ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین ایده پرداز موبایل های ماژولار: گوگل با پروژه آرا در مسیر اشتباه گام بر می دارد

در سال ۲۰۱۳، ایده موبایل های ماژولار از سوی شخصی با نام «دیو هیکنز» (Dave Hakkens) مطرح شد. وی در آن زمان ایده اش را بر پایه کاهش زباله های الکتریکی بنا کرد و گفت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

در سال ۲۰۱۳، ایده موبایل های ماژولار از سوی شخصی با نام «دیو هیکنز» (Dave Hakkens) مطرح شد. وی در آن زمان ایده اش را بر پایه کاهش زباله های الکتریکی بنا کرد و گفت اگر بتوانیم در زمان نیاز به آپدیت موبایل خود، از بلاک های مختلفی بهره گیریم، می توانیم حجم زباله های الکتریکی را به شکل قابل توجهی کاهش دهیم.

وی پیام خود را برای کسب سرمایه عمومی جهت عملی کردن ایده اش، از طریق این ویدیو به جهان نشان داد؛‌ ویدیویی که تا کنون و در سه سال اخیر، بیش از ۲۱ میلیون بار در یوتوب دیده شده است.

گویا در همان زمان، موتورولا در سکوت خبری مشغول توسعه پروژه مشابهی به نام «آرا» بوده که البته اندکی پس از انتشار ویدیوی ساخته شده به دست آقای هیکنز، شرکت یاد شده نیز از طرح خود مبنی بر موبایل های ماژولار پرده برداشت. در هر حال، اینک گوگل پشت سر پروژه آرا ایستاده و آن را حمایت می کند، ولی هیکنز، شخصی که برای اولین بار چنین ایده ای را مطرح کرده بود، می گوید که گوگل در حال گام برداشتن در مسیری اشتباه است.

این در حالیست که شرکت گوگل، به تازگی بروز رسانی های تازه ای در خصوص پروژه آرا داشته و بیان نموده که نسخه ای از این محصول، در پاییز امسال به دست توسعه دهندگان خواهد رسید در حالی که نمونه نهایی اش در سال ۲۰۱۷ عرضه می شود. در آگهی مرتبط با همین تلفن هوشمند نیز، همه چیز ساده و زیبا به نظر می رسد.

گوگل از طرفی می گوید که فریم دستگاه، ویژگی های یک تلفن هوشمند را در خود جای داده و این دقیقا همان نکته ای است که اولین ایده پرداز تلفن های هوشمند ماژولار، خبر از غلط بودنش می دهد:

چنین گفته ای به معنای آن است که اسکلت و برد اصلی دستگاه، به مواردی همچون پردازنده مرکزی، آنتن، سنسورها، باتری و نمایشگر مجهز شده است. در پشت دستگاه ۶ بلاک کوچک جای می گیرند که صرفا مواردی دیگر هستند و شما می توانید آنها را بهبود دهید. برای مثال دوربین بهتر، اسپیکر، اسکنر و مواردی از این دست.

این ها موردهایی هستند که شما برای سرگرمی، آنها را در موبایل خود تغییر می دهید. به معنای آنکه موبایل شما باز هم پس از مدتی، از رده خارج خواهد شد. چه می شود اگر نمایشگر موبایل تان بشکند؟ باید کل موبایل را عوض کنید. پس از چند سال سرعتش دیگر کافی نیست و باید کل برد اصلی را تغییر دهید.

«چنین پلتفرمی بسیار قدرتمند است و نباید تنها در دست یک سازمان باشد»

در واقع حالا گوگل با تاخیر بسیار، به جای اینکه یک موبایل کاملاً ماژولار توسعه دهد، به سراغ محصولی رفته که می توان برای سرگرمی، برخی از قسمت هایش را نیز تغییر و بهبود داد. هیکنز از سوی دیگر بیان می کند که این ایده قرار بود از سوی گوگل به شکل متن-باز پیگیری شود تا توسعه دهندگان و شرکت های شخص ثالث بتوانند در ساخت ماژول های دیگر مشارکت کنند، اما تا کنون به شکل حقیقی، این پروژه چنین پیش نرفته است.

وی در ادامه می گوید: «همه چیز زیر چتر گوگل اتفاق می افتد. آنها مسئول هستند و قوانین را وضع می کنند. می توانند به شکل ناگهانی تصمیم بگیرند که نوع اتصال ها یا طراحی را تغییر دهند و با همین کار، به سادگی تمام ماژول های قبلی بی استفاده می شود. این یک پلتفرم بسیار قدرتمند است که نباید تنها در دست یک سازمان باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمدرضا
    محمدرضا | ۹ خرداد ۱۳۹۵

    به نظرم پروژه آرا اونطوری که گفتین از یه دستگاه صرفا برای سرگرمی خیلی پیشرفته تره

مطالب پیشنهادی