ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مذاکره تاتا موتورز هند با ایران خودرو؛ خودروهای ضعیف بیشتری در راهند

شاید بتوان شعار "راه تو را می خواند" ایران خودرو اینگونه نتیجه گرفت که "راه" از زاویه دید ایران خودرو، تنها مسیرهای درون شهری است. چرا که بزرگترین خودروساز خاورمیانه پس از نهایی شدن برجام تنها برای ساخت ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

شاید بتوان شعار "راه تو را می خواند" ایران خودرو اینگونه نتیجه گرفت که "راه" از زاویه دید ایران خودرو، تنها مسیرهای درون شهری است.

چرا که بزرگترین خودروساز خاورمیانه پس از نهایی شدن برجام تنها برای ساخت خودروهای کوچک درون شهری مذاکره می کند و ظاهرا به فکر خودروهایی برای تردد در بزرگراه ها و جاده های کشورمان نیست.

ایران خودرو در گام نخست پیمانی با معروف ترین شریک خود یعنی پژو بست تا چند مدل کوچک نظیر 208، 301 و 2008 را راهی خط تولید کند و در گام های بعدی نیز با هدفی مشابه به مذاکره با فیات و رنو نشست.

TATA-1

جزییات مذاکره با فیات هنوز روشن نشده است اما این خودروساز هم مانند پژو و رنو محصول خانوادگی ارزان قیمتی را در سبد تولیدات خود ندارد و در خوشبینانه ترین حالت می تواند مدلی به نام تیپو را به عنوان رقیب تندر 90 راهی بازار کند.

از سوی دیگر گمانه زنی برای مونتاژ مدل های سوزوکی یا حتی داتسون در خطوط تولید ایران خودرو هم نوید بخش تولید خودرو فوق العاده ای نیست و عمدتا به مدل های اقتصادی و کوچک مربوط می شود.

در این شرایط حالا رسانه های هندی از مذاکرات تاتا موتورز با ایران خودرو خبر می دهند، یکی از بزرگترین خودروسازان هند که بخشی از هولدینگ عظیم تاتا محسوب می شود، قصد مونتاژ محصولاتش را در خطوط تولید ایران خودرو دارد.

TATA-3

بر اساس این خبر که هنوز جزییات آن از طرف ایران خودرو یا هیچ یک از خبرگزاری های ایران تایید نشده است، مونتاژ مدل های تاتا در خطوط تولید تهران و مشهد برنامه ریزی شده است و احتمالا ظرف 2 سال آینده انجام می شود.

اما نکته اصلی این مذاکرات اینجاست که تاتا موتورز عملا جز چند خودرو اقتصادی با موتورهای بسیار کم حجم (1.4 لیتری و کمتر)، خودرو شاخص دیگری را ارائه نمی دهد و چنین خودروهایی عملا برای استفاده در جاده های ایران مشخصات مناسبی ندارند.

جالب تر آنکه تاتا در زمینه تکنولوژی موتور و گیربکس نیز چندان خودروساز شاخصی نیست و برای برخی محصولاتش از قطعات فنی مشترک با خودروهای فیات استفاده می کند.

TATA-2
نتیجه تست تصادف تاتا نانو، ارزان ترین خودرو جهان با قیمت 2000 دلار که از بسیاری جهات با استاندارد های روز صنعت خودروسازی فاصله دارد

به هرحال اگر قرار بر خرید مدل های صرفا شهری باشد، پراید، تیبا، ساینا یا حتی بسیاری خودروهای چینی که اکنون در بازار عرضه می شوند نیز پاسخگوی نیاز اولیه مشتریان هستند و نیازی نیست که شرکت های ایرانی برای مونتاژ چنین خودروهایی، خطوط تولید خودرو را به خارجی ها واگذار کنند.

چالش اصلی و بی پاسخی که اکنون در بازار خودرو وجود دارد، نیاز به خودروهای کلاس C و D با کاربرد خانوادگی و مسافرتی است، تا خودروهایی نظیر پژو 405 و سمند از خط تولید خارج شوند.

طبیعتا خودروهای جایگزین باید ضمن ارائه تکنولوژی های جدید، دارای ایمنی و کیفیت مناسب باشند و از همه مهمتر با قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان عرضه شوند.

TATA-6

متاسفانه تاکنون افق روشنی برای عرضه چنین خودرویی در کارنامه مذاکراتی دو خودروساز اصلی کشور دیده نمی شود و شاید تنها راه حل، توسعه و کیفی سازی خودروهای بی کیفیت فعلی باشد که سالهاست در ایران تولید می شوند.

چرا که با توجه به قیمت خودروهای مدرنی که در بازار بین المللی عرضه می شوند و شرایط اقتصادی نظیر قیمت ارز و تعرفه های مونتاژ، تولید خودروهای جدید و با کیفیت و ایمن با قیمت کمتر از 50 میلیون در ایران بسیار سخت و حتی دست نیافتنی به نظر می رسد.

TATA-7

تنها راه حل این مشکل این است که خودروسازان بزرگی نظیر رنو یا فولکس واگن با توجه به نیاز ایران و بازار بزرگ کشورمان، محصولی اختصاصی را برای ایرانیان مهندسی کنند، امری که نیاز به سرمایه گذاری مشترک و همکاری گسترده خودروسازان ایرانی با طرف خارجی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

    اصولا خودرو سازی ما اینطوری اداره میشه که میرن محصولات یه شرکت مطرح یا غیر مطرح رو که چند سال پیش تولید میشده و از همه لحاظ دچار نقصه میخره و میاره تو ایران مونتاژ میکنه و میده دست مردم خودش و جون و مال مردم هم براش اهمیتی نداره فقط فقط سرمایه و پول روی پول گذاشتن براش ارزش داره !
    نمونه اش همین ماشینای رنو مثل تندر 90 و ساندرو و سیمبل و داستر،خودرو هایی اند که از لحاظ فنی و کارایی در سطح ضعیف قرار دارند و عموما در کشور هایی که این خودرو ها تولید میشه مثل خود فرانسه، افرادی این خودرو ها رو میخرند که درآمد های چندانی ندارند و به قول خودمون با درآمد کارمندی زندگی میکنند. اما همین خودرو ها با قیمت های بالاتر از 60 میلیون توی ایران قیمت گذاری و فروخته میشه و حتی خودرو داستر با قیمت بیش از 100 میلیون قیمت گذاری شده که عملا 70 درصد جمعیت ایران قادر به پرداخت چنین هزینه ای برای کالایی مثل خودرو که هر سال، چند میلیون از قیمتش کاسته میشه و در واقع خریدار رو متحمل ضرر میکنه نیستند. لذا خودرو ساز با سو استفاده از این شرایط اقدام به تولید محصولات بی کیفیتی مثل سمند و پژو و پراید و تیبا میکنه و این خودرو ها رو بیش از ارزش واقعیشون قمیت گذاری میکنه و به فروش میرسونه چون عملا تهیه مواد اولیه ساخت خودرو برای شرکت خودروسازی هزینه ای نداره و هزینه تمام شده هر خودرو برای خود شرکت کمتر از 10 میلیون تومن در هر خودرو است اما هزینه فروش خودرو چه به صورت نقدی و چه به صورت لیزینگی سود کلانی رو برای شرکت خودروسازی به ارمغان میاره.
    پس نتیجه میگیریم عملا شرکت های خودورسازی طابع قوانین نیستند و به درستی اداره نمیشوند و مافیای سازمانی این شرکت ها هم در دستگاه های متولی قیمت گذاری و هر قانونی که مربوط به خودرو میشود نفوذ کرده و از انجام درست قانون با استفاده از لابی کردن جلوگیری میکنند و در نهایت در این چرخه مصرف کننده داخلی که آخرین شخص میباشد متحمل ضرر بزرگی میشود که متاسفانه از ابتدا متوجه آن نیست و پس از خرید و استفاده از خودرو به مدت چند سال متوجه ضرر متحمل شده میشود.

  • Erfan
    Erfan | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    امیدوارم بمیرم و دیگه نشنوم و نبینم که کشورم رو مشتی لاشخور کرکس صفت دارن از بین میبرن و کاری از دستم برنمیاد
    خانواده هاشون ایشالا با محصولات خودشون بمیرن
    خودشون که اشغالایی که میسازن رو سوار نمیشن اما امیدوارم یه روز یکی از همین اشغالا بزنه به خانوادشون و از ریشه نابودشون کنه
    اشغالای مفت خور عوضی
    دیجیاتو مرد باش بذار این نظر رو
    مگه بخش نظرات نیست اینجا
    این نظر منه به عنوان یک ایرانی
    مرد باش بذارش

  • احمدM2
    احمدM2 | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    کی باشه خبر ورشکستگی ایران خودرو و سایپا مطمئن رو بشنویم
    من شخصا یه شیرینی حسابی به کسی که این خبرو بهم بده میدم?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی