ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مارک زاکربرگ: هوش مصنوعی تا ده سال آینده برخی امور را بهتر از انسان انجام می دهد

«مهم ترین مبحث مرتبط با هوش مصنوعی که اکنون تمرکز کامل خود را بر آن معطوف ساخته ایم، توسعه کامپیوترهایی است که درکی فراتر از قدرت درک انسان داشته باشند. در نتیجه اموری نظیر شنیدن، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

«مهم ترین مبحث مرتبط با هوش مصنوعی که اکنون تمرکز کامل خود را بر آن معطوف ساخته ایم، توسعه کامپیوترهایی است که درکی فراتر از قدرت درک انسان داشته باشند. در نتیجه اموری نظیر شنیدن، دیدن، و درک گفتار در مرکزیت توجه ما قرار گرفته است. تصور می کنم در پنج الی ده سال آینده می توانیم به نقطه ای برسیم که کامپیوترها بتوانند در هر یک از موارد یاد شده، برتر از انسان شوند.»

این ها جملات «مارک زاکربرگ»، موسس و مدیر عامل فیسبوک هستند. دو روز پیش و در حاشیه ارائه آمارهای مالی این شرکت از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶، زمانی که از او در مورد نوع استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در چت بات های این شرکت سوال شد، او چنین پاسخی ارائه داد.

در میان جملات وی، نکاتی وجود دارد که نباید ساده از کنار آنها عبور کرد. برای مثال، تصور او از آینده بیانگر این موضوع است که کامپیوترهایی وجود خواهند داشت که توانایی آنها، به قدرت موجودات زنده و بیولوژیکی می رسد و از سوی دیگر، قدرت درک مطلوبی هم دارند. همین مسئله موجب می شود تا در آینده نیازی به نیروی کار پرهزینه نباشد. چرا که هوش مصنوعی از نوع ماشینی، برتر است.

زاکربرگ در میان گفته هایش یک نکته را هم متذکر می شود: «این مسئله به معنای آن نیست که در آینده کامپیوترها قرار است به فکر کردن مشغول شده و یا اقداماتی را به شکل عمومی بهتر از انسان انجام دهند.» نکته جالب همینجاست: به شکل عمومی بهتر انجام دادن.

شرکت های تکنولوژیک حالا قادر به ساخت گونه ای از هوش مصنوعی شده اند که می تواند بهترین بازیکن در بازی Go را شکست دهد. همان ماشین ولی نمی تواند به شعر گفتن مشغول گردد یا نمایشنامه ای بنویسد. اگر هم روزی قادر به انجام چنین کاری شود، مستلزم یاری اولیه و فراوان انسان است.

زاکربرگ در واقع روزی را می بیند که از هوش مصنوعی در سرویس های پاسخگویی به مشتریان استفاده شود یا دستیارهای مجازی از آن بهره مند گردند. زاکربرگ می گوید: «توسط بات ها و هوش مصنوعی، کسب و کارهای کوچک می توانند پاسخگویی مستقیمی به مشتریان خود داشته باشند و این امر با سرعت بالاتری صورت پذیرد.»

فیسبوک تنها شرکتی نبود که در کنفرانس مالی خود به هوش مصنوعی و اهمیت والای آن اشاره داشت. مدیر عامل گوگل، ساندر پیچای هم در هفته گذشته به این مسئله پرداخت. اگر گفته های رهبران تکنولوژی به واقعیت بدل گردد، چگونه باید خود، و نسل های بعدی را برای آینده ای که پیش روی مان است آماده کنیم؟ در این میان، نقش سیستم آموزشی پر رنگ تر از هر زمان دیگری می شود و باید مباحثی را به نیروی کار بعدی آموزش دهد که در آن دوره و زمانه، بیشتر از هر مورد دیگری مفید واقع شود.

یک راه دیگرش هم این است که هیچ کاری نکنیم. صرفا تلاش شرکت های بزرگ فعال در زمینه تکنولوژی را نظاره کرده و به اشتباهات بزرگ آنها بخندیم و البته پیش بینی هایی که در مورد آینده می شود را به طور کامل نادیده بگیریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • thepjt
    thepjt | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    هر چی که بشه ... دنیا جوری میشه که زندگی برای سزمایه داران و انسانهای با هوش تر ساده تر و برای انسانهای فاقد هوش بالا و سرمایه سخت تر میشود ... و با توجه به اینکه به هر حال در هر جامعه انسانی هر دو دسته وجود دارند و اتفاقا میزان افراد دسته دوم بسیار بیشتر از اولی هست ... شرایط زندگی انسان با پیشرفت تکنولوژی سخت تر میشود .... تصویر کنید که هم اکنون یک انسان مذکر با هوش و سرمایه نه چندان زیاد میتواند به عنوان منشی مشغول به کار شود ... اما این پیشرفت که زاکربرگ بسیار ذوق زده از آن است برای این انسان پیزی جز بیکاری و تباهی و افسردگی و غیره به همراه نخواهد داشت .... شاید بگوییم که بله همه باید با هوش شوند ... سیستم آموزشی متحول گردد ... و بسیاری موارد دیگر ... اما نکتع اساسی در آن است که در هر جامعه انسانی در هر شرایطی بلاخره دهک های اقتصادی بالادست و پایین دست به وجود میآید ... اتفاقی که هم در شوروی کمونیستی رخ داد هم در جوامع امروزی رخ میدهد و هم گذشته های دور .... اختلاف طبقاتی ، چیزی است عجین شده به ژنتیک انسانی.

مطالب پیشنهادی