ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راه حل چین برای حل معضل ترافیک؛ اتوبوس های تونلی با ظرفیت حمل 1400 مسافر

اگر در آینده به چین سفر کردید و با اتوبوس هایی شبیه به کرم روبرو شدید که ماشین ها را یکی بعد از دیگری می بلعند، متعجب نشوید چراکه مقامات این کشور قصد دارند با استفاده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

اگر در آینده به چین سفر کردید و با اتوبوس هایی شبیه به کرم روبرو شدید که ماشین ها را یکی بعد از دیگری می بلعند، متعجب نشوید چراکه مقامات این کشور قصد دارند با استفاده از این وسیله نقلیه مشکل ترافیک را در خیابان های آن حل کنند.

وسیله عجیبی که در تصویر می بینید straddling bus یا اتوبوس هوایی نام دارد که در اصل قطاری عظیم الجثه است و بخش زیرین آن خالی شده تا ماشین ها بتوانند به راحتی از داخلش عبور نمایند.

حدودا 1400 نفر می توانند سوار این اتوبوس های تونلی شوند و در نتیجه می توانند به میزان قابل توجهی نیاز به خطوط ریلی زیرزمینی و اتومبیل های مولد آلودگی را از بین ببرند.

شرکت سازنده این اتوبوس ها پیش بینی کرده که هرکدام از این وسایل می توانند میزان مصرف سوخت را تا 800 تن و تصاعدات کربنی را تا 2500 تن پایین بیاورند.

البته فرهنگ رانندگی در میان شهروندان چین هم سطح با آمریکا نیست و ممکن است چنین پروژه ای با شکست روبرو شود، اما در سرزمینی که بالغ بر یک میلیارد جمعیت دارد، حتی اگر نصف این جمعیت تمایل به استفاده از خودروی شخصی داشته باشند، جاده ها از صدها میلیون ماشینی که در داخل خیابان ها و بزرگراه های آن تردد خواهند کرد پر شده و پارکینگی بسیار عظیم ایجاد می گردد.

بدتر از همه اینکه تصاعدات ناشی از این ترافیک (در کنار آلودگی ایجاد شده از کارخانجات متعدد مستقر در خاک این کشور) هوایی بسیار آلوده را در سرزمین اژدهای سرخ ایجاد کرده است. در ماه دسامبر سال قبل، نخستین هشدار اضطراری نسبت به دودهای مخرب موجود در هوای پکن اعلام گردید.

در هر حال، این ماشین ها تماما الکتریکی خواهند بود و می توانند با سرعت حدودی 64 کیلومتر بر ساعت حرکت نمایند. ارتفاع سطح زیرین این وسایل از روی زمین نیز بالغ بر دو متر عنوان شده و در نتیجه ماشین ها می توانند به راحتی از زیر آن حرکت کنند.

Song Youzhou یکی از مهندسان شرکت طراح این اتوبوس ها اعلام نموده که نخستین تست ها روی مدل تمام اندازه این وسایل تیرماه یا بعد از آن در استان Changzhou چین اتفاق خواهد افتاد.

اگر این تست ها صورت بگیرند، نخستین باری خواهد بود که اتوبوس های تونلی از یک طرح تخیلی فاصله گرفته و رنگ واقعیت پیدا می کنند. گفتنی است که ایده ساخت این محصول نخستین بار در سال 1969 میلادی مطرح شد و سانگ نیز آن را در سال 2010 مجددا مطرح کرد که متاسفانه به جایی نرسید.

گفتنی است که ماکتی از این اتوبوس در جریان نوزدهمین نمایشگر بین المللی تکنولوژی های پیشرفته چین به نمایش درآمد و حالا باید دید که عملکرد این اتوبوس ها در بزرگراه های کنونی به چه صورت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Alireza.Sh
    Alireza.Sh | ۵ خرداد ۱۳۹۵

    شاید باورتون نشه ولی من خودم یه همچین ایده ای تو ذهنم داشتم چون میدیدم نصف خیابونو واسه بی ار تی و اتوبوس میگیرن که بغضی وقتا هیچ اتوبوسی هم رد نمیشه ازش و فکر میکردم خیلی مسخره است این ایده??

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۵ خرداد ۱۳۹۵

    مرسی خانم موسوی که اصلا توضیح ندادی این چی هست و به جمله مبهم «اگر در آینده به چین سفر کردید و با اتوبوس هایی شبیه به کرم روبرو شدید که ماشین ها را یکی بعد از دیگری می بلعند، متعجب نشوید» بسنده کردید...اتوبوس شبیه به کرم...همین؟ ... ماشین هارا یکی بعد از دیگری می بلعد؟ الان دقیقا فهمیدیم به چی روبرو هستیم...الان این اتوبوس قراره ماشین هارو جابجا کنه یا آدم هارو؟ اگر قرار ماشین جابجا کنه چرا ظرفیتش به نفر نوشته شده اگه قراره آدم جابجا کنه، چرا نوشته شده ماشین ها را می بلعد؟ ... بعد این شبیه به کرم بودنش هم اصلا و ابدا نه از رو شکل و نه از رو ویدیو مشخص نیست...نفهمیدیم از کجا اومد...خلاصه خیلی مطلب کوتاه و گنگی بود. ممنون میشم مطالب بعدی رو یکم واضح تر و با توضیح بهتر و بیشتر بنویسید که ارزش خوندن داشته باشه. با تشکر

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۵ خرداد ۱۳۹۵

      بالاخره رفتم تو سایت منبع و متوجه شدم این چی هست...واقعا چرا مهم ترین و اصلی ترین بخش مقاله که مشخص میکنه این تونل متحرک که انسان هارو جابجا میکنه چی هست نباید ترجمه بشه؟ به این جمله دقت کنید « They're essentially oversized trains that have been hollowed out to allow cars to pass through — sort of like a mobile tunnel» این تمام اون چیزیه که این اوتوبوس رو توضیح میده و به طرز عجیبی تو متن بالا تنها قسمتی که موقع ترجمه از مقاله حذف شده همین جمله مهم هست...واقعا بجز کم کاری و بی دقتی چه اسمی میشه روش گذاشت؟

مطالب پیشنهادی