ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

قولی که به عنوان یک کارآفرین هیچگاه نباید به خانواده خود بدهید

«اوضاع بهتر خواهد شد». همین چند کلمه ی کوتاه سرمنشأ بگومگوهای بسیاری میان کارآفرینان و خانواده هایشان بوده است. هر وقت کسی از مسافرت ها، خستگی ها، کم توجهی ها و در کل سبک زندگی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

«اوضاع بهتر خواهد شد».

همین چند کلمه ی کوتاه سرمنشأ بگومگوهای بسیاری میان کارآفرینان و خانواده هایشان بوده است. هر وقت کسی از مسافرت ها، خستگی ها، کم توجهی ها و در کل سبک زندگی کارآفرینانه ی یکی از عزیزان خود شکایت می کند با این جمله مواجه می شود.

این قولی است که بستگان و اعضای خانواده ی یک کارآفرین، هیچگاه نمی تواند به حقیقت پیوستن آن را نظاره کنند؛ کسب و کار فرد مورد نظر در هر مرحله ای که می خواهد باشد. همین موضوع باعث سرخوردگی چندباره ی خانواده ی کارآفرینان می شود.

همه ی ما می دانیم وقتی اوضاع استارتاپتان خوب پیش نمی رود اوضاع تا چه حد وخیم می شود. هرچه از لحاظ جریان مالی یا توسعه ی محصول و یا فروش بیشتر عقب بیافتید، شرکت بی سامان شما انرژی بیشتری از شما طلب خواهد کرد؛ چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی. به این ترتیب به عنوان یک کارآفرین قادر نخواهید بود به نیمه ی دیگر خود آن توجه و حمایتی که از شما انتظار دارد را تقدیم کنید.

متأسفانه با شکوفا شدن کسب و کار، باز هم فشار کاری کمتر نخواهد شد. تمام نیروهای جدیدی که استخدام می شوند باید مدیریت شوند، و سیاست ها و رویه های استاندارد در اختیارشان قرار بگیرد تا بتوانند از آنها تبعیت کنند. تمام نظمی که برقرار می شود ممکن است در چشم بر هم زدنی به هم بخورد و برای حفظ آن باید وقت و انرژی زیادی صرف شود. سرمایه گذارانی که به تازگی نگرانی های شما پیرامون سرمایه ی ۲ سال آینده تان را برطرف کردند نیز از شما نتایج چشمگیر و سودآوری می خواهند. موفقیت یک استارتاپ تجربه ی فوق العاده پر هیجان و تأثیرگذاری است اما به احتمال زیاد نمی توانید وقت چندانی با خانواده ی خود بگذرانید.

فارغ از آنکه در مسیر خود با دشواری روبرو شوید یا موفقیت، اوضاع بهتر نخواهد شد. اگر کسب و کار شما عملکرد ضعیفی از خود نشان دهد، برای زنده نگه داشتن آن به آب و آتش می زنید. اگر هم اوضاع کسب و کارتان خوب باشد، باید تمام انرژی خود را صرف مدیریت رشد انفجاری آن کنید. به هر ترتیب فارغ از اینکه شرکت شما چه وضعیتی پیدا می کند، عزیزان شما فقط بخش کوچکی از شما را در کنار خود خواهند یافت و همسرتان نیز باید مدام به دنبال جبران کمبود شما در دیگر حوزه های زندگی تان باشد.

اینکه به زودی ممکن است بتوانید زندگی مرفه تری برای همسر خود فراهم کنید وعده ی وسوسه کننده ای است. اما گفتن «اوضاع بهتر خواهد شد» انتظاری در عزیزان شما پدید خواهد آورد که به بیان ساده، هیچ وقت برآورده نخواهد شد. همان گونه که تمام مشاوران خانواده و ازدواج می گویند، برخورداری از انتظارات واقع گرایانه برای سلامت یک رابطه ضروری است. هرچه فاصله ی میان انتظارات و واقعیات بیشتر باشد، نارضایتی و تضاد حاصل از آن نیز بزرگ تر خواهد بود. انتظارات غیر واقع گرایانه حتی ممکن است زندگی زن و شوهر را به طلاق بکشاند.

به جای این پیشگویی بیش از حد خوش بینانه، سعی کنید دوز صادقانه ای از واقعیت را به همسر خود منتقل کنید؛ حتی اگر از حالت ایده آلِ هر دو فاصله ی زیادی داشته باشد. بسیاری از کسانی که همسر کارآفرین دارند ترجیح می دهند به جای «اوضاع بهتر می شود» جملاتی شبیه اینها بشنوند: «متأسفم. می دانم سخت است. نمی دانم کِی اوضاع بهتر می شود. بیا همین هفته کمی زمان خالی کنیم و وقت بیشتری را با همدیگر بگذرانیم».

شنیدن این جملات از سوی شما قطعاً باعث ناراحتی همسرتان می شود اما با واقعیت همخوانی بسیار بیشتری دارد. به این ترتیب همسر شما می تواند درک بهتری از شکل زندگی تان به عنوان یک زوج داشته باشد و انتظارات خود را نیز بر همان اساس تنظیم کند.

از آن مهم تر این است که، دانستن حقیقت شما را توانمند می کند. هرچه زودتر واقعیات زندگی روزمره تان را بشناسید زودتر می توانید به همراه عزیزان خود استراتژی هایی برای بهبود زندگی استارتاپی تان پیدا کنید. حتی اگر اوضاع بهتر هم نشود، می توانید به این ترتیب در کنار هم از پس مشکلات آن بر بیایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی