ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقش استیو جابز در توسعه اپل واچ چه بود؟

روز گذشته «تایم» مقاله جالبی به رشته تحریر درآورد و از دلایل ساخته شدن اپل واچ نوشت. در این مقاله توضیح داده می شود که چگونه «استیو جابز» علاقه داشته تا سیستم بهداشت و درمان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

روز گذشته «تایم» مقاله جالبی به رشته تحریر درآورد و از دلایل ساخته شدن اپل واچ نوشت. در این مقاله توضیح داده می شود که چگونه «استیو جابز» علاقه داشته تا سیستم بهداشت و درمان را بهبود بخشد و همین موضوع به شکل غیر مستقیم، الهام بخش توسعه گجتی به نام اپل واچ شده است.

این مقاله به دست «تیم بهارین» (Tim Bajarin) نوشته شده که در روزهای اخیر، در مقر اصلی اپل حضور داشته و با مدیران ارشد شرکت مذکور و تیم توسعه اپل واچ ملاقات هایی داشته است. وی در یکی از ملاقات هایش با تیم یاد شده، از آنها می پرسد که علت و مشوق اصلی برای ساخته شدن گجتی که یک سال و نیم پیش به بازار عرضه گشت،‌ چه بوده است.

نویسنده ی تایم می گوید که استیو جابز، به بخش تحقیق و توسعه شرکت اپل می گوید که باید بر روی توسعه تکنولوژی هایی تمرکز کنند که نقش یک پُل میان بیمار و خدمات دهنده های پزشکی را داشته باشد. او پس از اینکه در سال ۲۰۰۴ چندین بار با پزشکان به علت بیماری سرطان لوزالمعده در تماس بوده، به نقص های این سیستم پی می برد و بر همین اساس به بخش تحقیق و توسعه چنین موضوعی را گوشزد می کند. همانگونه که می دانید، جابز در سال ۲۰۱۱ در نهایت به دلیل ابتلا به همین بیماری درگذشت.

جابز در سال های نهایی زندگی اش با بیماری یاد شده دست و پنجه نرم می کرد و به همین دلیل، رابطه و تجربه ای مستقیم با پزشکان و سیستم درمانی داشت. وی مشاهده می کرد که داده های مرتبط به سلامتی بیماران، در دسترس پزشکان نیست و در این بین هیچ اتصالی وجود ندارد. او ولی بیشتر در تفکر ایجاد یک پلتفرم موبایل قدرتمند، و تلفنی هوشمند بود که بتواند روابط میان پزشک و بیمار را از طریق یک اکوسیستم پویا، بهبود بخشیده و از حالت آزار دهندگی اش بکاهد.

در زمانی که آقای بهارین در کوپرتینو بوده، از آزمایشگاه اختصاصی اپل برای ابزارهای پیشرفته سلامتی نیز بازدید نموده است. وی می گوید که در این آزمایشگاه، ۷ پرستار به شکل تمام وقت در حال پایش وضعیت سلامتی برخی کارمندان هستند؛ کارمندانی که به شکل داوطلبانه پذیرفته اند تا از ابزارهای پیشرفته پزشکی در اپل بهره گیرند و آزمایشاتی را در شرایط جسمانی مختلف انجام دهند.

apple (1)

نویسنده ی تایم اشاره می کند که اگرچه اپل، ساعت هوشمندش را به عنوان ابزاری زینتی و زیبا بازاریابی می کند اما به طور کامل به دیدگاه ابتدایی جابز از این محصول وفادار است و می خواهد ابزاری پیشرفته را برای پایش وضعیت سلامتی و بهبود رابطه میان بیمار و پزشک، در اختیار استفاده کنندگان از آن قرار دهد.

در سال های اخیر و در دوره ی پس از جابز، اپل تبدیل به شرکتی شده است که به امر سلامتی و سرویس های مفید پزشکی علاقه بسیاری نشان داده و در این راه تلاش هایی نیز داشته است. HealthKit که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اپ های شخص ثالثی مرتبط با پایش سلامتی کاربران توسعه دهند که به راحتی با اپلیکیشن «Health» درون iOS ادغام می شود.

تایم در نهایت اشاره می کند که اپل تلاش های قابل تقدیری در زمینه سلامت کاربران داشته و هرچقدر بیشتر به اپل واچ دقت کنیم، بیشتر درک خواهیم کرد که این محصول، تنها یک شروع برای ایجاد دگرگونی بزرگی در سیستم بهداشت و درمان است. اگر رهبران کنونی اپل به مقصود خود در راستای بهبود شرایط بهداشت و درمان برسند، تاثیری شگرف بر سلامت کاربران خواهند داشت و می توان همین موضوع را میراث واقعی جابز برای جهانی که اکنون آن را ترک کرده است، دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی