ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

الکس چانگ امپراطوری ۳۰۰ میلیون دلاری GIF خود را چگونه بنا کرد؟

وقتی مدیرعامل شرکتی در حوزه ی تصاویر متحرک GIF باشید، به سختی می توان کاری کرد دیگران این موضوع را جدی بگیرند؛ حتی اگر شرکتتان بزرگ ترین موتور جستجوی تصاویر متحرک در جهان باشد. الکس ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

وقتی مدیرعامل شرکتی در حوزه ی تصاویر متحرک GIF باشید، به سختی می توان کاری کرد دیگران این موضوع را جدی بگیرند؛ حتی اگر شرکتتان بزرگ ترین موتور جستجوی تصاویر متحرک در جهان باشد. الکس چانگ می گوید: «وقتی می گویم یک شرکت فعال در زمینه ی تصاویر متحرک GIF دارم همه می پرسند چند نفر هستید؟ ۲ نفر؟».

اما شرکت ۴۲ نفره ی Giphy که چانگ آن را در فوریه ی سال ۲۰۱۳ پایه گذاری کرد، به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده ی منحصر به فرد و بیش از ۴ میلیون دسترسی از طریق API های خود در اپلیکیشن های دیگر دارد و بیش از ۲۵ میلیارد تصویر GIF در اختیار کاربران خود قرار می دهد. Giphy زمستان سال گذشته برای پیشنهاد فروش با فیسبوک وارد مذاکره شد، اما پس از آن موفق شد ابتدا ۱۷ میلیون دلار، و سپس ۵۵ میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کند و ارزش گذاری خود را به ۳۰۰ میلیون دلار برساند.

چانگ ۴۰ ساله در این باره می گوید: «ما ظرف سال اول رشدی ۱۰۰ برابری را تجربه کردیم و ظرف سال دوم نیز ۲۰ برابر شدیم». او با خنده می گوید «این مسئله به نوعی خنده دار است». Giphy حیات خود را به عنوان یک خزنده ی وب آغاز کرد که روی اینترنت به دنبال هر نوع فایل متحرک GIF می گشت و آن را طبقه بندی می کرد. بر اساس تحلیل این شرکت، در حال حاضر حدود ۱۵۰ میلیون فایل GIF اورجینال روی اینترنت وجود دارد. چانگ با هدف فاصله گرفتن از کار و زندگی استارتاپی بعد از سال ها فعالیت در این حوزه از جمله چند دوره ساخت سخت افزار برای اینتل و نرم افزار برای ام تی وی، Giphy را خلق کرد.

او یک روز عصر مشغول صحبت درباره ی محدودیت های زبان با دوستش جیس کوک بود. هر دوی آنها بر سر این موضوع توافق داشتند که تصاویر متحرک، بسیار گویا تر از زبان نوشتار هستند. به این ترتیب چانگ تصمیم گرفت به صورت امتحانی موتور جستجویی برای پیدا کردن تصاویر متحرک بسازد. تنها ظرف یک هفته سرویس «Google for GIFs» او ۳۰۰۰۰ بازدید پیدا کرد و چانگ و کوک با پیشنهادی یک میلیون دلاری برای سرمایه گذاری از سوی Betaworks، یکی از مؤسسین اصلی Kickstarter مواجه شدند.

چانگ در این باره می گوید: «مثل کار هنرمندان بود. مثلاً طرحی می کشید و یک نفر می گوید این یک میلیون دلار را بگیر و بیشتر از این طرح ها بکش».

Capture2

اما اولین اقدام آنها برای تبدیل کردن تصاویر متحرک GIF به کسب و کارشان چه بود؟ چانگ می گوید اولین قدم این بود که فرمت GIF را به نام خود بزنند: «درست مثل کاری که SoundCloud با صدا و YouTube با ویدیو کرد. چانگ می گوید استارتاپ های دیگری که در زمینه ی فرمت GIF فعالیت می کنند همیشه روی موتور های جستجو بعد از Giphy قرار می گیرند. علاوه بر این Giphy موفق شده است با تولید کنندگان عمده ی محتوا توافقنامه ی همکاری امضا کند. این یعنی احتمال آنکه از سوی استودیو های فیلمسازی به خاطر زیر پا گذاشته شدن قانون کپی رایت از آنها شکایت شود بسیار پایین تر از پیش خواهد بود. چانگ می گوید: «اجازه ی رسمی GIF را خودمان ابداع کردیم و به ندرت پیش می آید درخواست حذف فایل دریافت کنیم».

حرکت بعدی Giphy تحت کنترل در آوردن توزیع از طریق طرح ریزی شراکت با پلتفرم های عمده ی موبایل و سرویس های پیام رسان بود. Giphy حالا در پلتفرم هایی نظیر Slack، Facebook Messenger، iMessage و Tinder حضور دارد و کاربران می توانند در محیط چت این نرم افزار ها از طریق یک دکمه از خدمات GIF آن بهره مند شوند.

این شرکت در حال حاضر استودیویی نیز دارد که برای خلق تصاویر متحرک تازه با برند ها و سایر فعالان حوزه ی رسانه در اکران های بزرگی مثل StarWars همکاری می کند. ترکیب توزیع و محتوا به طرز عجیبی یادآور یک ناشر سنتی یا رسانه است. چانگ می گوید: «ما یک شرکت رسانه ای GIF هستیم».

Giphy هنوز درآمدی ندارد، اما آینده ای که چانگ متصور شده آینده ای است که در آن مردم برای قرار گرفتن در جریان آخرین اخبار دنیا در لحظه به سراغ Giphy می روند و موتورهای جستجو به جای فهرستی از لینک های مختلف، نتایج خود را با استفاده از تصاویر متحرک به کاربران ارائه می دهند. وقتی تصاویر متحرک GIF تا این اندازه محبوبیت یافته باشند، هر چیزی می تواند امکانپذیر باشد.

چانگ می گوید: «ما یک پروژه ی جانبی تحت عنوان Giphy TV هم داریم که در ماه ۳۰۰ میلیون بازدید دارد. این یک راه جدید تلویزیون دیدن است و به درد زمانی می خورد که نمی خواهید کل یک برنامه ی تلویزیونی را تماشا کنید و فقط قسمت های مهم آن را می خواهید. این می تواند برای خودش یک شبکه ی مستقل باشد».

اما آیا یک شبکه ی تلویزیونی مخصوص تصاویر گربه ها و میم (meme) های سریال Game of Thrones واقع گرایانه است؟ چانگ می گوید: «وقتی MTV کار خود را شروع کرد همه خندیدند و گفتند هیچ کس موزیک ویدیوهای ۲ دقیقه ای را تماشا نخواهد کرد. حالا هم همین بحث را در مورد GIF می کنند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی