ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طبق رای دادگاهی در چین، یکی از شرکت های بومی این کشور می تواند از نام «آیفون» برای محصولات تولیدی اش استفاده نماید

مدتی است که یک دعوای حقوقی میان اپل و شرکتی چینی که احتمالا نامش را نشیده اید به راه افتاده و باید بگوییم که نتیجه دادگاه ظاهرا به نفع ستاره سیلیکون ولی نبوده است. طبق ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۵

مدتی است که یک دعوای حقوقی میان اپل و شرکتی چینی که احتمالا نامش را نشیده اید به راه افتاده و باید بگوییم که نتیجه دادگاه ظاهرا به نفع ستاره سیلیکون ولی نبوده است.

طبق خبرهای رسیده اپل در پرونده شکایت خود علیه شرکت چینی Xintong Tiandi Technology که به خاطر استفاده از علامت تجاری اش گشوده بود، شکست خورده است. در مورد طرف دیگر پرونده یعنی شرکت چینی هم باید بگوییم که در زمینه فروش کالاهایی نظیر کیسه های پلاستیکی و قاب موبایل فعالیت دارد که البته بیشترشان با نام «آیفون» تولید شده و به فروش می رسند.

دعوای حقوقی اپل با این شرکت بر سر استفاده از نام تجاری آیفون در سال 2012 میلادی آغاز شد و حالا مشخص گردیده که سازمان دولتی علائم تجاری چین و همچنین یکی از دادگاه های پکن ادعای اپل برای حفظ حق استفاده انحصاری از این نام را رد کرده اند.

در تاریخ 12 فروردین امسال، اپل دادخواست خود را تسلیم مراجع قضایی چین کرد اما رای دادگاه به نفع آن نبود و براساس حکم صادره، شرکت Xintong Tiandi می تواند همچنان محصولات خود را با نام تجاری آیفون به فروش برساند.

این را هم باید اضافه کنیم که در سال 2002 میلادی، اپل درخواست خود برای ثبت نام تجاری آیفون در زیرگروه کالاهای الکترونیکی و علمی را تسلیم مراجع قانونی در آمریکا کرد که البته درخواست آن تا سال 2013 میلادی مورد موافقت قرار نگرفت.

5 سال بعد از ارائه این درخواست یعنی در سال 2007 میلادی که اپل نخستین آیفون خود را معرفی کرد، Xintong Tiandi درخواستش برای ثبت این نام را تسلیم مراجع قانونی کرد. در سال 2010 میلادی، درخواست این شرکت در زیرگروه محصولات چرمی پذیرفته شد.

حالا مقامات چینی ادعای اپل مبنی بر مالکیت بر این نام تجاری را رد می کنند و استدلالشان هم این است که وقتی Xintong Tiandi درخواستش را بر ثبت کردن این نام تسلیم کرده، آیفون در منطقه چین چندان هم شناخته شده نبوده است.

این تلفن هوشمند در واقع در سال 2009 میلادی وارد بازار چین شد و به همین خاطر شرکت ساکن سیلیکون ولی نمی تواند مدعی شود که تا پیش از ورود Xintong Tiandi به بازار، برند «آیفون» شهرت زیادی داشته است.

Xintong Tiandi نیز دروبسایت خود اینطور اعلام کرده که از رای دادگاه خشنود است و تمایلش برای همکاری با اپل برای به شهرت رساندن هر چه بیشتر برند آیفون را علنی ساخته. البته اپل هیچگونه واکنشی به این مطلب نشان نداده است.

در سال های اخیر چین به کابوسی برای اپل بدل شده است. برای نمونه در سال 2012 میلادی بود که این شرکت مجبور شد رقمی معادل با 60 میلیون دلار را به خاطر نام آیپد به یکی از شرکت های ساکن شنزن بپردازد و سال قبل نیز مجبور شد برای راضی نگه داشتن مقامات دولتی این کشور اپلیکیشن خبری خود را از بازار چین حذف نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بیژن
    بیژن | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بیشترین بازار فروش محصولات اپل توی آمریکا و چین و هنده... چین داره تیشه به ریشه اپل میزنه... سامسونگ هم که داره جای اپل رو تو آمریکا میگیره از لحاظ فروش... فقط هند مونده... ارزش سهام اپل داره سقوط میکنه

  • kasra_sh
    kasra_sh | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چین مثل این بچه کوچیکاست بعضی کاراش :| با اینکه کشور خفنی هست ولی از این چیزا زیاد داره

  • nobody
    nobody | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خب باشه

  • Mehrdad
    Mehrdad | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ???????

  • امیر
    امیر | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چینیا دهن اپل رو ... کردن ?

مطالب پیشنهادی