ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

شباهت کم نظیر رسیدن به موفقیت در ورزش حرفه ای و کسب و کار از نگاه مارک کوبان

یکی از دلایلی که باعث می شود مارک کوبان یکی از چهره های محبوب حوزه ی کسب و کار باشد این است که از نشان دادن سختی های موفقیت واقعی در این حوزه به کارآفرینان ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

یکی از دلایلی که باعث می شود مارک کوبان یکی از چهره های محبوب حوزه ی کسب و کار باشد این است که از نشان دادن سختی های موفقیت واقعی در این حوزه به کارآفرینان بلندپرواز و تازه کار ابایی ندارد. او شکست های اجتناب ناپذیری که کارآفرینان لاجرم در این مسیر با آنها مواجه می شوند را مخفی نمی کند و با وجود تمام زحماتی که در این مسیر باید کشید به کارآفرینان جوان در باغ سبز نشان نمی دهد.

در حقیقت کوبان تا آنجا پیش می رود که قانون شماره ی یک و مهم ترین اصل استارتاپ ها را این می داند که نباید کسب و کاری را شروع کرد، مگر آنکه واقعاً برایتان به یک دغدغه تبدیل شده باشد. او شدیداً به این موضوع باور دارد که اگر می خواهید در نهایت به موفقیت برسید، باید عاشق کاری که انجام می دهید باشید. حتی با این وجود باز هم این انگیزه ی شما بارها و بارها به بوته ی آزمایش گذاشته می شود؛ چرا که با نزدیک تر شدن به هدف نهایی، خواه ناخواه با موانع و شکست هایی روبرو خواهید شد.

کسب و کار را می توان از جهات مختلف به دنیای به شدت رقابتی ورزش های حرفه ای شبیه دانست. تکاپوی بی وقفه، ماهیت متغیر بازی، رویارویی های سرسختانه ای که با هدف تصرف عناوین صورت می گیرد، همه و همه به طور قطع شباهت های نزدیکی با فعالیت های یک کارآفرین دارند. به قول کوبان: «کسب و کار، حد نهایی ورزش است».

برای کوبان، موضوع به همین سادگی است: «یا می خواهید برنده شوید یا نمی خواهید برنده شوید. رقابت شدید است». البته صحبت های کوبان در مورد موفقیت جنبه های روانشناسانه ی زیادی دارد. اینگونه که نیست که یک جا بنشینید، به یکباره ایده ی فوق العاده ای به ذهنتان برسد، وبسایتی به راه بیاندازید و ناگهان درآمد آنچنانی پیدا کنید. اداره ی یک کسب و کار نیازمند زحمت است. اول از همه باید محصول یا خدماتی داشته باشید که راه حل های حقیقتاً مفیدی پیش پای مشتریانتان قرار دهند. سپس باید انگیزه ی توقف ناپذیری برای بقا و پیش بردن شرکت خود به خصوص ظرف سال های اول داشته باشید.

صدها، هزاران و شاید حتی میلیون ها نفر وجود داشته باشند که در برابر شما قرار می گیرند و بر سر خلق روابط مستحکم تر با مشتری شما به رقابت می پردازند. افزون بر این، حقیقت این است که با گذر زمان اوضاع همیشه بر همین منوال و بلکه رقابتی تر از آن خواهد بود. کوبان در این باره می گوید: «من سالهاست این را به بازیکنانم گوشزد می کنم، بازی ما ۴۸ دقیقه است. شما تمرین می کنید، حتی شده ۵ بار در هفته و هر بار سه ساعت در روز، شاید بعضی روزها یکی دو ساعت هم اضافه تمرین کنید. در این صورت شش دانگ متوجه هدف خود خواهید بود. اما کسب و کار ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته، و ۳۶۵ روز سال ضرب در بی نهایت است و همه می توانند در جایگاه رقیب شما قرار بگیرند. کسب و کار حد نهایی ورزش است، هیچ چیز دیگری تا این حد حق مطلب را ادا نمی کند».

اگر می خواهید به عنوان یک کارآفرین موفق شوید، به ویژه اگر قصد دارید با حفظ شغل ثابت خود کسب و کار دیگری برای خودتان به راه بیاندازید، باید انگیزه ای پولادین داشته باشید. تمرکز شما باید تنها روی پاسخ مثبت دادن به فرصت هایی باشد که شانس موفقیتتان را به حداکثر می رسانند. اولویت دهی به تلاش ها، و پیشرفت روزانه به سمت بزرگ ترین اهداف نیز باید از جمله نقاط تمرکز شما باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • هیوا
    هیوا | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    شاید بشه گفت که بزرگترین فرد تو این زمینه (ورزش) سر الکس فرگوسن هست ، یه رهبر به تمام معنا زندیگشو بخونید متوجه میشید این فرد چقدر سخت کوش و با انگیزه بوده کاری کرد که لیورپول رو کاملا از مسیر خارج کرد و تیم رو تبدیل به بهترین تیم دنیا کرد . برای من یه الگوی بسیار بزرگه

مطالب پیشنهادی