ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

به احترام بتلفیلد قیام کنید؛ چهارده سال تجربه برای خلق Battlefield 1

وقتی سخن از بازی تیراندازی اول شخص به میان آید، بدون شک دو عنوان Call of Duty و Battlefield قبل از هر نامی به ذهن ها خطور می کند. بیش از 10 قسمت اصلی از ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۵

وقتی سخن از بازی تیراندازی اول شخص به میان آید، بدون شک دو عنوان Call of Duty و Battlefield قبل از هر نامی به ذهن ها خطور می کند. بیش از 10 قسمت اصلی از هر عنوان تاکنون منتشر شده و بحث ها و کل کل های طرفداران و حتی سازندگان همیشه ادویه این رقابت بوده است.

طبق انتظارات همیشگی، امسال نیز بازی های جدید رونمایی و معرفی شدند که به بهانه این اتفاق، نگاهی گذرا خواهیم داشت به پیشینه سری محبوب بتلفیلد، اطلاعات منتشر شده و انتظاراتی که از آن داریم.

نه موفقیت کامل نه شکست خورده؛ مورد عجیب بتلفیلد

نزدیک به 14 سال از انتشار اولین بتلفیلد می گذرد. شرکت سوئدی دایس در سال 2002 اولین قسمت از مجموعه شوتر اول شخص الکترونیک آرتز را با پسوند 1942 تولید و منتشر کرد. از همان ابتدا تمرکز اصلی این سری روی بخش آنلاین و چندنفره، محیط های وسیع و متنوع، وسایل نقلیه نظامی و کار تیمی قرار داشت.

به مرور زمان و با ظهور عنوان رقیب یعنی کال آو دیوتی، نبرد اصلی بین سازندگان آغاز شد و قیاس ها و بررسی ها جدی تر از قبل پیگیری شدند. بتلفیلد به لطف شرکت ناشر بزرگتر و معروفتر (الکترونیک آرتز) معمولا از بخت بیشتری در مقابل حریفش برخوردار بود. اما به مرور زمان و با پیشرفت چشمگیر CoD از منظر گیرایی بخش تک نفره و کیفیت بالای داستان، به شدت از بتلفیلد پیش افتاد و توانست بیشترین هواداران و میزان فروش را از آن خود کند.

البته الکترونیک آرتزی ها نیز بیکار نمانده به تقویت المان های مخصوص خود یعنی مولتی پلیر پرداختند. در سال های اخیر شاهد بوده ایم که تقریبا بتلفیلد به این مهم دست یافته و در سوی مقابل کال آو دیوتی نیز مسیر موفق خود را طی کرده است. دایس با گسترش بیش از پیش بخش آنلاین و ارتقا بصری و گیم پلی بهینه، به نوعی به برترین بازی شوتر اول شخص (جنگ واقعی) در قسمت آنلاین تبدیل شده است و عنوان رقیب نیز به عبارتی مشهور به داستان غنی بخش تک نفره و روایات تاثیرگذار و به یاد ماندنی است.

BF1pre6

در این بین بتلفیلد نیز همواره سعی داشته بخش داستانی خود را تقویت کند تا به یک بازی تمام و کمال تبدیل شود، اما هیچ گاه نتوانسته آنطور که باید طعم موفقیت را بچشد. به عبارتی می توان گفت که عنوان بتلفیلد نه هرگز کاملا شکست خورده و نه هرگز موفقیت کامل کسب کرده. اما اگر از منظر عمر یک بازی نگاه کنیم، منطقا این بازی توانسته پیروز میدان رقابت چندین و چند ساله باشد.

نقطه ی خیز این فرنچایز را می توان Bad Company 2 دانست؛ این قسمت بیشترین دیدگاه های مثبت را به خود جلب کرد و توانست به یکی از موفق ترین عناوین آنلاین الکترونیک آرتز تبدیل شود. بتلفیلد 3 نیز در سال 2011 با بهره گیری از موتور گرافیکی قدرتمند فراستبایت 2، تنوع بیشتر و جذاب تری برای بازیکنان به ارمغان آورد و با پشتیبانی طولانی مدت و عرضه بسته های الحاقی زیاد موفقیت رضایت بخشی کسب کرد.

بتلفیلد 4 که می توان از آن به عنوان بهترین شوتر تیراندازی جنگ مدرن دهه گذشته یاد کرد، سال 2013 تقریبا برای همه پلتفرم های موجود عرضه شد. این قسمت با ارائه بزرگترین نقشه هایی که تاکنون در یک بازی آنلاین دیده ایم و برخورداری از وسایل و تجهیزات نظامی متنوع و مولتی پلیر 64 نفره جذاب، به نقطه قوت و موفقیت دایس تبدیل شد. البته بعد از آن Hardline (هاردلاین) توسط شرکت دیگری عرضه شد که نتوانست دستاورد خوبی داشته باشد و بتلفیلد 4 همچنان انتخاب اول مخاطبین و هواداران باقی ماند.

اگر قسمت هاردلاین را به عنوان یک اسپین-آف دانسته و تنها فروش و بخت نسخه چهارم را در نظر داشته باشیم (هرچند که این بازی تا چند ماه قبل مورد پشتیبانی بود و 8 بسته الحاقی دریافت کرد)، بالاخره نوبت به بازی جدید این مجموعه رسیده است و انتظارها برای تجربه ای جدید تشدید شده. بعد از سیر در میان شایعات و اخبار ضد و نقیض در ماه های گذشته، چندی پیش بالاخره الکترونیک آرتز از بتلفیلد بعدی پرده برداری کرد. عنوانی که در حال حاضر رکورددار تعداد لایک در یوتیوب است و تنش های میان هواداران دو رقیب قدیمی را به حداکثر رسانده است.

بدرود کال آو دیوتی؛ بتلفیلد جهان را فتح می کند

BF1pre5

برخلاف سوئدی ها، سازندگان کال آو دیوتی بعد از تماشای تریلر اول و رونمایی بتلفیلد 1، به ستایش این عنوان پرداخته و به رقیب تبریک گفتند. علاوه بر این اگر کمی در اینترنت بچرخید، خیلی زود می فهمید که در حال حاضر مردم عبارت RIP CoD (به معنای خدا کال آو دیوتی را بیامرزد) را هرجایی پخش کرده و در گوشه و کنار نظرات فضای مجازی تعریف و تمجید از بتلفیلد به گوش می رسد.

اگر اتفاق بدی نیافتد، از الان مشخص است که پیروز میدان رقابت این دو حریف دیرینه کدام عنوان است. اینفینیت وارفر با ورود به مبارزات فضایی و حرکت بیش از حد در مسیر زمان، به یکی از منفورترین بازی های مردم تبدیل شده و در سوی مقابل، بتلفیلد 1 با حرکتی هوشمندانه و بازگشت به دوران جنگ جهانی اول دل گیمرهای دنیا را به دست آورده است. اگر همه چیز همینطور که انتظار می رود پیش رفته و الکترونیک آرتز ماجرا را خراب نکند، پاییز امسال (21 اکتبر – 30 مهر) بتلفیلد جهان را فتح خواهد کرد.

درست است که در مورد موفقیت یک بازی نمی توان تا قبل از انتشار و تجربه آن سخن قطعی گفت، اما همه می دانیم که موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی فقط و فقط متکی بر استقبال عمومی است. تمامی شواهد و مدارک نشان می دهد که مردم اینفینیت وارفر را نپسندیده اند، و این یک گام حرکت به سوی موفقیت برای بتلفیلد محسوب می شود. قسمت جدید شوتر دایس هر چقدر هم درجه یک و عالی نباشد، مورد توجه بازیکنان قرار گرفته و می تواند به فروشی فراتر از انتظار دست یابد.

BF1pre3

تهیه کننده ارشد بازی، Aleksander Grondal (الکساندر گراندل) در مورد بتلفیلد 1 می گوید: «این بازی با ارائه بخش چند نفره سندباکس عظیم، ابعاد گسترده، کار تیمی و تجهیزاتی که تا کنون تجربه نکردید، شما را غرق در دنیای جنگ جهانی اول کرده و لحظات غیر منتظره ای را برایتان به ارمغان خواهد آورد. هر آنچه که بتلفیلد را فوق العاده کرده است را خواهید دید.»

سازندگان دایس معتقدند: «با بتلفیلد 1 ما یکی از بزرگترین، بهترین و پویاترین عناوین تیراندازی اول شخص تاریخ را خلق کرده ایم، و در کنار آن تمامی المان های محبوب و دوست داشتنی فرنچایز را حفظ نموده ایم. یکی از مزیت هایی که جنگ جهانی اول در اختیارمان قرار داده، دوره جذاب و فوق العاده و البته پیشرفته ای است که مردم را متحیر خواهد کرد. تقریبا تمامی آنچه درباره درگیری ها و جنگ های قرن بعدی می دانید، از نبردهای انبوه زمینی، هوایی و دریایی گرفته تا استفاده از تجهیزات شگفت آور، در این بازی وجود دارد.»

جای بتلفیلد 1 واقعا در سبد خرید بازیکنان خالی بود؛ با وجود عناوینی مثل Destiny و Titanfall، و همینطور ورود کال آو دیوتی به عرصه فضایی و آزمان آینده، بازگشت به دوره محبوب گیمرها یعنی جنگ های جهانی اول حرکتی شایسته و هوشمندانه بود که سران دایس و الکترونیک آرتز به آن دست زدند. حال باید ببینیم این بازی امیدوار کننده چه چیزی برای ارائه دارد.

این جنگ جهانیِ خواستنی

BF1pre2

بتلفیلد 1 به طور کامل جنگ جهانی اول و چگونگی خیزش تکنولوژی جهانی برای نبرد را به تصویر خواهد کشید و ماجراهای تلخ و هیجان انگیز آن را از غرب ترین نقاط دنیا تا شرقی ترین آن پوشش می دهد. بازیکنان در این سفر به جنگل های انبوه فرانسه، کوه های ایتالیا، اتاق های محرمانه آلمان ها و شهرها و روستاهای بسیار زیادی سفر خواهند کرد. توشه این سفر دیدنی چهار المان مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

نبردهای نزدیک و استفاده از سلاح سرد یکی از المان های اصلی این بازی خواهد بود. دایس زیرساخت های نبرد نزدیک را در بتفیلد 1 از نو بنا کرده است. طوری که به بازیکنان توانایی نابود کردن دشمنان را با انواع و اقسام سلاح سرد می دهد. هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان (مثل وزن کم و زیاد) را دارند. طبیعتا اسلحه های سبک تر صدمه کمتری به دشمن وارد کرده و در مقابل هرچه ضخیم تر و سنگین تر باشد برای کشتن دشمن مفیدتر خواهد بود. در تریلر بازی چند مدل گرز و چاقو و بیل (!) مشاهده می شود که مسلما نشانگر تنوع بالای تجهیزات نبرد نزدیک بازی است.

تانک ها و هواپیماها در دوره جنگ جهانی اول هنوز به آن دوره بلوغ و رشد خود نرسیده بودند و دایس این موضوع را در ساخت و طراحی بتلفیلد 1 مورد توجه قرار داده است. برخلاف بتلفیلد 4 که تانک ها تقریبا مشابه با هم به نظر می رسیدند و تفاوتی بین تجهیزات آمریکا، روسیه و چین احساس نمی شد، وسایل سنگین جنگ جهانی اول دارای توانایی های منحصر به فرد خودشان هستند و بازیکنان باید برای استفاده بهینه از آن وقت زیادی صرف کنند. البته این مسئله فقط مربوط به تانک نیست و هواپیماها نیز ویژگی های خاص خودشان را دارا هستند.

همانطور که حتما می دانید تخریب پذیری یکی از المان های اصلی عنوان بتلفیلد محسوب می شود. دایس از نسخه Bad Company و با کمک پیشرفت هایی که تکنولوژی به خود دیده است، استانداردهای تخریب در بازی های ویدیویی را به مرحله جدیدی رساند. الکترونیک آرتز همواره روی این بخش مانور تبلیغاتی زیادی داده و به مرور زمان پیشرفت های گسترده ای در آن وارد نموده است.

BF1pre4

اما برای کسانی که همچنان حس می کنند تخریب پذیری در بتلفیلد 3 و 4 کافی و مناسب نبود و برخی که معتقدند سیستم Levolution نسخه قبلی تنها یک سری کد از پیش نوشته شده و تکراری است، باید بدانند که خواسته هایشان مورد توجه سازندگان قرار گرفته است.

همانطور که در تریلر دیدیم، وقتی هواپیمای ملخی بزرگی به سازه آسیاب بادی برخورد می کند، تکه های آن هواپیما نیز همراه با آجرهای ساختمان به اطراف پرتاب می شوند. علاوه بر آن اگر به نبرد هوایی دو جنگنده دقت کنید، می بینید که با تیراندازی هایی که در حین پرواز رخ می دهد، قطعات مختلفی از هر هواپیما شکسته شده و یا از بین می رود. این اتفاق روی نحوه و سیستم کنترلی هر وسیله نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. این المان مهم مرحله جدیدی از تخریب پذیری را به بازی وارد می کند.

لوازم و تجهیزات جانبی جنگی نیز نقش بسیار مهمی را در بتفیلد 1 ایفا خواهند کرد. (در تریلر منتشر شده) لحظه ای که بازیکن ماسک گاز روی صورت می گذارد بسیار دیدنی و جذاب به نظر می رسد. گاز شیمیایی سبز رنگ در حال گسترش بوده و دید سربازان را بسیار محدود می کند. زنده ماندن در چنین شرایطی خیلی دشوار خواهد بود، چرا که حتی اگر ماسک همراه داشته باشید، حمله غافلگیر کننده دشمن در میان گازهای سمی می تواند پایانی تلخ به همراه داشته باشد. تصور کنید چنین تصویری برای نیروهای زمینی دوران جنگ جهانی اول چقدر هولناک بوده است.

چنین محیط و شرایطی سیاست و هوشمندی بازیکن را طلب می کند. در منوی شخصی سازی تجهیزات و امکانات سرباز باید به نحوه مبارزه دشمن توجه ویژه ای کنید تا بتوانید در هر وضعیتی زنده بمانید. دایس قصد دارد تاکتیک و کار گروهی را بیش از پیش در بتلفیلد 1 محوری و عملی کند.

جمع بندی

Wallpaper

دستاورد جدید الکترونیک آرتز و دایس 30 مهرماه سال جاری برای پلتفرم های اکس باکس وان، پلی استیشن 4 و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. بتلفیلد 1 با نگرشی متفاوت و غافلگیر کننده (همانند نامش) به ریشه های الگوی نبردهای جنگی در بازی های ویدیویی بازگشته است. بعد از حضور در بازار شلوغ بازی های آینده محور و جنگ های تخیلی، جنگ جهانی اول دوره ای خاص و منحصر به فرد است که هواداران خودش را دارد.

شاید برخی از طرفداران بتلفیلد 4 که از تجربه هلیکوپترها و جت های جنگنده مدرن نهایت لذت را می برند، نتوانند ارتباط عمیقی با قسمت جدید برقرار کنند، اما بدون شک بتلفیلد 1 عنوانی است که می تواند همه مخاطبین تیراندازی اول شخص را راضی کند. دایس در سال های گذشته نشان داده رگ خواب طرفدارانش را (خصوصا در بخش آنلاین) بلد است و بیشتر خواسته های مردم را به بازی های خود وارد می کند.

در این بین صاحبان اکس باکس وان از مزایای متعدد بیشتری نسبت به سایر پلتفرم ها برخوردار خواهند بود و آنگونه که در تریلر بازی دیدیم، بلتفیلد 1 تمام و کمال توسط مایکروسافت و کنسول بازیش حمایت می شود. این بازی در دو نسخه اصلی و ویژه روانه بازار خواهد شد که شامل چند بسته جانبی مفید برای خریداران و به خصوص اکس باکسی ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    زیاد اخبار دنیای بازی ها رو دنبال نکردم ، سوالی که برام پیش اومده اینه که چرا پسوند این نسخه عدد یک هست ؟

  • Mohammad
    Mohammad | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    هیتلر جنگ جهانی اولم بوده ولی به عنوان سرباز

  • شهاب
    شهاب | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    بهتره یکم ب تاریخ های مهم حداقل تسلط داشته باشید
    هیتلر برا جنگ جهانی دوم بودش

  • سیاوش
    سیاوش | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    هیتلر جنگ جهانی اول بود؟؟؟؟؟

    • matin danger
      matin danger | ۱ خرداد ۱۳۹۵

      نه بابا جنگ جهانی دوم

مطالب پیشنهادی