ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

آمار ماه آوریل NPD؛ پلی استیشن 4 به سطلنت خود ادامه داد، فروش اکس باکس وان کاهش یافت

سه سال پیش در همین بازه زمانی بود که هیاهوی معرفی کنسول ها بالا گرفت. شاید اگر آن موقع از هر بازیکنی پیرامون وضعیت پلتفرم های نسل بعد در آمریکای شمالی می پرسیدید، بدون تردید ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

سه سال پیش در همین بازه زمانی بود که هیاهوی معرفی کنسول ها بالا گرفت. شاید اگر آن موقع از هر بازیکنی پیرامون وضعیت پلتفرم های نسل بعد در آمریکای شمالی می پرسیدید، بدون تردید پیروزی دوباره مایکروسافت برابر سونی تنها چیزی بود که به ذهن آن ها می رسید. چون اکس باکس 360 در این منطقه موفقیت بالایی به دست آورد. اما اکنون قضیه کاملا فرق کرده و مایکروسافت مهمترین بازار خود را به رقیب دیرینه اش باخته است.

حتی آمار منتشر شده از سوی NPD نشان می دهند با وجود انتشار کوانتوم بریک و تبلیغات وسیع آن، اکس باکس وان نه تنها نتوانست پلی استیشن 4 را در ماه آوریل کنار بزند، بلکه عملکرد ضعیف تری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته داشته. با ما و پرفروش ترین محصولات نرم افزاری و سخت افزاری در آمریکای شمالی همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

سخت افزار

playstation

فروش سخت افزاری نسبت به سال گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. شاید علت اصلی این اتفاق را بتوان به حضور گسترده شایعات پیرامون سخت افزارهای میان نسلی ارتباط داد. البته اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 هم دیگر آن فروغ گذشته را نداشته و وی یو نیز با وجود اخبار NX [کنسول جدید نینتندو] به وضعیت بد خود ادامه می دهد.

به صورت کلی، جزییات نشان می دهند فروش سخت افزاری با 23 درصد کاهش از 183.7 به 142.1 میلیون دلار رسیده. توجه داشته باشید، وقتی از سخت افزار حرف می زنیم تنها مقصود کنسول های بازی نیست و NPD آمار دقیق تری هم پیرامون آن ها داده است. بر اساس گزارشات، فروش کنسول ها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 19 درصد کاهش یافت. Liam Callahan، تحلیل گر NPD، راجع به آمار این ماه گفت:

با وجود این کاهش فروش، در نظر داشته باشید که پلی استیشن 4 و اکس باکس وان در مدت زمان مشابه، به صورت مجموع 40 درصد بیشتر از پیشینان خود فروخته اند.

شاید کالاهان این جمله را تنها در منطقه آمریکای شمالی زده باشد، اما فروش بالای کنسول های نسل هشتم در تمام جهان صدق می کند. به گونه ای که خیلی ها حدس می زنند پلی استیشن 4 بتواند تعداد دستگاه های فروخته شده خود را به پلی استیشن 2 [پرفروش ترین کنسول تاریخ] برساند. از طرف دیگر هم مایکروسافت در گذشته عنوان نموده بود فروش اکس باکس وان نسبت به اکس باکس 360 بیشتر است.

همچنین، به رسم همیشه کاربرهای فروم NeoGaf ارقام حدودی فروش کنسول ها در ماه آوریل را منتشر کردند که نکات بسیار جالبی دارد. همان طور که بالاتر گفتیم، سونی عنوان نمود پلی استیشن 4 توانست پر فروش ترین کنسول ماه لقب بگیرد. آمارها نشان می دهند تعداد دستگاه های فروخته شده سونی نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است. برای درک بهتر این موضوع، شاید بهتر باشد بدانید عنوان موفق Ratchet & Clank [نقد و بررسی بازی] در همین ماه انتشار یافت.

در طرف دیگر فروش اکس باکس وان حدود 10 درصد از سال گذشته کمتر شد. مایکروسافت در این ماه نه تنها کوانتوم بریک [نقد و بررسی بازی] را برای این کنسول عرضه کرد، بلکه تخفیفات زیادی هم برای آن زد. در ادامه می توانید جزییات بیشتر از بخش سخت افزاری گزارشات را بخوانید:

  • فروش پلی استیشن 4 - 175 هزار دستگاه [بدون تغییر نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته]
  • فروش اکس باکس وان - 168 هزار دستگاه [کاهش 10 درصدی نسبت به سال گذشته]
  • فروش وی یو - 32 هزار دستگاه [کاهش 25 درصدی نسبت به سال گذشته]
  • فروش اکس باکس 360 - 13 هزار دستگاه
  • فروش پلی استیشن 3 - 4 هزار دستگاه
  • فروش پلی استیشن 4 از شروع سال 2016 تاکنون - یک میلیون و صد و چهل هزار دستگاه [نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با رشد 10 درصدی مواجه شده است]
  • فروش اکس باکس وان از شروع سال 2016 تاکنون - 789 هزار دستگاه [نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 6 درصد کاهش یافت]
  • فروش وی یو از شروع سال 2016 تاکنون - 207 هزار دستگاه [نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 27 درصد کاهش یافت]

نرم افزار

dark_souls_3

در بخش نرم افزاری عنوان دارک سولز 3 [نقد و بررسی] توانست پرفروش ترین بازی ماه لقب بگیرد. بر اساس گفته کالاهان، بازی با فروش دو برابری نسبت به قسمت قبل، بهترین عملکرد ممکن در سری را برای خود رقم بزند. شرکت نامکو باندای، ناشر بازی، در چند روز گذشته اعلام کرده بود تاکنون سه میلیون نسخه از دارک سولز 3 به فروشگاه ها عرضه شده. همچنین فرنچایز دارک سولز تاکنون 13 میلیون نسخه فروخته است.

در رتبه دوم Ratchet & Clank را میبینیم که توانست در مدت زمان مشابه فروش بسیار بهتری را نسبت قسمت های قبلی خود داشته باشد. شرکت سونی چند روز گذشته عنوان نموده بود ریمیک رچت و کلنک موفق شد تا بیشترین فروش روز اول در تاریخ فرنچایز را به دست آورد. از ساخته استودیو اینسومنیاک گیمز که چند پله پایین تر بیاییم، کوانتوم بریک را میبینیم.

متاسفانه جدیدترین دست پخت سم لیک و تیمش در ماه اول انتشار خود نتوانست رتبه ای بهتر از هفتم را به دست آورد. آمارها نشان می دهند با احتساب نسخه های درون باندل، کوانتوم بریک کمتر از 150 هزار نسخه فروخت. برای مقایسه بهتر است بدانید، The Order 1886 و آلن ویک در ماه ابتدایی انتشار خود به ترتیب موفق به فروش حدودی 190 و 145 هزار نسخه شدند. لیست پرفروش ترین بازی های آوریل را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

  1. Dark Souls III [پلی استیشن 4 و اکس باکس وان] - تعداد نسخه های فروخته شده: 504 هزار
  2. Ratchet & Clank [پلی استیشن 4] - تعداد نسخه های فروخته شده: بیشتر از 277 هزار
  3. MLB 16: The Show [پلی استیشن 4 و پلی استیشن 3] - تعداد نسخه های فروخته شده: کمتر از 185 هزار
  4. Tom Clancy’s The Division [پلی استیشن 4، اکس باکس وان و پی سی] - تعداد نسخه های فروخته شده: 175 هزار
  5. Grand Theft Auto V [پلی استیشن 4، اکس باکس وان، اکس باکس 360، پلی استیشن 3، پی سی]
  6. Minecraft [اکس باکس وان، اکس باکس 360، پلی استیشن 4، پلی استیشن 3]
  7. Quantum Break [اکس باکس وان] - تعداد نسخه های فروخته شده: کمتر از 150 هزار
  8. Call of Duty: Black Ops III [اکس باکس وان، پلی استیشن 4، اکس باکس 360، پلی استیشن 3، پی سی]
  9. NBA 2K16 [پلی استیشن 4، اکس باکس وان، پلی استیشن 3، اکس باکس 360]
  10. Star Fox: Zero [وی یو]

سخن نویسنده: ترتیب قرار گیری نام کنسول ها رو به روی بازی ها، به تعداد نسخه های فروخته شده در آن ها ارتباط دارد. به عبارت دیگر، اگر میبینید پس از دارک سولز 3 ابتدا نام پلی استیشن 4 به چشم می خورد، بدین معناست که بازی بیشتر در کنسول سونی فروش داشته. همچنین شاید از خود بپرسید چرا رو به رو کوانتوم بریک نام پی سی به چشم نمی خورد. علت این است که فروش نسخه های رایانه های شخصی در نظر گرفته نشده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza Cheshmi
    Reza Cheshmi | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    آمارها نشون می ده که مایکروسافت نه تنها نسل قبل رو برنده نشد بلکه با اختلاف جزئی فروش رو به رقیبش واگذار کرد.نسل قبل نیتندو اول ، سونی دوم و مایکروسافت سوم شدن.نویسنده معلوم نیست بر مبنای کدوم آمار حکم پیروزی مایکرو در نسل قبل رو صادر کرده!!!!!

    • محمد کریمی
      محمد کریمی | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

      سلام. دوست عزیز در ابتدای متن کاملا اشاره شده که منظور تنها منطقه آمریکای شمالی هست، نه کل دنیا. اصلا صحبتی از این که در جهان چه کنسولی پرفروش تر شده به میان نیامده است.

مطالب پیشنهادی