ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران IBM نوعی اَبَر مولکول برای از بین بردن زیکا ابداع کرده اند

بسیاری تصور می کنند که آی بی ام صرفا در زمینه کامپیوتر فعالیت دارد در حالی که اینطور نیست و فعالیت های آن حوزه های متنوعی را شامل می شوند؛ در جدیدترین اتفاق بخش تحقیقات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

بسیاری تصور می کنند که آی بی ام صرفا در زمینه کامپیوتر فعالیت دارد در حالی که اینطور نیست و فعالیت های آن حوزه های متنوعی را شامل می شوند؛ در جدیدترین اتفاق بخش تحقیقات این شرکت با موسسه نانوتکنولوژی و زیست فناوری (IBN) مستقر در سنگاپور وارد همکاری شده تا نوعی ماکرومولکول شیمیایی بسازد.

این ابرمولکول در واقع قادر خواهد بود که رفتاری شبیه به «گلوله سحرآمیز» را در مقابله با آلودگی های ویروسی مختلف از خود بروز دهد و آنها را نابود کند. در آینده ماده در دست ساخت را می توان برای از بین بردن طیف وسیعی از بیماری ها از جمله ابولا، زیکا، آنفلوانزا و دیگر تهدیدات ویروسی به خدمت گرفت.

از این ماده شیمیایی همچنین می توان برای تهیه داروهایی استفاده کرد که سلول های ویروسی را هدف حمله قرار داده و از بازتولیدشان پیشگیری به عمل می آورند. ترکیب ابداعی ظاهرا این توانمندی را دارد که در صورت استفاده درون صابون یا دیگر محصولات بهداشتی ویروس ها را از بین ببرد.

جیمز هدریک یکی از پژوهشگران ارشد این تیم در همین رابطه به سایت فست کامپنی گفت: طراحی روش درمانی برای هر ویروسی دشوار است زیرا ویروس ها با هم تفاوت هایی قابل ملاحظه دارند و مرتبا نیز تغییر می یابند. اما آی بی ام و آی بی ان روی ایجاد ماده ای شیمیایی با یکدیگر وارد همکاری شدند که می تواند بخشی از ویروس را که در جریان دگرگونی اش تغییر نمی کند، هدف قرار دهد.

هدریک می گوید: ما ابتدا کارمان را با یافتن پاسخ این سوال آغاز کردیم که چطور می شود به شیوه ای متفاوت به ویروس ها حمله ور شد و به جای آنکه به سراغ دی ان ای و یا آر ان ای آنها برویم کارمان را با گلیکوپروتئین هایی شروع کردیم که ویروس را احاطه می کنند.

ابر مولکول طراحی شده قادر است به مواد بیرونی ویروس بچسبد و با این کار ویروس نمی تواند خود را به سلول های بدن میزبان متصل نماید و در نتیجه این عمل از آلوده شدن فرد جلوگیری به عمل می آید. این ابرمولکول ها همچنین مجهز به گیرنده هایی هستند که می توانند با سلول های ایمنی از جمله ماکروفاژها پیوند برقراری نمایند و نقطه ای که در آن، ویروس خود را به سلول ها متصل می کند را مسدود نمایند؛ این در واقع روش مقابله ای دیگری است مولکول مورد بحث از آن بهره می برد.

در نهایت اگر ویروس بتواند به گونه دو مانع یاد شده را پشت سر بگذارد یک راهکار پایانی برای ماکرومولکول باقی می ماند: این ماده به جای آنکه اسیدی باشد پایه ایست یعنی می تواند اسیدی بودن یک سلول انسانی را خنثی نماید و توانایی ویروس برای تولید مثل را از آن بگیرد.

در آینده اگر قصد سفر به جنوب شرقی آسیا را داشته باشید که در آن تب دنگ بسیار شایع است می توانید نوعی واکسن موقتی را دریافت کنید [که حاوی این ماده است] و می توان از آن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان بیماری های فعلی استفاده نمود. پژوهشگران دانشگاه مریلند نوید داده اند که در آینده احتمالا صابون بهره مند از این ماده وارد بازار خواهد شد اما ساخت واکسن ضد ویروسی که کارایی لازم را داشته باشد ممکن است تا 5 سال هم به طول بیانجامد.

در هر حال نقش آی بی ام کاملا روشن است؛ ابرمولکول یاد شده با استفاده از یک رایانه طراحی شده و موفقیت خود در از میان بردن ابولا، دنگ، آنفلوآنزا، chikungunya، ماربورگ و بسیاری ویروس های عمده دیگر را در محیط آزمایشگاهی نشان داده است. زیکا در مرحله بعدی قرار دارد و هدریک وعده داده که این ماده برای از میان برداشتن ویروس یاد شده بهترین است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهنام
    بهنام | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    فوق العاده است.روش بسیار هوشمندانه واسه از بین بردن ویروس.دمشون گرم

مطالب پیشنهادی