ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک به مبارزه خودروهای مجهز به سوخت فسیلی می رود

صنعت سوخت های فسیلی در دهه اخیر بارها مورد انتقاد گرفته اما با توجه به نیاز حیاتی ما به این منبع انرژی ارزشمند، تا امروز امکان کنار گذاشتن آن و استفاده از سوخت های جایگزین ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

صنعت سوخت های فسیلی در دهه اخیر بارها مورد انتقاد گرفته اما با توجه به نیاز حیاتی ما به این منبع انرژی ارزشمند، تا امروز امکان کنار گذاشتن آن و استفاده از سوخت های جایگزین به طور کامل میسر نبوده است. حالا ایلان ماسک، مدیر عامل کمپانی تسلا باور دارد که زمان آن رسیده تا واقعا به مقابله با صنعت سوخت های فسیلی رفته و راه برای ورود انرژی های جایگزین و پاک تر، هموار شود.

ماسک در کنفرانس World Energy Innovation، که طی هفته جاری در کالیفرنیا و کارخانه تسلا برگزار می شود، به صحبت درباره زیان های سوخت های فسیلی پرداخته و قدرت لابی گری صنعت نفت و گاز در میان سیاستمداران واشنگتن را مورد انتقاد قرار داده است. ماسک ظاهرا حاضر است از خیر یارانه های فعلی اتومبیل های الکتریکی، در جهت اِعمال مالیاتی برای ماده کربن که منجر به گرانی اتومبیل های بنزینی و گازسوز می شود، بگذرد.

ایلان ماسک در توضیحات خود آورده:

مشکل بنیادین سوخت های فسیلی این است که هربار مصرف آنها، با سوبسید همراه است. هر اتومبیل بنزینی که در جاده ها حرکت می کند، سوبسید دارد و بهترین راه برای حل این مشکل، اعمال مالیاتی برای مصرف کربن است. سیاستمداران راحت ترین راه را بر می گزینند و سوبسیدی برای اتومبیل های الکتریکی فراهم می آورند که به هیچ وجه با سوبسید مقرر برای خودروهای بنزینی برابر نیست. این سبب می شود تا قدرت اقتصادی در حمل و نقل، جا به جایی پایدار و انرژی کاهش یابد.

اگرچه سخنان ماسک در تئوری بسیار جالب به نظر می رسند اما اعمال مالیاتی برای مصرف کربن بدون شک سبب خواهد شد تا وجهه سیاستمداران میان مردم خدشه دار شود. همچنین اعمال چنین قانونی، به شکلی اجتناب ناپذیر باعث خواهد شد تا هزینه های افرادی که همچنان از سوخت فسیلی بهره می برند، به شکلی قابل توجه افزایش یابد. دقیقا به همین دلیل است که ماسک به زبان خود می گوید سیاستمداران، «راحت ترین» راه را برای فراهم آوری سوبسید انتخاب می نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی