ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia X

بالاخره روزی که مدتها در شایعات پیشبینی می شد فرا رسید و سونی نه تنها توسعه ی پرچمداران سری Z را متوقف کرد، بلکه بر اساس تازه ترین شنیده ها تولید محصولات سری C و M ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

بالاخره روزی که مدتها در شایعات پیشبینی می شد فرا رسید و سونی نه تنها توسعه ی پرچمداران سری Z را متوقف کرد، بلکه بر اساس تازه ترین شنیده ها تولید محصولات سری C و M را نیز کنار گذاشته تا به طور خاص روی سری جدیدی به نام X تمرکز کرده و تمام تلفن های هوشمند خود را از اقتصادی گرفته تا پرچمدار، در یک خانواده عرضه نماید. شرکت ژاپنی  با رونمایی از نخستین تلفن های هوشمند این سری در نمایشگاه موبایل بارسلون، تاریخچه ی خود را به ۳ قسمت تقسیم کرده است، نخست بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ که تمرکز این شرکت روی توسعه ی موبایل مبتنی بر سیستم عامل آزاد قرار داشت و ساخت نخستین تلفن هوشمند اندرویدی با نام Xperia X10 در سال ۲۰۱۰ نقطه ی اوج آن به حساب می آید. پس از آن در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ شاهد پرچمداران سری Z بودیم و حالا دوره ی تازه با ساخت ۳ تلفن هوشمند از سری X آغاز شده و قرار است طبق برنامه حداقل تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشته باشد.

از تلفن های هوشمند عرضه شده، Xperia X جایی بین دو محصول دیگر قرار می گیرد و تلاش می کند تعادل مناسبی از کارایی و صرفه ی اقتصادی را برای کاربر فراهم آورد و بر همین اساس می توان بررسی خصوصیات محصولات سری تازه ی شرکت ژاپنی را از این تلفن هوشمند آغاز کرد. با بررسی دیجیاتو از سونی اکسپریا اکس همراه باشید.

طراحی

xperiax (8)

محصول جدید، هنوز هم مثل نخستین اکسپریای سری Z که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، یک تلفن هوشمند با طراحی مینیمال و تخت به حساب می آید، تنها با تفاوت که این بار شیشه ی موسوم به 2.5D در ساخت نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته تا اندکی به انحنای بدنه افزوده شود. حاشیه های نمایشگر نسبت به مدل Xperia XA بیشتر هستند اما باز هم با نسبت ۶۹ درصد در محدوده ی قابل قبول قرار گرفته و با رقیبی مثل Galaxy S7 برابری می کنند.

xperiax (4)

سونی در محصولات جدید سری Z اسپیکرهای دستگاه را درون لبه های بالا و پایین تعبیه می کرد که همین موضوع آنها را از چشم پوشانده و موجب می شد حاشیه های بالا و پایین نمایشگر به دلیل خالی بودن بیشتر به نظر برسد، اما در «اکسپریا اکس» اسپیکرها مثل Z3 یک سانتی متری به سمت وسط حرکت کرده اند تا تردیدی در مورد استریو بودن صدای دستگاه وجود نداشته باشد. علاوه بر این چراغ نوتیفیکیشن LED نیز درون اسپیکر بالایی تعبیه شده که البته هنگام خاموش بودن متوجه وجود آن نخواهید شد.

xperiax (17)

پشت بدنه از فلز ساخته شده اما به اندازه دیگر رقبای فلزی حس استحکام را منتقل نمی کند و در مقابل اثر انگشت نیز مقاومت بالایی ندارد، بر همین اساس تهیه ی مدل های تیره را توصیه می کنیم (این تلفن هوشمند در رنگ های خاکستری، سفید، لیمویی و صورتی رزگلد عرضه شده است). نوار اطراف بدنه نیز پلاستیکی است و دکمه ها در جای همیشگی خود قرار دارند، از جمله دکمه ی شاتر فیزیکی که از اهمیت قابلیت تصویربرداری دستگاه برای سازنده حکایت دارد و حسگر اثر انگشت دستگاه هم از زمان Z5 به دکمه ی پاور در بدنه ی محصولات سونی اضافه شده و جای دکمه ی دایره شکل قبلی را گرفته است.

xperiax (31)

در سمت دیگر بدنه نیز درگاه سیم کارت های نانو و کارت حافظه مشاهده می شود که هرچند برای باز شدن به سوزن احتیاج نخواهد داشت و از این نظر ساده تر از رقبا به حساب می آید، اما بلافاصله پس از خارج کردن کشو، دستگاه بدون پرسیدن نظر کاربر به شکل خودکار ریستارت می شود، حتی اگر هیچ چیز داخل آن وجود نداشته باشد. سونی ضمناً برخلاف رقبا تمایلی به استفاده از درگاه جدید USB Type-C از خود نشان نداده و مثل قبل درگاه MIcro USB در پایین بدنه مشاهده می شود.

xperiax (10)

انحنای بدنه در مجموع بیشتر شده و هنگام استفاده کمتر زوایای تیز دستگاه را احساس خواهید کرد. ضخامت دستگاه ۷.۷ میلی متر است که جایی بین iPhone 6S (بررسی دیجیاتو) و Galaxy S7 (بررسی دیجیاتو) قرار می گیرد اما در عوض وزن این تلفن هوشمند ۵ اینچی با ۱۵۳ گرم، تنها یک گرم از رقیب کره ای بیشتر است. اما نکته اینجاست که با وجود ابعاد، وزن و ضخامت مشابه، اگر هر دو محصول را همزمان در دست بگیرید، تلفن هوشمند سامسونگ به شکل قابل توجهی سبک تر و خوش دست تر به نظر می رسد که این موضوع به تفاوت طراحی و نحوه ی توزیع یا پخش کردن وزن دستگاه در بدنه ی دو محصول باز می گردد.

xperiax (28)

اما با وجود شباهت های ظاهری بسیار، عمده ترین تغییر نسبت به محصولات سری Z را می توان این موضوع به حساب آورد که بدنه ی «اکسپریا اکس» دیگر ضد آب نیست و این خصوصیت این بار تنها به شکل اختصاصی برای مدل Xperia X Performance در نظر گرفته شده که پرچمدار این خانواده به حساب می آید. سونی علاوه بر این این بار تلاش کرده رنگ پشت، جلو و حتی صفحه ی قفل دستگاه در یک راستا قرار داشته باشند و بر خلاف گذشته کادر بالا و پایین نمایشگر کاملاً با دیگر اجزای بدنه همرنگ است.

Sony-Xperia-X-det-vidste-du-ikke-om-X-serien-BQ

سونی در مجموع تلاش کرده طراحی بدنه، رابط کاربری و حتی بسته بندی دستگاه را در محصول تازه یکدست کند تا همه ی آنها حس یکسانی را به کاربر القاء نمایند. بر همین اساس تصویر زمینه (والپیپر) دستگاه داخل جعبه حک شده و پس از باز کردن درب سفید و ساده ی بسته بندی تازه، با آن مواجه خواهید شد، چیزی مشابه آیفون که تصویر زمینه ی سیستم روی بسته بندی آن مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایشگر

xperiax (11)

برخلاف مدل Xperia XA، نمایشگر 5 اینچی «اکسپریا اکس» با پرچمدار این سری یعنی نسخه ی Performance یکسان است و هردو محصول به یک پنل 5 اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ و تراکم ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ مجهز هستند که نسبت به Xperia Z5 (بررسی دیجیاتو) اندکی افزایش یافته و با توجه به اندازه ی دستگاه رقم مناسبی به حساب می آید. هرچند سونی در ساخت این محصول از رقبای مجهز به رزولوشن QHD پیروی نکرده، اما فاصله ی بین سطح خارجی نمایشگر با پیکسل های پنل را به صفر رسانده که رویه ی مرسومی بین محصولات جدیدتر به حساب می آید و در افزایش وضوح صفحه نمایش موثر خواهد بود.

نمایشگر پرچمدار و میان رده ی سری X یکسان هستند

پنل این صفحه نمایش مبتنی بر فناوری Quantum Dot ساخته شده و بر همین اساس از پویایی بالاتری نسبت به IPS LCD های معمولی برخوردار است و در عین حال رنگ ها را با دقت بالا و بسیار طبیعی نمایش می دهد، حتی بهتر از Xperia Z5. اما در عین حال مشکل وایت بالانس در این صفحه نمایش به چشم می خورد و به همین دلیل رنگ سفید اندکی به آبی تمایل دارد. البته امکان تنظیم این خصوصیت به شکل دستی برای نرم افزار دستگاه در نظر گرفته شده اما لازم است بدانید با چشم غیر مسلح و بدون تجهیزات اندازه گیری، رفع این مشکل چندان برای کاربر ساده نخواهد بود.

xperiax (14)

اپلیکیشن گالری با پردازش ثانویه رنگ و لعاب عکسها را افزایش می دهد

میزان کنتراست و عمق رنگ مشکی کافی است و فناوری های پیشرفته ی سازنده در این محصول هم حاضر هستند که به کیفیت بالای نمایش تصویر منجر شده اند، از جمله فناوری X-Reality که با فعال کردن آن در تنظیمات نمایشگر، گالری دستگاه عکس های موجود را پس از انجام پردازش های ثانویه به نمایش خواهد گذاشت. علاوه بر این حالت Super-vivid نیز قابل انتخاب است که البته به نمایش بیش از حد اغراق شده ی رنگها منجر شده و به گفته ی سازنده جلوه ای سورئال به تصویر خواهد بخشید.

سونی با Xperia Z5 Premium (بررسی دیجیاتو) یکی از پرنور ترین نمایشگرهای بازار را عرضه کرده بود و حالا در «اکسپریا اکس» هم حداکثر روشنایی را نسبت به Z5 بهبود داده و دستگاه بر همین اساس از خوانایی مناسبی زیر نور خورشید برخوردار است، هرچند با این وجود از این نظر نسبت به پنل های AMOLED در رده پایین تری قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که صفحه نمایش «اکسپریا اکس» از ویژگی روشن شدن با 2 ضربه پشتیبانی می کند، اما این قابلیت به شکل پیش فرض غیر فعال است و برای استفاده از آن لازم است به بخش تنظیمات صفحه نمایش مراجعه نمایید.

نرم افزار

xperiax (23)

«اکسپریا اکس» در زمره ی نخستین سری از محصولات سونی به حساب می آید که به نسخه ۶.۰.۱ از اندروید مارشملو مجهز شده و از آخرین نسخه رابط کاربری سازنده نیز بهره می برد که البته شباهت زیادی به طراحی اندروید خام دارد. هرچند خصوصیات رابط کاربری در نسخه ی تازه تغییر چندانی نداشته، اما شرکت ژاپنی این بار تلاش کرده جزئیات طراحی را با توجه بیشتری انجام دهد تا نرم افزار دستگاه ظاهری یکدست و چشم نواز تر داشته باشد.

Digiato Xperia X Review SS05

آیکون های دستگاه حالا از ظاهر یکدست تری برخوردار هستند و طراحی گرد تری برای بسیاری از آنها در نظر گرفته شده است. شرکت ژاپنی بر خلاف برخی رقبا کشوی اپلیکیشن ها را در جای خود حفظ کرده که پس از باز کردن آن می توانید با سوایپ به سمت چپ، برخی نرم افزارهای پیشنهادی سازنده را مشاهده و نصب نمایید. این بخش البته عملکردی مشابه سیستم عامل موبایل اپل دارد و با سوایپ از بالا روی صفحه خانگی دستگاه نیز در دسترس خواهد بود.

Untitled

بخش نوتیفیکیشن ها اما بدون تغییر است و تقریباً جزء به جزء با اندروید خالص یکسان است. بخش تنظیمات دستگاه نیز مثل اندروید خالص در یک ستون طراحی شده که با اسکرول کردن می توانید قسمت های مختلف آن را در اختیار داشته باشید. قابلیت شخصی سازی ظاهر رابط کاربری هم مثل نسخه های پیشین وجود دارد و به لطف آن می توانید Theme دستگاه را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.

Digiato Xperia X Review SS02

علاوه بر این لازم است به ویژگی Smart Lock اشاره کنیم که با فعال کردن آن، «اکسپریا اکس» بر اساس متصل شدن به ابزارهای دیگر، قرار گرفتن در موقعیت مکانی مثل منزل کاربر، مشاهده ی صورت کاربر و حتی شنیدن صدای آشنا به شکل خودکار امن بودن موقعیت را تشخیص داده و صفحه ی قفل دستگاه را غیر فعال خواهد کرد.

Digiato Xperia X Review SS03

رابط کاربری دستگاه اما کاملاً هم بدون تغییر نبوده، برای نمونه می توان به حذف ابزارک های موسوم به small apps اشاره کرد که با فشردن دکمه ی recents می توانستید آنها را روی اپلیکیشن های دیگر در اختیار داشته باشید، اما چنین قابلیتی در «اکسپریا اکس» وجود ندارد و این موضوع را می توان یکی از عمده ترین تغییرات نسبت به محصولات سری Z به حساب آورد.

Digiato Xperia X Review SS04

علاوه بر این بخشی موسوم به Smart cleaner به دستگاه اضافه شده که در صورت عدم استفاده طولانی مدت از اپلیکیشن های اضافی، اجرای آنها را به شکل خودکار در پس زمینه متوقف و حافظه های رم و رام دستگاه را پاکسازی می نماید. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که نسخه ی جدید اندروید هم از ویژگی های تازه بهره می برد، از جمله افزایش زمان استندبای دستگاه به لطف ویژگی موسوم به Doze و نظارت دقیق تر روی میزان دسترسی اپلیکیشن ها به بخش های مختلف سیستم، اما سازنده ژاپنی هم مثل هر دو رقیب کرده ای تصمیم گرفته قابلیت Adaptive Storage را از اندروید مارشملو حذف نماید.

سونی هم قابلیت حافظه ی تطبیقی را از اندروید مارشملو کنار گذاشته است

اما نکته ی عجیب در این بخش اینکه هرچند شرکت ژاپنی تلاش کرده تغییر زیادی در اندروید خام ایجاد نکند و با وجود تمام بهبودهای انجام گرفته، اما با این وجود رابط کاربری دستگاه حدود ۱۲ گیگابایت از حافظه ی محصول (که تنها با ظرفیت ۳۲ گیگابایتی ساخته شده) را به خود اختصاص داده است و بر همین اساس توصیه می کنیم به جای سیم کارت دوم، استفاده از کارت حافظه را برای این تلفن هوشمند در نظر داشته باشید.

در مجموع می توان گفت رابط کاربری سونی حالا از همیشه یکدست تر شده و به شکل روان اجرا می شود، اما هنوز هم با توجه به بهبودهای انجام گرفته توسط دیگر سازندگان، اپلیکیشن های زائد موجود در آن بیش از حد به نظر می رسد و لازم است سازنده این ایراد را در نسخه های آینده رفع نماید.

دوربین

xperiax (29)

دوربین 23 مگاپیکسلی پشت بدنه ی «اکسپریا اکس» یکی از مهم ترین خصوصیات این تلفن هوشمند به حساب می آید، اما پیش از پیش از کیفیت تصویربرداری، سرعت عملکرد دوربین نخستین چیزی است که توجه شما به خود جلب خواهد کرد. اگر در حالت خاموش بودن نمایشگر دکمه ی شاتر فیزیکی دستگاه را فشار دهید، ظرف نیم ثانیه اپلیکیشن دوربین آماده ی ثبت تصویر خواهد بود. نکته ی جالب اینکه به دلیل این سرعت بالا بسیاری از مواقع سرعت عملکرد دوربین از شما نیز بالاتر است و در حالی که هنوز مشغول انتخاب کادر و سوژه ی مورد نظر خود هستید تصویر به شکل تار به ثبت رسیده و دوربین آماده ی عکس بعدی خواهد بود.

شرکت ژاپنی علاوه بر این سنسور ۱/۲.۳ اینچی بزرگ را با ساختار جدید و کاملاً دگرگون شده در قلب این تلفن هوشمند قرار داده و گشودگی دریچه دیافراگم G Lens دستگاه نیز f/2.0 در نظر گرفته شده است. این دوربین همچنین به فناوری فوکوس خودکار predictive یا پیشگویانه سازنده مجهز است که سوژه ی مورد نظر شما را تعقیب و حرکات بعدی آن را نیز پیشبینی می کند تا قادر باشد آن را با وضوح ثبت نماید بدون اینکه از فوکوس خارج شود.

رابط کاربری دوربین با آخرین پرچمداران سری Z یکسان است و سازنده طراحی آن را ساده تر کرده است. با ورود به این بخش دکمه ی شاتر نرم افزاری و دکمه ی تنظیمات را در سمت راست در اختیار خواهید داشت و با سوایپ کردن به بالا و پایین می توانید بین حالت های مختلف تصویربرداری با تنظیمات دستی، فیلمبرداری یا حالت خودکار سوییچ کنید. البته باید توجه داشته باشید که تنظیمات دستی تنها به انتخاب وایت بالانس و ایزو محدود است.

Screenshot_20160523-105455

حالت های متنوع پیشین نیز کماکان وجود دارند و «اپلیکیشن های دوربین» نامیده می شوند که به لطف آنها می توانید خودتان را با بازی ها و امکانات مختلف دوربین سرگرم نمایید.

Screenshot_20160523-124520

به لطف رزولوشن بسیار بالا، جزئیات تصاویر در نور روز کاملاً قابل قبول است و دوربین عکسها را با رنگهای طبیعی و کنتراست مناسب ثبت می کند. البته باید توجه داشته باشید که اپلیکیشن گالری دستگاه روی تصاویر پردازش ثانویه انجام می دهد و در صورت انتقال عکسها به کامپیوتر مشاهده خواهید کرد که رنگها تا حدی با واقعیت فاصله دارند. عمده ترین نقطه ضعف عملکرد دستگاه در این بخش نیز به میزان نویز باز می گردد، خصوصاً در سایه ها و بخش های تاریک تصویر.

DSC_0026

عملکرد فوکوس خودکار اما نقطه ی قوت این بخش محسوب می شود که با سرعت انجام می گیرد و کمتر پیش خواهد آمد که سوژه را از دست بدهید، تعویض سوژه ی فوکوس نیز با سرعت و دقت بالایی انجام می گیرد (در تصویر زیر فوکوس روی خانم در حال حرکت قرار داده شده است).

DSC_0093

هنگام عکس برداری در شب اما شرایط تا حدی تغییر می کند. عکاسی از فاصله ی نزدیک در تاریکی با دوربین این تلفن هوشمند مشکل است چرا که فلش پر قدرت دستگاه سوژه ها را بیش از حد نورانی خواهد کرد.

image

برای مقایسه ی عملکرد فلش نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید. به سمت چپ برای Xperia X و به سمت راست برای مشاهده ی عملکرد صحیح فلش در تصویر ثبت شده با LG G5.

نقطه ضعف دیگر اینکه pre flash دستگاه تنها در صورت فشردن دکمه ی شاتر فیزیکی عمل می کند، در نتیجه قادر نخواهید بود با لمس نمایشگر محل دقیق فوکوس و کادر مورد نظر خود را تنظیم نمایید.

در صورت خاموش کردن فلش نیز به نظر می رسد دوربین به دلیل گشودگی نه چندان مناسب دریچه دیافراگم در جذب نور کافی ناتوان است و تصاویر بسیار تاریک ثبت خواهند شد.

image

برای مقایسه ی عملکرد عکاسی در شب نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید. به سمت چپ برای Xperia X و به سمت راست برای مشاهده ی جذب نور مناسب در تصویر ثبت شده با LG G5.

دوربین ۱۳ مگاپیکسلی جلوی بدنه نیز دیگر ویژگی مثبت این تلفن هوشمند است که از گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 در کنار لنز ۶ تکه و سنسور بزرگ ۱/۳ اینچی Exmor RS بهره می برد و به لطف این خصوصیات قادر است تصاویر را با جزئیات کافی، رنگ طبیعی، نور مناسب و نویز قابل قبول به ثبت برساند. دوربین دستگاه حتی به این هم بسنده نکرده و در شرایط کم نور، ۶ سلفی مختلف ثبت کرده و برای رسیدن به بهترین کیفیت آنها را با یکدیگر ترکیب می کند.

البته باید توجه داشته باشید که حالت موسوم به soft skin effect به شکل پیشفرض در این دوربین فعال است که موجب می شود پوست صورت در سلفی ها اندکی مصنوعی به نظر برسد، اما با خاموش کردن آن می توانید نتیجه مناسب تری در اختیار داشته باشید.

image

این تلفن هوشمند ضمناً برخلاف میان رده ای مثل Xperia M5 از قابلیت فیلمبرداری 4K برخوردار نیست و تصاویر Full HD را با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه به ثبت می رساند. به لطف لرزشگیر دیجیتالی SteadyShot ویدیوها با کمترین لرزش به ثبت می رسند اما برای رسیدن به این ویژگی بخشی از وضوح و جزئیات تصویر فدا خواهند شد.

در پایان از شما دعوت می کنیم گالری تصاویر ثبت شده با دوربین Xperia X را مشاهده نمایید.

سخت افزار

xperiax (26)

همانطور که گفتیم «اکسپریا اکس» قرار است نقش بازیگر میانی بین نسخه های Performance و XA را ایفا کند و بر همین اساس سازنده علاوه بر 3 گیگابایت حافظه ی رم، چیپست اسنپدراگون ۶۵۰ را برای این محصول در نظر گرفته است. در حقیقت می توان این چیپست را جایگزین اسنپدراگون ۸۰۸ به حساب آورد که از ۴ هسته Cortex-A53 و ۲ هسته A57 بهره مند بود، اما در چیپست جدید ۲ هسته ی A57 با A72 جایگزین شده اند که از عملکرد مطلوب تری برخوردار هستند.

البته باید توجه داشت که چیپست جدید به روش ۲۸ نانومتری ساخته شده که از روش ۲۰ نانومتری برای ساخت اسنپدراگون ۸۰۸ قدیمی تر است، اما با این وجود بررسی عملکرد دستگاه با بنچمارک Geekbench از قدرت بالاتر «اکسپریا اکس» نسبت به Nexus 5X (بررسی دیجیاتو) (مجهز به اسنپدراگون ۸۰۸) و حتی برابر با Xperia Z5 (مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ که پرچمدار سال گذشته به حساب می آمد) حکایت دارد.

Digiato Xperia X Review Geekbench

در نرم افزار AnTuTu نیز «اکسپریا اکس» بالاتر از HTC One A9 (بررسی دیجیاتو) و Galaxy A5 (2016) قرار می گیرد که میان رده های باکیفیتی هستند و رقیب مستقیم محصول جدید سونی به حساب می آیند. اما نکته ی جالب اینکه «اکسپریا اکس» اینجا هم در مقایسه با Xperia Z5 عملکرد مناسبی دارد و بالاتر از پرچمدار قبلی شرکت ژاپنی قرار می گیرد.

Digiato Xperia X Review AnTuTu6

چیپست اسنپدراگون ۸۰۸ همچنین به واحد پردازش گرافیکی جدید اندرینو ۵۱۰ مجهز است که البته بر خلاف هسته های پردازشگر قادر نیست با توان گرافیکی اسنپدراگون ۸۱۰ رقابت کند، اما با این وجود تعداد فریم های آن بر اساس بنچمارک ها تا 2 برابر از رقبای مستقیم خود بالاتر است. البته در هر حال باید توجه داشته باشید که با یک محصول میان رده مواجه هستید و انجام بازی های بسیار سنگین با این چیپست با بارگزاری های طولانی همراه خواهد بود و مشاهده ی افت فریم و تاخیر در محیط های شلوغ گرافیکی طبیعی به نظر می رسد.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که «اکسپریا اکس» تنها در یک نسخه ۳۲ گیگابایتی عرضه می شود که البته حدود ۱۲ گیگابایت از این میزان در اختیار نرم افزار دستگاه قرار دارد. اما به لطف پشتیبانی از کارت حافظه می توانید این میزان را تا ۲۰۰ گیگابایت دیگر نیز افزایش دهید، البته در ازای صرف نظر از سیم کارت دوم.

پخش صدا

xperiax (3)

سازنده برای «اکسپریا اکس» دو اسپیکر استریو در نظر گرفته که در بالا و پایین نمایشگر، یعنی بهترین محل ممکن قرار دارند و صدا را مستقیم به سوی کاربر پرتاب می کنند. اما با این وجود، بلندی پخش صدای دستگاه برای محیط های شلوغ کافی نیست و با بلند کردن صدا تا آخرین درجه نویز به شکل قابل توجهی افزایش یافته و کیفیت پخش کاهش خواهد یافت.

در سطوح پایینتر اما وضوح و قدرت بیس اسپیکر با توجه به میان رده بودن این تلفن هوشمند قابل قبول به حساب می آید. سونی علاوه بر این همراه با تلفن های هوشمند خانواده ی X هم مثل محصولات پیشین، هدفون های مدل MH410c را عرضه می کند که درون گوش چندان راحت نیستند و کیفیت صدای آنها نیز نکته ی مثبت قابل ذکری ندارد.

حسگر اثر انگشت

xperiax (9)

گذشته از اسپیکرها، حسگر اثر انگشت این تلفن هوشمند نیز در بهترین محل ممکن یعنی کنار بدنه تعبیه شده که به راحتی هنگام برداشتن دستگاه به شکل طبیعی زیر انگشت کاربر قرار می گیرد و حتی در صورتی که «اکسپریا اکس» روی میز قرار داشته باشد نیز قابل استفاده خواهد بود. در حالی که حسگرهای پشت بدنه در این حالت در دسترس نیستند و حسگر های جلوی بدنه نیز به طول معمول زیر انگشت قرار ندارند و ارگونومی آنها هرگز به اندازه ی محل های دیگر بدنه مناسب نخواهد بود.

این حسگر عملکرد سریع و دقیقی دارد و سازنده در مجموع از این بخش نمره ی قبولی را دریافت می کند، اما باید توجه داشته باشید که حسگر «اکسپریا اکس» به شکل لمسی عمل نمی کند و برای باز شدن قفل لازم ملزم به فشار دادن دکمه به پایین خواهید بود.

امکانات ارتباطی

xperiax (1)

نسخه ی دو سیم کارته از «اکسپریا اکس» از دو سیم کارت پشتیبانی می کند که البته درگاه دومی با کارت حافظه یکسان است و باید برای استفاده بین آنها انتخاب کنید. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که این تلفن هوشمند تنها در یک نسخه با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی تولید شده و از این میزان نیز حدود ۱۲ گیگابایت در اختیار رابط کاربری و نرم افزارهای زائد دستگاه قرار دارد، بر همین اساس می توان گفت تهیه ی نسخه ی دو سیم کارت چندان تفاوتی ایجاد نمی کند و در نهایت لازم است این درگاه را با توجه به محدودیت حافظه، برای قرار دادن کارت حافظه کنار بگذارید.

از دیگر قابلیت های «اکسپریا اکس» آخرین نسل از وایفای a/b/g/n/ac دو بانده، بلوتوث کم مصرف ۴.۲ با پشتیبانی از aptX، رادیو و NFC اشاره کرد، اما دستگاه از فرستنده ی مادون قرمز برخوردار نیست و بر همین اساس نمی توانید آن را برای کنترل ابزارهای الکترونیکی خانگی مورد استفاده قرار دهید.

در تلفن های هوشمند جدید خبری از USB Type-C نیست

این تلفن هوشمند ضمناً قادر است تصویر را با استفاده از فناوری های Miracast یا Google Cast به شکل بیسیم به نمایشگرهای خارجی انتقال دهد، قابلیتی که با توجه به امکان اتصال دسته های DualShock پلی استیشن به این تلفن هوشمند، «اکسپریا اکس» را به یک کنسول قابل حمل اندرویدی تبدیل خواهد کرد.

در نهایت باید اشاره کنیم که این تلفن هوشمند به درگاه Micro USB 2.0 (با پشتیبانی از MHL) مجهز شده و سازنده بر خلاف بسیاری از رقبا استاندارد جدیدتر موسوم به Type-C رو برای اون در نظر نگرفته.

باتری

xperiax (16)

اگر Xperia X Performance را جانشین Xperia Z5 در نظر بگیریم، «اکسپریا اکس» می تواند جانشین Xperia M5 باشد و جالب اینکه ظرفیت باتری این دو تلفن هوشمند نیز تقریباً یکسان است. این تلفن هوشمند به یک باتری با ظرفیت ۲۶۲۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که ۸۰ میلی آمپر کمتر از Z5 Compact به حساب می آید. هرچند این میزان چندان کافی به نظر نمی رسد، اما باید توجه داشت که اندروید مارشملو به لطف ویژگی Doze، زمان استندبای دستگاه را افزایش می دهد و از طرف دیگر شرکت ژاپنی در ساخت باتری این محصول فناوری Qnovo را مورد استفاده قرار داده که با الگوریتم های اختصاصی خود میزان جریان برق ارسالی به باتری هنگام شارژ را تنظیم می کند. چنین خصوصیتی طول عمر باتری را به گفته ی سازنده تا صدها چرخه افزایش می دهد و موجب می شود پس از یک یا دو سال استفاده ظرفیت باتری دچار کاهش نشود.

ادعای سازنده در مورد ۲ روز استفاده با هر شارژ اندکی اغراق آمیز است

برای بررسی عملکرد باتری از دستگاه تست پخش ممتد ویدیو به عمل آوردیم و این تلفن هوشمند زمانی در حدود ۱۰ ساعت را ثبت کرد که نزدیک به LG G5 (بررسی دیجیاتو) و HTC 10 (بررسی دیجیاتو) به حساب می آید. از طرف دیگر رقبایی مثل Galaxy S7، Huawei P9 و Xperia Z5 از عملکرد مناسب تری برخوردار هستند اما باید توجه داشت که این تلفن های هوشمند پرچمدار به شمار می روند. «اکسپریا اکس» در زمینه ی وبگردی نیز زمان مشابهی را به ثبت رساند و در مجموع می توان عملکرد آن را در این بخش قابل قبول به حساب آورد، هرچند ادعای سازنده مبنی بر دو روز استفاده با هر شارژ اندکی اغراق آمیز به نظر می رسد و در نهایت با یک استفاده ی عادی لازم است هر روز «اکسپریا اکس» را شارژ کنید تا در میانه ی روز بعد با یک تلفن هوشمند خاموش مواجه نشوید.

البته سازنده حالت ذخیره انرژی موسوم به STAMINA mode را نیز برای رابط کاربری دستگاه در نظر گرفته که با فعال کردنش عملکرد بخش های پر مصرف سیستم برای افزایش عمر باتری متوقف خواهد شد. علاوه بر این با فعال کردن حالت Ultra STAMINA mode بخش های غیر ضروری دستگاه غیر فعال شده و می توانید امکانات اساسی این تلفن هوشمند مثل مثل مکالمه، پیام رسانی، ساعت، رادیو و ماشین حساب را در اختیار داشته باشید. در نهایت لازم است اشاره کنیم که امکانات این بخش در نسخه ی جدید رابط کاربری افزایش یافته و اکنون موارد بیشتری از جمله دوربین و پخش موسیقی را نیز شامل می گردد.

جمع بندی

xperiax (12)

سونی پس از مدتها انتقاد کاربران، سرانجام به بهانه ی ساخت سری جدید X اندکی از موضع پیشین عقب نشینی کرده و ضمن حفظ زبان طراحی آمنی بالانس، با افزایش انحنای بدنه ارگونومی دستگاه را بهبود داده است. از دیگر ویژگی های مثبت این تلفن هوشمند می توان به بدنه ی فلزی، عمر باتری قابل قبول و کیفیت دوربین در نور روز اشاره کرد اما در نور شب عملکرد دوربین چندان پایدار و رضایت بخش نیست و قیمت دستگاه نیز برای پیش فروش روی نسخه های مختلف سایت آمازون در کشورهای مختلف بین ۶۷۰ تا ۷۲۰ دلار در نظر گرفته شده که برای محصولی با این قدرت سخت افزاری نامناسب به نظر می رسد.

در مجموع باید گفت با وجود اینکه تصمیم سونی برای گردآوردن تلفن های هوشمند خود در یک مجموعه قابل درک است، اما سوال اینجاست که با توجه به تفاوت های ناچیز (قدرت پردازنده و مقاومت در برابر آب)، چه نیازی به عرضه ی «اکسپریا اکس» در کنار نسخه ی Performance وجود داشته است. اگر به یک تلفن هوشمند اقتصادی نیاز داشته باشید نسخه ی XA با قیمت حدود ۲۴۵ دلار در اختیار شما خواهد بود و اگر یک پرچمدار ضدآب و مجهز به سریع ترین چیپست بازار را بخواهید نیز، مدل Performance برای شما ساخته شده است و می توانید تهیه ی آن را در نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • عمر باتری
  • بهبود ارگونومی نسبت به گذشته
  • سرعت و عملکرد دوربین در روز

نکات منفی

  • عملکرد دوربین در شب
  • قدرت سخت افزاری نسبت به قیمت
  • عدم وجود امکان فیلمبرداری 4K
  • ریستارت شدن خودکار دستگاه بلافاصله پس از باز کردن درگاه کارت حافظه و سیم کارت
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (73 مورد)
  • Reza n
    Reza n | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    من 7/11/95 خریدم و واقعا راضیم. فقط سونی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی