ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بازیِ برگشت؛ تا به امروز درباره کنسول NX نینتندو چه می دانیم؟

دو کمپانی سونی و مایکروسافت سال ها است که با کنسول های خانگی خود، رقابت در حوزه گیمینگ را به سطح جدیدی برده اند و هر یک، طرفداران خاص خود را یافته اند. کمپانی مایکروسافت ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

دو کمپانی سونی و مایکروسافت سال ها است که با کنسول های خانگی خود، رقابت در حوزه گیمینگ را به سطح جدیدی برده اند و هر یک، طرفداران خاص خود را یافته اند. کمپانی مایکروسافت در نسل هفتم کنسول بازی های ویدیویی و حداقل برای چند سال ابتدایی، با اکس باکس 360 خود، برنده بلامنازع نبرد کنسولی بود و ورود دیرهنگام سونی به این عرصه، سبب شد تا نسل هفتم را در شرایط دشواری به پایان رساند.

اما از سوی دیگر، اشتباهات مدیران مایکروسافت سبب شد تا در نسل هشتم، پلی استیشن 4 محبوبیتی عجیب بین گیمرها یافته و اکس باکس وان خیلی زود از دور رقابت خارج شود. شاید بهترین دلیل برای اثبات این ادعا، فروش 40 میلیون واحدی پلی استیشن 4 تا به امروز باشد که تقریبا دو برابر از اکس باکس وان بیشتر بوده است. البته مایکروسافت دو سالی می شود که دیگر تمایلی به ارائه آمار فروش اکس باکس وان نشان نمی دهد؛ اما بنابر گزارش کمپانی های مختلف فعال در حوزه ویدیوگیم، کنسول نسل هشتمی ردموندی ها مدتی است که از مرز فروش 20 میلیون واحد عبور کرده است.

Xbox-and-PlayStation

اما غایب بزرگ نسل هشتم، کمپانی ژاپنی نینتندو بود. این کمپانی که روزی یکه تاز صنعت کنسول های خانگی به حساب می آمد، چند سالی می شود که در جلب توجه مخاطبان بازمانده و کنسول میان نسلی Wii U که قرار بود موفقیتی شگرف برای آنها رقم بزند، در تحقق اهداف بلندپروازانه ژاپنی ها ناموفق ماند و ضرری کلان به نینتندو وارد کرد.

اما حالا مدتی است که نینتندو خبر از توسعه کنسولی جدید با نام رمز NX می دهد. کنسولی که به گفته تاتسومی کیمیشیما، مدیرعامل فعلی نینتندو، قرار است کنسول های بازی را وارد عصر جدیدی کرده و «روش های تازه ای برای تجربه بازی های ویدیویی» به همراه آورد؛ یعنی همان کاری که نینتندو همواره در تحقق آن موفق بوده و بخش زیادی از شهرت خود را از این راه به دست آورده است.

nintendo_nx-620x348

در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره این کنسول مرموز در دست نیست. اما به قول مدیرعامل فقید کمپانی ژاپنی، ساتورو ایواتا، کنسول جدید «پلتفرمی منحصر به گیمینگ است که مفهومی کاملا نو را با خود به همراه آورد». نینتندو از زمانی که در ماه مارس 2015 ساخت NX را تایید کرد، هیچ صحبتی درباره اش به میان نیاورد و صرفا به بیان تاریخ عرضه آن در ماه مارس 2017 و عدم حضورش در نمایشگاه E3 2016 بسنده کرد.

اما حالا عصر تکنولوژی به نقطه ای رسیده که کمپانی های بزرگ علی رغم تلاش مضاعف خود، قادر به جلوگیری از درز اطلاعات مختلف نیستند و تا به امروز، شایعات بسیاری درباره NX منتشر شده است؛ شایعاتی که برخی از آنها به طور قطع صحت ندارند و برخی دیگر با شناختی که از نینتندو داریم، کاملا منطقی به نظر می رسند. در این مقاله قصد داریم نگاهی بیندازیم به تمام شایعات NX از ابتدا تا به امروز.

عرضه کنسول در مارس 2017

wii-u-zelda-2-720x720

بنابر گزارش مالی اخیر نینتندو، کنسول NX در ماه مارس 2017 به بازار عرضه خواهد شد. گفته می شود نسخه جدید سری بازی Zelda که ابتدا قرار بود طی سال جاری میلادی برای Wii U عرضه شود، حالا با تاخیر به دست مخاطبان رسیده و در سال 2017، به صورت همزمان روی NX و Wii U منتشر خواهد شد. در واقع نینتندو به خوبی می داند که عرضه بازی Zelda به عنوان یکی از عناوین لانچ NX، می تواند مخاطبان را به خرید این کنسول ترغیب کند.

جالب است بدانید ژاپنی ها قبلا هم چنین سابقه ای داشته اند و عرضه Zelda: Twilight Princess را به تعویق انداختند تا به صورت همزمان روی GameCube و Wii منتشرش کنند. اگرچه NX در نمایشگاه E3 امسال حضور نخواهد داشت، اما شعبه آمریکای نینتندو تایید کرده که بخش زیادی از کنفرانس خبری، به نمایش The Legends of Zelda اختصاص خواهد داشت.

نسخه جدید Super Smash Bros.

Vorschau-Super-Smash-Bros.-fuer-Wii-U-thumbnail1

گذشته از بازی Zelda که تا به امروز بارها تاخیر خورده، هنوز هیچ صحبتی درباره سایر عناوین ابتدایی NX به میان نیامده است، اما به گفته مدیر عامل Kantan Games، «سرکان توتو» (Serkan Toto)، طرفداران می توانند منتظر عرضه نسخه جدیدی از فرنچایز محبوب Smash Bros برای NX باشند.

توتو در توییتر خود تاکید کرد که این نسخه جدید، صرفا یکی از عناوین قدیمی Smash Bros نیست که روی NX پورت شده باشد و نینتندو تولید عنوانی جدید را برعهده گرفته است. باید ذکر کرد که سرکان توتو شهرت زیادی در انتشار خبرهای داخلی نینتندو دارد و پیش از این هم، برنامه های نینتندو برای ورود به حوزه موبایل گیمینگ را قبل از تایید رسمی ژاپنی ها فاش کرده بود.

بسیاری اعتقاد دارند که عدم عرضه عنوانی در فرنچایز Super Smash Bros به همراه کنسول Wii U، یکی از دلایل شکست آن بوده است و به همین جهت، احتمالا نینتندو نمی خواهد این اشتباه را تکرار کند و از هیچ تلاشی برای عرضه لاین آپی قدرتمند دریغ نخواهد کرد. در نهایت باید افزود که به گفته توتو، کمپانی باندای نامکو هم تولید چند عنوان را برای NX بر عهده گرفته است.

سخت افزار قدرتمند و قابلیت استریم بازی ها

nx-slide-720x720 copy

چندی پیش بود که یکی از فاش کنندگان معروف صنعت بازی، لیستی منتشر کرد و به ادعای وی، سخت افزار کنسول NX مشخصاتی به شرح زیر خواهد داشت:

  • پردازنده هشت هسته ای ARM Cortex v8-a A72 با فرکانس پردازشی 1.6 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی شخصی سازی شده AMD Polaris
  • حافظه رم 12 گیگابایتی LPDDR4 (میزان حافظه اختصاص داده شده به سیستم عامل نامشخص مانده)

گذشته از این مشخصات سخت افزاری، سازمان تحلیلی انگلیسی Gfk در ماه ژانویه 2016 گفته بود که NX از 60 فریم با رزولوشن 900p پشتیبانی می کند که اگر صحت داشته باشد، از رزولوشن 1080p که Wii U از آن پشتیبانی می کند، پایین تر خواهد بود. ضمنا با توجه به اینکه گفته می شود NX از قابلیت استریم ویدیویی 4K با 60 فریم ثابت برخوردار خواهد بود، سخت افزار احتمالی اندکی عجیب به نظر می رسد.

به گفته Gfk، کنسول NX هیبرید کنسول خانگی/ قابل حمل خواهد بود و علاوه بر بهره مندی از فرنچایزهایی مانند دانکی کونگ، زلدا، ماریو و غیره، امکان گشت و گذار در وب را هم با خود به همراه خواهد آورد.

کنترلری مجهز به نمایشگر

nx_patent_2

پاییز گذشته بود که نینتندو پتنتی برای کنترلری بیضی شکل به ثبت رساند که بدنه آن به طور کامل توسط یک نمایشگر پوشیده شده و ظاهرا گیمر می تواند علاوه بر تامب استیک ها و دکمه های روی شانه، از صفحه لمسی آن نیز برای تعامل با بازی های ویدیویی استفاده کند. در زمان انتشار این پتنت، گفته می شد که نینتندو از تکنولوژی کمپانی شارپ برای جاسازی دو تامب استیک درون یک نمایشگر استفاده خواهد کرد.

در پتنت نینتندو اشاره شده که این کنترلر به دو تامب استیک موازی، نمایشگر لمسی، دو دکمه تریگر و سنجشگر ژیروسکوپ مجهز بوده و البته درگاهی برای کارت های میکرو SD نیز خواهد داشت. اگر نینتندو واقعا در پی ساخت چنین کنترلری با درگاه میکرو SD باشد، می توان حدس زد که هیبریدی بودن کنسول حقیقت داشته و می توان از کنترلر، به عنوان کنسولی جداگانه و قابل حمل استفاده کرد.

nintendo-nx-patent-scroll-wheel-640x640

اما از سوی دیگر، چندی پیش پتنتی دیگر به ثبت رسید که به نظر می رسید نسخه ارتقا یافته کنترلر فعلی Wii U باشد. در این پتنت که کنترلری مستطیل شکل را نمایش می دهد، اشاره شده که می توان منتظر دکمه هایی قابل اسکرول در بخش بالایی بدنه بود که اگر مورد استفاده قرار گیرند، می توانند نقش مهمی در گیم پلی بسیاری از بازی های ویدویی ایفا کنند. نینتندو همواره به ابداعات جدیدی معروف بوده و استفاده از دو دکمه اسکرول، چیزی نیست که پیش از این در کنترلرهای گیمینگ دیده باشیم.

سیستم اچیومنت جدید و به اشتراک گذاری گیم پلی بازی ها

nintendo-achievement-patent-640x640 copy

کمپانی نینتندو بارها به دلیل عدم افزودن قابلیت آزادسازی اچیومنت به کنسول های خود، مورد شماتت قرار گرفته، اما ظاهرا این روند قرار است در NX تغییر کند چرا که بنابر یکی از پتنت های نینتندو، ژاپنی ها سیستمی جدید برای اچیومنت و به اشتراک گذاری گیم پلی بازی ها توسعه داده اند. در مقام توضیح و به صورت تئوری باید گفت که اگر گیمر بتواند فلان باس فایت را در گیم پلی شکست دهد و اچیومنتی خاص را آزاد کند، قادر خواهد بود تا آن لحظه خاص از گیم پلی را از طریق شبکه اجتماعی Miiverse (یا هرچیز دیگری که جایگزین آن خواهد شد) با دوستانش به اشتراک بگذارد.

ضمنا باید خاطر نشان کرد که با توجه به همکاری نینتندو با کمپانی DeNA و ساخت عناوین موبایلی همچون Miitomo، می توان انتظار داشت که قابلیت های آنلاین و اجتماعی کاملا جدیدی به NX افزوده شود که پیش از این در پلتفرم های قبلی نینتندو مشاهده نشده اند.

بازگشت به دوران کارتریج

nintendo-cartridges-640x640

اگرچه دیسک های بلوری، به استاندارد جدید کنسول های گیمینگ خانگی تبدیل شده اند اما یکی از پتنت های نینتندو که در فوریه 2015 به ثبت رسیده، حکایت از جایگزینی کارتریج ها دارد. چندی پیش هم شایعه ای منتشر شد مبنی بر این که نینتندو به استفاده از کارتریج در NX روی آورده و حتی عرضه این کنسول به دلیل نارضایتی برخی از توسعه دهنگان شخص ثالث از کارتریج های بازی به تعویق افتاده است. برخلاف آنچه تصور می شود، استفاده از کارتریج ها چندان ایده بدی نیست و نه تنها می توان بازی هایی با حجم بالاتر را در آن ها جای داد، بلکه امکان خط افتادن بدنه آنها نیز کمتر است.

گذشته از کارتریج، گفته می شود که نینتندو احتمالا مدیای فیزیکی را به طور کل کنار خواهد گذاشت و به دانلود نسخه دیجیتالی بازی ها روی خواهد آورد. البته این گزینه را کمتر می توان محتمل دانست چرا که بعید است ژاپنی ها، بخش اعظمی از گیمرهایی که به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند را کنار بگذارد و صرفا به عرضه دیجیتالی عناوین محبوبش روی آورد.

سیستم عامل اندروید

1277842894216751396

در چند وقت اخیر، روزنامه ژاپنی و شهیر Nikkei، گزارش کرده که NX به همراه سیستم عامل اندروید عرضه خواهد شد. روزنامه مورد اشاره، دلیل این امر را آن دانسته که توسعه دهندگان شخص ثالثی که بر توسعه بازی برای Wii U اصرار می ورزند، با استفاده از سیستم عامل آشنای اندروید به راحتی قادر به پورت بازی هایشان روی NX خواهند بود.

با این همه، بعید است که نینتندو تنها از سیستم عامل گوگل در کنسول جدیدش بهره ببرد و شاید بتوان سیستم عامل مورد بحث را قابلیتی اضافه برای اجرای عناوین موبایل برشمرد. در هرحال، نینتندو مدتی است که علاقه ای مضاعف به ورود به حوزه موبایل گیمینگ پیدا کرده و بعید نیست که به اجرای بازی های موبایل خود روی کنسول جدیدش علاقه مند باشد.

Backward Compatibility

nintendo-ceases-wii-u-production

کمپانی مایکروسافت با معرفی قابلیت Backward Compatibility (یا اجرای بازی های قدیمی) برای کنسول اکس باکس وان، توجه بسیاری از اهالی صنعت گیم را به خود جلب کرد. حالا گفته می شود که NX نینتندو، از این قابلیت نیز برخوردار بوده و می تواند بازی های قدیمی، مانند عناوین عرضه شده برای کنسول Wii U را به اجرا در بیاورد.

این شایعه از جایی آغاز شد که نینتندو در مجموعه ای توییت، از کاربران پرسید که آیا از عرضه کنسولی با قابلیت Backward Compatibility استقبال کرده و حاضر به پرداخت هزینه مجدد برای بازی های قدیمی هستند یا خیر.

چرا باید از عرضه NX هیجان زده باشیم؟

یافتن تشابه میان دو کنسول GameCube و Wii U کار چندان سختی نیست. هردوی این کنسول ها، بعد از پلتفرمی موفقیت آمیز (یعنی Nintendo 64 و Wii) عرضه شدند اما قادر به رقابت با همتایان خود که از سوی مایکروسافت و سونی توسعه یافتند، نبودند. از منظر تاریخی، نینتندو زمانی دچار مشکل شده است که سعی داشته با سونی و مایکروسافت به رقابت بپردازد.

از یک سو، GameCube تفاوت چندانی با پلی استیشن 2 و اکس باکس نداشت و تنها کنترلری متفاوت ارائه می کرد و از سوی دیگر، Wii U هویت خاص خود را نداشت و نمی دانست که باید چه طرفدارانی را به خود جذب کند. در واقع نینتندو در طول تاریخ تنها زمانی به موفقیت رسیده که مجبور بوده برای حفظ حیاتش، به استفاده از سخت افزار قدرتمند و ایجاد روش های نوین برای گیمینگ روی آورد.

حالا می توان امیدوار بود که NX، مرزهای میان کنسول های خانگی و قابل حمل را کنار بزند؛ فراموش نکنیم که کنسول های قابل حمل، همواره یکی از حوزه هایی بوده که نینتندو در آن به موفقیت شگرف دست یافته است. نسخه اصلی Game Boy، کمابیش ماهیت جدیدی به پلتفرم های قابل حمل بخشید و DS با دنبال کردن همان راه، به موفق ترین کنسول بازی تاریخ (البته در جایگاهی اندک پایین تر از پلی استیشن 2) تبدیل شد.

بنابراین، ایجاد پلی میان کنسول های پرتابل و کنسول های سنتی و ارائه دستگاهی همه جانبه، ایده ای منحصر به فرد است که تنها نینتندو از پس پیاده سازی آن بر می آید. اگر NX همان چیزی باشد که به نظر می رسد، سونی و مایکروسافت باید از همین حالا احساس ترس کنند و شاید اصلا به همین دلیل باشد که قصد دارند نسخه ارتقایافته کنسول های پلی استیشن 4 و اکس باکس وان را در نمایشگاه E3 امسال معرفی نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • dhbdbe
    dhbdbe | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    عه

  • sara
    sara | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    جالب بود.

مطالب پیشنهادی