ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت در حال توسعه فناوری «پیش-لمس» است؛ راهکاری برای متحول کردن شیوه تعامل کاربران با نمایشگر موبایل ها

در حالیکه فناوری لمس سه بعدی اپل شما را وادار می کند تا صفحه نمایش اسمارت فون خود را محکم تر فشار دهید، فناوری در دست توسعه و آزمایشی «پیش-لمس» (pre-touch) مایکروسافت در پی آن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۵

در حالیکه فناوری لمس سه بعدی اپل شما را وادار می کند تا صفحه نمایش اسمارت فون خود را محکم تر فشار دهید، فناوری در دست توسعه و آزمایشی «پیش-لمس» (pre-touch) مایکروسافت در پی آن است که تماس دستان کاربر را با نمایشگر کمتر کرده و در عوض عملکرد آن را هوشمند تر نماید.

فرآیند تکنولوژی مورد بحث تا حدودی شبیه به «Air Command» تلفن های هوشمند سری گلکسی نوت سامسونگ است؛ قابلیتی که به کاربر اجازه می دهد استایلوس را در بالای صفحه نمایش نگه داشته و با حرکت دادنش با آیتم های در حال نشان داده شدن قدری تعامل نماید. (در اصل با حرکت قلم بر بالای نمایشگر آیکن های مرتبط به منوی Air Command به سرعت های لایت می شوند)

نکته در اینجاست، Air Command تنها با قلم دیجیتالی موبایل های گلکسی نوت به شکلی که گفتیم در ارتباط است، اما در راهکار جدید اهالی ردموند انگشتان کاربر و حرکت شان بر بالای نمایشگر تشخیص داده شده و سعی می شود از طریق داده هایی که به این شکل به دست آمده بازخوردی سریع تر و البته مرتبط تر از جانب نمایشگر ارائه گردد.

برای مثال در موبایلی که به فناوری مورد اشاره مجهز است، وقتی ویدئویی در حال پخش باشد و انگشتان شما بر فراز نمایشگر تشخیص داده شوند، بلافاصله دکمه های پلیر نشان داده می شوند تا کاربر بتواند به سرعت و بدون نیاز به لمس اضافی صفحه نمایش (یا همان یکبار تپ کردن برای ظاهر شدن آیکن ها) به آنها دسترسی پیدا کرده و تنظیمات مورد نیازش را اعمال کند.

از سوی دیگر چنانچه دستگاه در درون یک دست فرد باشد، این موضوع تشخیص داده شده و کنترلر هایی سفارشی نشان داده می شوند که باعث می گردند بهره گیری از موبایل با انگشت شست به سادگی صورت پذیرد؛ در همین حین اگر کاربر دیگر دست خودش را به دیوایس نزدیک کند کنترلر ها، مناسب با همین شرایط وضعیتی متفاوت را به خود می گیرند.

در هنگام مرور وب نیز نگه داشتن انگشت بر فراز نمایشگر و لینک های موجود در صفحه ای که مشغول مشاهده اش هستید سبب می شود تا پیش نمایشی از محتوای صفحه ی مرتبط به آن لینک ها نشان داده شود. ضمناً فراموش نکنید، تمامی مواردی که تا به اکنون به آنها پرداختیم بدون تماس دست تان با صفحه نمایش رخ می دهند.

شکی نیست که چنین فناوری می تواند تاثیری قابل توجه بر تجربه ی کاربری افراد داشته و این تجربه را به مراتب بهبود بخشد. ولی می بایست دید این تکنولوژی چه زمانی تجاری سازی خواهد شد و آیا پس از تجاری سازی اش توسعه دهندگان حاضر می شوند تا از آن در درون اپلکیشن های خود به شکل گسترده پشتیبانی به عمل بیاورند یا خیر. در پایان بد نیست ذکر کنیم برخی از منابع همچون وبسایت «فون آرنا» گمانه زنی می نمایند «پیش-لمس» ظرف یک الی دو سال آینده راه خودش را به موبایل های ویندوزی و اندرویدی باز خواهد نمود.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • navid_eivazzadeh
    navid_eivazzadeh | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دقیقاً همون‌طور که بقیه هم نوشتن این تکنولوژی رو از اس ۴ سامسونگ رو گوشی‌های پرچمدارش داره. البته من الان نوت ۵ دارم و این قابلیت به نظر حذف شده!
    بنده کلاً مخالف اجبار کردن سامسونگ به ساده‌سازی بودم که الان هم در نوت ۵ علاوه بر همین قابلیت، نبود اینفرارد هم اذیتم می‌کنه.

  • علیرضا
    علیرضا | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کاملا درسته یقینا نویسنده(منظورم نویسنده اصلی مقاله هست نه دیجیاتویی ها که اونو ترجمه کردن) میخواسته این تکنولوژی سامسونگ رو کوچیک بشماره و امتیازش رو مثلا به مایکروسافت بده چون اونو منحصر به سری نوت معرفی میکنه چرا که بیشتر آمریکایی ها اصلا این قابلیت گوشی های سامسونگ رو ندیدن چون تا حالا از آیفون استفاده میکردن معلومه که نویسنده نون خور مایکروسافت بوده

  • حسن دودیان
    حسن دودیان | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    منم با حسین موافقم ... من خودم گلکسی اس ۴ دارم این قابلیت رو داره در صورتی که قلم نوری هم نداره ... مثلا زمانی که فیلم داره پخش میشه میشه با انگشت یه پیش نمایش از صحنه های فیلم رو دید بدون اینکه صفحه رو لمس کنیم...

  • حسین
    حسین | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    همین الانش سامسونگ داره بدون نیاز به قلم
    تو گوشی های سری اس
    مثلا اس5 من

مطالب پیشنهادی