ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از مراسم افتتاحیه و نشست خبری دومین گردهمایی توسعه دهندگان اپلیکیشن موسوم به ۵شنبه بازار

صبح امروز هشتم اردیبهشت ۱۳۹۵، رویداد ۲ روزه ی کافه بازار مختص توسعه دهندگان اپلیکیشن به نام ۵شنبه بازار در محل همایش های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد. کافه بازار بدون شک یکی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

صبح امروز هشتم اردیبهشت ۱۳۹۵، رویداد ۲ روزه ی کافه بازار مختص توسعه دهندگان اپلیکیشن به نام ۵شنبه بازار در محل همایش های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد. کافه بازار بدون شک یکی از شناخته شده ترین پلتفرم ها در میان کاربران ایرانی است که با مسدود شدن خدمات فروشگاه اپلیکیشن گوگل برای کاربران ایرانی، جای خود را میان آنان باز کرد و از آن زمان تا کنون با رشد چشمگیر خود نه تنها جای فروشگاه اپلیکیشن گوگل را به خوبی پر کرده، بلکه به حمایت از توسعه دهندگان داخلی و فراهم کردن بازاری قابل اتکا برای این زیست بوم اهتمام ورزیده است.

حسام آرمندهی، مدیرعامل کافه بازار و تحصیل کرده ی رشته ی طراحی کسب و کار از سوئد، دومین گردهمایی بزرگ توسعه دهندگان صنعت موبایل ایران موسوم به ۵شنبه بازار را افتتاح کرد و از دستاورد های این مجموعه به ویژه طی تعطیلات نوروز امسال آمار های جالبی ارائه داد.

آرمندهی گفت: «درآمدهای کافه بازار در نوروز امسال نسبت به دو هفته ی مشابه سال گذشته بیش از ۳.۳ برابر شد و فقط طی همین مدت کوتاه کاربران ما ۳ میلیارد و دویست میلیون تومان خرید برنامه یا درون برنامه ای انجام داده اند که این، به خوبی جهش رخ داده در این زمینه رانشان می دهد». به گفته ی او در سال گذشته بیش از ۵۰ اپلیکیشن درآمد بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته اند. گفتنی است ۳۸ میلیارد تومان درآمد حاصل از اپلیکیشن های موبایل از ابتدای فعالیت کافه بازار تا کنون بوده، که بیش از نیمی از این میزان فقط در سال گذشته رقم خورده است.

20160427_095155

به گفته ی آرمندهی، اپلیکیشن کافه بازار تا کنون با نزدیک به ۱۰ میلیون حساب کاربری، روی بیش از ۳۰ میلیون دستگاه اندرویدی نصب شده است و بالای ۶۰ درصد کاربران اینترنت در ایران از خدمات آن استفاده می کنند. بیش از ۵ میلیون و چهارصد هزار بازدید در یک روز، رکوردی است که در تعطیلات نوروز امسال رقم خورده و نتیجه ی تلاش های این تیم ۱۰۰ نفره برای نوروز بوده است. آرمندهی می گوید کافه بازار در اوج مصرف خود، ۳۸ گیگابیت بر ثانیه اپلیکیشن ارائه کرده است؛ میزانی که به گفته ی او با بیش از ۱۰ درصد از پهنای باند بین المللی اینترنت ایران برابری می کند. اپلیکیشن کافه بازار در حال حاضر در طول یک هفته به طور میانگین ۴۳ میلیون بار توسط کاربران باز و در هر روز توسط بیش از ۴ میلیون کاربر استفاده می شود.

در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ توسعه دهنده با حداقل یک اپ منتشر شده با کافه بازار همکاری می کنند و در مجموع بیش از ۶۸۰۰۰ اپلیکیشن از طریق این پلتفرم منتشر کرده اند که بالای ۸۵ درصد از این اپلیکیشن ها به زبان فارسی هستند. آرمندهی می گوید این صنعت تا آنجا جذاب شده است که تعداد تراکنش های مربوط به اپلیکیشن های ارائه شده روی کافه بازار، ۵ درصد از کل تراکنش های اینترنتی شتاب را به خود اختصاص داده اند.

او پشتیبانی تلفنی را از جمله خدمات جدید کافه بازار معرفی می کند و می گوید میزان رضایت کاربران از این سرویس جدید ۳.۷ از ۴ بوده است. تبلیغات هدفمند بر اساس موقعیت جغرافیایی و اپلیکیشن های نصب شده ی کاربران، و همچنین تغییراتی در سطح دسترسی پنل ها و اطلاعات ارائه شده به کاربران پنل های توسعه دهندگان از جمله تغییراتی است که به زودی در دسترس همه قرار خواهد گرفت.

هیربد کمالی نیا نیز به ارائه ی توضیحاتی در مورد نسخه ی ۷ اپلیکیشن کافه بازار پرداخت و تمرکز اصلی آن را روی تجربه ی کاربری و تنوع صفحه ی اصلی عنوان کرد. برای نمونه، او تغییرات اعمال شده در نسخه ی جدید را عامل بیشتر دیده شدن اپلیکیشن ها عنوان کرد و گفت با طراحی جدید متوسط زمان گشت و گذار کاربر روی این اپلیکیشن ۳ برابر شده است. در حال حاضر ۸۵ درصد کاربران از نسخه ی جدید این اپلیکیشن استفاده می کنند.

20160427_102908

اما میهمان ویژه ی مراسم افتتاحیه، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری بود. ایشان زندگی کارآفرینی را یک موهبت دانست و اشاره کرد «فرزندان ما درس نمی خوانند که کارمند دولت بشوند، بلکه درس می خوانند که نوآوری داشته باشند و بتوانند مستقل از کمک دولت روی پای خودشان بایستند». ایشان اظهار داشتند نقش دولت در این میان نقش تسهیل کننده است. دکتر ستاری تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف دو سال اخیر را جا انداختن این فرهنگ در کشور عنوان کردند.

سورنا ستاری خطاب به میهمانان رویداد اظهار کرد: «شما سرمایه های این مملکت هستید؛ تهدید نیستید. اینکه ما ۳۰ میلیون جوان داریم، ۵ میلیون دانشجو داریم، برای کشور یک فرصت است، تهدید نیست. شما نتیجه گرفته اید چون پول دولت به پای شما خرج نشده است. پول دولت ابتدا شیرین است اما بعد تمام زندگی شما را تباه می کند و اعتماد به نفستان را از شما می گیرد. پول دولت اعتیاد آور است». ایشان وظیفه ی دولت در این میان را بر پا کردن زیست بوم لازم برای کارآفرینی دانست و گفت «در سیلیکون ولی هیچکس با وام دولتی به جایی نرسیده است».

20160427_113935

نشست خبری ۵شنبه بازار نیز در حاشیه ی مراسم افتتاحیه و با حضور حسام آرمندهی مدیرعامل، امین امیرشریفی مدیر بازاریابی، هدیه میری مقدم مدیر برندینگ و همچنین امیر وهوشی در حضور اصحاب رسانه ها برگزار شد. طی این نشست حسام آرمندهی یک بار دیگر آمارها و ارقامی که در بالا ذکر شد را در حضور رسانه ها اعلام کرد. امیرشریفی نیز در ادامه، دسته های ابزارها، ارتباطات و کاربردی را در کنار بازی ها، دسته های محبوب کاربران در کافه بازار دانست.

میری مقدم پیش از پرسش و پاسخ با رسانه ها گفت: «۵شنبه بازار امسال از لحاظ ظرفیت، محتوا و مدت زمان مراسم با رشدی ۱۰۰ درصدی برگزار شده است. مکانیزم معرفی مراسم و اطلاع رسانی های مرتبط به نحوه ای بهینه شده بود که با استقبال شرکت کنندگان، پیش از موعد مقرر ظرفیت تکمیل شد. بیش از ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان در حوزه ی فنی و ۴۵ درصد در حوزه ی کسب و کار هستند. طراحان نیز حدود ۵ درصد از کل ظرفیت رویداد را به خود اختصاص داده اند».

به گفته ی میری مقدم علاوه بر حاضران در مراسم، برای آن دسته از مخاطبان که فرصت یا امکان حضور در مراسم را نداشته اند نیز، راه های دسترسی به محتوای رویداد فراهم شده است. اپلیکیشن و وبسایت رسمی مراسم و همچنین شبکه های اجتماعی مرتبط به صورت همزمان اخبار و اطلاعات رویداد را منتشر می کنند. امسال همچنین یکی از چهار جلسه ی همزمان به صورت زنده از طریق وبسایت رسمی مراسم به آدرس 5shanbe.cafebazaar.ir پخش می شود؛ ضمن آن که کانال رسمی مراسم در وبسایت آپارات هم در بازه ی کوتاهی به روز میشود.

اما در پرسش و پاسخ اصحاب رسانه ها، آرمندهی در پاسخ سؤال دیجیاتو مبنی بر برنامه ی کافه بازار برای حضور در بازار کشورهای همسایه به ویژه کشورهای فارسی زبان گفت: «ما چند وقتی است که خیلی جدی بازار کشورهای هسایه را مطالعه می کنیم. اولین سفر من به افغانستان حدود ۴ سال پیش بود. رشد این کشور ها از لحاظ زیرساخت را زیر نظر داریم؛ شرایط آنها روز به روز بهتر می شود. ما زبان مشترک داریم، فرهنگ نزدیک داریم و فکر می کنیم می توانیم همکاری خوبی با توسعه دهندگان این کشورها داشته باشیم و از طرف دیگر برای توسعه دهندگان ایرانی بازار بزرگ تری فراهم کنیم و بالعکس».

آرمندهی قول داد سفر دومش به افغانستان همین امسال رقم بخورد و گفت: «خیلی امیدواریم امسال بتوانیم حداقل بخشی از خدماتمان را حداقل در یک کشور همسایه راه اندازی کنیم. این کار پر خطری محسوب می شود و تجربه ی متفاوتی است، اما ما در این مسیر گام بر می داریم».

20160427_103543

هشتگ های رسمی شبکه های اجتماعی امسال ۵شنبه_بازار و 5shanbebazaar است. شعار دومین رویداد ۵شنبه بازار، «باز ببین» است و تلاش شده در تمامی ۳ پنل و ۱۲ کارگاه این دو روز بر اهمیت بازبینی صنعت و کسب و کار تأکید شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    یک همایش فوق‌العاده بی نظیر و با کیفیت بود... به همه ی کسانی که دولوپر اندروید هستن یا حتی کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت و موبایل دارن توصیه میکنم که در رویدادهای آینده ی پنج‌شنبه بازار شرکت کنن... واقعا مفید بود...

  • wolf
    wolf | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خیلی خندیدیم ممنون از دیجیاتو بازم اسباب خنده مخاطباتون رو فراهم میکنید اون اقاعه که مابین اون دوتا نشسته مثل اینکه ماکروسافت وگوگل مال ایشونه

  • حمید
    حمید | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دوستان دیجیاتو واسه ios هم نرم افزار داره؟

    • jj
      jj | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

      نه سوادشون قد نمیده با swift برنامه بنویسن

مطالب پیشنهادی