ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن ملودی؛ موزیک پلیری که ایرانی ها می پسندند

در سال هایی نه چندان دور، حفظ حقوق کپی رایت در ایران معنایی نداشت. دیگر برای همگان عادت شده بود که بلافاصله پس از انتشار رسمی آثار هنرمندان، کپی غیر قانونی اش را بدون پرداخت هیچ ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

در سال هایی نه چندان دور، حفظ حقوق کپی رایت در ایران معنایی نداشت. دیگر برای همگان عادت شده بود که بلافاصله پس از انتشار رسمی آثار هنرمندان، کپی غیر قانونی اش را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه از اینترنت دانلود کنند. نکته دیگر این که هیچ نهاد معتبر اینترنتی هم برای خرید قانونی آثار هنری مثل آلبوم های موسیقی، کتاب و فیلم وجود نداشت تا کاربران با خرید از آن بتوانند سودی عاید هنرمندان کرده و آن ها را برای ارائه آثار بعدی حمایت کنند.

اما اوضاع برای همیشه این گونه نماند. کم کم سر و کله فروشگاه های فروش قانونی آثار هنری ایرانی، به خصوص موسیقی در فضای مجازی پیدا شد و با حمایت دولت و کاربران خرید آلبوم های موسیقی و حمایت واقعی از هنرمند به یک فرهنگ بدل گشت.

بیپ تونز با الگوگیری صحیح از سرویس های بزرگی همچون آیتونز، استارت این حرکت بزرگ را با قدرت زد و راه را برای ظهور سرویس های دیگری همچون هدفون هموار کرد تا فرهنگ خرید قانونی بیش از پیش در میان مردم جا بیفتد. اپلیکیشنی که امروز بررسی می کنیم هم یکی از تازه واردان این حوزه محسوب می شود.

ملودی سرویس پخش موسیقی جدیدی برای کاربران ایرانی است تا در آن ضمن حفظ حقوق هنرمندان بتوانند به آرشیو بزرگی از آثار وطنی در سبک های گوناگون موسیقی دسترسی داشته باشند. با این مقدمه نسبتا طولانی، در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر ملودی و امکاناتی که در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

Melody 1

بگذارید از همین ابتدای کار به نکته ای اشاره کنیم که توجه هر کاربری را در بدو ورود به ملودی جلب می کند: رابط کاربری اپلیکیشن. تیم گلدن تک برای طراحی ظاهر ملودی مستقیما اپلیکیشن مشهور اسپاتیفای را الگوی کار خود قرار داده، طوری که موقع گشت و گذار در منوهای آن فکر می کنید که وارد اسپاتیفایی شده اید که منوهایش فارسی شده باشند.

حتی لوگو و بخش بندی های اپ هم شما را به یاد اسپاتیفای می اندازند. این کپی برداری واضح برای سرویسی چون ملودی که توسط شرکت های صاحب نامی پشتیبانی می شود، موضوع بسیار عجیب و نا امیدکننده ای است. سرویسی که ادعای ارائه قانونی آثار موسیقی را می کند، خود حق کپی رایت رابط کاربری اسپاتیفای را رعایت نکرده و خلاقیتی هم برای ایجاد تمایز از نظر ظاهری با این سرویس خارجی به خرج نداده است.

در هر صورت، حداقل کاربری که تا به حال اسم اسپاتیفای به گوشش نخورده در بدو ورود به اپ با رابط کاربری بسیار شیک و جذاب و جمع و جوری مواجه خواهد شد! موسیقی های موجود در ملودی،‌ در صفحه «گشت و گذار» اپ به سبکی که برای بسیاری از شما آشناست بر اساس ژانر و حال و هوای آهنگ ها دسته بندی شده اند.

Melody 2

موزیک پاپ، سنتی، محلی، دکلمه، کلاسیک، ملل و موسیقی کودکان ژانرهای اصلی هستند و دسته هایی مثل آرامش، انرژی، تولد، شاد، جاده و خواب سلکشنی از آهنگ های منتخب توسعه دهندگان ملودی هستند که متناسب با روحیات شما گلچین شده اند. در بالای صفحه، گلچین های ویژه روز ملودی را می بینید که بسته به مناسبت های مختلف، با پکیج های جدیدی به روز می شوند.

از میان این گلچین های گوناگون، گلچین های مذهبی (مولودی، مداحی و ...) نسبت به بقیه متمایز ترند. این موضوع را می توانیم یکی از نقاط قوت ملودی قلمداد کنیم، چرا که مطمئنا موسیقی مذهبی هم مثل دیگر سبک ها طرفداران خاص خود را دارد و ملودی هم آرشیو خوب و به روزی از این سبک در اختیار این افراد قرار داده.

زیر بخش گلچین ها تازه های موسیقی، برترین ها و موسیقی های رایگان ملودی را شاهد هستید که با اشاره روی هر یک به منوی مجزایی برای دسترسی به آهنگ های آن راهنمایی خواهید شد. اما به واژه موسیقی های رایگان اشاره کردیم. از آنجا که ملودی کلیه آثار موسیقی را با جلب رضایت هنرمند در سرورهایش بارگذاری و برای تقسیم سود با آنها قرارداد منعقد کرده، گوش دادن به تمام آهنگ های آرشیوش بدون صرف هزینه ممکن نیست.

Melody 3

به همین خاطر هفت روز اول استفاده از ملودی برایتان رایگان خواهد بود، اما پس از آن باید برای گوش دادن به آهنگ ها حق اشتراک بپردازید که بخشی از این هزینه به ناشران آثار هنری اختصاص پیدا می کند.

یکی از امکانات بسیار خوبی که ملودی در اختیارتان قرار داده، امکان گوش دادن به آهنگ ها در حالت آفلاین است. هر آهنگی که ذخیره کنید، در بخشی به اسم ترانه های شما واقع در منوی کشویی اپ در حالت آفلاین هم قابل دسترسی خواهد بود تا وقتی که اینترنت ندارید هم بتوانید آهنگ های دانلود شده تان را گوش کنید.

ملودی برای پخش آهنگ ها امکانات زیادی در اختیارتان قرار نداده؛ دکمه های پخش، توقف، جلو و عقب بردن و تکرار آهنگ تنها گزینه هایتان برای کنترل پخش موسیقی اند و در آن اثری از دکمه Shuffle یا گزینه کنترل حجم صدا نمی بینید. با این حال موسیقی های دانلودی از کیفیت بسیار خوب و بالایی بهره برده و برای بارگذاری هم زیاد منتظرتان نمی گذارند.

Melody 4

اما یکی از محدودیت های عجیب در ملودی این است که موقع پخش آهنگ، اگر خارج از اپ مشغول کار باشید به هیچ وجه نشانه ای از پخش موسیقی را نه در نوار ابزار اندروید و نه در لاک اسکرین نمی بینید. در این خصوص بهتر بود که تیم ملودی حداقل یک نوتیفیکیشن برای اطلاع رسانی پخش آهنگ به کاربر در نوار ابزار اختصاص می داد.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، ملودی آرشیو تقریبا بزرگی از موزیک روز ایرانی را در اختیار کاربران گذاشته. با جستجوی اسم هنرمند یا آلبوم و آهنگ های مجاز در ملودی، بسیار بعید است که به نتیجه ای مرتبط و جدید نرسید و این موضوع از مواردی است که باید اپلیکیشن را به خاطرش تحسین کرد.

شاید یکی از دلایلی که بتوانید از مشکلات ملودی چشم پوشی کرده و استفاده از آن را ادامه دهید همین مزیت باشد. البته قیمت خوب حق اشتراک های هفتگی، ماهانه و فصلی ملودی که مقرون به صرفه تر از سایر رقباست را هم می توانید به دلیل قبلی اضافه کنید.

Melody 5

در انتها باید بگوییم که ملودی هنوز تا مطرح شدن به عنوان یک موزیک پلیر کامل، راه درازی در پیش دارد. اما در صورت رفع نقایص و بروزرسانی های مستمر، روزی که آن را هم ردیف رقبای قدرتمندتری همچون بیپ تونز یا هدفون ببینیم خیلی دور نیست.

اختصاص ویجت پخش موسیقی در صفحه خانه و نوار ابزار، دسترسی در لاک اسکرین، پشتیبانی از متن ترانه و در نظر گرفتن منوی تنظیمات برای اپ می توانند جز اقدامات بعدی تیم گلدن تک برای بهبود تجربه کار با اپلیکیشن ملودی باشند.

اگر می خواهید که همین الان به آرشیو بزرگی از موزیک ایرانی دسترسی داشته باشید، ملودی را می توانید به رایگان در پلتفرم اندروید تجربه کنید.

ملودی

ملودی

سازنده: گلدن تک قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 6.7 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Pooya
    Pooya | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    به جا این سوسول بازیا برین تو گوگل سرچ کنین 200 تا سایت هست دانلود کنین! کشوری که نرم افزارا و فلیم ها و بازیای چند ده دلاری خارجی رو میاد می فروشه 2 تومن لیاقت این پولا رو نداره!

  • BVB
    BVB | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    موندم برنامه‌نویس(!)های ایرانی چشونه طراحی متریال رو انجام نمیدن. همشون از این نمیدونم چه منبعیه برای UI استفاده میکنن که خییییلی بی‌ریخته. حتی بازار!!! که دیگه با اینهمه درامدش باید چنین حداقل هایی رو رعایت کنه (البته بعضی مارکتا مثل ایران‌اپس متریالن و واقعا هم زحمت میکشن برای اینترفیس مارکتشون)

  • ح.کامکار
    ح.کامکار | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    اسپاتیفای هم آرشیو ایرانی کاملی داره، لنگ مجوز ارشاد هم نیست و محمود کریمی و هلالی و شجریان و هایده کنار هم هستن...فقط اون ۳ماه ۳۰دلاره! ?

  • Bagher
    Bagher | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    ای خودش از اسپاتیفای کپی کرده
    واسه یک کشور عقب مونده ایی مثله ایران بدرد نمیخوره

مطالب پیشنهادی