ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یوتوب سلاح اصلی گوگل در نبرد واقعیت مجازی است

اگر قرار به موفقیت واقعیت مجازی باشد، آنطور که گوگل، فیسبوک، سامسونگ، سونی و جمعی دیگر از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان دنیای تکنولوژی می خواهند، این فضا نیازمند محتوای بسیار قدرتمندی است. بازی های ویدیویی، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اگر قرار به موفقیت واقعیت مجازی باشد، آنطور که گوگل، فیسبوک، سامسونگ، سونی و جمعی دیگر از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان دنیای تکنولوژی می خواهند، این فضا نیازمند محتوای بسیار قدرتمندی است.

بازی های ویدیویی، اولین تمرکز شرکتی چون آکیلس، نقطه ای منطقی برای شروع است اما حالا پر واضح است که واقعیت مجازی برای کسب موفقیت عظیمی که انتظار می رود، نیازمند محتوای ویدیویی مناسبی برای تمامی مردم است، نه صرفا کسانی که علاقه مند به سرگرمی با موبایل ها یا کنسول ها و کامپیوترهای شان هستند.

همین مسئله، یوتوب و به طور کلی گوگل را در موضع قدرت قرار می دهد. وقتی که ساندار پیچای و مدیران ارشد شرکت از Daydream VR پرده برداشتند، گفتند که به محض ارائه آن در پاییز امسال، اپلیکیشن واقعیت مجازی مخصوص یوتوب هم همراه آن ارائه می شود.

یک سال طول کشید تا گوگل بالاخره موفق شود یوتوب و واقعیت مجازی را به هم پیوند دهد. آپدیت هایی مثل قابلیت مشاهده ویدیوی 360 درجه (چه از پیش ضبط شده و چه زنده)، تماشای همه ویدیوها روی یوتوب به وسیله کاردبورد و فعالیت های این چنینی در نهایت منجر به ساخت اپلیکیشن واقعیت مجازی یوتوب شده است.

clay-bavor-daydream-Google-IO-2016-840x473

مدیر محصول یوتوب وی آر، کرت ویلمز در مراسم Google I/O 2016 گفت: «آنچه اکنون شما می بینید، قدم بعدی ما است که تمامی اقدامات ابتدایی ما که بر اساس این تکنولوژی شکل گرفته بود را امکان پذیر می کند، آن هم به شکلی که از بنیان برای واقعیت مجازی ساخته شده.»

بنیانی که ویلمز از آن سخت می گوید بر سه مبنا است. اولی نمایش اولویت دار محتوای واقعیت مجازی است، به این شکل که صفحه اصلی، ویدیوهایی را بر اساس جستجوهای پیشین پیشنهاد می دهد، ویدیوهایی که برای هدست واقعیت مجازی تهیه شده اند.

نکته دوم این است که یوتوب تمام و کمال در این اپلیکیشن قابل مشاهده است، چه ویدیوهای عادی و چه ویدیوهای 360 درجه و ویژه. ویلمز می گوید: «تماشای هر ویدیویی، مرور ویدیوهای صفحه اصلی، قابلیت ثبت نام، اشتراک ها و همه پیشنهادها سر جای خودشان قرار دارند.»

سومین مسئله ای که یوتوب وی آر را ویژه می سازد این است که تماشای ویدیوها در طولانی مدت را آسان ساخته. در این رابطه ویلمز می گوید: «برخلاف کاردبورد، این یکی برای تماشای طولانی مدت ویدیوها آماده شده.»

daydream-controller-Google-IO-2016-840x473

این یعنی برای تنظیم ویدیو در برابر چشم، تنظیمات بسیاری وجود دارد. اپلیکیشن همچنین به شکل کاملی با ریموت Daydream در تعامل است که سبب می شود کمتر لازم باشد سر خود را به این طرف و آن طرف تکان دهید تا در رابط کاربری چرخ بزنید.

به نظر نمی رسد که یوتوب فرقی کرده باشد، همان ویدیوها هستند اما فقط برای پلتفرم جدیدی بهینه شده اند. ویلمز در رابطه با این تغییرات می گوید که فلسفه آن ها دقیقا همانند آوردن یوتوب روی تلویزیون های هوشمند بوده است. تجربه یوتوب قطعا روی تلویزیون کاملا متفاوت باید باشد و آن ها با همین رویکرد تصمیم گرفته اند تا کار را برای کاربران واقعیت مجازی نیز ساده کنند.

قاعده ساخت تجربه ای مخصوص واقعیت مجازی، صرفا خاص اپلیکیشن نیست، بلکه ویدیوها را هم دستخوش تغییر کرده. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، محتوا همه چیز است و یوتوب یک عالم از آن را حاضر و آماده دارد. شما می توانید با استفاده از هدست Daydream هر چیزی را روی یوتوب تماشا کنید و از سوی دیگر می توانید هر نوع ویدیوی واقعیت مجازی را روی تلفن همراه یا مرورگر کامپیوتر خود ببینید.

YouTube-360-vr

شاید نتیجه در این حالت چندان دلچسب نباشد و دیدن ویدیوی 360 درجه جذابیتی روی مرورگر کروم کامپیوتر نداشته باشد، اما دست کم این شوق را در کاربر ایجاد می کند که برای بهره بردن از تمام جذابیت ها، باید هدست واقعیت مجازی بخرد.

جمی بیرنه، یکی از مدیران یوتوب می گوید: «در عوض داشتن جمعیت اندکی کاربران امروزی واقعیت مجازی، شما این فرصت را دارید که به تماشاگران بیشتری دست یابید. باید مردم را به سرمایه گذاری در این فضا تشویق کرد.»

بیرنه معتقد است که یوتوب عمیق ترین مجموعه ای است که خریداران هدست به آن دسترسی می یابند و این مجموعه هر روز بزرگ و بزرگ تر می شود. در حال حاضر، هر سه ماه یک بار، میزان آپلود ویدیوهای واقعیت مجازی در یوتوب دو برابر می شود.

او همچنین معتقد است که فعلا در روزهای ابتدایی تجربه واقعیت مجازی به سر می بریم، دقیقا مثل دورانی که یک دهه قبل با پیدایش یوتوب و آپلود ویدیوهای کاربران آغاز شد. هنوز برای قضاوت در مورد اینکه چه ویدیوهایی بیشترین محبوبیت را روی یوتوب واقعیت مجازی پیدا می کنند دشوار است اما آن ها در تلاش اند تا این پازل را حل کنند.

بیرنه می گوید: «ما می خواهیم با تولید کنندگان کار کنیم، از بزرگ ترین همکاران تو کوچک ترین ها برای آنکه به آن ها بیاموزیم و تجربیات را منتقل کنیم. کسی فکرش را نمی کرد که Let's Play ها امروز طرفداران گسترده ای داشته باشند و می خواهیم به تولیدکنندگان، پیش بینی چنین چیزی را بیاموزیم.»

گوگل در حال حاضر به تولیدکنندگان ویدیوها کمک می کند تا به ابزارهای گران قیمتی چون GoPro Odyssey دست یابند تا تولید ویدیوهای واقعیت مجازی و 360 درجه سرعت بیشتری به خود گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی