ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلتفرم های توسعه یافته توسط اپل و گوگل چقدر برای ویندوز خطرناک هستند؟

دوران «فرا-پی سی» که استیو جابز تصورش می کرد، از آنچه عده زیادی فکر می کنند به ما نزدیک تر است. راستش را بخواهید پلتفرم های موبایلی، اکنون بسیار پویا هستند و سازندگانشان، تنها کافیست در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

دوران «فرا-پی سی» که استیو جابز تصورش می کرد، از آنچه عده زیادی فکر می کنند به ما نزدیک تر است. راستش را بخواهید پلتفرم های موبایلی، اکنون بسیار پویا هستند و سازندگانشان، تنها کافیست در زمینه بهره وری تمرکز بیشتری بر آنها داشته و ویژگی هایی را اضافه کنند که برای کاربران حرفه ای هم مفید باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بازار کامپیوترهای سنتی، نشستی سنگین تر خواهد داشت.

امروزه، بازار PC در سلطه کامپیوترهای رومیزی و سنتی مایکروسافت است. البته مک و کروم بوک ها هم وجود دارند ولی هیچ کدام نتوانسته اند تاثیری بر پیشتازی مایکروسافت در این بخش از خود نشان دهند. کامپیوترهای مک، هنوز هم کمتر از ۱۰ درصد از کل بازار کامپیوترهای شخصی را تشکیل می دهند در حالی که کروم بوک ها در دسته بندی «سایر» جای می گیرند که به معنای حدود صفر درصد است.

آنچه گوگل و اپل امروز دارند، سلاح هایی نامشهود است که مایکروسافت از آنها بی بهره مانده. این سلاح ها، پلتفرم های نرم افزاری بسیار محبوبی هستند که در موبایل و تبلت ها جای می گیرند. در حال نزدیک شدن به زمانی هستیم که تقریبا یک دهه از عمر اندروید و iOS سپری می شود. این دو پلتفرم در گذر زمان رشدهای بسیاری داشته و اکنون هر دو کاملا بالغ و پویا شده اند. هرچقدر این پویایی در آینده بیشتر شود، تهدیدی که در برابر مایکروسافت و سیستم عاملش قرار گرفته، بزرگتر می شود، چرا که در نهایت دو سیستم عامل یاد شده می توانند به نقطه ای برسند که کامپیوترهای شخصی را کنار بزنند.

ipad-pro2 (1)-w800

مایکروسافت به اپل و گوگل کمک کرد و آفیس را به اندروید و iOS آورد

مایکروسافت هم البته شانس خود را در زمینه تلفن های هوشمند امتحان کرد اما در برابر سرعت رقبا شکست خورد. سهم ویندوز RT و ویندوز فون هم در حال کاهش است. از طرفی ویندوز ۱۰ مایکروسافت در زمینه جذب کاربران کامپیوترهای شخصی عالی عمل کرده است،‌ ولی نتوانسته همان عملکرد را در زمینه موبایل انجام داده و به کسب و کار این بخش مایکروسافت سر و سامانی بدهد.

مشکل، طبیعتاً، به اپلیکیشن های محدود این پلتفرم برمی گردد و در زمانی که مایکروسافت هنوز نتوانسته اپ های زیادی را به ویندوز ۱۰ بیاورد، اندروید و iOS در حال افزودن اپلیکیشن های مختلف و مرتبط به بهره وری در اکوسیستم خود هستند. نکته جالب ماجرا اینجاست که بخش گسترده ای از تلاش های آنها، به یاری خود مایکروسافت انجام شده. همانطور که می دانید، از مجموعه نرم افزاری آفیس استقبال بسیار ویژه ای در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید به وجود آمده است.

1-1-2-w800

آنچه حالا اندورید و iOS کم دارند، ویژگی هایی است که بتواند کاربرد-پذیری آنها را هم سطح با کامپیوترهای شخصی کند و به کاربران اجازه دهد اموری که با کامپیوترها انجام می دهند را توسط یک دستگاه همراه -موبایل یا تبلت- انجام دهند.

شکی نیست که در آینده این کاستی ها از میان برداشته خواهند شد. این مسئله تصادفی نیست؛ گوگل و اپل با Pixel C و آیپد پرو نشان داده اند که در حال آزمون و خطا در همین راستا هستند تا در نهایت همین پلتفرم ها را جایگزین کامپیوترهای شخصی و سلطه ی مایکروسافت کنند. تنها چیزی که هنوز در این میان کم است، به کمال رسیدن پلتفرم های موبایلی در زمینه فعالیت های حرفه ایست.

انقلاب تکنولوژیک دیگری در راه است و در این بین به سادگی می توان دید که همسان سازی قابلیت های مختلف پلتفرم های موبایل با کامپیوترهای شخصی، ساده تر از آن است که بخواهیم نسخه های قدیمی تر ویندوز را با نیازهای امروزی هماهنگ کنیم. اکنون تصور کنید که خود مایکروسافت هم در حال یاری رساندن به اپل و گوگل برای رفع این شکاف است؛ تصورش را بکنید که سازمان ها چه می کردند اگر سرویس های مایکروسافت در اندروید و iOS وجود نداشت.

مایکروسافت البته می تواند بگوید که ویژگی های آفیس عملکرد بسیار بهتری در کامپیوترهای شخصی دارند، ولی این مسئله در کنار حقیقت داشتنش، چندان هم مهم نیست چرا که آن ویژگی ها، برای افراد محدودی مناسب هستند و در این بین، بیشتر کاربران می توانند نیازهای خود را با همان نسخه اندروید یا iOS آفیس رفع کنند.

google-pixel-c-tablet-handscale-1500x1000-w800

مشکلی که ابزارهایی نظیر آیپد پرو و پیکسل سی را عقب نگه می دارد، واقعاً ناچیز است. تنها کافیست این محصولات تجربه کاربری بهتری ارائه داده و امور چندوظیفه ای را به شکل پویاتری انجام دهند. کافیست به جای اینکه مجبور باشیم اپلیکیشن ها را شانه به شانه هم باز کنیم، صرفا قادر شویم آنها را در پنجره های شناوری در هر جای نمایشگر جای دهیم. به جای قلم و لمس هم ابزاری تهیه شود که نشانگر ماوس را برایمان نمایان سازد. به کلامی ساده تر، افرادی که به تولید محتوا مشغول هستند به رابط های کاربری پیچیده و با امکانات تری نیاز دارند و در این بین iOS و اندروید هنوز به چنین مرحله ای نرسیده اند.

اما این موضوع هم در حال تغییر است و در همین راستا، اندروید از iOS هم پیشی گرفته. در اندروید N، قابلیتی وجود دارد که توسط آن می توانید اپ ها را در حالت پنجره ای گشوده و صرفا مجبور نیستید آنها را در کنار هم قرار داده و صرفا بر اندازه ای که از نمایشگر تصاحب کرده اند نظارت داشته باشید. فرداشب کنفرانس توسعه دهندگان گوگل برگزار می شود و چند روز بعد، نوبت به اپل می رسد تا WWDC را برگزار کند. به نظر می رسد این دو شرکت به خوبی کمر به قتل کامپیوترهای سنتی و البته سلطه مایکروسافت بر این بازار بسته اند.

ios-9-multitasking-slide-over-w800

در آینده، فرزندان ما دیگر قرار نیست با تکنولوژی های مایکروسافت خو گرفته و رشد کنند

وارد بخشی از دنیای تکنولوژی شده ایم که گویی اندروید و iOS همچون شهاب آسمانی قرار است دایناسورها ویندوزی را به انقراض محکوم کنند. کامپیوترها بخش کوچکی از رایانش شخصی کنونی را بر عهده دارند و همین، مسئله را در گذر زمان نگران کننده تر می کند، چرا که بر تعداد افرادی که از ابزارهای اپل و سرویس های گوگل بهره می گیرند، افزوده خواهد شد؛ افرادی که در نهایت همین ابزارها را برای کار خود نیز مورد استفاده قرار خواهند داد. در آینده، فرزندان ما دیگر قرار نیست با تکنولوژی های مایکروسافت خو گرفته و رشد کنند. مایکروسافت در حال تبدیل شدن به شرکتی هم رده با AOL یا IBM است.

طبیعتاً به همین دلیل ردموندی ها به این شدت تلاش می کنند تا دامنه پذیرش ویندوز ۱۰ از سوی کاربران نسخه های قدیمی ویندوز را بالاتر ببرند و در نهایت این نسخه از ویندوز را در یک میلیارد گجت مختلف جای دهند. به همین دلیل است که مایکروسافت می خواهد ویندوز ده را از مرزهای کامپیوتر شخصی فراتر ببرد و البته بخش موبایل را با تنفس مصنوعی زنده نگه می دارد.

مایکروسافت در حال تبدیل شدن به شرکتی هم رده با AOL یا IBM است

به همین دلیل است که بخش رایانش ابری مایکروسافت، امروز نقشی تا این حد مهم در ساختن آینده این کمپانی بر عهده دارد، در حالی که رابطه مستقیم با کاربران، کمرنگ تر از گذشته شده. مایکروسافت می تواند به عنوان تامین کننده سیستم های back-end (که در پشت صحنه به کار گرفته شده و رایانش کلی یک مجموعه را برعهده دارند) که اتفاقا همه جا مورد نیاز هستند، بسیار عالی عمل کند. نیازی که دقیقا شبیه به الکتریسته است؛ فرآورده ای قدرتمند که دیگر کسی را به سمت خود جذب نمی کند، تنها وجودش حیاتیست.

surface-book-pen

آینده ی پردازش کامپیوتری دیگر به دست مایکروسافت رقم نخواهد خورد

هنوز هم بسیاری از کاربران، یک کامپیوتر ویندوزی را به یک مک یا کروم بوک ترجیح می دهند؛ چه رسد به تبلتی دوگانه که اندرویدی یا بر پایه iOS است و می خواهد نقش یک کامپیوتر را بازی کند. نکته اینجاست که آینده ی پردازش کامپیوتری، دست کم آنچه می توانیم ببینیم،‌ دیگر به دست مایکروسافت رقم نخواهد خورد.

اپل و گوگل به زودی بر مشکلات پلتفرم های خود غلبه کرده و آنها را حتی برای کاربران حرفه ای، تبدیل به سیستم عامل هایی بهتر از نظر توانمندسازی حرفه ای خواهند کرد. در آن زمان است که پلتفرم دسکتاپ مایکروسافت، در خطر انقراض در آینده ای نه چندان دور قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Visual Vision
    Visual Vision | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    نویسنده ظاهرا آرزوهاش رو به قلم آورده

  • هیوا
    هیوا | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    با قدرتمند شدن واقعیت مجازی و افزوده جایگاهی برای موبایل نمی بینم ، حداقلش مایکروسافت اینو فهمیده و برای اینده ش برنامه داره ، اپل میخواد برای 10 ساله دیگه هم ایفون بفروشه ؟ همین الانشم تو فروششون گند زده . این مقاله به حدی چر ت بود که فقط اقای مستکین میتونه ترجمه ش کنه

  • Hamed_P_Azad
    Hamed_P_Azad | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    به هر حال برای کاربرا فرق چندانی نداره پلت فرم مربوط به چه شرکتی هست. این تعصب های زودگذر هم بعد از چند سال می گذره. به هر حال فعلاً که مایکروسافت سلطان کارهای حرفه ای و پی سی هست و تعصب های مخرب شما هم به مراتب کم خواهد شد. اما خب روزی اگر شرکت دیگه ای بتونه محصولی بهتر ارائه بده قطعاً پذیرفته خواهد شد.

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    طبق مقاله بالا اینده پردازش کامپیوتری به دست اندرویید و ios هست نه HoloLens چقدر جالب ، اینده پردازش کامپیوتری به دست ایپد پرو هست که برای کارهای کوچیک باید به ایتونز وصل بشه به دست تبلت های اندروییدی هست که امسال قراره ویژیگی تبلت های ویندوزی سال 2012 رو بیاره و ....

    • Nima
      Nima | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

      دیوان جان اصلا نویسنده غلط کرد باشه ؟؟اصلا من از تو عذر خواهی میکنم؟؟

  • parsa_masoudi
    parsa_masoudi | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    این ماجرا اگر 10 سال پیش بود و ای او اس و اندروید 10 سال پیش چنین قدرتی داشتند در گوشی مبال صحت داشت الان نه چون دنیا اره به هلو لنز و حتی یک پارچه گی ویندوز 10 حرکت میکنه این چیزی هست که نمیشه انکار کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی