ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتقادات تند صاحبان سرمایه و تحلیل گران وال استریت از تیم کوک؛ آیا گلایه های اخیر از مدیر عامل اپل به جا هستند؟

اپل در سه ماهه اخیر، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون تلفن هوشمند کمتر فروخته است. رشد فروش آیپد نیز نه تنها کاهش یافته بلکه کاملاً منفی گشته و بر طبق آخرین آمار، ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

اپل در سه ماهه اخیر، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون تلفن هوشمند کمتر فروخته است. رشد فروش آیپد نیز نه تنها کاهش یافته بلکه کاملاً منفی گشته و بر طبق آخرین آمار، ساعت هوشمند اپل واچ هم در فصل مالی که از آن گذر کردیم تنها ۶.۸ درصد از بازار گجت های پوشیدنی ایالات متحده را در اختیار داشته.

ارزش سهام برند اول جهان که مدت نسبتاً طولانی روی ۱۱۰ دلار ثابت مانده بود، سیر نزولی نسبتاً سریعی را به خود گرفته و حالا هر سهم ۹۴.۱۹ دلار معامله می شود و البته دور از انتظار نیست که این میزان بازهم کاهش یابد.

این اولین باری نیست که پیرامون آینده ی اپل و تلفن های هوشمند آیفون نگرانی هایی پدید می آید. ولی بدون شک نخستین دفعه ایست که بزرگان وال استریت و سرمایه داران بازار بورسِ آن به سمت تیم کوک حمله ور شده و انگشت اتهام را به سوی وی گرفته اند.

هم اکنون در راس گروه مورد اشاره، «داگ کاس» (Doug Kass)، تحلیل گر، سرمایه دار و سرمایه گذار در عرصه های مختلف و مدیر موسسه «Seabreeze» قرار دارد. او می گوید ممکن است اپل دیگر هرگز نتواند موفقیتی که با آیفون ۶ به دست آورد را تکرار کند، وی همچنین باور دارد تیم کوک جایگزین مناسبی برای استیو جابز نیست.

کارشناس شناخته شده ی دیگری، با نام «Bob Lefsetz» نیز، طی اظهار نظری عنوان داشته: «تیم کوک می بایست جایگزین شود، اپل نیاز به یک رویا پرداز و فردی خلاق دارد، نه یک ناظر مطلق». نمونه ی اینگونه انتقادات در هفته ی گذشته بسیار زیاد بوده اند و افراد سرشناس متعددی به آقای کوک تاخته اند، اما آیا به واقع جانشین فعلی استیو جابز به اندازه ای که گفته می شود مقصر است؟

در پاسخ می بایست بگوییم اپل واچ جایگاهی مانند اولین آیفون را دارا است و نخستین تلاش جدی شرکت سازنده اش برای  حضور در بازار پوشیدنی ها به حساب می آید. با چنین رویکردی عملکرد این ساعت هوشمند آنقدرها هم بد نبوده، زیرا موفق شده دو برابر نخستین اسمارت فون اپل فروش داشته باشد.

از یاد نبریم که بازار جهانی تبلت رو به نزول می رود و با مورد توجه قرار گرفتن فبلت ها تقاضا برای این دست از محصولات کاهش یافته، لذا آیپد هم از این قواعد مستثنی نبوده. در نهایت و مهم تر از همه ی مواردی که اشاره شد اینکه، علیرغم منفی شدن نرخ فروش آیفون بازهم تقاضا برای این محصول بیش از پیش بینی های ساکنین وال استریت بوده است.

در یک نگاه کلی در می یابیم که درآمد و سوددهی اپل هنوز هم بر مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و... برتری دارد و مدیران برندهایی که نام بردیم ابداً مانند تیم کوک تحت فشار انتقادات قرار ندارند.

«Bob Lefsetz» در صحبت های خود گفته است:

اپل به فردی نیاز دارد که بتواند آینده را ببیند و رویکردش را بر مبنای آن تطبیق دهد. تیم کوک می بایست بر سر کاری بازگردد که در آن خبره است و این کار چیزی نیست جز مدیریت کردن زنجیره تامین قطعات و بهینه نمودن عملکرد بخش های مختلف مجموعه.

استیو جابز یکبار در انتخاب و استخدام «جان اسکالی» مرتکب اشتباهی بزرگ شد و بعید نیست او این اشتباه را در رابطه با کوک نیز تکرار کرده باشد. هزینه کردن هوشمندانه به سرعت تغییراتی بزرگ پدید می آورد، ولی هزینه کردن بدون خرد ممکن است فاجعه به بار آورد.

وضعیت مالی امروز چندان ملاک نیست. جدای از سیر نزولی، اپل هنوز هم جایگاهی مهم دارد و درآمدی مطلوب. اما تاریخ تجارت می گوید کسانی پیروز هستند که امروز را به سلطه ی خود درآورده و بر لبه ی آینده گام بر دارند.

اینکه آیا به واقع انتقادات به این شدت از تیم کوک درست هستند یا خیر و اینکه ابقای او در سمت اش تصمیم صحیحی بوده است یا نه، بدون شک مسائلی هستند که گذر زمان به آنها پاسخ خواهد داد، ولی به هر حال و در بازه ی زمانی فعلی صاحبان سرمایه از عملکرد او دل خوشی ندارند و معتقدند وی قادر نخواهد بود ابر برند کنونی جهان را به سمت و سویی درست هدایت کند. نظر شما در این رابطه چیست و آیا فکر می کنید گلایه ها از تیم کوک به جا هستند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • نه
    نه | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    نه

  • وحید
    وحید | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    تیم کوک به فکر جمع اوری پول بیشتره نه پیشرفتو کیفیت تکنولوژیی که داره،اینو در درجا زدن اپل در خصوص کلیه محصولاتش میشه دید
    از زمانی که اپل به دست تیم کوک رهبری شد،به جز فروش بالاتر هیچ ثمره ای نداشته که اونم مدیون تلاشهای جابز و نتیجه ی کارهای اون بوده،در زمان جابز معرفی خود سیستم عامل iosبه خودی خود یک جهش در فناوری بود،معرفی محصولات تازه مانند ایفون ایپاد و...شگفتی در تکنولوژی بود،و همیشه این شرکت ایده های تازه ای داشته حتی گاهی اوقات به سود دهی هم نمیرسیده ولی حالا اقای کوک صرفا جهت فروش بالا تر وعده ها و کلیپ های دروغین به طور نا مستقیم پخش میکنه،همانند ایفون 7 که میگه امکاناتی شگفت انگیز...امکاناتو کیفیت محصولات اپل چیزی نیست که جایی گیر نیاد،الان خیلی بهترشو تو محصولات دیگر شرکت ها میشه پیدا کرد که اپل از اونا عقبه،بخاطر همینم فروشش رفته رفته پایین میاد و همچنین سهامش،
    اپل شرکتی نوآور بوده،محصولی جدید مانند ایفون2007 که تا قبل از اون شبیهش پیدا نمیشد باید از رحم اپل خارج بشه نه ساعتای مچی که نواوریه خاصی ندارن و شبیهش زیاده یا ایفونایی که نو اوریشو از شرکتای چینی قرض گرفتن،تیم کوک و شرکتش درست مانند مایکروسافت میخوان با یه چیز تکراری سالیان سال حکومت کنند که به نظر من اگر به فکر پیشرفت جدی نباشن سهامشون ازینم پایینتر میاد

مطالب پیشنهادی