ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شش ترفند ساده برای اینکه عکس های زیباتری را با موبایل تان ثبت کنید

چه بخواهید از یک دوربین دیجیتال تک لنزی حرفه ای و چه از دوربین اسمارت فون تان برای ثبت تصاویر بهره ببرید، یک سری قوانین کلی وجود دارد که کافی است آن ها را رعایت ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

چه بخواهید از یک دوربین دیجیتال تک لنزی حرفه ای و چه از دوربین اسمارت فون تان برای ثبت تصاویر بهره ببرید، یک سری قوانین کلی وجود دارد که کافی است آن ها را رعایت کنید تا تصویر شما بهتر و زیبا تر شوند.

دوربین اسمارت فون های امروزی به قدری پیشرفت کرده اند که کاربران می توانند با استفاده از آن ها شفافترین تصاویر ممکن را بگیرند. با این حال آنانی که قصد دارند عکاسی را به صورت حرفه ای دنبال کنند، برای ثبت بهترین تصاویر ممکن، باید از فاکتورهای محیطی مانند کنتراست، فوکوس و نور به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. 6 ترفندی که جمع آوری کرده ایم، به شما کمک خواهند کرد که با زیر و خم هنر عکاسی آشنا شده و تصاویر زیباتری ثبت کنید.

به درستی فوکوس کنید

Pratik-1

یکی از فاکتور های تصاویر بی نقص، فوکوس آن ها است.

گرچه بیشتر اسمارت فون ها از تکنولوژی فوکوس خودکار بهره می برند، اما بهتر است حداقل یک ثانیه به دوربین تان فرصت دهید تا روی هدف عکاسی فوکوس کند. اگر هدف عکاسی شما نسبت به سایر اشیا و سطح های موجود در تصویر کنتراست خوبی هم داشته باشد، اسمارت فون شما کارش را بهتر انجام خواهد داد.

برخی از اسمارت فون ها از تکنولوژی ای به نام فوکوس دو مرحله ای استفاده می کنند که فوکوس بهتر روی هدف عکاسی را ممکن می سازد.

هنگام فوکوس روی سوژه، قانون «یک سوم» را فراموش نکنید. این قانون می گوید که اگر تصویر با دو خط افقی و عمودی به 9 قسمت کاملا مساوی تقسیم شود، مهم ترین المان های تصویر باید در محل برخورد این خطوط قرار بگیرند و نه در بین این خطوط و در یکی از این 9 قسمت.

و صد البته همان طور که خودتان هم می دانید، تا حد ممکن دوربین را ثابت نگه دارید و از لرزش آن جلوگیری کنید! لرزش موجب به هم ریختن فوکوس دوربین شما و در نتیجه به وجود آمدن تصاویر بلورین خواهد شد.

 از ثبت تصاویر شسته رفته بپرهیزید

Pratik-3

اگر به منظره ای بی همتا در یک شب نسبتا تاریک بر خورده و بخواهید که آن را با ثبت یک عکس جاودانه کنید، احتمالا به فلش دوربین خود به عنوان منبع روشنایی تکیه خواهید کرد. در این صورت به احتمال بسیاری تصویر نهایی شما حالتی مرده به خود خواهد گرفت؛ تصویری بدون عمق که رنگ ها به درستی در آن ثبت نشده اند.

این مشکل اغلب از عدم توانایی دوربین اسمارت فون در تخمین درست نوردهی (اکسپوژر) و یا یکدست بودن نور محیط نشات می گیرد. البته اغلب اسمارت فون ها توانایی جبران مشکلات اکسپوژر و در نتیجه بخشیدن کنتراست مناسبی به تصویر را به صورت دستی در اختیار عکاسان قرار می دهند.

یکی از ترفند ها برای جلوگیری از ثبت تصویر مرده، این است که از فلش به عنوان منبع نور اصلی تصویر استفاده نکنید، بلکه فلش باید یکی از نور های محیطی باشد که برای جلوگیری از آهسته شدن سرعت شاتر (فاصله زمانی بین باز شدن شاتر و افتادن نور روی حسگر های الکترونیکی) به کار گرفته می شود.

اگر نور فلش تنها منبع روشنایی شما است، باید سعی کنید آن را روی سطحی بازتاب کننده بتابانید تا نورش از جهتی دیگر وارد تصویر شود. در غیر این صورت تصاویر شما حالتی بدون عمق و مسطح به خود خواهند گرفت.

در شرایط محیطی مناسب عکاسی کنید

Pratik-6

پیکسل های حسگر های الکترونیکی دوربین های اسمارت فون ها بسیار فشرده هستند، در نتیجه توانایی محدودی در ثبت تمامی جزئیات تصویر دارند و راحت تر تحت تاثیر نویز قرار می گیرند. اگر سعی کنید تا حد ممکن این موارد را روی سوژه عکاسی تان اعمال کنید می توانید تصاویر بهتری بگیرید.

  • از محیط های کم نور اجتناب ورزید.
  • از استفاده از نور پس زمینه بپرهیزید.
  • از کنتراست کم که موجب می شود سوژه عکاسی شما در محوریت عکس قرار نگیرد، خودداری کنید.

علاوه بر این ها سعی کنید تا حد ممکن اشیا متحرک را از صفحه تصویر تان حذف و هنگام عکاسی از اشخاص روی چهره آنان به عنوان نقطه کانونی تمرکز کنید.

اهمیت نورپردازی را دست کم نگیرید

Pratik-2

برای خلق تصاویر بهتر، باید نور های موجود در تصویر شما عمق کافی را داشته باشند تا بتوانید رنگ های مشخصی را در کانون توجه قرار دهید. استفاده از نورافکن یکی از تکنیک های کلاسیک عکاسی برای تاکید روی رنگی خاص به منظور محوریت دادن به آن رنگ در تصویر نهایی قلمداد می شود.

باید با رنگ نور ها و تاثیری که روی تصویر نهایی شما خواهند داشت به درستی آشنا شوید. مثلا بدانید که نور هایی به طیف رنگی زرد و یا نارنجی با اشیایی که رنگی گرم دارند بهتر جفت می شوند، خصوصا اگر بخواهید برای سوژه عکاسی تان پس زمینه ای جذاب داشته باشید.

لحظه ها را ثبت کنید

Pratik-4

بهترین عکاسان اهمیت لحظه ها و ثبت بهترین آن ها را به درستی درک می کنند و با مزایای آن به خوبی آشنایند. گاهی برای خلق بهترین تصویر ممکن، آن ها برای ساعت ها روی آماده سازی یک صحنه کار می کنند و با صبر و حوصله فراوان، مدت مدیدی به انتظار پیش آمدن آن لحظه ای را که به دنبالش بودند می نشینند.

برای عکاسی با اسمارت فون ها، ابتدا باید تنظیماتی که معمول ترند و بیشتر در عکاسی از آن ها استفاده می شوند را بشناسید و مطمئن شوید که تنظیمات اپلیکیشن عکاسی تان روی این گزینه ها تنظیم شده.

در تنظیمات پیش فرض اکثر اپلیکیشن های عکاسی، فلش روی گزینه غیر فعال، جبران نوردهی روی صفر و White Balance روی خودکار تنظیم شده اند. حال باید برای پیش آمدن بهترین لحظات صبر کنید. هنر یک عکاس است که ارزش لحظات را درک کند و از قابی ساده، عکسی زیبا ثبت کند.

در عکاسی صاحب سبک باشید

Pratik-5

به مرور که توانایی های عکاسی شما پیشرفت می کند، تصاویر تان جلوه گر سبک بخصوص شما در عکاسی خواهند شد. هر تصویر امضایی خواهد بود از هنر عکاسی شما، به این معنی که تمامی تصاویر تان به سبک مخصوصی تثبیت خواهند شد؛ با استفاده جذاب از نور و بازتاب نور و یا فوکوس و کنتراستی غیر معمول و زیبا.

از آزمایش کردن سبک های گوناگون هراسی نداشته باشید. با دست کاری در تنظیمات پیش فرض اپلیکیشن های عکاسی سعی کنید شیوه های جدیدی را امتحان و یا حتی خلق کنید. در نهایت تصویری که بیشتر مورد پسند شما است، سبک عکاسی شما را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alireza Moradi
    Alireza Moradi | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    اینجا هم می تونید چند ترفند عکاسی دیگه یاد بگیرید.

    http://howcanu.com/gadgets/how-can-you-take-pro-shots-with-cell/

    • sorush33
      sorush33 | ۷ خرداد ۱۳۹۵

      سایت محشریه
      ممنون

مطالب پیشنهادی