ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه انتظاراتی از Google I/O 2016 داشته باشیم؟

در این دوره از سال، توسعه دهندگان با کنفرانس های گوگل و اپل رو به رو می شوند؛ کنفرانس هایی که تعیین کننده سال پیش رو برای شرکت های یاد شده هستند. در این رویدادها، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۱

در این دوره از سال، توسعه دهندگان با کنفرانس های گوگل و اپل رو به رو می شوند؛ کنفرانس هایی که تعیین کننده سال پیش رو برای شرکت های یاد شده هستند. در این رویدادها، خبر داده می شود که سیستم عامل هایی که به دست کمپانی ها توسعه می یابند، به کدام سمت و سو خواهند رفت. اپل کنفرانس WWDC را دارد که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود ولی تا Google I/O، تنها چند روز باقی مانده.

اهالی مانتین ویو پیشتر از توسعه دهندگان خود دعوت به عمل آورده اند که در تاریخ ۱۸ مه - ۲۹ اردیبهشت در مراسم یاد شده حضور پیدا کنند. بیراه نیست اگر بگوییم که I/O، جذاب تر از WWDC است چرا که گوگل همواره موارد بسیار بیشتری را پوشش می دهد. اپل در رویداد خود به iOS و OS X می پردازد در حالی که گوگل علاقه دارد تا مباحث بیشتری را مطرح کند.

اگرچه ستاره اصلی برنامه، اندروید N خواهد بود ولی گوگل تصمیم دارد بخش های دیگری نظیر واقعیت مجازی، خودروهای بدون راننده و پروژه تانگو را نیز پوشش دهد. در ادامه می خواهیم نگاهی دقیق تر داشته باشیم به همین بخش ها.

اندروید N

android-n-sign

چند سال است که گوگل در I/O، نسخه جدید اندروید را رونمایی می کند. امسال نام اختصار ورژن هفتم اندروید، N است و در ۲۹ اردیبهشت ماه، ساندار پیچای نام نهایی را بیان خواهد کرد و آینده این پلتفرم را به نمایش خواهد کشید. در این بین بسیاری از کاربران عقیده دارند که نسخه جدید اندروید، «Nutella» نام خواهد داشت.

البته یک موضوع دیگر هم وجود دارد. گوگل از ماه های گذشته تا کنون، نسخه های مختلفی از اندروید N را برای توسعه دهندگان منتشر کرده است و به همین دلیل، بیشتر ویژگی های نوی این سیستم عامل نمی توانند برایتان تعجب برانگیز باشند. هرچند بعید است گوگل، برگ برنده ای را برای مراسم بزرگ خود نگه نداشته باشد.

در حال حاضر گفته می شود که اندروید N تمایز ویژه ای با مارشملو ندارد. تنها قابلیت پاسخ دهی به نوتیفیکیشن ها به شکلی سریع تر فراهم شده و از طرفی، گفته می شود که سازنده سخت افزار اندرویدی، می تواند به گونه ای سریع تر، نسخه جدید سیستم عامل را به دست کاربر برساند. در این میان نباید پشتیبانی از دو پنجره همزمان و البته نوعی ویژگی شبیه به 3D Touch در آیفون 6s را از یاد برد. همچنین خبر می رسد که اندروید N، مدیریت باتری بهتری خواهد داشت.

خودروهای بدون راننده

Google-self-driving-car-w1150

گوگل سال هاست که در حال توسعه خودروهای بدون راننده اش است و آنها را میلیون ها مایل در جاده های کالیفرنیا رانده. این بار ولی گفته می شود در کنفرانس توسعه دهندگان، قرار است یک خودرو را برای اولین بار به عموم نشان داده و بیشتر از جزییات مرموز آن بگوید.

نباید فراموش کرد که تسلا در سال گذشته قابلیت ناوبری خودکار یا Autopilot را در اختیار رانندگان خودروهایش قرار داد. باید دید گوگل اکنون آماده است تا در این آخر هفته، پرده از تکنولوژی های جدید خود در همین زمینه بردارد یا خیر.

رقیبی برای اسپیکر اکو از آمازون

amazon-echo-wemo-philips-hue

وب سایت «The Information» در ابتدای سال جاری مقاله ای در مورد مشکلات Nest در آلفابت و شخص «تونی فادل» که ریاست اش را بر عهده دارد، منتشر کرد و به افشای موارد و مشکلاتی پرداخت. در بخشی از این گزارش، عنوان شده بود که تیم Nest در حال توسعه گجتی برای رویارویی با اسپیکر اکوی آمازون است.

در آن مقاله، هیچ جزییات بیشتری در مورد گجت یاد شده ارائه نگشت. ولی I/O امسال می تواند مکان جالبی باشد برای خبردهی در مورد وجود چنین محصولی. اکو به لطف دستیار دیجیتالی الکسا که در آن به کار گرفته شده، محبوبیت بسیاری یافته و کاربران از کاربردی بودن این وسیله صوتی که به نمایشگر هم مجهز نیست، می گویند. شما از هر جای خانه می توانید برای اکو دستوری را صادر کنید و آن نیز کار مورد نظرتان را انجام خواهد داد؛ چه سفارشی از فروشگاه آمازون باشد و چه درخواست یک تاکسی برای رسیدن به محل قرار ملاقات تان.

پروژه تانگو

Project-Tango-Google2-930x585

چندین سال است که گوگل در مورد پروژه تانگو می گوید اما در سال ۲۰۱۶، بالاخره انتظار کاربران برای یک «موبایل» مجهز به این تکنولوژی به پایان خواهد رسید. در این میان گوگل تصمیم دارد با لنوو همکاری تنگاتنگی برای عرضه گسترده این محصول داشته باشد و دو کمپانی مذکور، چندان هم تلاشی در پنهان نگه داشتن همکاری شان نداشته اند.

اینطور که به نظر می رسد، دستگاه مورد بحث قرار است در تابستان امسال عرضه شود. در چنین شرایطی، بی شک گوگل بخشی از کنفرانس توسعه دهندگان خود را به تانگو اختصاص خواهد داد.

پروژه تانگو در اصل نوعی تکنولوژی است که به مسیریابی در داخل ساختمان ها و مکان های عمومی یاری می رساند. شما حالا با گوگل مپس، می توانید مسیرهای بیرونی را پیدا کنید اما زمانی که وارد یک فرودگاه، ساختمان تجاری بزرگ یا موزه ای می شوید، این ابزار از کمک به شما ناتوان است. محصول مجهز به پروژه تانگو، سنسور و دوربینی دارد و می تواند نقشه ای سه بعدی از محیط داخلی یک مکان را در اختیار شما قرار دهد.

هدست واقعیت مجازی

rqqbwz2ybhs2styyrrbz

واقعیت مجازی این روزها در مرکز توجه است و گوگل نیز به یک کاردبورد مقوایی اکتفا نخواهد کرد. وال استریت ژورنال دو ماه پیش گزارش داد که گوگل در حال توسعه هدستی در این راستا است که نه به تلفن هوشمند متکی خواهد بود نه یک کامپیوتر و نه کنسول گیمینگ.

گویا این هدست همانند هولولنز مایکروسافت، به رایانش مستقل مجهز شده و در اصل، یک کامپیوتر کامل است. از سوی دیگر، گوگل در ماه های اخیر به شکل کاملاً جدی تری به واقعیت مجازی پرداخته و البته استخدام هایی نیز در این زمینه داشته. شرکت مورد اشاره همچنین یک بخش جدید تشکیل داده که به شکل کامل، به واقعیت مجازی اختصاص دارد.

پروژه Aura

تلاش اول گوگل در زمینه واقعیت افزوده با «Google Glass»، به طور کلی انقلابی نبود. در همان ابتدای کار، صرفا برخی با هیجانزدگی شان در مورد آن سخن سرداده و از آن پشتیبانی کردند. حالا، گلس تبدیل به پروژه ای شده که باعث تمسخر گوگل می شود ولی اهالی مانتین ویو همچنان امیدهای بسیاری در موردش دارند.

در سپتامبر ۲۰۱۵ خبر رسید که گوگل پروژه تازه ای را کلید زده که Aura نام دارد و در واقع نسل دوم از گلس را توسعه خواهد داد. مدیر این پروژه، در اصل مدیر عامل Nest، آقای تونی فادل است و گفته می شود این عینک هوشمند بیشتر با هدف تجاری توسعه یافته و عرضه خواهد شد. گویا خود گوگل هم به نتیجه رسیده که چنین محصولی، برای کاربران عادی چندان مناسب نیست.

از سوی دیگر مشخص نیست که تمرکز اصلی، قرار است بر چه سازمان و تجارت هایی معطوف گردد. با این حال، شایعات حکایت از آن دارند که اهالی مانتین ویو می خواهند Google Glass 2.0 را به شکل ویژه برای صعنت بهداشت و درمان توسعه دهند.

در هر صورت، به هیچ عنوان نباید تعجب کرد اگر چهارشنبه شب، گوگل تصمیم گیرد از این نسل دوم گلس سخن به میان آورده و از تکنولوژی های مرتبط با آن بگوید.

ادغام سیستم عامل کروم با اندروید

w6ef9meow0egkrqckwyu

این شایعه ماه هاست که رواج یافته است. برای اولین بار، چنین خبری از سوی وال استریت ژورنال در اکتبر گذشته منتشر شد. این منبع خبری اعتقاد دارد که گوگل، می خواهد سیستم عامل کروم را با اندورید ادغام کند. ژورنال می نویسد:

این حرکت، تلاشی از سوی گوگل است تا اندروید را در دستگاه های بیشتر قرار داده تا افراد بیشتری از آن بهره گیرند. اندروید اکنون در موبایل، تبلت، ساعت هوشمند، تلویزیون و خودروها به کار گرفته می شود و افزودن لپ تاپ ها به این لیست، می تواند تعداد کاربران آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

گفته می شود که گوگل قریب به دو سال اخیر را درگیر ادغام دو سیستم عامل یاد شده بوده است. تصور می شود که گوگل، حاصل تلاش هایش را در I/O 2016 به نمایش کشد اما عرضه نهایی، به سال ۲۰۱۷ موکول گردد.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل، روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهد شد. در ابتدای کار، مدیر عامل گوگل نطق اصلی ۲ ساعته ای خواهد داشت که در آن، می توان به تمام اخبار اصلی این رویداد دست پیدا کرد. مانند سال ها و رویدادهای گذشته، می توانید آخرین اخبار مرتبط با این رویداد را در دیجیاتو مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza shirinnejad
    Reza shirinnejad | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    فکر کنم اندروید جدید در راه باشه
    یا 6.1 یا 7.0(N) به هرحال فکر نکنم خالی از اندروید باشه کنفرانس ?

  • مصطفی
    مصطفی | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بی صبرانه منتظر نسخه جدید اندروید هستم

  • امیر
    امیر | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مورد آخر خیلی هیجان انگیزه... وقتی بیاد حتما روی لپتاب نصب میکنم ببینم چطوریه

مطالب پیشنهادی