ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واقعیت مجازی بیماران مبتلا به «پارانویا» را با ترس هایشان روبرو می کند

واقعیت مجازی پتانسیل های بالایی در حوزه های درمانی دارد و به عنوان نمونه می تواند افراد را بی آنکه متحمل آسیبی شوند در شرایط تنش زا قرار دهد. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در جدیدترین آزمایش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

واقعیت مجازی پتانسیل های بالایی در حوزه های درمانی دارد و به عنوان نمونه می تواند افراد را بی آنکه متحمل آسیبی شوند در شرایط تنش زا قرار دهد. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در جدیدترین آزمایش خود نشان داده اند که این تکنولوژی تا چه اندازه می تواند در درمان اشکال حاد پارانویا مفید باشد.

این تیم برای انجام تحقیقات خود 30 فرد مبتلا به «هذیان گزند» که در واقع شکلی جدی از این بیماری محسوب می گردد را مورد آزمایش قرار دادند و از آنها خواستند که هدست 24 هزار دلاری NVis SX111 را که برای انجام تمرینات نظامی طراحی شده روی سر خود قرار دهند تا از طریق محتوای به نمایش درآمده با آن در موقعیت های اجتماعی پر تنشی نظیر آسانسور و مترو قرار بگیرند.

دانشمندان در جریان این آزمایش از نصف بیماران خواستند که از تکنیک های مقاومتی نظیر عدم برقراری تماس چشمی و تعاملات اجتماعی استفاده نمایند و نصف دیگر هم باید از کاربرد این تکنیک ها خودداری می کردند به آواتارهایی که چهره های نسبتا وحشت زده داشتند نزدیک می شدند و حتی به آنها خیره می گشتند.

در پایان این آزمایش نیم ساعته، پارانویای شدید 50 درصد از افراد حاضر در گروه دوم درمان شد و از میزان تنش ها و اضطراب های بی دلیلشان در دنیای واقعی کاسته گردید. جالب است بدانید که بهبودهایی هم درگروه نخست مشاهده شد و حدودا 20 درصد آنها سطوح پایین تری از پارانویا را در خود نشان دادند.

دنیل فریمن یکی از اساتید آکسفورد در این باره گفت: پارانویا معمولا به انزوا، ناخرسندی و استرس شدید فرد می انجامد اما نتایج سریع و مثبت به دست آمده در این آزمایش نشان میدهد که مسیرهای تازه ای برای در مان این افراد پیش رویمان قرار گرفته است.

او ادامه داد: ظرف تنها سی دقیقه آنها که از تکنیک های درست روانشناسی استفاده کردند، شاهد کاهش قابل ملاحظه سطح پارانویا در خود بودند. حالا این تیم از پژوهشگران آکسفورد باید همچنان بیماران شرکت کننده در این آزمایش را تحت نظر بگیرد تا مشخص گردد که آیا نتایج به دست آمده در آنها پایدار است یا خیر.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی