ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اعتراف فیسبوک به پالایش تعیین کننده نتایج الگوریتم هایش توسط نیروی انسانی

به نظر می رسد در ادامه ی اتهاماتی که مبنی بر سانسور کردن برخی موضوعات خاص توسط فیسبوک بر سر زبان ها افتاده بود، این شرکت سعی دارد کم کم چگونگی انتشار خبرها روی این ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

به نظر می رسد در ادامه ی اتهاماتی که مبنی بر سانسور کردن برخی موضوعات خاص توسط فیسبوک بر سر زبان ها افتاده بود، این شرکت سعی دارد کم کم چگونگی انتشار خبرها روی این شبکه ی اجتماعی را توضیح دهد. نایب رئیس تیم جستجوی فیسبوک، تام استاکی امروز طی مطلبی به شرح این موضوع پرداخت که در تعیین خبرهای قرار گرفته در بخش موضوعات داغ نیوزفید این سایت، نیروی انسانی نقشی کلیدی ایفا می کند. او در این مطلب نوشته است: «برای پذیرش موضوعاتی که بازتاب دهنده ی رویداد های واقعی دنیا هستند به بازبینی نیروی انسانی نیاز است. این نیروها به گونه ای آموزش می بینند که موضوعات به درد نخور یا تکراری، شایعات، و یا موضوعاتی که منابع کافی برایشان وجود ندارد را حذف کنند».

این موضوع از یک طرف به معنای آن است که ادیتور های فیسبوک وظیفه دارند تمام موضوعاتی که الگوریتم این پلتفرم آنها را در حال داغ شدن تشخیص می دهد را بررسی و تأیید کنند؛ امری که قرار است از وارد شدن پای جهتگیری های مختلف به ماجرا جلوگیری کند و بازتاب دهنده ی نظرات بازدیدکننده ها باشد. اما از طرف دیگر معنایش آن است که ادیتورهای فیسبوک این اختیار را دارند که «به درد نخور» بودن یا با ارزش بودن یک موضوع را به انتخاب خودشان تعیین کنند.

این به نظر کار آسانی می رسد؛ همه ی ما یک عالمه موضوع داغ روی فیسبوک دیده ایم که از نظر خودمان به درد نخور بوده اند. اما چنین اختیاری به ذات خود به ادیتور های فیسبوک نقش تعیین کننده ای در داغ شدن یا نشدن موضوعات مختلف می بخشد. آنها باید کافی بودن یا نبودن منابع و صحت یک موضوع را نیز تأیید کنند. این موضوع حداقل باید بتواند جلوی دیده شدن بیشتر خبرهای کذبی که در فیسبوک رواج می یابند را بگیرد.

اما با در نظر گرفتن جمیع جوانب، می توان مطلب استاکی را مهر تأییدی بر ناقص بودن الگوریتم های فیسبوک دانست. در واقع آن چیزی که کاربران می بینند نسخه ی اصلاح شده ای است که توسط انسان پالایش شده است. همین مسئله است که باعث شده اتهام سانسور به فیسبوک وارد شود؛ در واقع توضیحات اخیر استاکی بخش اعظم اتهامات وارده را تأیید می کند.

فیسبوک در حال حاضر هر گونه جلوگیری ادیتورهایش از داغ شدن برخی موضوعات را تکذیب می کند. استاکی می نویسد: «ما این گزارشات را کاملاً جدی می گیریم و با این وجود هیچ مدرکی دال بر صحت ادعاهای وارده از سوی منابع ناشناس پیدا نکرده ایم». او می گوید فیسبوک برای منابعی که ریشه ی منطقی ندارند استثنا قائل نمی شود و نحوه ی عملکرد ادیتورهای خود را نیز بازبینی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hesam
    hesam | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    لوگوی اینستا عوض شد شما پوشش ندادین:/

مطالب پیشنهادی