ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پلتفرم واقعیت مجازی Daydream گوگل، از بازی های توسعه یافته با موتور آنریل 4 پشتیبانی می کند

کمپانی گوگل طی مراسم I/O امسال خود از پلتفرمی جدید برای تکنولوژی واقعیت مجازی به نام Daydream رونمایی کرد و گفت که کمپانی هایی نظیر یوبیسافت و الکترونیک آرتز، در حال کار روی عناوینی برای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

کمپانی گوگل طی مراسم I/O امسال خود از پلتفرمی جدید برای تکنولوژی واقعیت مجازی به نام Daydream رونمایی کرد و گفت که کمپانی هایی نظیر یوبیسافت و الکترونیک آرتز، در حال کار روی عناوینی برای این پلتفرم مورد انتظار هستند. اما حالا گوگل از همکاری با یکی دیگر از کمپانی های مطرح صنعت بازی، یعنی Epic Games خبر داده و می گوید که ابزار بازیسازی آنریل انجین 4 آنها قرار است راه خود را به سیستم واقعیت مجازی نسل جدید Daydream بیابد. این بدان معناست که از یک سو، توسعه دهندگان قادر به پورت بازی های فعلی شان روی Daydream خواهند بود و از سوی دیگر، گیمرها به عناوینی به مراتب با کیفیت تر دسترسی خواهند داشت.

به گفته نیک وایتینگ (Nick Whiting)، مدیر فنی دو بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کمپانی Epic، پلاگین آنریل انجین 4 برای Daydream، به صورت مشترک توسط اپیک، گوگل و Hardsuit Labs توسعه یافته است. اپیک برای آن که برخی از پیشرفت های خود را به نمایش بگذارد، اخیرا اپلیکیشنی به نام Dungeon توسعه داده که از یکی از مهم ترین قابلیت های Daydream بهره می جوید: یعنی حسگر حرکتی آن که شباهت هایی به کنترلر Wiimote کنسول Wii نینتندو دارد.

وایتینگ می گوید: «ما دموی فنی Dungeon را به همان دلیلی ساخته ایم که پیشتر دموهای Showdown و Bullet Train را توسعه داده بودیم، هدفمان این است که ببینیم تا چه حد می توانیم جلوه های دیداری و تجربه کاربری با کنترلر حرکتی را ارتقا دهیم.»

Dungeon یک بازی فانتزی و نقش آفرینی ساده است که گیمر در آن باید توپ هایی آتشین به سمت عنکبوت هایی عظیم الجثه پرتاب کند، اکسیرهای مختلف بنوشد و با گاز زدن سیب هایی، میزان سلامتی کاراکتر خود را افزایش دهد. ضمنا تمام این اعمال و وقایع، در اتاق های قلعه ای قرون وسطایی دنبال می شود.

UE4_Daydream_Gameplay_Boss.png

وایتینگ می گوید که کنترلر Daydream، اولین دستگاه اعمال فرمانی است که «آزادی سه درجه ای» در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد؛ یعنی می توان به کمک آن به سمت بالا و پایین، چپ و راست و جلو و عقب حرکت کرد. بنابراین از Dungeon می توان به عنوان بازی ای استفاده نمود که استانداردهای رایج عناوین بعدی در پلتفرم Daydream را فراهم می آورد؛ همان طور که Showdown و Bullet Train، استانداردهای رایج دنبال کردن حرکات سر در آکیلس ریفت و کنترلر آکیلس تاچ را بنا گذاشتند.

وی می گوید: «ما به دنبال راه هایی هستیم که ذهن شما را به بهترین شکل فریب دهیم و امکان حرکت [در محیط واقعیت مجازی] را حتی بدون نیاز به دنبال کردن حرکات بدن گیمر فراهم آوریم.» در مقام توضیح باید گفت که کنترلر Daydream چندان بی شباهت به کنترلرهای آکیلس تاچ و دستگاه ورودی هدست HTC Vive نیست، دستگاهی که از امکان تشخیص کامل حرکات سه بعدی برخوردار بوده و البته دکمه های بیشتری هم دارد.

با این حال، کنترلر Daydream طراحی بسیار ساده تری نسبت به کنترلرهای آکیلس ریفت و HTC Vive دارد، چرا که گیمر در حال بازی با اسمارت فونی خواهد بود که سخت افزاری به مراتب ضعیف تر از سخت افزار مورد نیاز دو هدست مورد اشاره دارد. اما از آن جایی که اپیک پیش از این زمان زیادی را صرف هماهنگ سازی آنریل انجین 4 با کنترلرهای حرکتی کرده است، روند پیشرفت کنترلر Daydream با سرعت بسیار زیادی طی می شود. در واقع Dungeon توسط یک نفر، یعنی شین کاودل (Shane Caudle)، طراح محیط کمپانی اپیک طراحی شده که برای توسعه آن، از Assetهای از پیش آماده و موجود در فروشگاه آنلاین آنریل استفاده کرده است.

اما نکته جالب درباره پلاگین آنریل انجین 4 این است که حتی توسعه دهندگان اپلیکیشن های هدست گوگل کادربورد هم می توانند از آن استفاده کنند؛ اپلیکیشن هایی که به گفته این کمپانی غول تکنولوژی ساکن مانتین ویو، بیش از 50 میلیون بار تا به امروز دانلود شده اند. وایتینگ می گوید که اگر این پلاگین روی اپلیکیشن هایی اجرا شود که از کیفیت لازم برای Daydream برخوردار نیستند، به صورت خودکار ویژگی های خود را تا سطح فنی کاردبورد کاهش خواهد داد.

در نهایت باید گفت که پلاگین آنریل انجین 4 به صورت رایگان برای دانلود در وب سایت GitHub قرار گرفته است و توسعه دهندگان می توانند از همین امروز، از آن استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی