ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگر برتر سیلیکون ولی، از تغییرات مثبت در بخش تحقیقات مایکروسافت می گوید

بخش تحقیقات مایکروسافت حالا تبدیل شده است به مهم ترین قسمت این کمپانی بزرگ دنیای تکنولوژی. محصولاتی آینده نگرانه و حیاتی برای اعتبار مایکروسافت، نظیر هولولنز و مترجم اسکایپ، به شکل مستقیم از آزمایشگاه های پیشرفته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

بخش تحقیقات مایکروسافت حالا تبدیل شده است به مهم ترین قسمت این کمپانی بزرگ دنیای تکنولوژی. محصولاتی آینده نگرانه و حیاتی برای اعتبار مایکروسافت، نظیر هولولنز و مترجم اسکایپ، به شکل مستقیم از آزمایشگاه های پیشرفته اهالی ردموند سر بر افراشته اند.

اما همواره چنین نبوده است؛ «گوردن بل» (Gordon Bell)، یکی از پژوهشگران سابق و ارشد مایکروسافت که در این زمینه، در «سیلیکون ولی» شخصی کاملاً قابل احترام به شمار می رود، می گوید که در دهه های گذشته قسمت تحقیقات برای مایکروسافت حکم یک «سربار اضافی» را داشته است.

آقای بل در یکی از مصاحبه های اخیر خود می گوید که در گذشته، از بخش تحقیقات مایکروسافت هیچ گونه قدردانی به عمل نمی آمد چرا که حاصل تلاش های این بخش، به شکل مستقیم در درآمدهای این غول تکنولوژی تاثیری نداشت.

گوردن بل در دهه ۹۰ میلادی در مایکروسافت.
گوردن بل در دهه ۹۰ میلادی در مایکروسافت.

شخص یاد شده که در ابتدای دهه نود میلادی رابطه تنگاتنگی با مایکروسافت و بخش تحقیقات آن داشته، می گوید که تیم مورد بحث موفق می شد تا در آن زمان، به تکنولوژی های والایی در امر علوم کامپیوتری و طراحی تعاملی دست پیدا کند اما در پاسخ این جمله را می شنید: «تحقیقات به تنهایی نمی توانند عاملی باشند برای توسعه نهایی یک محصول.»

وی خبر می دهد که او به همراه تیمش در مایکروسافت، قادر شده اند تکنولوژی هایی را توسعه دهند که هیچ گاه در محصولات به کار نرفتند. آقای بل می گوید آنها سیستمی را توسعه داده اند که توانسته در دهه نود میلادی، صدا را به متن تبدیل کند؛ اقدامی که دستیار دیجیتالی اپل در آیفون، موسوم به سیری، از سال ۲۰۱۱ به شکل گسترده آن را انجام داد.

او می گوید همه این تکنولوژی ها و هزینه هایی که برای توسعه شان صورت می گرفت، همانند سربار برای مایکروسافت بودند و بسیار کم پیش می آمد که راه خود را به محصولات شرکت یاد شده باز کنند.

چه چیزی تغییر کرده است؟

ted2016_021816_1bh7781

حال آقای بل خبر می دهد که مایکروسافت تغییرات بسیاری را به خود دیده است. وی همچنین اذعان دارد که به لطف پیدایش فزاینده ی استارتاپ ها، حالا فاصله میان دانشگاه ها با بازار کار، کمتر از هر زمان دیگری شده است.

وی باور دارد که اینک در دانشگاه ها، به پژوهشگران یاد داده می شود که باید مانند رهبران تجاری فکر کنند و به دنبال یاری رساندن به پیدایش «تحول بزرگ بعدی» در دنیای تکنولوژی باشند: بل می گوید: «دانشگاه ها تا یک دهه پیش نمی توانستند لغت "کارآفرین" را تلفظ کنند!»

در چنین جهانی، مایکروسافت نمی تواند بخش تحقیقات پیشرفته خود را همچنان مانند یک سربار بر درآمدهایش ببیند. این شرکت اکنون بیش از هر زمان دیگری به همین بخش متکی است تا بتواند ایده های جهان-تغییر-دهنده ی دیگری را از آن استخراج کرده و آنها را با تجاری سازی مناسب، در محصولات خود جای دهد.

آقای بل همچنین باور دارد که مایکروسافت اکنون در پی ایده های بزرگ تر است: «ایده هایی که بر روی هر یک، بیش از سه محقق مشغول کار هستند.»

04-chile-youthspark-winner-belen-guede-discussing-cultura-tech-program-satya-nadella (1)

اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای سال میلادی جاری خبر رسید که ساتیا نادلا دست به تغییرات گسترده ای در بخش تحقیقات مایکروسافت زده است. گفته می شود تغییرات جدید، باعث می شوند تا سرعت امور افزایش یافته و کمپانی مورد نظر قادر گردد تا در همین راستا، نتایج درخشان تری را کسب کند.

فراموش نکنید این همان بخشی است که حاصل کار آن، پروژه هایی همانند هولولنز و مترجم اسکایپ بوده اند. بخش تحقیقات مایکروسافت همچینن در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فعالیت دارد که نتیجه کار آنها، به شکل های مختلف در محصولات مایکروسافت جای می گیرد.

آقای بل در نهایت می گوید که دیگر به شکل روزانه درگیر بخش تحقیقات مایکروسافت نیست اما گاهی به آن سر می زند و هنوز در این قسمت مسئولیت هایی را بر دوش می کشد: «واقعا افتخار می کنم که سهمی در این سازمان بزرگ دارم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی