ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Lilium هواپیمای شخصی برقی
تکنولوژی

هواپیمای شخصی الکتریکی Lilium نیازی به باند فرود ندارد

با آن که وسایل نقلیه زمینی و هوایی در سالیان اخیر پیشرفت های چشمگیری را به خود دیده اند، اما شاخه خودروهای پرنده یا همان هواپیماهای شخصی یک یا دو نفره با کاربردهای روزانه، هنوز ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

با آن که وسایل نقلیه زمینی و هوایی در سالیان اخیر پیشرفت های چشمگیری را به خود دیده اند، اما شاخه خودروهای پرنده یا همان هواپیماهای شخصی یک یا دو نفره با کاربردهای روزانه، هنوز هم نتوانسته نماینده ای شایسته و کارآمد برای خود دست و پا کند. حالا گروهی از محققین دانشگاه مونیخ آلمان، با حمایت آژانس فضایی اروپا، طرح اولیه هواپیمای شخصی عمودپرواز Lilium را ارائه کرده اند تا شاید بالاخره شاهد تولید و عرضه اولین نمونه موفق از چنین محصولاتی باشیم.

Lilium می تواند مانند یک بالگرد از روی زمین بلند شود و تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. تنها مانعی که باعث می شود این هواپیمای شخصی الکتریکی نتواند به سرعت های بیشتری دست یابد، مشکل بغرنج محدودیت ظرفیت باتری ها است.

ظاهر این پرنده کوچک هیچ تفاوتی با یک هواپیمای معمولی ندارد، اما قابلیت تغییر جهت جریان هوای خروجی ملخ ها سبب می شود که بتواند به صورت عمودی از روی زمین بلند شده و در سطحی حدود 15 در 15 متر روی زمین بنشیند.

سرمایه گذاران قصد دارند Lilium را در رده هواپیماهای سبک ورزشی (light sport aircraft یا LSA) قرار دهند؛ تحت این شرایط، هر خلبانی با گذراندن یک دوره ۲۰ ساعته آموزشی می تواند مجوز پرواز با این هواپیمای کوچک را در شرایط آب و هوایی مساعد به دست بیاورد. البته در آن صورت نیز تنها امکان استفاده از آن در فرودگاه های کوچک و محلی وجود دارد. بنابراین بازهم نخواهید توانست آن را روی سقف خانه خود فرود بیاورید.

مکانیزم فرود این هواپیمای عمودپرواز کاملاً خودکار بوده و نیازی به خلبان ندارد. این وسیله نقلیه پرنده برقی به اهرم هدایتگر، نمایشگرهای لمسی به عنوان صفحه کنترل و پنجره های پانوراما مجهز خواهد بود. به لطف غلاف های دایره ای احاطه کننده ملخ ها، صدای تولیدی موتور این پرنده بسیار کمتر از بالگردهای هم اندازه است.

esa-flying-car-2016-05-09-02

طراحان تا امروز توانسته اند یک نمونه اولیه (تصویر بالا) از Lilium را با ابعاد 50 درصد بسازند و به پرواز درآورند. نخستین نمونه با ابعاد واقعی نیز قرار است در تابستان مورد آزمایش قرار بگیرد. اولین پرواز آزمایشی با سرنشین هم برای سال 2017 برنامه ریزی شده است. باید دید آیا Lilium می تواند اولین خودروی شخصی پرنده به معنای واقعی کلمه باشد یا نه.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی