ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مسیر سقوط یا صعود؛ برنامه های فیل اسپنسر برای آینده اکس باکس

چند هفته پیش مراسم اختصاصی سالانه مایکروسافت برای بیان برنامه های پیش روی این شرکت در حوزه ویندوز و اکس باکس در سن فرانسیسکو برگزار شد. ردموندی ها کمی قبل تر از نمایشگاه E3 برخی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

چند هفته پیش مراسم اختصاصی سالانه مایکروسافت برای بیان برنامه های پیش روی این شرکت در حوزه ویندوز و اکس باکس در سن فرانسیسکو برگزار شد. ردموندی ها کمی قبل تر از نمایشگاه E3 برخی از نقشه های جاه طلبانه خود را فاش کردند، طوری که می توان این مراسم را نمایش قدرت اکس باکس و مدیر عاملش فیل اسپنسر دانست. این شرکت تقریبا تمام سال 2015 در تلاش بود تا کنسول اکس باکس وانی که دچار مشکلات زیاد فروش اولیه شده بود را به میدان نبرد بازگردانند؛ مایکروسافت به کمک مدیریت اسپنسر سیاست های خود برای اکس باکس وان را تغییر داده و «بازیکنان را در مرکز توجه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها قرار داده است».

درست است که این ادعا کمی مبهم و دور از ذهن به نظر می رسد، اما اسپنسر برنامه های زیادی برای بازگرداندن اکس باکس به قدرت دارد؛ از جمله تمرکز مایکروسافت روی نزدیک تر کردن هر چه بیشتر اکس باکس وان و ویندوز 10 به یکدیگر. این استراتژی در واقع سعی دارد کنسول امریکایی را به بهترین بستر و پلتفرم برای توسعه دهندگان و البته بازیکنان تبدیل کند. هدف این است که بازیکنان امکان تجربه بازی هایشان را روی هر دو پلتفرم کامپیوتر و کنسول داشته باشند. علاوه بر این مایکروسافت قصد دارد مسیری را طراحی کند که با عرضه یک اکس باکس جدید، بازی های قدیمی از دست نروند.

spencer (2)

اولین قدم در این مسیر در نمایشگاه E3 سال گذشته برداشته شد؛ جایی که مایکروسافت از قابلیت Backward Compatibility جهت اجرای بازی های اکس باکس 360 روی کنسول نسل هشتمی اکس باکس وان پرده برداری کرد. اما اسپنسر دیدگاه هایی بسیار عظیم تر از این حرف ها دارد. حال که اکس باکس وان از سیستم عامل ویندوز 10 برخوردار است، مایکروسافت به شدت توسعه دهندگان را به ساخت برنامه های فراگیر ویندوز تشویق می کند. به این معنا که در آینده می توان به راحتی مجموعه بازی هایی که در اختیار داریم را وارد کنسول جدید کنیم. اسپنسر در این باره می گوید: «ما قصد داریم کاری کنیم تا پلتفرم سخت افزاریمان از پتلفرم نرم افزاریمان جدا باشد.»

این استراتژی دقیقا همانند کامپیوترهایی است که سالیان دراز همراه بشر بوده است. فیل اسپنسر معتقد است: «ما با شوق زیاد در حال نگرش به تجربه ای کامپیوتر مانند هستیم. من همین حالا می توانم بروم و بازی های Doom و Quake که سال ها پیش منتشر شدند را روی کامپیوترم بازی کنم. در عین حالی که امکان تجربه جدیدترین و قوی ترین بازی های 4K را نیز در اختیار دارم. تمامی این عناوین برای همیشه در حافظه لپتاپم قرار خواهند داشت.» مشخص است که با تفکری کوتاه در مورد این استراتژی می توان دریافت که مایکروسافت قصد دارد بدون نگرانی از دست دادن مجموعه های عظیم بازی ها، سخت افزار کنسولش را ارتقا دهد.

اسپنسر به طور مشخصی بیان کرد که مایکروسافت ممکن است «امکانات سخت افزاری جدیدی به شکل میان نسل عرضه کند»؛ هرچند در مصاحبه های بعدی محتاطانه تر عمل کرده و سعی کرد در مورد جزئیات این امکانات جدید صحبت کند. همانطور که نقل محافل این روزهاست، به نظر می رسد مایکروسافت قصد دارد نسخه قوی تری از کنسول اکس باکس وان را روانه بازار کرده، با این نکته که به لطف سیستم عامل ویندوزی تمامی بازی های مخاطبین قابل اجرا خواهد ماند.

UK GAMERS

«شما جنبه های پیشرفت زیادی مثل ارتقائات گرافیکی، تصویری و توانایی پخش 4K و HDR و امثالهم را خواهید دید. همینطور تکنولوژی های بسیار گسترده تری که همراه آنها خواهند بود. مهم ترین مسئله این است که تمام این اتفاقات خارج از چرخه حیات معمول کنسولی رخ می دهند.» اسپنسر به عنوان الگو در این مورد به چرخه ارتقای یک یا دو ساله ی تلفن های هوشمند برتر اشاره کرد. او قصد دارد مسیر مرتبی از پیشرفت سخت افزاری را به جای تحمل فاصله های هفت هشت ساله ی بین نسل کنسولی تجربه کند. اگر بدانید که مجموعه بازی هایی که در حال حاضر داریم باقی می ماند، مایکروسافت می تواند این مسئله را پیاده سازی کند.

البته این موضوع برای بازیکنانی که دوست دارند همیشه در بالاترین سطح ممکن باشند ناخوشایند خواهد بود. اگر بخواهید تمامی بازی هایتان را در بهترین شرایط ممکن تجربه کنید بدون شک می بایست هر چند سال پول بسیار زیادی مصرف کنید. مایکروسافت هنوز نمی داند آیا چنین روندی پاسخگو خواهد بود یا خیر، اما اگر جدیدترین بازی ها نتوانند روی نسخه های قدیمی تر اکس باکس وان جرا شوند قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

این تنها یکی از مشکلات عدیده ای است که مایکروسافت باید در مورد استراتژی جدید آینده بازی سازی اش حل کند. در حال حاضر بیشتر عناوینی که برای هر دو کنسول اکس باکس وان و ویندوز 10 قابل بازی هستند، باید به صورت جداگانه خریداری شوند. به طور منطقی باید خرید بازی برای هر کدام از پلتفرم ها باید نسخه پلتفرم دیگر را نیز در اختیار کاربر بگذارد؛ که البته هنوز عملی نشده است. چیزی شبیه به تجربه عنوان Quantum Break (کوانتوم بریک) که اگر نسخه اکس باکس وان را پیش خرید می کردید، نسخه ویندوز 10 آن را به صورت رایگان دریافت می نمودید. امیدواریم این موضوعی باشد که مایکروسافت بیشتر به آن پرداخته و حداقل روی عناوین انحصاری خودش بیشتر پیاده سازی کند.

spencer (4)

اگر مایکروسافت قصد دارد استراتژی و برنامه های جدیدش موفق باشند می بایست فاصله بین ویندوز 10 و اکس باکس وان را به حداقل رسانده و عناوین مولتی پلتفرم بیشتری را توسعه دهد (باز همچون کوانتوم بریک که همزمان هر دو نسخه آن منتشر شد). نه مثل Rise of the Tomb Raider که نسخه کامپیوتری آن حدود سه ماه بعد از اکس باکس وان منتشر شد؛ یا نسخه ویندوز Gears of War Ultimate Edition که ماه ها بعد از قسمت اصلی روانه بازار گشت. بخش اعظمی از این مسائل به شرکت های تولید کننده بازی ها مربوط است، هرچند اسپنسر اذعان کرده انتشار همزمان بازی های این دو پلتفرم را برای سازندگان اجباری نخواهد کرد. اما بدون شک تلاش بسیار زیادی برای به حداقل رساندن فاصله بین عناوین کنسولی و ویندوزی می کند.

جدا از موارد احتیاطی که باید ردموندی ها در مورد آینده ای که برای بازی کردن در نظر دارند رعایت کنند، مایکروسافت در واقع مراحل اولیه این مسیر را آغاز کرده است. بعد از مراسم بهاری این شرکت، غیر از کوانتوم بریک عناوین متعددی همچون فصل سوم Killer Instinct، نسخه بهینه شده Ori and the Blind Forest و همینطور انحصاری Forza Motorsport 6 روانه فروشگاه اینترنتی ویندوز 10 شدند. باید ببینیم در نمایشگاه E3 امسال این روند تا چه حد ادامه خواهد داشت.

در حالی که مایکروسافت از توان مالی مناسبی برای عملی کردن تمام دیدگاه ها و برنامه هایش برخوردار است، اسپنسر دچار تردید های کوچکی نیز شده است. «بعد از اعلام نقشه هایمان برای بازی های کامپیوتری، تعداد دفعاتی که مبحث سرویس Games for Windows Live در حساب توئیترم بالا آمد کمی گیج کننده بود.» سرویس بازی های ویندوزی سابق، تلاش قبلی مایکروسافت برای یکپارچه سازی تجربه بازی روی کامپیوتر (مشابه با اکس باکس و همراه با مولتی پلیر و اچیومنت) بود؛ اما این سرویس از مشکلات و پیچیدگی های بسیار متعددی رنج می برد و در نهایت در سال 2013 به طور کامل شکست خورده و فعالیتش متوقف شد.

spencer (5)

طبیعی است که بازیکنان نگران باشند مایکروسافت دقیقا همان مسیر شکست خورده قبلی را طی کنند، اما اسپنسر معتقد است که وقی دو پلتفرم مهم کاربران دنیا را در اختیار دارند، تک محوری بودن بازی ها روی اکس باکس مسیری نه چندان جالب خواهد بود؛ مسئله ای که مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا نیز به آن معتقد است. اسپنسر در این مورد می گوید: «ما به طور کامل و صد در صد به بستر مد نظرمان برای بازی های کامپیوتری باور داریم و مطمئن هستیم ویندوز 10 به زودی بهترین مکان برای بازی های رایانه ای خواهد بود.»

با وجود کم و کاستی ها و نگرانی ها، به نظر می رسد استراتژی بازی یکپارچه مایکروسافت گام های اولیه خود را محکم برداشته و می تواند به واقعیت تبدیل شود. همانطور که برند اکس باکس با از پیش رو برداشتن مشکلات به یکی از موفق ترین محصولات این شرکت تبدیل شده و حالا نزدیک به یک دهه از عمر آن می گذرد. مسلما مسیر بسیار زیادی برای رسیدن به آینده ی مورد نظر اسپنسر باقی مانده است، اما به نظر مایکروسافت قصد دارد حتما به آن دست یابد. اگر این برنامه موفق باشد، قطعا سونی و نینتندو نیز می توانند گام های موثر دیگری برای آینده صنعت بازی های ویدیویی بردارند. اگر نگران از دست رفتن بازی های قبلیمان نباشیم، بدون شک خرید چندسال یک بار کنسول های بازی در کنار جذابیت خاص خودش می تواند به پیشرفت تکنولوژی کمک شایانی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    مشکل کاملا مشخص شد مقاله توی تاریخ 1 مارچ 2016 نوشته شده ، یعنی 3 ماه پیش توی منبع خبر تاریخ زده / خسته نباشی دیجیاتو عزیز بابت این همه سرعت ، منتظر ترجمه مقالات و تحلیل های سال 2005 هستیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی