ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا دوران دانشجویی بهترین زمان برای راه اندازی استارتاپ محسوب می شود؟

بسیاری از کسب و کار های موفق امروز محصول تلاش هایی هستند که افراد در زمان دانشجویی خود آغاز کرده اند. راه اندازی یک کسب و کار در دوران دانشجویی معایب و مزایای فراوانی دارد، ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

بسیاری از کسب و کار های موفق امروز محصول تلاش هایی هستند که افراد در زمان دانشجویی خود آغاز کرده اند. راه اندازی یک کسب و کار در دوران دانشجویی معایب و مزایای فراوانی دارد، اما فارغ از نتیجه تجربه ای بسیار گرانبهاست که باعث می شود بسیاری از کسانی که این تجربه را داشته اند آن را به دیگران نیز توصیه کنند. به این ۷ دلیل اگر ایده ای دارید، باید در دوران دانشجویی خود آن را عملی کنید.

۱- ریسک پایین، نتیجه ی ارزشمند

شما به عنوان یک دانشجو چیز زیادی برای از دست دادن ندارید. دانشجو در قیاس با مسئولیت هایی که بعدها در زندگی پیدا می کند، تعهدات به مراتب کمتری دارد و در بدترین سناریو به انجام کاری باز می گردد که پیش از آن مشغولش بوده است.

معنای این حرف آن نیست که باید رویکرد ساده انگارانه ای در قبال راه اندازی یک کسب و کار اتخاذ کنید. سال های دانشگاه پیش از آنکه فکرش را بکنید سپری خواهند شد و به یکباره تمام ریسک هایی که پیش روی خود خواهید داشت بزرگ تر می شوند.

هر دانشجویی می تواند فرصت راه اندازی یک کسب و کار جدی در سال را داشته باشد و ظرف این ۱۲ ماه می تواند درک خوبی از کارایی یا عدم کارایی آن به دست بیاورد. ممکن است همان بار اول نتیجه بگیرد، ممکن است نظرش عوض شود، آن را کنار بگذارد و ایده ی تازه ای را بیازماید. به یاد داشته باشید هرچه زودتر بتوانید ایده های خود را بیازمایید بهتر است.

۲- استفاده از منابع دانشگاه

دانشگاه ها معمولاً فرصت استفاده از اینترنت رایگان و پر سرعت، اتاق جلسات، مشاوره ی اساتید با سابقه و مشتاق به مشارکت در استارتاپ های دانشجویی و بسیاری امکانات دیگری که خارج از دانشگاه هزینه ی قابل توجهی در بر خواهند داشت را در دسترس دانشجویان خود قرار می دهند. واقعیت امر این است که هر یک از شما چه به واسطه ی شهریه و چه به واسطه ی مالیات، پول تمام این امکانات و منابع را می پردازید، بنابراین بهتر است از آنها نهایت استفاده را ببرید.

۳- درس گرفتن از دنیای واقعی

شما در کلاس درس چیزهای محدودی خواهید آموخت. دنیای استارتاپ ها پل خوبی است میان دستمایه های آموخته شده در کلاس درس و ایده های کاربردی در عمل. جوردن گونن، کارآفرین و دانشجوی سال اول دانشگاه واشنگتن در این باره می گوید «برای شتاب دادن به رشد خود هیچ راهی بهتر از راه اندازی یک شرکت وجود ندارد. در دنیای واقعی همه چیز ۱۰۰ برابر سخت تر از آن چیزی است که در کلاس درس می بینید، اما از طرف دیگر ارزش درس هایی که در عمل فرا می گیرید نیز ۱۰۰ برابر چیزهایی است که در کلاس درس می آموزید».

۴- در دسترس بودن مشتریان

دانشجویان دانشگاه ها منابع با ارزشی برای به آزمون گذاشتن ایده های شما به حساب می آیند. هزینه ی چندانی برای شما نمی تراشند و اگر از آنچه به آنان ارائه می دهید خوششان نیاید موضوع را صادقانه با شما در میان می گذارند. متقاعد شدن دانشجو به پرداخت مبلغی در ازای یک محصول یا خدمات، نشان می دهد محصول یا خدمات شما ارزش قابل اتکایی دارد. دانشجویان ارتباطات وسیع و خوبی هم دارند و می توانند محصول یا خدمات شما را به سرعت فراگیر کنند.

۵- پیدا کردن راهنما

افراد در دوران دانشجویی می توانند به هر کسی که می خواهند دسترسی پیدا کنند. کافی است با دستیار مدیرعاملی که می خواهند با او ملاقات داشته باشند تماس بگیرند و بگویند «سلام. من دانشجوی دانشگاه X و در حال راه اندازی یک شرکت هستم. دوست دارم در زمینه ی A و B از شما و مدیرعاملتان راهنمایی بگیرم». کارآفرینان واقعی و موفق از راهنمایی کردن کارآفرینان جوان بسیار لذت می برند. آنها ترجیح می دهند به جای یک عالمه کارهای دیگر، برای این کار زمان اختصاص دهند و با شما بی پرده تر از هر کس دیگری صحبت کنند، چون شما را به چشم تهدید یا عامل نفوذی نمی بینند.

۶- پیدا کردن شریک

درست است که دانشجویان بی تجربه هستند، اما از این زاویه به موضوع نگاه کنید که کارآفرینان موفق فردا، امروز در دانشگاه مشغول تحصیل اند. به این ترتیب هیچ فرصت بهتری برای پیدا کردن آنان در اختیار شما نخواهد بود؛ چرا که هنوز متوجه پتانسیل خود نشده اند. زاکربرگ بعدی ممکن است همان دانشجویی باشد که در کلاس اقتصاد کنار شما می نشیند و به نظر می رسد حوصله اش از این درس سر می رود.

۷- رزومه سازی

حتی اگر در دوران دانشجویی کسب و کاری به راه بیاندازید و شکست بخورد، این تجربه امتیاز بسیار بزرگی برای رزومه ی شما محسوب خواهد شد. راه اندازی یک کسب و کار نشان می دهد فردی کنشگرا، خلاق و با انگیزه هستید؛ همان ویژگی هایی که شرکت های موفق به دنبالشان هستند. اگر به این نتیجه رسیدید که برای کارآفرینی هنوز آمادگی کامل ندارید و ترجیح می دهید ابتدا تجربه ی بیشتری کسب کنید، تجربه ی اداره ی یک استارتاپ در دوران دانشجویی می تواند به سرعت شما را در مسیر فرصت های رهبری در یک شرکت دیگر قرار دهد.

اما آیا راه اندازی یک کسب و کار در دوران دانشجویی نقاط منفی هم دارد؟ قطعاً همینطور است. به راه انداختن کسب و کار به طور قطع هزینه ای روی دستتان خواهد گذاشت و به احتمال قریب به یقین فرصت استراحت کمی برایتان باقی می گذارد. اما این سرمایه گذاری ها به شکل های دیگری خود را نشان خواهند داد؛ چه ملموس و چه غیر ملموس. همین امر آن را به تجربه ای با ارزش بدل می کند که تا پایان عمر قدردان آن خواهید بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Amir
    Amir | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    در کل پست خوب و آموزنده ای بود

  • محسن
    محسن | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دوست عزیز مترجم اینایی ک ترجمه میکنید بدرد ما ایرونیا نمیخوره?

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

      قطعاً اگر صبح تا شب این جمله رو با خودتون تکرار کنید همینطور خواهد بود. «ما ایرونیا» از مریخ نیومدیم و مثل همه ی انسان های دیگه ی روی زمین هستیم؛ از تنبلی آسیب می بینیم و از تلاش نفع می بریم. از این مطلب یک موردش رو به من نشون بدید که نشه انجامش داد تا من از طرف دیجیاتو یک جایزه ی نفیس تقدیم شما کنم. مرسی

      • james
        james | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

        ممنون که جواب مخاطب ها رو دادید از این به بعد ادامه بدید به این جواب دادن ها
        استارتاپ ها تو ایران شده منبعی برای کسب درامد برخی افراد و هدف اصلی رو از استارتاپ ها تو ایران نمیشه انتظار داشت

      • sorush33
        sorush33 | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

        آقا پیام از دیدن این جور کامنت ها دلسرد نشید و لطفن به گذاشتن اینگونه پست ها ادامه بدین
        همونجور که قبلن عرض کردم،خیلی ها هستن که با خوندن این جور مطالب انگیزه و امید برای شروع یک استارتاپ میگیرن

مطالب پیشنهادی