ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

تفنگستان؛ معرفی برترین بازی های شوتر در پلتفرم موبایل [قسمت آخر]

مهم نیست فکر کنیم تلفن های همراه چه محدودیت هایی برای ارائه یک تجربه واقعی از بازی های ویدیویی را دارند. چون همیشه سازندگانی هستند که با شکستن مرزهای مشخص نشده صنعت گیمینگ بازیکنان را ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

مهم نیست فکر کنیم تلفن های همراه چه محدودیت هایی برای ارائه یک تجربه واقعی از بازی های ویدیویی را دارند. چون همیشه سازندگانی هستند که با شکستن مرزهای مشخص نشده صنعت گیمینگ بازیکنان را غرق در نبوغ خود می کنند.

پیشینه بازی های شوتر به سال های سال قبل باز می گردد؛ دورانی که پدرانمان سن کودکان نسل امروزی را داشتند. اطلاعات موثقی از زمان دقیق تولد سبک شوتر در دسترس نیست اما به عقیده ژورنالیست معروف ویدیو گیم، Brian Ashcraft اولین بازی این سبک Spacewar بود که در سال 1961 عرضه شد.

در این عنوان Shoot ’em up که جزو اولین بازی های صنعت گیمینگ محسوب می شود، دو فضاپیما با یکدیگر مبارزه می کردند. با وجود این که تا اواسط دهه 70 میلادی شاهد چهار ریمیک دیگر از بازی بودیم، اما شوتر تازه در سال 1978 توانست خود را پیدا کند؛ زمانی که بازی بسیار معروف Space Invaders منتشر شد و روحی در کالبد این سبک دمید.

در بازی مورد بحث، گیمر باید موجودات فضایی که از بالای تصویر حمله می کردند را از بین می برد. شاید برایتان جالب باشد بدانید ایده «سلامتی» و «جمع آوری امتیاز» برای اولین بار در مهاجمان فضایی معرفی شد. پس از این اتفاق شاهد تکامل و تحول سبک شوتینگ بودیم که در پی آن زیر شاخه های دیگری مانند شوتر اول شخص و سوم شخص پدید آمدند.

تاریخچه کوتاه بالا را گفتیم تا با آن به استقبال بهترین های شوتینگ در پلتفرم موبایل برویم و با معرفی بهترین هایش برای اسمارت فون ها، بند اول صحبت هایمان را اثبات نماییم.

امروز در آخرین قسمت از مقاله به بهترین بازی های شوتم آپ می پردازیم. امیدواریم از سری مقالات بهترین های سبک شوتر راضی بوده باشید. مقدمه را بیش از این طولانی نمی کنیم و ورودتان به دنیای تفنگستان را خوش آمد می گوییم.

Sine Mora

1

با یکی از بهترین شوتم آپ های دهه اخیر مطلب را آغاز می کنیم. Sine Mora را می توان به جرئت بهترین عنوان شوتم آپ تلفن های همراه از دیدگاه بصری قلمداد کرد. همانند دیگر آثار این سبک، در بازی باید با کنترل هواپیماهای گوناگون به جنگ با دشمنان بروید. نکته ای که Sine Mora را نسبت به آثار هم سبک خود متمایز نموده استفاده از المان های نوآورانه است. در بازی، زمان حرف اول را زده و اگر به اتمام برسد خواهید باخت. اما سوال اینجاست محدودیت زمانی چه نوآوری مگر دارد؟ استودیو سازنده با اضافه سازی ویژگی بسیار کوچک توانسته یکی از جذاب ترین قسمت های بازی را تشکیل دهد.

با نابود کردن هر دشمن مقداری به این زمان اضافه می شود. اگر هم تیر بخورید، برعکس اتفاق یاد شده خواهد افتاد. یکی دیگر از ویژگی های بسیار مثبت Sine Mora را می توان به تنوع بالای آن اختصاص داد. در Sine Mora هفت منطقه گوناگون وجود دارد که با بیش از پنجاه سلاح، می تواند تا مدت ها سرگرم تان کند. بالاتر هم گفتیم، به تمامی این ها طراحی بصری فوق العاده بازی را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید چه شاهکاری را از دست داده اید. برای سخن پایانی باید بگوییم امثال Sine Mora [به معنای بدون تاخیر] باعث می شوند تا این باور را داشته باشیم که سبک های قدیمی هنوز نفس می کشند.

2
بازی در زمان عرضه خود امتیازات بسیار بالایی را دریافت کرد و جوایز گوناگونی هم برد. با وجود این که حدود چند سال از انتشار Sine Mora می گذرد، اما گیم پلی و گرافیک بازی همچنان تازه است.
3
در بازی چهار نوع کنترل وجود دارد و بازیکن می تواند بسته به سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب کند. راستی برخلاف آثار هم سبک، Sine Mora از یک داستان جذاب هم بهره می برد.
Sine Mora

Sine Mora

سازنده: Nordic Games قیمت: 5.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 344 / 294 مگابایت زبان:

Major Mayhem 3

سربازان نمی دانیم چه! راستش را بخواهید نام ایرانی Metal Slug را فراموش کرده ایم؛ فرنچایزی که گوشه ای از دفتر خاطرات بسیاری از بازیکنان را به خود اختصاص داده است. متاسفانه عناوین موفق زیادی از این سری روی پلتفرم های موبایل وجود نداشته و شاید بتوان تنها اثر جذاب از Metal Slug را Metal Slug Defense خطاب کرد؛ عنوانی که خود در سبک Tower Defense یا دفاع از قلعه بوده و شوتم آپ نیست. با این وجود بازی های مشابه گوناگونی از  Metal Slug در اسمارت فون ها می توان یافت. Major Mayhem یکی از همین عناوین است که سعی کرده تجربه بسیار متفاوت تر از بازی های هم سبک را به بازیکنان ارائه دهد.

Major Mayhem از زیر شاخه های Run And Gun محسوب می شود. فکر کنیم نام این سبک به خودی خود نشان دهنده مکانیزم های گیم پلی باشد: با سرعت به سمت جلو حرکت کرده و دشمنان را با سلاح های متفاوت از بین ببرید. یکی از نکات بسیار جذاب Major Mayhem را می توان به محیط سه بعدی آن ارتباط داد. از دیدگاه گرافیکی حرف نمی زنیم بلکه منظور ما تاثیر آن روی گیم پلی بازی است. به واسطه این ویژگی، در بازی هدف شما فقط از بین بردن دشمنانی که از جلو به شما حمله می کنند نبوده و باید حواس تان به سمت چپ هم باشد.

1
داستان بازی پیرامون نجات دختر همسایه [!] می چرخد.
2
یکی از نکات جذاب بازی به حضور لباس های گوناگون باز می گردد. همچنین در بازی چهار مد مختلف هست که می تواند تا مدت ها سرگرم تان کند. از سلاح ها و قدرت های ویژه هم که نباید گذشت.
Major Mayhem

Major Mayhem

سازنده: adult swim قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوز فون حجم: 38.8 / 32 / 64 مگابایت زبان:

Plasma Sky

plasma-sky

سرعت و دقت. در تمامی عناوین شوتم آپ این دو ویژگی حرف اول را می زنند. Plasma Sky بیشتر از دو معقوله یاد شده استفاده کرده است. چون تیرهای دشمنان و موانع بسیار سریع تر از چیزی که فکر می کنید به سمت شما خواهند آمد. استودیو سازنده بازی توانسته با به واسطه بروز رسانی مکانیزم های گیم پلی Plasma Sky یکی از بهترین شوتم آپ های امروزی خلق نماید. در این عنوان هم باید با کنترل یک سفینه فضایی، در نمایی عمودی، از باران گلوله دشمنان جان سالم به در ببرید. اگر بخواهیم از دیدگاه بصری رقیبی جدی برای Sine Mora متصور شویم، بدون شک انتخاب ما Plasma Sky است.

Plasma Sky-mobile
در بازی بیش از صد مرحله وجود دارد.

Plasma Sky

Plasma Sky

Plasma Sky

سازنده: Spikepit Games قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 8.4 مگابایت زبان:

Glorkian Warrior

2

شاید Sine Mora بهترین عنوان گرافیکی لیست باشد، ولی از دیدگاه طراحی هنری Glorkian Warrior بی رقیب است. باید هم ترکیب هنر استودیو خلاق Pixeljam و کارتونیست معروف James Kochalka چنین اثر چشم نوازی باشد. Glorkian Warrior با وجود این که الهام گرفته از چند سبک مختلف است، اما پایه های اصلی بازی را المان های شوتم آپ تشکیل می دهند. برخلاف همیشه، این بار روی هوا یا فضا نباید با دشمنان مبارزه کرده و شخصیت اصلی از روی زمین به دشمنان حمله می کند؛ دشمنانی که از آسمان به سمت او می آیند. جالب شد، نه؟

عنوان Glorkian Warrior همانند شوتم آپ های بسیار قدیمی است که در آن ها باید با سفینه ای موجودات فضایی مبارزه می کردید. اما Pixeljam با یک تغییر ساده در مکانیزم های گیم پلی توانسته رنگ و بوی جدیدی به اثر خود ببخشد. یکی دیگر از نکات جذاب بازی حمله دشمنان از روی زمین است. بله، درست خواندید. در بازی نیروهایی از طریق زمین به سمت شما هجوم می آورند که باید با پرش روی آن ها، این مزاحم ها را از بین ببرید. یاد و خاطر ماریو گرامی باد!

1

3
بازی بر پایه زمانی با نام The Glorkian Warrior Delivers a Pizza ساخته شده است.
Glorkian Warrior

Glorkian Warrior

سازنده: Pixeljam قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 80.5 / 49 مگابایت زبان:

Shooty Skies

Shooty Skies

عنوان Crossy Road را که می شناسید؟ Shooty Skies پسر خاله همین بازی تشریف دارند. پس از انتشار موفقیت آمیز Crossy Road، استفاده از سبک گرافیکی مشابه بهترین تصمیمی بود که استودیو Mighty Games می توانست در قبال Shooty Skies بگیرد. به عبارت دیگر، این عنوان همانند Crossy Road از پیکسل های رنگی بسیار بزرگ تشکیل شده است با این تفاوت که رد کردن حیوانات از طول خیابان دیگر معضل بزرگ ما نبوده و باید به آن ها هواپیما سواری یاد بدهید. هسته اصلی Shooty Skies هم از دیگر آثار سبک شوتم آپ الهام گرفته و در بازی با نمایی عمودی به جنگ دشمنان می روید.

Shooty-Skies

Shooty Skies-mobile-game

Shooty Skies - Arcade Flyer

Shooty Skies - Arcade Flyer

سازنده: Mighty Games قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 105 / 51 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بازی beat hazard هم مشابه Plasma Sky هست با این مزیت که میتونید از آهنگ های درون گوشی خودتون استفاده کنید و طبق ریتم اونا بازی کنید و لذت ببرید...

مطالب پیشنهادی