ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی مستقل Riff Racer – Race Your Music؛ تجربه ای به یاد ماندنی

در دنیای پراسترس امروز، بدون شک موسیقی به عضوی جداناپذیر از زندگی همه ما تبدیل شده و هرکس به نوبه خود، از موسیقی به عنوان منبعی برای تخلیه انرژی های منفی و حالات آزاردهنده خود ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

در دنیای پراسترس امروز، بدون شک موسیقی به عضوی جداناپذیر از زندگی همه ما تبدیل شده و هرکس به نوبه خود، از موسیقی به عنوان منبعی برای تخلیه انرژی های منفی و حالات آزاردهنده خود بهره می برد. موسیقی می تواند شنونده را به جهان هایی ناشناخته برده و ذهن را وادار به کنکاش کند؛ شاید هم به همین دلیل باشد که طی سال های اخیر، بازی های موزیکال، محبوبیتی دوچندان یافته اند و دائما شاهد عرضه عناوینی هستیم که با تلفیق جلوه های شنیداری و دیداری بی نظیر، هر مخاطبی را ساعت ها درگیر خود می کنند.

نمی دانیم که تا به حال نام بازی Audiosurf به گوش تان خورده است یا خیر؛ عنوانی که گرچه اولین بازی موزیکال عرضه شده به بازار نبود اما استانداردهای رایج سبک خود را تا حدی شگرف بالا برد و بعید به نظر می رسید تا سال های متمادی، شاهد بازی دیگری با چنین سطح بی نظیری از کیفیت باشیم. از چندی پیش، بازی جدیدی به نام Riff Racer - Race Your Music وارد برنامه «دسترسی زودهنگام - Early Access» شبکه استیم شد که نوید عنوان ارزشمند را می داد و با حالا بعد از عرضه نسخه نهایی بازی، باید گفت که با عنوانی درخور توجه طرف هستیم.

steamcommunity.com1

Riff Racer را می توان پیش از هر چیز، آمیزه ای هنرمندانه از بازی موزیکال Audiosurf و بازی ریسینگ TrackMania دانست. گیم پلی آرکیدگونه بازی بدین شکل است که کنترل اتومبیلی در اختیار گیمر قرار می گیرد و بازیکن باید در مسیرهایی پر پیچ و خم با موانع گوناگون حرکت کرده و خود را به خط پایان برساند. اما موضوع زمانی جالب می شود که بدانید تمام مسیرهای مسابقه و موانع آن ها، با توجه به موسیقی در حال پخش ساخته شده اند و در واقع باید اتومبیل تان را با توجه به بیت موسیقی در حال پخش، حرکت دهید.

Riff Racer به صورت پیش فرض، شامل باندلی از 25 موسیقی است که مسیرهای مسابقه آن ها به شکلی هنرمندانه طراحی شده اند و با تجربه شان، ترشح آدرنالین را به بهترین شکل ممکن احساس خواهید کرد. اما همه چیز به همین 25 ترک موسیقی محدود نمی شود، زیرا به لطف تکنولوژی اختصاصی سازندگان، یعنی Musical Environment Gaming Algorithm یا «الگوریتم ساخت محیط های گیمینگ موزیکال»، گیمر می تواند ترک های موسیقی دلخواه خود را از هارد کامپیوتر انتخاب کرده و بازی، به صورت اتوماتیک و در کوتاه ترین زمان ممکن، مسیری بنابر بیت و ریتم موسیقی مورد اشاره می سازد.

steamcommunity.com

همین ویژگی کوچک اما کارآمد، سبب شده تا Riff Racer از لحاظ تکرارپذیری، جزو عناوین ارزشمند برشمرده شده و با تجربه ای اندک، معتاد گیم پلی درگیرکننده و منحصر به فرد آن خواهید شد. البته الگوریتم توسعه یافته برای بازی، به گونه ای است که سازگاری بیشتری با برخی از سبک های موسیقی «آپ-بیت» مانند متال، راک، الکتریک، هیپ-هاپ یا دیگر سبک های مشابه دارد؛ اما این بدان معنا نیست که با انتخاب و پخش سبک های دیگر، از گیم پلی Riff Racer لذت نخواهید برد. (در پرانتز باید اشاره کرد که طبق بررسی ما، گیم پلی بازی حتی با موسیقی های پاپ-سنتی امروزی هم می تواند بسیار هیجان انگیز باشد!)

یکی از نکاتی که در همان لحظات نخست توجه تان را به خود جلب خواهد کرد، تغییراتی است که بسته به موسیقی انتخابی، در مسیرهای مسابقه به وجود می آید. برای مثال هنگامی که در حال پخش یک موزیک راک با صدای پس زمینه گیتار الکتریک باشید، مسیر مسابقه، اتمسفری تیره به خود گرفته و با استفاده از رنگ های گرم قرمز و نارنجی و نیز مشکی، خون را در رگ عاشقان این سبک به جریان در می آورد.

steamcommunity.com2

در همین حال، با انتخاب موسیقی های پاپ، مسیر مسابقه جلوه ای شادتر به خود می گیرد و چشمان مخاطب را با بهره گیری از ترکیب های رنگی بنفش، صورتی و آبی به خود می دوزد. ضمنا مضاف بر همه این ها، المان ها و جزییات به کار رفته در محیط نیز می توانند بنابر سبک دلخواه تغییر کنند و حس و حال حضور در فضایی متناسب با آهنگ را به گیمر القا می کنند.

همان طور که اشاره شد، گیم پلی Riff Racer کاملا آرکید بوده و طبیعتا نمی توانید انتظار المان های پیشرفته اتومبیل رانی را از آن داشته باشید. کنترل اتومبیل به کمک دکمه های 4 جهت اصلی انجام می شود و از دو دکمه Space و Shift می توان برای دریفت و توربو استفاده کرد. اگرچه کنترل بازی در پاره ای از اوقات، اندکی آزاردهنده می نماید اما در کل مشکل خاصی در این بخش وجود نداشته و رابط کاربری تعبیه شده، به خوبی نیازهای اساسی گیمر برای پیشبرد گیم پلی و عبور از موانع را برطرف می کند.

هر مسیر مسابقه، متشکل است از مسیرهای پیچ در پیچ، موانعی که برخورد با آنها از امتیازتان کم می کند و جایگاه هایی برای پرش. در همین حال، دو نوع آیتم نیز در سراسر مسیر پخش می شوند که با دریافت آن ها به قابلیت های مختلفی دست پیدا می کنید. از یکی از این آیتم ها می توان برای دستیابی به پول رایج بازی، آزادسازی اتومبیل های جدید و شخصی سازی های بیشتر استفاده کرد و آیتم دیگر، برای شارژ نوار توربوی اتومبیل کاربرد دارد. البته بخش شخصی سازی، تنوع چندانی ندارد و گیمر صرفا به صورت فانتزی قادر به خرید اتومبیل هایی با ظاهر و رنگ های متعدد است که از لحاظ هندلینگ، هیچ تفاوت ملموسی با یکدیگر ندارند.

شاید یکی از نکات ناامیدکننده درباره Riff Racer عدم پشتیبانی از بخش چندنفره باشد و امکان تجربه موسیقی های مورد علاقه با دوستان وجود ندارد. اما در عوض، سازندگان بازی سیستم لیدربردی در بازه تعبیه کرده اند که امتیازات دیگر افراد در یک موزیک مشابه را به نمایش می گذارد. اما همین لیدربرد ساده می تواند ذهن تان را دچار نوعی وسواس فکری کند و تا به بالاترین امتیاز ممکن در موزیک مورد علاقه تان دست پیدا نکنید، از پای نخواهید نشست. ضمنا، اگر اولین شخصی باشید که موسیقی مشخصی را در بازی تجربه کرده اید، نام تان برای همیشه به عنوان سازنده مسیر مسابقه آن ثبت شده و به دیگر بازیکنان نشان داده می شود.

جمع بندی

steamcommunity.com5

به عنوان کسی که علاقه ای وصف ناشدنی به هر سبک از موسیقی و نیز بازی های موزیکال دارد، نگارنده این مطلب، تجربه Riff Racer - Race Your Music را به تمام دوست داران عناوین این چنینی پیشنهاد می کند. Riff Racer ممکن است در نگاه نخست، عنوانی درجه چندم با گرافیک از مد افتاده به نظر برسد اما به محض تجربه گیم پلی آن، پی خواهید برد که Riff Racer در واقع گرگی در پوستین میش است.

Riff Racer لزوما یک شاهکار نبوده و بدیهی است که یارای رقابت با بازی های کلان بودجه امروزی را ندارد. اما در بطن گیم پلی آن، نوعی شور و هیجان به چشم می خورد که زبان از توصیف آن قاصر است. تنها می توان امیدوار بود که با توجه به عرضه چند بازی کلان بودجه و مورد انتظار در فصل جاری، عنوان کوچک، دوست داشتنی و ارزان قیمت Riff Racer از چشم گیمرها دور نمانده و سازندگان آن، به نتایج تلاش چندساله خود دست پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی