ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نکاتی برای فائق آمدن به استرس قبل از امتحان

باز هم فصل دلهره آور امتحانات فرا رسیده است؛ برهه ای که در آن بسیاری از محصلان از درس و تحصیل گریزان می شوند و با دلسردی صرفا امیدوارند که امتحانات را هر طور شده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

باز هم فصل دلهره آور امتحانات فرا رسیده است؛ برهه ای که در آن بسیاری از محصلان از درس و تحصیل گریزان می شوند و با دلسردی صرفا امیدوارند که امتحانات را هر طور شده پشت سر بگذارند.

فرقی ندارد که در طول عمر خود چند بار وارد سالن آزمون شده اید و روی یکی از آن صندلی های داغ نشسته اید، در هر حال وقتی آزمون شروع می شود، عقربه های ساعت دیرتر از هر زمان دیگری حرکت می کنند و خود امتحانات هم که گویی هر بار دشوارتر از دفعه پیش می شوند.

در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که می توانند تا حدودی از سنگینی بار امتحان و استرس قبل از آن بکاهند.

روز آن امتحان کذایی فرا می رسد

بسیاری از دانش آموزان و محصلان همواره تصور می کنند که روز آزمون خیلی از آنها فاصله دارد و برخی حتی دعا می کنند با ابتلا به بیماری های همه گیر، بارش برف یا وقوع انواع و اقسام اتفاقات عجیب و غریب، آن را از خود دور کنند. در هر حال آزمون برگزار می شود. اینکه خودتان را فریب دهید که تا زمان برگزاری اش زمان زیادی باقی مانده و یا اینکه سعی کنید به امتحان فکر نکنید به شما کمک نمی کند. آزمون برگزار می شود و دوست داشته باشید یا نه شما هم روی آن صندلی خواهید نشست پس بهتر است در طرز فکر خود کمی تجدید نظر نمایید.

همه مثل هم نیستند

برخی محصل ها دوست دارند صبح خیلی زود از خواب بیدار شوند و درس ها را مرور نمایند، دیگران هم ترجیح می دهند شب زنده دار باشند و درس بخوانند. زمان خود را براساس کاری که دیگران انجام می دهند و در ظاهر به یک امر عادی و عرف تبدیل شده، تنظیم نکنید. مادامی که مطالعات شما در ساعت پربازده تان اتفاق بیافتند و بیشترین بهره را از آنها ببرید، بهترین انتخاب را داشته اید.

دیگران دوست دارند شما را بترسانند

url

همه ما از آن دوست هایی که ادعا می کنند روزی 20 ساعت درس خوانده اند را در جمع اطرافیانمان داریم. اما اگر بخواهیم صادق باشیم این افراد اندکی اغراق می کنند و بر فرض اینکه درست بگویند هم صرفا می توان گفت که خوشا به حالشان. هدف این افراد از مطرح کردن  این مسائل خواه ترساندن شماست یا باهوش جلوه دادن خود و بالا بردن اعتماد به نفس شان، در هر حال، دانستن این چیزها کمکی به شما نمی کند.

دیگران دوست دارند وانمود کنند درس نمی خوانند

در طرف دیگر، افرادی قرار دارند که همیشه می گویند، در امتحان پذیرفته نمی شوند و چون مرور نکرده اند، چیزی نمی دانند. اما صادق باشیم، اگر اینطور بود این افراد هیچ وقت به دانشگاه راه پیدا نمی کردند و اگر هم راست بگویند حتما آزمون را با موفقیت پشت سر نمی گذارند. در هر حال یادتان باشد که دنباله رو این افراد نباشید.

نمی توانید تمام مدت درس هایتان را مرور کنید

356876_465

مرور کردن درس ها قبل از امتحانات از جمله مسائل پر اهمیتی است که نباید فراموش کرد با این حال، نباید همه زمان خود را هم صرف این کار کنید. از رفتن به مراکز تفریحی یا سینما به هیچ وجه احساس گناه نکنید. تا زمانی که مطئن هستید وقت کافی برای مرور همه درس ها و پوشش کلیه مباحث را در اختیار دارید نباید از این بابت ناراحت باشید و بهتر است کمی زمان هم برای استراحت و سرگرمی تان کنار بگذارید.

موقعیت درس خواندن خود را عوض کنید

1377416386

اینکه تمام مدت روی یک میز در کتابخانه بنشینید و صدها و شاید هزار صفحه کتاب را در حالی که روی زمین دراز کشیده اید ورق بزنید کاری به شدت خسته کننده است و می تواند شما را در تنگنا قرار دهد. مطمئن باشید از تغییراتی که به خاطر تغییر دادن محل مطالعه در میزان بهره وری تان مشاهده خواهید کرد، شگفت زده می شوید.

برنامه داشته باشید

مرتبا به همه ما می گویند که برای خود یک جدول زمانی مطالعه تنظیم کنید و با وجود آنکه زمان آزاد ما با هم فرق می کند، باید هرطور شده آن را سازماندهی کنیم و برای خود برنامه داشته باشیم. یک روز قبل از آنکه مرور درس هایتان را شروع کنید، مشخص نمایید که چطور می خواهید وقت هر روز خود را به این کار اختصاص دهید و با این کار مطمئن باشید که حجم زیادی از کار از روی دوش شما برداشته می شود و به سادگی می توانید امتحانات خود را پشت سر بگذارید.

بیرون بروید

gh-2

این بیرون رفتن می تواند نیم ساعت ورزش در باشگاه یا حتی یک پیاده روی ساده باشد، اما تنفس هوای تازه واقعا در بالا بردن توانایی شما برای درس خواندن موثر است. اینکه قبل از مطالعه ذهن خود را کاما پاک کنید بسیار مهم است و پیاده روی هم یک فعالیت ساده و بدون هزینه برای این منظور. حتی توصیه می شود که یکی از دوستانتان را هم با خود همراه ببرید و با او در مورد امتحانات صحبت کنید یا اینکه اصلا حرفی از امتحان نزنید تا برای مدت کوتاهی هم که شده از این جو فاصله بگیرید.

کارهایی که باعث آرامشتان می شوند را پیدا کنید

hou3574

برای بسیاری از افراد یک دوش آب گرم می تواند بهترین دارو برای آرامش باشد. گوش دادن به موزیک دلخواه یا طبخ غذا نیز از دیگر فعالیت هایی هستند که به شما آرامش می دهند اما در نظر داشته باشید که بهتر است برای دور شدن کوتاه مدت از امتحانات، یک فعالیت سرگرمی برای خود داشته باشید. به این ترتیب وقتی به سراغ درس و مشق خود می روید نتنها زمان خود را هدر نداده اید بلکه کاملا حس تازگی خواهید داشت.

جای هیچگونه نگرانی نیست

تصور کنید که روز امتحان هر طور که بود فرا رسید اما دوران بعد از آزمون هم می تواند به اندازه قبل از آن دلهره آور و پرتنش باشد. دیگران از جواب هایی که به سوالات داده اند می گویند و نگران شدن شما از شنیدن این حرف ها هم هیچ سودی ندارد. اینکه هفته ها بعد از آزمون خود را مجاب نمایید که امتحان را رد خواهید شد در حالی که حتی یادتان نیست چه نوشته اید و سوالات چه بوده اند بدترین کار ممکن است. شما هرآنچه درتوان داشته اید را انجام داده اید و دیگر هیچ چیز قابل تغییر نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • parsa_masoudi
    parsa_masoudi | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    خوش بین باش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی