ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف قمری کوچک و کم نور در مدار سیاره کوتوله Makemake

منجمان به تازگی یک قمر کوچک و کم نور را در حال گشتن به دور یک سیاره کوتوله پیدا کرده اند که در لبه های بیرونی منظومه خورشیدی قرار دارد. این ماه کوچک در حال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

منجمان به تازگی یک قمر کوچک و کم نور را در حال گشتن به دور یک سیاره کوتوله پیدا کرده اند که در لبه های بیرونی منظومه خورشیدی قرار دارد. این ماه کوچک در حال حرکت در مدار Makemake رویت شده است؛ نوعی سیاره کوتوله در محدوده بزرگ اجرام یخی آنسوی نپتون که با نام کمربند کوئیپر از آن یاد می شود.

قطر این قمر که فعلا MK2 خوانده می شود، ظاهرا از 160 کیلومتر فراتر نمی رود که این رقم نیز اندکی بیشتر از یک دهم ابعاد میزبانش یعنی Makemake با پهنای 1255 کیلومتر است.

اما این قمر کوچک را تلسکوپ فضایی هابل در آوریل سال 2015 میلادی شناسایی کرد. دوربین سوم این تلسکوپ که میدان عریض تری را پوشش می دهد رزلوشن بسیاری بالایی دارد و قادر است اجرام کم نور در نزدیکی سیاره های پرنور را به راحتی شناسایی کند.

از همین رو، منجمان ناسا موفق شدند MK2 را رویت کنند و این حقیقت که قمر کشف شده 1300 برابر کم نورتر از سیاره کوتوله اش است در این مساله اهمیتی نداشت. در واقع دانشمندان از همین طریق توانستند در سال های 2005، 2011 و 2012 میلادی قمرهای کوچک تر پلوتو را شناسایی نمایند.

لازم است اشاره نماییم که به باور منجمان بسیاری از اجرام بزرگ تر موجود در کمربند کوئیپر برای خود قمر دارند اما به نظر نمی آمد Makemake که سومین جرم بزرگ آسمانی در آنسوی نپتون به شمار می رود ماه داشته باشد.

حالا که این قمر توسط تلکسوپ هابل رویت شده است، وجوه تشابه Makemake با سیاره کوتوله پلوتو نیز بیشتر از قبل می شود. لازم است خاطر نشان کنیم که طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان ناسا، سطح هر دوی این جرم های آسمانی از متان یخ زده پوشیده شده است.

البته اضافه کنیم که منجمان هنوز اطلاعات اندکی در مورد MK2 و رابطه آن با سیاره کوتوله اش دارند و به همین خاطر تلاش می کنند که پایش این قمر را تا زمان یافتن شکل حقیقی مدار گردش آن و دفعات گردشش در یک بازه زمانی معین ادامه دهند.

گفتنی است دانشمندان با مطالعه بیشتر MK2 قادر خواهند بود به اطلاعات جامع تری در خصوص تراکم کلی سیستم سیاره کوتوله آن پی ببرند و با مشخص نمودن مسیر حرکت آن هم می توانند حدس بزنند که MK2 از کجا آمده است.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

hs-2016-18-a-print.0

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی