اخیرا استارتاپ مشابه دیگری به نام Vector Space Systems به راه انداخته اند و قصد دارند چند ماهواره به مدار زمین بفرستند. البته استارتاپ Vector هدفی متفاوت با اسپیس اکس ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

دو تن از موسسین SpaceX اخیرا استارتاپ مشابه دیگری به نام Vector Space Systems به راه انداخته اند و قصد دارند چند ماهواره به مدار زمین بفرستند. البته استارتاپ Vector هدفی متفاوت با اسپیس اکس را دنبال می کند و قصد دارد به جای ماهواره های عظیم الجثه، میکروماهواره هایی با وزن تنها چند ده کیلوگرم را به فضا ارسال کند. (توضیح: ماهواره میکرو، به ماهواره ای گفته می شود که زیر 200 کیلوگرم وزن داشته باشد.)

این استارتاپ تازه کار، روز گذشته اعلام کرد که مبلغی معادل 1 میلیون دلار از یک سرمایه گذار فرشته دریافت نموده و از آن در جهت توسعه دستگاهی برای پرتاب موشک به مدار زمین استفاده می کند. «جیم سنترل» (Jim Centrell)، مدیر عامل Vector و اولین نایب رییس بخش توسعه تجارت اسپیس اکس می گوید: «ما همواره می خواستیم میکروموشک بسازیم اما ایلان ایده های دیگری داشت.»

اولین دستگاه پرتاب موشک استارتاپ مورد بحث، Vector نام داشته و کماکان در مراحل توسعه به سر می برد. وقتی که توسعه دستگاه به پایان برسد، هر موشک می تواند محموله ای به وزن 5 الی 50 کیلوگرم را با هزینه احتمالی 2 الی 3 میلیون دلار به فضا بفرستد. در این صورت، مشکلی برای پرتاب ماهواره های میکرو به فضا نخواهد بود چرا که این دست از ماهواره ها معمولا و حدودا بین 10 الی 200 کیلوگرم وزن دارند.

با توجه به هزینه 60 میلیون دلاری اسپیس اکس برای پرتاب هر فالکون 9، استارتاپ Vector به نظر به راه حلی به مراتب ارزان تر برای ارسال ماهواره های میکرو به مدار زمین دست پیدا کرده. البته Vector هنوز راه درازی مقابل خود دارد و باید موشک هایش را بارها مورد آزمایش قرار دهد. با این حال استارتاپ مورد اشاره گفته که نسخه ابتدایی موشک هایشان به ارتفاع 100 هزار پایی (معادل 30 هزار متر) رسیده اند و با مشکل خاصی مواجه آزمایش نشده اند. ویدیوی پرتاب آزمایشی یکی از موشک های Vector Space Systems در پایین قابل مشاهده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی