ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی The Walking Dead: Michonne – Episode 3: What We Deserve؛ تلاشی نافرجام

بالاخره مینی سریال میشون تمام شد و باید بدون تعارف بگوییم که فاجعه بود. در بررسی دو قسمت In to Deep و Gives No Shelter خواندید که نویسندگان چگونه تلاش کرده اند (اما حالا باید ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۴۵

بالاخره مینی سریال میشون تمام شد و باید بدون تعارف بگوییم که فاجعه بود. در بررسی دو قسمت In to Deep و Gives No Shelter خواندید که نویسندگان چگونه تلاش کرده اند (اما حالا باید بگوییم دست و پا زده اند) تا داستان میشون را به خوبی تعریف کنند اما در هر قسمت تقریبا شکست یاورشان بوده.

در قسمت سوم، تغییر چندانی در روایت داستان ایجاد نمی شود و همان وضعیت ادامه می یابد تا پایان بندی The Walking Dead: Michonne واقعا دلچسب و درخور نام واکینگ دد نباشد.

رابرت کرکمن، خالق دنیای The Walking Dead می گوید که تملک اش بر تمامی تولیدات سبب شده تا هر آنچه با برند The Walking Dead بیرون می آید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. او می داند چه خلق کرده، می داند مردم عاشق چه چیزی شده اند و همان ایده های ناب را هر بار در کمیک ها، سریال و بازی ها توسعه داده است.

20160501224707_1

فصل آخر سریال The Walking Dead، ساخته شبکه amc در یک کلام فوق العاده بود و اگر اشتباهات صورت گرفته در چند قسمت پایانی را فاکتور بگیریم، این فصل به معنای واقعی دیوانه کننده بود. از همان قسمت اول که چند ده نفر باید بر چند هزار واکر غلبه می کردند گرفته تا قسمت پایانی که پس از پیچ و خم های مسخره ای بالاخره نیگان خودش را نشان داد، تقریبا همه چیز عالی بودند.

شاید اگر نویسندگان مجبور نبودند سریال را حتما 16 قسمتی بسازند و یکی-دو اپیزود در این میان حذف می شد تا لحظات بی اهمیت و اضافه خارج شوند، شاید فصل ششم را می توان حتی بدون نقص هم خطاب کرد. با این حال، رابرت کرکمن روی سریال سنگ تمام گذاشته و همه جوره می توان این را احساس کرد.

با این حال، اگرچه فصل اول بازی The Walking Dead توانست بیشترین جوایز بهترین بازی سال را از آن خود کند و فصل دوم هم شدیدا مورد استقبال بود، اما مینی سریالی که حول شخصیت میشون بود اصلا و ابدا در حد انتظارات نبود. بی انصافی نیست که بگوییم این سه قسمت قطعا بدترین ساخته های Telltale Games طی 4-5 سال اخیر بوده اند، شاید حتی بدتر از ماینکرفت ها.

20160501220420_1

رابرت کرکمن حواسش به کجا بوده وقتی میشون را می ساختند؟ کسی نمی داند، ولی قطعا او زمان زیادی برای توسعه شخصیت میشون صرف نکرده. آنچه در این سه قسمت کوتاه و نود دقیقه ای می بینید، در هیچ یک از کمیک ها نیامده، در سریال بسیار خلاصه به آن اشاره شده و در هیچ فرم دیگری هم کرکمن آن را بسط نداده بود. بنابراین یک بازی ویدیویی کاملا مجزا برای میشون ساخته شد تا بخشی از گذشته او را ببینیم.

میشون ساکت است، عاقلانه رفتار می کند و اگر لازم باشد فوق العاده خشن هم هست. با این حال، داستان چندان منعطف نیست و هر اتفاقی که قرار باشد رخ دهد، بدون دخالت بازیکن اتفاق می افتد. این یعنی پسرفت نسبت به فصل دوم که کم کم داشت برای انتخاب های گیمر ارزش قائل می شد.

از بعد گیم پلی، میشون فقط انتخاب دیالوگ و QTE است و دیگر شباهت چندانی به ادونچر گرافیکی ندارد. اهمیت گشت و گذار در محیط به زیر صفر رسیده و معمایی وجود ندارد که بخواهید حل کنید. فقط جلو می روید، دکمه می زنید تا میشون شمشیرش را در جمجمه یک واکر فرو کند، دکمه دیگری می زنید که او پشت مانعی پناه بگیرد و یک بار دیگر دکمه می زنید تا جاخالی بدهد. گیم پلی The Walking Dead: Michonne به اندازه همین جمله طولانی که گفته شد، خسته کننده و ملال آور است.

20160501233720_1

این بازی نه داستان خوبی داشت و نه گیم پلی قابل قبولی. فکر می کنید وضعیت در مورد جلوه های گرافیکی تغییری کرده؟ خیر. آنچه در میشون می بینید با محصول سال 2012 همین کمپانی کوچکترین تفاوتی ندارد و به همان اندازه ساده و عقب افتاده است.

از دل یک داستان ساده، با کارگردانی خوب می توان ماجرای جذابی بیرون کشید اما باز هم باید بگوییم که خیر، چنین چیزی در مورد مینی سریال میشون صادق نیست. همان دو-سه صحنه هیجان انگیزی هم که طی این سه قسمت وجود داشت و درگیری های میشون با دیگران را به نمایش می گذاشت به قدری احمقانه ساخته شده بودند که به جای القای حس هیجان، بیشتر اعصاب تان را خورد می کردند.

فرضا، میشون پشت یک آبنما مثلا پنهان شده تا تیر نخورد. این آبنما، در بهترین حالت ممکن نیمی از بدن او را پشت خود پنهان کرده و باقی کاملا در معرض خطر است. یا در بخشی دیگر، دشمنی در فاصله دو متری ایستاده و میشون به مدت چند دقیقه در توهم به سر می برد. از آنجایی که دشمنان میشون هم بسیار مهربان اند، می گذارند تا او کاملا از توهم خارج شده و بعد به او حمله کنند.

20160501234510_1

از این مثال های احمقانه تقریبا در هر قسمت چند موردی وجود داره و با هر منطقی که به آن فکر کنید قابل توجیه نیستند. حتی در انیمیشن هایی هم که برای رده بندی سنی کودک و خردسال ساخته می شود، شعور تماشاگر در نظر گرفته می شود که متاسفانه در میشون شعور مخاطب زیر خط فقر در نظر گرفته شده.

در The Walking Dead: Michonne هیچ چیز خوب نیست و سر جایش قرار نگرفته. اگر کرکمن قصد توسعه شخصیت های اصلی را دارد، بهتر است همانند چند فصل پیش، با فلش بک هایی کوتاه درون سریال این کار را انجام دهد. تجربه میشون ثابت کرده که مینی سریال های Telltale Games راهکار واقعا مناسبی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Hatami
    Amir_Hatami | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من که خیلی حال کردم با بازیش

مطالب پیشنهادی