ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل و مایکروسافت در برابر گوگل و آمازون؛ کدام دسته ایده بهتری برای آینده دستیارهای مجازی دارد؟

از دهه نود میلادی، اپل و مایکروسافت تلاش می کردند تا کامپیوترهای شخصی را به شکلی، وارد اتاق نشیمن در خانه های کاربران بکنند. در پایان سال ۲۰۱۵، به نظر می رسید که هر کدام ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

از دهه نود میلادی، اپل و مایکروسافت تلاش می کردند تا کامپیوترهای شخصی را به شکلی، وارد اتاق نشیمن در خانه های کاربران بکنند. در پایان سال ۲۰۱۵، به نظر می رسید که هر کدام به نوعی موفق گشته اند: نسل چهارم از اپل تی وی به همراه پشتیبانی از سیری و اپ استور وارد خانه های کاربران شده بود در حالی که اکس باکس وان مایکروسافت هم بروز رسانی ویندوز ده را دریافت کرد.

چند روز پیش، گزارشی مطرح شد که در آن بیان شده بود اپل تی وی، در آینده نزدیک یک بروز رسانی دریافت خواهد کرد که توسط آن، سیری قدرتی بسیار بیشتر یافته و تبدیل به یک دستیار خانگی برای کاربران Apple TV می شود و شباهت بسیاری به اسپیکر اکوی آمازون پیدا خواهد کرد.

در گذشته نیز ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت بیان کرده بود که اکس باکس هم در آینده و با حضور کورتانا در آن، چنین نقشی پیدا خواهد کرد.

ap442287349158-w800

این تفاسیر به معنای آن است که اپل و مایکروسافت پس از فراز و فرودهای بسیاری که داشته اند، اینک هر دو هدفی مشابه را دنبال کرده و تلویزیون یک کاربر را جذاب ترین بخش در خانه او می بینند. در این میان اگر همان کاربر به یک دستیار صوتی در خانه اش نیاز داشته باشد، اپل تی وی یا اکس باکس وان می توانند چنین وظیفه ای را بر عهده گیرند.

اما گوگل و آمازون، که هر دو شرکت هایی جوان تر از اپل و مایکروسافت هستند، راه دیگری را برگزیده و نظرات مشابهی با پیشکسوتان خود ندارند.

با Google Home و Amazon Echo، دو شرکت یاد شده تلاش کرده اند تا دستیارهایی همیشه حاضرتر برای کاربران فراهم کنند. این ها گجت هایی هستند که بر خلاف تلویزیون، همیشه قرار است روشن باشند و آماده به کار برای دریافت یک دستور صوتی. در حالی که اپل تی وی و اکس باکس باید به تلویزیون متصل شوند، شما به راحتی می توانید گجت های آمازون و گوگل را در هر جای خانه قرار دهید. آمازون حتی نمونه های کوچک تری از اکو را توسعه داده که کاربر می تواند آنها را در اتاق های خانه اش جای دهد.

gettyimages-530109090-w800
مایک جورج، مدیر توسعه اکو در آمازون

بخشی از این تفاوت دیدگاه، به نوع شکل گیری هر چهار شرکت مذکور مربوط می شود. اپل و مایکروسافت چندین دهه قبل، تحول کامپیوترهای شخصی را رقم زدند. از نظر آنها در آن زمان، یک کامپیوتر دستگاهی بود که ماوس، کیبورد و مانیتور داشته باشد. پس از چند سال، منطقی به نظر می رسید که تلویزیون، به عنوان بزرگترین نمایشگری که در هر خانه وجود دارد، تبدیل به یک کامپیوتر شود.

از سوی دیگر، رشد گوگل و آمازون در روزهای اولیه دوران اینترنت بوده است. این دو شرکت در سال های اخیر به شکل سخت افزاری دستگاه هایی هم توسعه داده اند اما بیشتر خدمات و سرویس دهنده هستند و تمایز ویژه آنها با دیگران، آگاهی بالای آنها در نوع استفاده از سرویس هاست.

اپل و مایکروسافت هنوز هم این ایده را در سر دارند که تلویزیون، استعداد تبدیل شدن به یک مرکزیت در زندگی کاربران را دارد. گوگل و آمازون می خواهند هوشمندی مصنوعی خود را به صورت بهتری به نمایش کشیده و این ویژگی را همه جا در اختیار کاربران قرار دهند، نه فقط در اتاق نشیمن.

screen shot 2016-05-18 at 1.21.48 pm-w800

آیا می توان مایکروسافت و اپل را شرکت هایی با نوع تفکر قدیمی دانست؟ آیا باید گفت گوگل و آمازون فراتر از زمان حال گام برداشته و پیشتاز هستند؟ به طور کلی دستیارهای مجازی پویا که واقعاً بتوان روی صحبت کردن با آنها حساب کرد، مقوله کاملاً جدیدی هستند. به همین دلیل اکنون نمی توان به نتیجه گیری قطعی رسید و مشخص نیست که حق با قدیمی تر ها بوده یا جدیدترها.

با این حال، گوگل و آمازون می خواهند ما را به استفاده از دستیارهای مجازی عادت دهند و نیاز نگریستن به نمایشگر را نیز از میان بردارند. این مسئله ای است که اگر به آن عادت کنیم، سخت می شود دوباره با راهکارهای مایکروسافت و اپل بازی را ادامه داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hamed
    hamed | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    اپل بره همون گوشیای تکراریشو بسازه هنوز تو همون گیر کرده
    این کارا کار گوگله بچه بازی نیست

  • parsa_masoudi
    parsa_masoudi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    همه ی فرمان ها سوتی نیست اگه این گونه باشه ایکس باکس با کینکت همیشه گوش به زنگه و شما میتونید با اون در تماس باشید پس ماکروسافت هم همچون گوگل و امازون این رو در ایکس باکس وان اورد یا کینکت ?

  • mamlei
    mamlei | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    احتمال ميدم كه اپل م مايكروسافت همكاري كنن. مثلا اپل به دليل محبوبيتش گوشي با٢سيستم عامل بده.

مطالب پیشنهادی