ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آغاز مرحله اول طرح ترابردپذیری ظرف روزهای آتی و چالش های احتمالی پیش رو

سال گذشته اصطلاحی به کاربران شبکه ی موبایلی کشور معرفی شد تحت عنوان «ترابردپذیری». ترابردپذیری به امکان تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره گفته می شود. طبق وعده های مسئولین، این طرح قرار بود تا پایان ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۵

سال گذشته اصطلاحی به کاربران شبکه ی موبایلی کشور معرفی شد تحت عنوان «ترابردپذیری». ترابردپذیری به امکان تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره گفته می شود. طبق وعده های مسئولین، این طرح قرار بود تا پایان سال گذشته عملیاتی شود. اما به گزارش خبرگزاری تسنیم، حالا با تأخیری قابل توجه قرار است مرحله ی اول طرح ترابردپذیری سیم کارت ها طی روزهای آینده برای اولین بار در کشور اجرا شود.

بر اساس قانونی که در نهاد های ذیربط برای این کار در نظر گرفته شده هر مشترک برای هر شماره می‌ تواند حداکثر ۲ بار در سال تقاضای ترابرد داشته باشد. طبق این مصوبه حد اقل باید ۳ ماه از تاریخ فعال سازی سیم کارت گذشته باشد تا دارنده ی آن بتواند پس از تسویه حساب با اپراتور اصلی خود درخواست ترابرد آن را ثبت کند. اپراتور پذیرنده ی شماره نیز در ازای هر درخواست، پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقراری خدمت، می تواند مبلغ مصوب کمیسیون مربوطه را بابت این خدمات از مشترک دریافت کند. ظاهراً قرار است ترابرد شماره‌ ها فقط به صورت نظیر به نظیر باشد، یعنی سیم‌کارت دائمی به دائمی و سیم‌ کارت‌ های اعتباری به اعتباری ترابرد شوند.

طرح ملی ترابردپذیری سیم کارت های کشور با وجود هیجانی که برای مشترکان تلفن همراه به ارمغان می آورد و رقابتی که میان اپراتورها به راه می اندازد، می‌تواند با چالش هایی نیز همراه شود.

از جمله اینکه هنوز معلوم نیست با ترابردپذیری شماره ها، چه اتفاقی برای تخفیف های داخل شبکه ای اپراتورها و هزینه های ناخواسته ی کاربران می افتد. فرض کنید شما و یکی از اقوامتان هر دو سیم کارت ایرانسل دارید. اما شما شماره ی خود را به همراه اول منتقل می کنید و آشنای مذکور با احتساب اینکه تماسش با شما داخل شبکه ای محسوب می شود مکالمه ی طولانی تری با شما خواهد داشت، در حالی که تماس شما دیگر داخل شبکه ای نخواهد بود.

از طرف دیگر، طبق قوانین در نظر گرفته شده برای این کار، با هر بار تعویض اپراتور، تا ۳ ماه نمی توانید شماره ی خود را به اپراتور دیگری منتقل کنید. با این حساب اگر پس از انجام فرایند ترابردپذیری از خدمات اپراتور پذیرنده ی خود رضایت نداشتید مجبور خواهید بود به مدت ۳ ماه این شرایط را تحمل کنید.

دردسر دیگری که ممکن است در حین فرایند ترابردپذیری گریبانگیر شما شود سیل پیام های تشویقی هر دو طرف برای جذب شما به ماندن روی اپراتور فعلی یا پیوستن به اپراتور جدید است. طبیعی است هر دو طرف بنا به رقابت ایجاد شده سعی می کنند با ارائه ی بسته های تشویقی شما را از اقدام خود منصرف یا به آن تشویق کنند و احتمالاً بخشی از این کار را از طریق پیامک انجام خواهند داد.

قطعی چند روزه ی سیم کارت نیست دردسر بزرگ تر دیگری است. به گزارش تسنیم و براساس اطلاعات کسب شده از مجریان طرح ترابردپذیری، ترابرد شماره‌ های اعتباری و دائمی باید به ترتیب ظرف سه و نیم و پنج و نیم روز صورت بگیرد. آنگونه که به نظر می رسد گویا اپراتورهای فرستنده برای تسویه حساب مشترک و ترابرد شماره مجبور هستند سیم‌ کارت او را بسته به دائمی یا اعتباری بودن آن، سه و نیم یا پنج و نیم روز قطع کنند تا عملیات ترابرد اجرایی شود. این مسئله برای خیلی ها چالش قابل توجهی محسوب می شود و ممکن است دردسرهای ثانویه ای برایشان در بر داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    اون داستان قطع شدن 3 تا 5 روزه سیم کارت خیلی خیلی مسخره اس...همین میشه یه عاملی که هیچکس سراغ تدابرد پذیری نره...آخه تو دنیای امروز، چرا یه همچین کار ساده ای باید 5 روز زمان ببره؟ بعدشم کی حاضره 5 روز خطش قطع باشه؟ به نظرم این 5 روز قطعی رو از عمد گذاشتن که خیلی ها بی خیال ترابردپذیری بشن و اپراتورها خیلی ضرر نکنن...وگرنه موبایلی که دو ساعت نباشه هزار تا مشکل برات پیش میاد و چطور میخوای 5 روز قطع کنن؟

  • Soheil
    Soheil | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    :)فقط ایرانسل.

  • pooria
    pooria | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چون پیش شماره عوض نمیشه به احتمال خیلی زیاد کار و کاسبی ایرانسل خیلی خوب میشه...چون ارزش خط ثابت همراه اول(0912) رو میشه با طرح های ایرانسل داشت که بی نظیره

  • saeed
    saeed | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    عجب طرح خوبی...دمشون گرم
    خداکنه اجرا بشه

  • توحید
    توحید | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مثلا من همراه اولم کدش ۰۹۱۴ هست ببرم ایرانسل بازم ۰۹۱۴ میمونه؟

    • Hamed_P_Azad
      Hamed_P_Azad | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

      کل مسئله همین هست دوست عزیز. شماره عوض نمیشه.

مطالب پیشنهادی