با GeForce GTX 1080، غول جدید انویدیا بیشتر آشنا شوید

می گویند در زمان اکران آواتار، مردم به قدری از تکنولوژی سه بعدی فیلم هیجان زده شده بودند که بارها به تماشای آن در سینما رفتند. شاید تشبیه این اتفاق به کشف آتش بتواند میزان علاقه مردم را بهتر نشان دهد. وضعیت برای دو هزار و یک: یک ادیسه فضایی کوبریک هم به همین منوال پیش رفته بود. به نظر می رسید فیلم با یک ماشین زمان به گذشته سفر کرده باشد. چون جلوه های بصری به کار گرفته شده در اثر فراتر از سال 1969 بودند. اگر به واسطه اتفاقاتی نتوانستید لذت واقعی این تجربه ها را بچشید اصلا جای نگرانی نیست، چون انویدیا با GeForce GTX 1080 آمده تا یک فرصت دیگری به شما بدهد.

ماه گذشته، سرانجام کمپانی انویدیا در مراسمی اختصاصی از نسل جدید کارت های گرافیکی خود با نام های GTX 1080 و GTX 1070 پرده برداشت؛ کارت هایی که آمده اند کیفیت بصری دنیای مجازی و واقعی را به یکدیگر نزدیک تر کنند. طبیعتا تاکنون با اخباری و بازخوردهای بسیار مثبتی که پیرامون این دو کارت گرفیک می چرخد، برخورد کرده اید. هدف ما در مطلب پیش رو هم بازگویی دوباره آن ها نیست، بلکه می خواهیم با نگاهی به نقدهای GTX 1080، بیشتر با غول جدید انویدیا آشنا شویم.

اما برای اطلاعات بیشتر ابتدا به جزییات اولیه ای که از GTX 1080 و GTX 1070 به دست رسیده، می پردازیم. انویدیا در کارت های گرافیک جدید خود از معماری پاسکال استفاده کرده است. دو سال پیش آن ها با معرفی نسل جدید تراشه های گرافیکی خود رسما از این معماری پرده برداشتند. آن موقع مدیریت این شرکت ادعا کرده بود که پاسکال ده برابر سریع تر از معماری قبلی یعنی Maxwell بوده و پنهای باندی سه برابری دارد.

2

تصویر بالا به خوبی تفاوت های هر چهار کارت گرافیک را در قالب جدولی توضیح می دهد. همان طور که می دانید با وجود حافظه GDDR5X، سرعت 1080 سه گیگابیت بر ثانیه بیشتر از کارت گرافیک های GDDR5 خواهد بود. به عبارت دیگر،  1080 سریع ترین کارت گرافیک جهان است. ستون Card Power هم نشان می دهد با وجود مصرف برق کمتر 1080 باید انتظار صدا و دمای کمتری را داشته باشیم.

در جریان مراسم اختصاصی انویدیا، Jen-Hsun Huang، مدیریت این شرکت گفت به واسطه فناوری های جدیدی، GTX 1080 بهترین و پیشرفته ترین پردازشگر گرافیکی، چیپ و پردازنده تاریخ بشریت را دارد. البته رسیدن به چنین کارت گرافیک قدرتمندی حاصل چند سال کار مستمر و میلیاردها دلار هزینه است. به گونه ای که جن سون هوانگ به شوخی ادامه داد با این وقت و هزینه می توانید راهی برای سفر به مریخ پیدا کرد.

کارت گرافیک GTX 1080 حتی از Titan X هزار دلاری هم قدرتمند تر است

هر دو کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070  از تراشه های 16 نانومتری FinFET [نوعی ترانزیستور 3D] استفاده می کنند. این ترانزیستورها که نسبت به نسل قبل خود از قدرت بسیار بالایی بهره می برند، در یک مکان واحد قرار نداشته و پخش شده اند. همین موضوع باعث شده تا با جاسازی سخت افزار بیشتر در داخل پردازنده گرافیکی، مزایایی به وجود بیاید. به بیان ساده تر، انویدیا به واسطه تکنولوژی های جدید خود توانسته تعداد ترانزیستورهای بیشتری را نسبت به کارت های گرافیک قبلی در GTX 1080 و GTX 1070 قرار دارد.

برخلاف GTX 980 و GTX 970 که هر کدام 5.2 میلیارد ترانزیستور داشتند، این رقم در کارت های گرافیک نسل جدید این شرکت به 7.2 میلیارد رسیده. البته مزیت های پروسه FinFET به همینجا ختم نشده و GTX 1080 مصرف برق بسیار کمتری نسبت به Titan X دارد. GTX 1080 بر پایه 2560 هسته کودا است. برای اطلاعات بیشتر، کودا یا CUDA [مخفف  Compute Unified Device Architecture] به مدلی برنامه نویسی گفته می شود که واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا از آن پشتیبانی می کنند. به واسطه حضور این سیستم، استفاده از منابع GPU آسان تر می گردد.

1

تفاوت فریم ریت بازی ها در سه کارت گرافیک GTX 980 ،GTX Titan X و GTX 1080: این عناوین روی ویندوز 10 با سی پی یو Core i7-5960X اجرا شده اند. رزولوشن بازی ها 4K و تنظیمات گرافیکی در بیشترین سطح خود قرار دارند.

همچنین اطلاعات منتشر شده نشان می دهند سرعت کلاک GTX 1080 برابر 1607 مگاهرتز بوده و به صورت میانگین تا 1733 مگاهرتز بالا می آید که بسیار بیشتر از تمامی کارت گرافیک های نسل قبل است. نکته جالب اینجاست سرعت کلاک GTX 1080 در جریان کنفرانس انویدیا، توانست بدون هیچ گونه خنک کننده ای به 2000 برسد.

بنابراین می توان انتظار داشت تنها با سیستم خنک کننده موجود در GTX 1080 حدود 20 درصد اوورکلاک [افزایش سرعت] را شاهد باشیم. طبیعتا با استفاده از تکنولوژی های مربوطه این رقم بالاتر خواهد رفت. برای اوورکلاک GTX 1080 هم انویدیا آخرین ورژن GPU Boost را در کارت گرافیک خود به کار گرفته که به واسطه آن توانایی کاهش ولتاژ در هر نقطه وجود دارد. این ویژگی باعث افزایش راندمان می شود.

تا اینجا که نگاهی به قابلیت های کارت های گرافیک نسل جدید انویدیا [بیشتر  GTX 1080] انداختیم، تفاوتی میان آن دو مشاهده نکردیم. در صورتی که نسخه های معمولی GTX 1080 و GTX 1070 هر کدام 599 و 379 دلار قیمت دارند. بنابراین تفاوت های این دو کارت در چه چیزی است؟ شاید بزرگترین مزیت GTX 1080 به GTX 1070 را بتوان حافظه آن دانست. انویدیا در صورتی GTX 1080 را با رم GDDR5X و سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه مجهز کرده که می دانیم GTX 1070 دارای رم GDDR5 با سرعت 8 گیگابایت بر ثانیه است.

3

تفاوت فریم ریت بازی ها در دو کارت گرافیک GTX 980Ti و GTX 1080: بازی ها روی ویندوز 10 و سی پی یو Core i7-2600K اجرا شده اند. رزولوشن بازی ها 1920x1080 بوده و تنظیمات گرافیکی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. این تست توسط پولیگان گرفته شده است.

همچنین GTX 1070 دارای 1920 هسته کودا بوده و سرعت کلاک آن 1506 مگاهرتر است که به صورت میانگین تا 1683 بالا می آید. البته همچنان GTX 1070 از Titan X سریع تر خواهد بود. همین ویژگی ها باعث شده تا GTX 1070 قیمت کمتری نسبت به همتای قدرتمند خود بگیرد. البته باید بگوییم GTX 1070 مصرف کمتری نسبت به GTX 1080 دارد. بسیار خب از مقایسه دو گرافیک فاصله می گیریم و به GTX 1080 می پردازیم.

Brian Crecente از Polygon کارت گرافیک جدید انویدیا را یک دست آورد قابل توجه نسبت به پیشینیان خود نامید. او هنگام تجربه ویچر 3 با بالاترین کیفیت و فعال سازی HairWorks [قابلیتی برای حرکت طبیعی موها] متوجه شد که با کارت گرافیک GTX 1080، بازی 28 و 55 درصد عملکرد بهتری نسبت به Titan X و 980 در رزولوشن 2560x1440 دارد. روی رزولوشن 1920x1080 هم پرفورمنس بازی در GTX 1080، سی و سه درصد بهتر از 980Ti بود.

همه این اتفاقات در صورتی افتاده اند که می دانیم GTX 1080 دارای حافظه پهنای باند کمتری نسبت به Ti و Titan X هست. طبق گفته های انویدیا، معماری پاسکال این امکان را برای آن ها فراهم کرده تا بدون کاهش عملکرد، فشرده سازی حافظه را افزایش دهند. همچنین طراحی GTX 1080 کوچک تر از کارت های گرافیک قبلی بوده و صدای کمتری را به لطف تکنولوژی جدید خنک کننده تولید می کند؛ تکنولوژی که یک فن و محفظه بخار بسیار بیشرفته را در خود جای داده است.

vr

تستی که توسط گیم اسپات [۱] با هدست واقعیت مجازی استیم گرفته شده و نشان می دهد عملکرد 1080 بی نظیر است. شاید بپرسید چرا GTX 980 SLI [مقصود استفاده همزمان از دو عدد کارت گرافیک 980] عملکرد ضعیفی دارد. باید بگوییم استیم VR برای SLI بهینه نشده است. چون دو کارت نیازمند برقراری ارتباط با یکدیگر هستند، در اینجا کمی تاخیر به وجود آمده و عملکرد واقعیت مجازی خوب نخواهد بود.

 

نکته جالب دیگر اینجاست که با وجود کاهش مصرف انرژی در GTX 1080، بازده این کارت گرافیک نسبت به 980 شش درصد افزایش یافته. البته یک نکته خیلی مهم را باید در نظر بگیرید. به گفته Brian Crecente عملکرد بازی های امروزی با GTX 1080 و 980Ti، روی یک مانیتور تفاوت چندانی ندارد. بنابراین اگر 980Ti خریده اید، هزینه برای GTX 1080 خیلی توصیه نمی شود.

یکی از جذاب ترین قابلیت هایی که با GTX 1080 می آید، Ansel است. Photo Mode بسیار محبوب در پلی استیشن 4 را می شناسید؟ ایشان ورژن رایانه های شخصی اش هستند. انویدیا با این سیستم متودهای عکس گیری در بازی را دوباره تعریف کرده. همان طور که تاکنون حدس زده اید، Ansel این قابلیت را به شما می دهد تا با فیلترهای گوناگون، چرخش 360 درجه دوربین و قابلیت های دیگر، با بالاترین رزولوشون ممکن از بازی خود عکس برداری کند. این تصاویر از تکنولوژی واقعیت مجازی هم پشتیبانی نموده و می توانید با هدستی غرق در تصویر شوید.

البته انویدیا گفته برای حضور این قابلیت در بازی ها، استودیو سازنده باید کدنویسی هایی بسیار ساده و کوتاه انجام دهد.  به عنوان نمونه بازی های ویتنس و ویچر 3 هر کدام به حدود 40 و 150 خط کد نیاز دارند. از دیگر نکات جالب Ansel، می توان به گرفتن تصاویری بالاتر از رزولوشن استفاده شده برای بازی اشاره کرد. برای مثال مانیتور شما ویچر 3 را با 1920x1080 اجرا می کند. اکنون به واسطه Ansel قابلیت عکس برداری با 2560x1440 را هم دارید. توجه کنید با این قابلیت جزییات محیط تغییر نکرده و تنها تفاوت این مسئله به شفافیت تصویر باز می گردد.

4

نمایی از قابلیت تصاویر Raw/EXR.

ویژگی های Ansel آن قدر زیاد هستند که هر بازیکنی به وجد می آید. شاید سند جذاب ترین بخش آن را بتوان به نام تصاویر Raw/EXR زد. در این گونه تصاویر بازیکن می تواند به صورت داینامیک فاصله خود با عکس را کم یا زیاد کند. بدون شک این ویژگی باعث خواهد شد تا بهتر بتوانید با برنامه های مانند فوتوشاپ، روی آن ها تغییراتی اعمال نمایید. در پایان صحبت پیرامون Ansel هم باید بگوییم، این قابلیت از افکت های زیادی بهره می برد.

همچنین استودیو سازنده می تواند افکت های موجود در Ansel را برای عنوان خود محدود نماید. The Division ،The Witness ،Lawbreakers ،The Witcher 3 ،Paragon ،Fortnite ،Obduction ،No Man's Sky و Unreal Tournament بازی هایی هستند که این ویژگی را دارند. بدون شک در آینده شاهد محبوبیت بیشتر این قابلیت میان سازندگان خواهیم بود. راستی Ansel در انحصار GTX 1080 نبوده و کارت های گرافیک قبلی انویدیا هم [از سری 600]  از آن ها پشتیبانی می کنند.

Simultaneous Multi-Projection یکی دیگر از از جالب ترین ویژگی های GTX 1080 به شمار می رود که انویدیا هم در کنفرانس خود اشاره ای به آن کرد. به واسطه این سیستم که با معماری پاسکال امکان پذیر شده است، کارت گرافیک می تواند گستره بسیار زیادی از مانیتورها را پشتیبانی کرده و تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن برای آن ها بفرستد. چون پردازنده گرافیکی پیکسل های غیر ضروری را حذف می کند. بنابراین برای استفاده از چند مانیتور، GTX 1080 بهترین گزینه موجود در بازار است.

1080-GTX

انویدیا گفته بود 1080 حتی از دو تا GTX 980 هم سریع تر است. به همین دلیل گیم اسپات در تست های خود از GTX 980 SLI استفاده کرد. آن ها به صورت کلی برای هر رزولوشن چهار بازی [2] انجام دادند. تست های رزولوشن 1080P نشان می دهد فریم ریت تمام عناوین به جز Shadow Mordor، در GTX 980 SLI بهتر از GTX 1080 است. GTX 1080 هم از بقیه عملکرد بهتری دارد. در رزولوشن 1440P هم همین قضیه تکرار شد.

 

البته جالب ترین نکته این ویژگی پشتیبانی بی نظیر از تکنولوژی واقعیت مجازی هست. هنگام استفاده از هدست ها، برای هر چشم یک GPU یا پردازنده وجود دارد تا با رندر همزمان تصاویر، بازیکن لذت بیشتری را ببرد. در پایان باید اضافه کنیم انویدیا پیشنهاد کرده که بیشتر از 2 کارت گرافیک استفاده نکنید. البته اگر علاقه مند هستید، می توانید با دانلود یک اپلیکیشن این امکان را هم برای خود فراهم نمایید. همچنین به یاد داشته باشید لزوم داشتن بالاترین کیفیت ممکن، داشتن یک سی پی یو قدرتمند خواهد بود.

GTX 1080 در رزولوشن 1080P و 1440P سریع تر از دو تا GTX 980  نیست.

انگار با 1080 انویدیا توانسته به معدن قابلیت های جدیدی دست پیدا کند. یکی دیگر از تکنولوژی های قدرتمند 1080، وجود پردازنده گرافیکی نمایشی با نام Fast Sync است. با وجود این که قابلیت یاد شده مکمل G-Sync هست، اما برای استفاده از آن نیازمند مانیتورهای G-Sync نخواهید بود. به واسطه Fast Sync، پردازنده گرافیکی، فریم ریت را با سرعت بالایی به کامپیوتر می دهد. به بیان ساده تر، امکان تاخیر در شروع تصویر یا حضور Screen Tearing [پارگی تصویر] به حداقل می رسد. دیده اید پس از لودینگ مدتی مانیتور سیاه می شود؟ Fast Sync این مشکل را در کنار پارگی تصویر حل می کند.

انویدیا توجه ویژه ای به واقعیت مجازی داشته و 1080 بهترین کارت برای استفاده از این تکنولوژی لذت بخش است. البته آن ها تنها به همین ویژگی بسنده نکرده و با معرفی VRWorks Audio سعی کرده اند تجربه ای به مراتب جذاب تر را برای بازیکن ها به ارمغان بیاورند. همان طور که می توانید حدس بزنید، تمرکز این ویژگی روی صدا هست تا بازیکن هنگام استفاده از هدست بتواند کاملا غرق در تصاویر شود.

4K

در تست گیم اسپات با رزولوشن 4K، اوضاع دقیقا برعکس 1080P و 1440P شد. در این رزولوشن به جز Mero Last Light Redux، تمامی بازی ها عملکرد بهتری روی GTX 1080 نسبت به GTX 980 SLI داشتند. نکته جالب اینجاست همه پنج بازی با فریم بالا 30 در GTX 1080 اجرا شدند.

با فراگیری رزولوشون 4K در نمایشگرها، تکنولوژی HDR یا High Dynamic Range هم کم کم دارد جای خود را در جامعه انسانی پیدا می کند. این تکنولوژی روی نمایش طیف گسترده و غنی تری از رنگ ها متمرکز است. سفید روشن تر و سیاه تاریک تر که عمق بیشتری دارند تنها نمونه های کوچکی از جادوی HDR به حساب می آیند.

GTX 1080 در رزولوشن 4k حتی از دو تا GTX 980 هم بهتر است.

اگر بخواهیم HDR را خلاصه کنیم، باید بگوییم این ویژگی پویایی بیشتری به صفحه نمایش می دهد. براساس گفته انویدیا، 1080 حدود 75 درصد از طیف های رنگی قابل مشاهده را پوشش داده و معماری پاسکال هم باعث شده تا وسعت رنگ های HDR غنی تر گردد. به بیان واضح تر، در زمان کنونی 1080 بهترین کارت گرافیکی هست که از ویژگی HDR استفاده می کند.

دو کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 به ترتیب در تاریخ های 27 می (7 خرداد) و 10 ژوئن (21 خرداد) با قیمت های 599 و 379 دلار در دسترس قرار خواهند گرفت. کارت گرافیک GTX 1080 دارای دو نسخه استاندارد و The Founder هست. تفاوت اصلی این دو نسخه به وجود یک خنک کننده قدرتمند تر در The Founder باز می گردد. البته GTX 1070  هم دارای یک نسخه ویژه 499 دلاری خواهد بود.


1 - گیم اسپات در تست های خود از کامپیوتری با سی پی یو Intel Core i7 5930K و رم 16 گیگابایت استفاده کرد.

2 - این چهار بازی عبارت اند از: BioShock Infinite ،Metro Last Light Redux ،Middle Earth: Shadow of Mordor و Tomb Raider

مطالب مرتبط

افشای برخی مشخصات کارت‌های گرافیک سری AMD RX 6000؛ پیشرفت چشمگیر عملکرد

مشخصات احتمالی کارت گرافیک‌های سری رادئون RX 6000 از جمله مدل پرچمدار Big Navi با بررسی نسخه بتای سیستم عامل macOS Big Sur فاش شد.کارت گرافیک Big Navi موسوم به Navi 21 از ۸۰ واحد محاسباتی (CU) و ۵۱۲۰ مسیر پردازشی (SP) برخوردار است که نسبت به کارت گرافیک‌های فعلی سری رادئون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای... ادامه مطلب

پردازنده‌های شتاب‌یافته جدید AMD از حافظه DDR5 و Navi 2 پشتیبانی می‌کنند

بروزرسانی سورس کد لینوکس تأیید کرد که نسل بعد پردازنده‌های شتاب یافته AMD رایزن با اسم رمز «ون گوگ» (Van Gogh) از حافظه DDR5/LPDDR5 پشتیبانی کرده و از پردازنده گرافیکی مجتمع Navi 2 استفاده می‌کنند.در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی از معماری پردازنده ون گوگ منتشر شده است، اما بر اساس اطلاعات موجود، این پردازنده... ادامه مطلب

ARM‌ با پردازنده ۱۹۲ هسته‌ای اینتل و AMD را به چالش می‌کشد

ARM اخیرا نقشه راه خود برای پلتفرم «Neoverse» چیپ‌های سرور که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد را بروز کرده که می‌توان با استفاده از آن پردازنده ۱۹۲ هسته‌ای طراحی کرد.در حال حاضر طراحی‌های «Neoverse N1» به ۱۲۸ هسته و ۱۲۸ رشته دست پیدا کرده‌اند و N2 بهبودهای زیادی در این طراحی‌ها ایجاد... ادامه مطلب

کارکنان سابق اپل با استارتاپ Nuvia پردازنده‌های سرور کم‌مصرف تولید می‌کنند

تیمی از کارکنان سابق اپل که در زمینه چیپ‌های آیفون مشغول به فعالیت بوده‌اند، یک استارتاپ به نام «Nuvia» برای تولید پردازنده‌های سرور تاسیس کرده‌اند که موفق به جذب ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه شده است.در حالی که خرید ARM توسط انویدیا در مرکز توجهات قرار دارد، اتفاقات دیگری نیز در دنیای فناوری نیز رخ می‌دهد.... ادامه مطلب

TSMC از سال ۲۰۲۴ شروع به تولید انبوه چیپ‌های ۲ نانومتری می‌کند

TSMC به یک موفقیت بزرگ در زمینه توسعه فرایند لیتوگرافی ۲ نانومتری دست پیدا کرده و از سال ۲۰۲۴ شاهد تولید انبوه پردازنده‌ها با این فناوری خواهیم بود.در گزارشی جدید و طبق اعلام منابع زنجیره تامین قطعات، فرایند لیتوگرافی ۲ نانومتری از معماری جدید «MBCFET» بجای معماری «FinFET» که در پردازنده‌های ۵ و ۳ نانومتری... ادامه مطلب

کوالکام سال آینده میلادی از اسنپدراگون ۸۷۵ پلاس و 775G رونمایی می‌کند

کوالکام در ماه‌های آینده از چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ رونمایی خواهد کرد و حالا طبق اطلاعات جدید، شاهد معرفی نسخه پلاس آن و همچنین اسنپدراگون 77G در سال ۲۰۲۱ خواهیم بودطبق توییت افشاگر معروف، «رولند کوانت» چیپست اسنپدراگون ۸۷۵ با اسم رمز SM8350 و کد داخلی «Lahaina» در حال توسعه است. انتظار می‌رود این پردازنده با... ادامه مطلب

ویجیاتو

نظرات ۸

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟