ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توسعه دستگاهی برای ردیابی بوی مواد مخدر
تکنولوژی

محققین سامانه ای را توسعه داده اند که می تواند مواد مخدر را از فاصله دور بو بکشد

یکی از اساتید شیمی دانشگاه تگزاس به تازگی سامانه ای را بر روی یک خودروی سدان فورد نصب کرده که می تواند بوی مواد مخدر (یا هر ماده غیرمجاز دیگر را) از فاصله دور تشخیص داده ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

یکی از اساتید شیمی دانشگاه تگزاس به تازگی سامانه ای را بر روی یک خودروی سدان فورد نصب کرده که می تواند بوی مواد مخدر (یا هر ماده غیرمجاز دیگر را) از فاصله دور تشخیص داده و حتی موقعیت دقیق محل انتشار آن را تعیین کند.

دکتر گویدو وربک (Guido Verbeck) از اساتید شیمی به همراه تیمش از دانشگاه تگزاس شمالی، در ابتدا قصد داشتند ابزاری را تولید کنند که بتوان با استفاده از آن میزان آلودگی های محیطی در بزرگراه ها را در حین حرکت تشخیص داد. اما او و همکارانش به سرعت دریافتند که سامانه تولیدی آنها همچنین می تواند رد هر نوع ماده شیمیایی (از جمله مواد مخدر) را در هوا  بیابد و حتی موقعیت آن را نشان دهد.

او برای آزمایش کارایی دستگاهش، مقدار ناچیزی از یک نوع ماده مخدر را طریق سیستم تهویه مطبوع خودرویی آزمایشی در هوا پخش کرد. سیستم ابداعی این گروه تحقیقاتی توانست رد بوی آن مخدر را از یک چهارم مایلی (حدود ۴۰۰ متری) تشخیص دهد.

به محض تشخیص ماده شیمیایی مورد نظر در هوا، دستگاه شروع به انجام محاسباتی برای تعیین موقعیت نسبی آن می کند. این ابزار می تواند در عرض چند دقیقه، با تنها 4 درصد خطا موقعیت محل انتشار بو را بیابد. دستگاه فوق برای تشخیص موقعیت منبع بو، میزان شدت آن را در جهات مختلف و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی از جمله جهت و سرعت باد، و دمای هوا تعیین می کند.

این ردیاب مواد شیمیایی کارآمد را می توان در خودروهای پلیس نصب کرد تا در حین گشت زنی های روزمره، بتوانند به «بو کشیدن جاده ها و خیابان ها» بپردازند و شرایط را برای فروشندگان مواد ممنوعه از این هم دشوارتر سازند.

دکتر وربک می گوید که دستگاه های تشخیصی فعلی از لحاظ برد به هیچ وجه با نمونه طراحی شده توسط تیم او قابل مقایسه نیستند. ضمن این که آنها تنها می توانند مواد فراوری شده و مصنوعی را تشخیص دهند، در حالی که شناساگر جدید می تواند کوچکترین رد مخدری طبیعی چون تریاک را نیز بیابد.

این محصول هنوز راه زیادی تا تجاری شدن دارد، اما تیم طراحان معتقدند که نمونه نهایی چیزی حدود 80 تا 100 هزار دلار قیمت خواهد داشت. ممکن است این قیمت کمی گران به نظر برسد، اما به طور قطع مراجع قانونی و قضایی با کمال میل حاضر به پرداخت چنین مبالغی برای این وسیله کارآمد خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی